Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Takk for svar! :)

Så det er ikke så vanlig å ta inn kaniner ifra bedrifter som driver med avl på "alt"?

Har fått inntrykk av at kanin fra dyrebutikk er fullstendig no, no.

Jo, Imazo er jo da en slik type bedrift. Så en del dyrebutikker gjør det også (blant annet den første dyrebutikken jeg jobbet i, som var en mindre butikk). Etter det har jeg vært heldig (og litt nøye med valg av arbeidsted) og jobbet på steder som brydde seg hakket mer, og hvor kaninene stort sett ikke kom fra Imazo, men fra private. Jeg ville ikke kjøpt fra dyrebutikk selv, med mindre jeg visste de kom fra Dahls eller lignende. Men det går også ann å høre, i butikken, hvor kaninene kommer fra. :) Ett annet problem er at kaniner i dyrebutikker ofte blir stående veldig lenge, uten menneskelig kontakt, og i små bur, og derfor ikke alltid er så veldig greie når man får de i hus (for å ikke nevne den praksisen med å avlive dyr som blir for gamle, som en del dessverre også driver med). Personlig er jeg sterkt i mot dyr i dyrebutikk, ikke nødvendigvis pga. hvor de kommer fra, men pga. hvordan de har det i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Det ble brått bestemt i dag at Mono sikkert har bursdag snart. Vi skal i hvertfall ha bursdagsselskap for han i nærmeste fremtid. Alle må jo ha bursdag! Vi later som han blir 3år siden han var ca 2 når vi hentet han.

Men så lurte Ask på ( og jeg) : hva ønsker en kanin seg til bursdagen sin? En bortskjemt kanin btw..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brått bestemt i dag at Mono sikkert har bursdag snart. Vi skal i hvertfall ha bursdagsselskap for han i nærmeste fremtid. Alle må jo ha bursdag! Vi later som han blir 3år siden han var ca 2 når vi hentet han.

Men så lurte Ask på ( og jeg) : hva ønsker en kanin seg til bursdagen sin? En bortskjemt kanin btw..

Kanskje noen urter eller et eget lite pappslott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fire frittgående kaniner igjen. Puma og Jonas er venner, mens Nike og Jens går alene hver for seg til det blir bonding. Spennende :)

Vår og har Oxbow huler/tunneller og får ofte urter, gojibær, papaya osv.

Og de tigger verre enn hundene. Spesielt Puma. Hun spiser maten ut av kjeften på deg når du tygger... :P Her hinn dagen stod hun plutselig med hode i bolleposen min og gnafsa i seg. Fy kanin!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne lille frøkna har levd ute siden mai. Overlevde ved hjelp av snille mennesker som matet henne, og til slutt ble hun fanget inn av dyrebeskyttelsen.

Mono ønsker seg venninne, hun her ønsker seg et hjem , så da flytter hun inn til oss om noen uker.

Hun er så absurd søt. Veldig lik Mono faktisk, bortsett fra farge og pelsmengde ( vinterpels tipper jeg) så jeg mistenker at det er samme blanding.

IMG_130415532298201.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lille frøkna har levd ute siden mai. Overlevde ved hjelp av snille mennesker som matet henne, og til slutt ble hun fanget inn av dyrebeskyttelsen.

Mono ønsker seg venninne, hun her ønsker seg et hjem , så da flytter hun inn til oss om noen uker.

Hun er så absurd søt. Veldig lik Mono faktisk, bortsett fra farge og pelsmengde ( vinterpels tipper jeg) så jeg mistenker at det er samme blanding.

Postet bilde

Så fin hun er! Kjelt å redde hjemløse. Vi har en nå som vi fikk høre om som hadde gått ute i et år, vi fanga og fikk levert til veterinær for urinskolding og masse lopper. Så tok vi han tilbake fra dyrebeskyttelsen og kastrerte han selv :) Jonas heter han! Kjempe trygg og god.

Vi har rokkert litt på gjengene nå. Vi hadde først Puma(black and tan hermeling) og Nike(viltfarget masse pels) sammen. Så hentet vi en kanin fra en "brakkeoppdretter" som ikke gjorde det så bra på utstilling, som er Jens(viltfarget hermelin). Også fikk vi høre om og fanga Jonas(hvit) som hadde gått løs ute i et år.

