Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften og hund


Carr
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg sitter med et lite dilemma i år. Normalt pleier vi å dra opp på hytta for å feire nyttårsaften, men det kan vi ikke i år. Vi bor i Oslo sentrum og det blir selvfølgelig mye støy.

Det var først forrige nyttårsaften Selma begyte å reagere på fyrverkerier og bråk, så jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det i år.

VI har selvfølgelig lyst til å feire nyttårsaften med venner, men jeg har ikke samvittighet til å la Selma være alene hjemme med smell og bråk.

Hvordan løser dere nyttåraften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg er hjemme sammen med hunden, eventuelt tar med hunden om jeg skal bort. Synes det blir veldig feil å la den være hjemme alene, spesielt hvis den reagerer.

Du kan jo kanskje ta med Selma om du skal hjem og feire hos noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg sitter med et lite dilemma i år. Normalt pleier vi å dra opp på hytta for å feire nyttårsaften, men det kan vi ikke i år. Vi bor i Oslo sentrum og det blir selvfølgelig mye støy.

Det var først forrige nyttårsaften Selma begyte å reagere på fyrverkerier og bråk, så jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det i år.

VI har selvfølgelig lyst til å feire nyttårsaften med venner, men jeg har ikke samvittighet til å la Selma være alene hjemme med smell og bråk.

Hvordan løser dere nyttåraften?

Du kan prøve å forberede godt med å tilvenne hunden lydene. Det finns CD-er med fyrverkeri. Spill lavt i starten og høyere etterhvert. I tide og utide. Det finns også en del fyrverkerivideoer på Youtube så viss du kobler det til TV så får en jo en viss lyseffekt også.

Viss hunden er redd er det viktig å ikke trøste den, ikke klappe eller kose for du synes synd på den, det forsterker bare angsten.

Gjør hunden godt trøtt før kvelden kommer, mye aktivitet. Viss hunden er redd kan det hjelpe f.eks med å blende vidu i det rom hunden befinner seg, eller velge et rom uten vindu.

Edit: glemte å skrive at jeg ikke ville ha latt hunden være alene. Om dere tar den med eller er hjemme tror jeg ikke spiller så stor rolle.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke kan reise fra Oslo så kan det være lurt å begynne en litt rolig og systematisert tilvenning.

Det fins CDer, evt lydfiler av fyrverkeri (? mener jeg hørte noen laste det opp fra nett). Spill det av på så lav lyd at hunden ikke reagerer, gjerne med feks tv på samtidig. Gradvis framover nå skrur du opp lyden, fortsatt uten av hunden skal reagere på det. Gjør det ca i 5 min ca hverdag fram til nyttårsaften. Gjerne imens du holder på med hverdagsting så du oppfører deg normalt ;)

Nyttåraften trekker du for alle gardiner så hunden evt ikke kan se lysene og blinkene ute. Skrur tv litt for høyt på og en god film til deg selv og lener det tilbake og prøver ikke stresse over situasjonen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du har en god tankegang jeg, og er enig med at du bør bli hjemme med hunden. Ihvertfall denne nyttårsaften. Det er klart det kan være kjipt, men det er nå en av de mange tingene vi må ofre når man velger å ha hund i hus.

Personlig har jeg som regel vært så heldig at foreldrene reiser på hytta og kan ta med seg hunden min. Dette ble gjort når jeg hadde Tinka, men hun hadde ikke noe problemer med fyrverkeri. Yaris var med på feiringen, men den var hjemme hos oss. Han syntes hele kvelden var dødskul og ble skikkelig snurt når jeg gikk ut for å sende opp fyrverkeri. Men jeg hadde hele tiden muligheten til å se an hvordan han reagerte.

Men tips om å spille av CD'er osv er veldig bra. Har hørt om hunder som er kommet seg fra skrekken med sånne metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år jobber jeg, så da er hundene med i bilen på jobb. Da ligger de i en garasje som er under bakkenivå, så de hører ikke noe. Neste år har jeg planer om å reise på jobb og være der de verste timene, selv om jeg har fri, pga garasjen. Bor akkurat ved nabolagets "oppskytningsrampe", og det var et sabla bråk i fjor... Ekstremt mye verre enn for 2 år siden.

