tulip Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Merle chi er lov å stille Du kan stille den ja, men den får kun kritikk og en 0, akkurat som merle GD. Siter
turbogutten Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Merle chi er lov å stille Joda, men merle er en diskvalifiserende feil så man får ikke store resultatet av det :)/> http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/03/Chihuahua-FCI-218.pdf Edit: tulip var visst før meg 1 Siter
Kaja Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Åå, var ikke det de sa på d4a de jeg møtte men Siter
Teserere Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 b/t på staff er vel tillatt, men uønsket? Og merle i staff og chi er definitivt pga raseblandinger, det er kun de "siste" åra de har dukket opp, og er ikke beskrevet i rasenes historie. Potet potatis. Det regnes som en grov feil Siter
tulip Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Potet potatis. Det regnes som en grov feil Men de blir likevel premiert om de er gode nok Siter
tulip Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Ja. Ergo er det en tillatt farge Siter
Elisabeth00 Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Jaktvarianten har gylden farge, men på utstilling er jo "alle" nesten hvite?! Det inntrykket jeg også har. Og de er jo så mye finere når de er gyldne! Siter
Teserere Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Ergo er det en tillatt farge Jeg har da ikke sagt noe annet? Jeg skrev at den regnes som en grov feil. Siter
tulip Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 b&t - ikke tillatt Jeg har da ikke sagt noe annet? Jeg skrev at den regnes som en grov feil. Siter
Teserere Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Oooh, beklager så meget. Siter
Gjest Skrevet 30. November 2012 Rapporter Skrevet 30. November 2012 Silver labrador er vel streeengt tatt weimaraner-innblanding? Siter
Dunkereier Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Hva er det med merle-genet egentlig? Noen som har noe genetisk know-how på det? Synes det er interessant at i noen raser er det helt ikke-eksisterende eller i det minste uønsket, mens hos andre er det vanlig. Hos oss er det jo enten-eller, liksom! Siter
Pajko Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Meget sort i de røde farver på kooikeren er ikke ønskeligt... Siter
Ingvild Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Silver labrador er vel streeengt tatt weimaraner-innblanding? Jepp... Jeg syns forøvrig det ser helt grufullt og feil ut. Siter
Carro92 Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 synes disse er litt fascinerende jeg! Panda kalles det..? skal jeg ha schæfer, så må jeg definitivt ha en i den fargen! Lekker! 1 Siter
Irenen Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Meget sort i de røde farver på kooikeren er ikke ønskeligt... Men ganske pent forde synes nå jeg 3 Siter
Pajko Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Men ganske pent forde synes nå jeg Han er helt bestemt flot Hvordan klare han sig på udstillinger, nu når det ikke er ønskeligt? Siter
Irenen Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Han er helt bestemt flot Hvordan klare han sig på udstillinger, nu når det ikke er ønskeligt? Litt varierende. At det er for mye sort i det røde regnes som en feil, men dømmes ikke like hardt som en hund som har delvis eller helt hvite ører for eksempel. På samme måte vil en hund uten sorte faner eller mantelhunder (kappe) kanskje få en dårligere premiering, men det varierer hva dommere vektlegger. Taxi har fått både excellent og very good (aldri dårligere), og har to CERT. Ikke alle dommere nevner fargen engang og gir han god kritikk og premiering til tross for fargefeil. Men tri-color eller svart/hvit er jo ikke tillatt. Tri-color kooiker: Hvit over øyet: Delvis hvitt øre: 1 Siter
Pajko Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Litt varierende. At det er for mye sort i det røde regnes som en feil, men dømmes ikke like hardt som en hund som har delvis eller helt hvite ører for eksempel. På samme måte vil en hund uten sorte faner eller mantelhunder (kappe) kanskje få en dårligere premiering, men det varierer hva dommere vektlegger. Taxi har fått både excellent og very good (aldri dårligere), og har to CERT. Ikke alle dommere nevner fargen engang og gir han god kritikk og premiering til tross for fargefeil. Men tri-color eller svart/hvit er jo ikke tillatt. Tri-color kooiker: Hvit over øyet: Delvis hvitt øre: Jeg vidste slet ikke man kunne få kooikere i tricolor. Se, så lærte jeg noget nyt.. Jeg ved heller rigtig hvad der bliver dømt ned på, på udstillinger, da vi aldrig har været afsted... Men Taxi er flot bygget! 1 Siter
Pingo Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Hva er det med merle-genet egentlig? Noen som har noe genetisk know-how på det? Synes det er interessant at i noen raser er det helt ikke-eksisterende eller i det minste uønsket, mens hos andre er det vanlig. Hos oss er det jo enten-eller, liksom! Det er fordi at for å få merle må man være merle. Merle "popper" ikke bare opp fra ingensteds, det er et dominant gen som må være tilstede for at det skal arves videre. Merle skal aldri parres med merle. Hvorfor noen raser har det og ikke andre vet jeg ikke, det bare er sånn. Rasestandarden sier jo om det er en godkjent farge eller ikke. 1 Siter
jma Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Usikker på hva denne kalles, noen sier grizzly Lignende farge dukker opp på presaen også. Vi kaller den skitten fawn Siter
Mirai Skrevet 1. Desember 2012 Rapporter Skrevet 1. Desember 2012 Piebald boerboel er ikke uvanlig, men det er heller ikke de man ser flest av: Svart finnes nå også som "ren" boerboel... det er store diskusjoner og uenigheter om det er naturlig svart (siden det liksom har poppet opp plutselig innen de siste årene) eller at noen har blandet inn andre store molossere for å få svart og "kule" hunder som kan selges for mer. Siter
Recommended Posts