Å reise fra hunder er uaktuelt. Å ferie et nytt år betyr ekstremt lite for meg i forhold til hundenes ve og vel...

Om vennene sine har et lukket garasjeanlegg under bakkenivå, så er det jo mulig å sette hunden der. Om hun trives i bil alene. Da kan du jo også gå ned og sjekke til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis bryr seg katta hun, så den er grei. Hun har vært alene hjemme på nyttårsaften om kvelden og ikke brydd seg om smella, men jeg har vært hjemme til midnatt når det verste braker løs. Oabba er jeg ikke sikker på, i fjor feiret vi jo på Rena, og det var lite smell vi hørte. Vet hun kan kveppe på brå lyder, men avreagerer fort. Hun hadde jeg ikke etterlatt alene iom at jeg ikke vet hvordan hun reagerer på masse brak og bram.

Jeg tegner et X i taket, for ingen av mine hunder har vært redde nyttårsaften hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme med mine :) På Isak sin første nyttårsaften begynte jeg å gi godbiter i det vi hørte smell ute, så åpnet jeg døra og fortsatt sto inne så lyden ble høyere. Da jeg så at han ikke brydde seg om det tok jeg han med ut og trente litt lydighet på gårdsplassen til rakettene :P Ikke da naboen fyrte av sine, da passet jeg på å stå inne i gangen med døra oppe så det ikke ble så voldsomt. Tenkte å prøve samme metode på Bris, aner ikke om han bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feiret utenbys, har leid hytte langt vekk for å "rømme" og jeg har vært hjemme (Oslo). Har også vurdert å putte hundene i bilen på ettemiddagen og bare kjøre tur/retur til Kristiansand, eller noe...

Jeg har flere veldig redde hunder, og har problemer med lufting allerede fra formiddagen av og det bare eskalerer utover kvelden. Vi finner alltid 5-10 rakett"lik" i den bittelille hagen første nyttårsdag - så her praktisk talt "regner" det raketter og det smeller nærmest i ett fra 18-tiden på kvelden til sånn ca 1...

Har i år en ny valp som er ganske vàr for lyder så jeg kan ikke tenke meg hun synes raketter rett over huset er noe stas. Så planen er nok å rømme byen, ja. Får se hvor ferden går denne gangen..

Hadde i alle fall aldri noensinne forlatt en hund alene (som reagerer negativt på raketter, selvsagt), aldri noensinne en ung hund man ikke er 110% sikker på heller.

Men HVIS vi er hjemme, så lukker jeg vinduene, trekker for gardiner og har på TV/musikk og sitter bare hjemme og sløver (og later som ikke noe). Bein/godiser/griseører funker ikke på mine i den situasjonen, men kanskje på andre.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det roligste stedet jeg noengang har feira nyttårsaften er midt i Oslo sentrum, jeg. :icon_confused: Der smeller det jo bare i parkene og på rådhusplassen. Men at TS er sammen med hunden er jo en selvfølge.

Er spent på nyttårsaften nå, for naboene forteller at det pleier å sendes opp raketter tvers over veien. Nå har vi 4 skuddfaste og stødige bikkjer i hus, og det gikk veldig bra i fjor, midt i et boligfelt med krigssone utenfor, så vi satser på at det går greit nå også. :) Problemet for meg er at det er JEG som ikke liker høye lyder. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus ser på fyrverkeri sammen med meg (oooh, skuddberørte hunden). Hundene har aldri vært alene på nyttårsaften, de har vært med meg eller mine foreldre. Den første hunden vi hadde hjemme på nyttårsaften fikk riktignok valium, en dag før, DAGEN og en dag etter, men jeg vet faktisk ikke om det var nødvendig. Hun var veldig redd for smell og bråk, men så var jeg jammen flink til å ta henne opp i sofaen og trøste henne også. Det var den gang.

Etter Venus kom i hus, for snart ti år siden, så har jeg ikke gjort noe nummer utav nyttårsfeiringen i det hele tatt, og vi har hatt en liten drøss med hunder her i løpet av de siste nyttårsfeiringene. Jeg har ikke stresset med noen ting, oppført meg som normalt, og gjerne sett på fyrverkeriet klokken 12 fra stuevinduet (vi har utsikt utover Bergen sentrum). Og hunden, den dokumenterte skuddberørte hunden min, hun bryr seg fint lite hun også. Jeg vet ikke hvordan det blir med småen, men jeg blir selvsagt hjemme med dem selv nå i år, siden det er den første nyttårsfeiringen til minsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er ikke bekymret for mine i det hele tatt. Marvin bryr seg ikke, og har aldri gjort det. Det viktigste for Marvin er at han får være med der det skjer, smell og bråk eller ikke. Og det er jo ganske greit. Dany vet jeg kommer til å ta det helt kuli. Jeg bare vet det sånn jeg kjenner henne.

Personlig synes jeg raketter er superstas, så nyttårsaften er litt artig :P

Det kommer til å gå veldig bra hos oss, vi har som SEC sier fire stødige hunder og vi er jo helt avslappet selv også :)

Vi har ikke helt klare planer for dagen ennå, men vi skal ihvertfall være sammen med hundene og ha en hyggelig kveld. MED vin! (Veldig viktig å presisere :aww: )

Jeg ser du har fått flere gode tilbakemeldinger. Jeg slutter meg til dem og håper dere får en fin dag og kveld til tross for at dere ikke får "rømt" unna rakettene :)

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid hjemme med mine..I fjor var de begge to små og reagerte ikke,men det trenger jo ikke bli sånn i år hvor begge 2 er unghunder og det er kommet en valp i hus..Her smeller det desverre fra 1 juledag til og med 2 nyttårs dag.Håper selvsagt at ingen av mine reagerer,men gjør de det er jeg ihvertfall her :D Her har vi på tvn litt høyt når det smeller som verst og jeg oppfører meg helt normalt som det skulle vært en normal hverdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, jeg har også vært inne på tanken å bare kjøre og kjøre. Fram og tilbake til Røros eller noe sånt. Sara og jeg var på hyttetur i fjor, og det ser ut som vi gjør det samme i år. For to år siden lagde jeg en hule av tøybur og dyner til Symra, og hengte tjukke tepper foran vinduene der "hulen" sto. Men lufting er jo et problem. Jeg tror aldri hun har holdt seg så lenge som den nyttåprsaften, klokka var sikkert fire på natta da vi endelig kunne liste oss ut.

Jeg vil virkelig fraråde folk å la hunder være alene på nyttårsaften hvis man ikke en knallsikker på at de ikke blir redde. Dette er en kveld hundene trenger oss!

Pippin står gjerne i vinduet og ser på rakettene, han kan luftes klokka tolv uten problemer. Av og til er han en enkel hund å ha med å gjøre! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg Kiter når jeg var hos ei venninne på nyttårsaften ifjor. Det var IKKE lurt, for der var det så mye raketter at huset ristet. Han ble skremt av de værste smellene og har siden reagert litt på liknende lyder... Det hjalp ikke så mye at jeg svatt til hver gang det smalt... Hjemme er det lite raketter, så der bryr de seg ingen ting. Der kan de tusle ut og være helt normale selv om det smeller litt. Dessuten er de vant til at det er litt lyder der, siden vi noen ganger kan høre poff fra skytebanen i det fjerne. Jeg tror det beste er å la hundene være på et sted de er vant til å være, evt reise et sted der det ikke smeller. Selv skal jeg på fjellet hvis det er bra vær, og håper at vi ikke hører smellene opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden var vi hos lill som bodde veldig fint uten noen naboer rundt. Der så vi det i det fjerne og hørte det bare litt. Året før var jeg på hyttetur med valpen til ei venninne og mine hunder. Satt da inne og så ut på fyrverkeriet.

Ifjor var vi hos et vennepar, Issi tok det ganske med ro mens Amiga boffet på de. Vi satt selvfølgelig inne med tven på og vinduer igjen.

I alle år har en av oss vært inne med foxi, sett på tv og hatt gardinene igjen.

Ville aldri falt meg inn å dratt ifra hundene mine på nyttårsaften. For meg skal de være med og all feiring skjer med de.

Har aldri hatt noe spesielt må svi av penger behov så det går bra det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at vi kun bur eit par hundre meter frå der folk pleier å fyre av fyrverkeriet sitt i sentrum, så har eg enda til gode å oppleve ei nervøs og uroleg frøken. Ho har for det meste sove i grunn, null stress :D

Så ho har vert aleine (med mamma's hund som heller ikkje bryr seg) over kortare periodar på kvelden når vi andre er ute og ser litt på fyrverkeria. Men reiser vi på besøk, så blir dei som regel med om vi blir hos besøket ei stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjort noe spesielt. Hermes skalv litt akkurat rundt kl 12 i fjor, da det var på sitt verste, men ikke noe ille egentlig. Han har ikke reagert på høye lyder ellers, som torden og skudd. I år skal han enten være med oss på fest eller være hjemme hos mine foreldre - fyrverkeri blir det nok begge steder, for dette er i Bergen. Calle skal på besøk til tøfflus i romjulen og nyttårsaften, aner ikke om han reagerer noe på slikt, han har ikke reagert på spregning og slikt i nærheten her i hvert fall (er et byggefelt like ved her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelda har liksom aldri latt seg affisere av skudd, raketter eller spregning. Linda bryr seg ikke, så lenge Zelda (hennes klippe) er der.

Vi har brukt å gi bikkjene noe sinnsykt godt å gnage på, eller leke med hundene når rakettene holder på som verst, men vi hadde nok ikke trengt det. Når vi hadde kjeller, pleide vi å være der nede med hundene, bare fordi det var mindre smelling der.

Til skuddredde hunder: går det ikke ann å lage en form for provosoriske ørepropper eller rett og slett bruke vanlige ørepropper? Det må jo være mye lettere enn å kjøre i timesvis for å komme seg unna, hvis det funker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var Monti 4 1/2 mnd på nyttårsaften, så vi var hjemme med han og hadde besøk av ei venninne med en litt eldre valp. Siden han var såpass liten så måtte vi ut og lufte på kvelden og valgte å lufte rundt kvart over elleve-halv tolv på kvelden, før det verste startet. Ble fyrt opp endel raketter da også (vi bor i by), men han kunne ikke brydd seg mindre. Kikka litt opp på de bare. Så ikke ut som han reflekterte over det et øyeblikk når han var inne resten av kvelden. Så i år regner jeg med at vi feirer hos svigefamilien og at jeg reiser ned til han en stund før tolv - sånn for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hundens første nyttår i fjor, da var han 7 mnd gammel. Vi feiret hos venner, og hadde Lyng med oss, gikk helt fint! Han var i bur oppe på loftet hvor det var rolig, med pledd over buret. Vi passet på å lufte ham før midnatt. Dette funket veldig fint for ham, siden han liker seg i buret og generelt er en rolig fyr! Sov rett gjennom rakettene.

I år skal han nok være alene hjemme på nyttårsaften, men han er jo ikke akkurat skuddredd, så det går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjotten her liker absolutt ikke nyttårsaften. Første nyttårsaften hans gikk greit nok, da var jeg hjemme med han, med persiennene nede og TV'en høyt på. De to neste var jeg hos mine foreldre fordi det er litt mindre bråk der, men han var mye verre andre nyttårsaftenen enn første. I fjor prøvde han å gjemme seg bak vaskemaskinen stakkars :(

Får jo ikke luftet han hele kvelden heller, fordi folk begynner jo å skyte opp på dagen, og kommer det fyrverkeri mens vi er ute, er det full panikk og han vil bare hjem, glemmer at han må på do...

Så i år har jeg faktisk bestemt meg for å sette han på kennel, kennelen vi bruker ligger veldig skjermet og landlig til, og jeg går jo ut i fra at de ikke skyter opp raketter ;) Har inntrykk av at han trives der, og da kan han få gått tur og. Så om dette funker, tror jeg det kommer til å bli en fast løsning for oss, er jo vinn-vinn; han slipper fyrverkeri, og jeg kan dra på besøk til venner om jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...