Alle er kastrerte og steriliserte. Vi prøvde å bonde Jens inn med Puma og Nike, men det gikk ikke. Så ble Jens levert tilbake for en periode for å få hormonene helt ut. Så prøvde vi å bonde jonas med Puma og Nike. Puma og Jonas ble gode venner, men Nike var steik forbanna. Dermed ble Nike satt bort fra Puma og Jonas. Og så prøvde vi å bonde inn Jens med Puma og Jonas og det har gått tålelig bra hittil. Litt småknuff innimellom mellom gutta, men så lite at de bor sammen nå. Stakkars Nika bor alene på kjøkkenet, mens de tre andre bor i gang og stue. Nike er i stuen når de andre er i gangen hvor de har basen sin.

Her er noen bilder :)

Postet bilde

Kjøpt på ikea og sagd to hull i. Her inni har de dokasse og høy. Jens som står i døra :)

Postet bilde

Jonas i den andre dokassen deres i gangen :)

Postet bilde

Jonas og Puma

Postet bilde

Inni Ikea "benken".

Postet bilde

Nike sur fordi han er alene :(

Postet bilde

Puma spiser litt mandarin

Postet bilde

Puma

Postet bilde

Jens spiser høy

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så svak for Puma!

Har ønsket meg den store kaninboka til jul, men rekker neppe å få den før Stereo kommer.

Planen er å la de bonde på småbruket hvor Mono aldri har vært og vi får fulgt med hele tiden, men burde jeg ta med Mono når jeg henter Stereo? Det er en laaang kjøretur ( hun er i Hadeland) og jeg mistenker at Mono ikke er redd nok i reiseburet til at det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først latt de møtes på et oversiktlig rom uten gjemmesteder, før biltur i bur. Men om han ikke er redd, prøv å gjøre det litt skummelt. Vi har gått med buret rundt ute og dinglet litt mye med det, lagd skumle lyder osv. Nå har mamma og de ikke flere rom igjen i huset å bruke, så de skal til oss snart å prøve å bonde inn Nike. Med mye hundelukt og Nora så håper vi det går bra!

Er ikke så enkelt alltid. Noen er venner med en gang, andre blir aldri venner. Vi har hatt mye utfordringer med våre. Det verste er jo at når man har satt de sammen så skal de være sammen hele tiden, og om de krangler litt så må man sitter der i noen timer å passe på liksom. De kan jo skade hverandre stygt. Mamma satt en gang i gangen å strikka på en stol i 10 timer. Haha. Tar man den ene vekk igjen, bare litt, må man begynne helt på nytt når de ikke er bonda enda..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Følte for å skrive litt her igjen jeg, og da kan jeg jo skryte litt av de herlige langørene jeg har her hjemme :D

Min lille hare-sak som har navnet Icaros har mer eller mindre nettopp rykket opp til middels-klasse og syns det er kjempe gøy med noe høyere og mer utfordrende! På sin andre middels-start tok han også "pinne" (litt som "napp" i agility, må ha for å kunne nå neste klasse), og jeg syns det er jo litt ekstra gøy da når kaninene slår litt sånn til og gjør det bra! :ahappy: Bilder her er fra hans første middels-start da, hvor han debuterte flott med få feil!

560055_568952926517832_729413991_n.jpg

Også får ikke å snakke om Kevin, får lille flaskebebi som vi reddet da han var liten tass på litt over to uker :wub: Kevin har imponert oss så mye, og det er så gøy å se hvor flink han er til dette! Han har startet 4 ganger i middels-høyden i den ene baneklassen og tatt "pinne" på 3 av disse startene! Altså han har nå rykket opp til vanskelig-klassen, og er dermed den første kaninen jeg har hoppet med som vi har jobbet sammen siden han var en liten knøtt - og ekstra gøy er det jo da når han hadde en slik vanskelig start på livet! Nå må han samle 5 "pinner" og dermed er han oppe i Elite-klassen hvor han da har mulighet til å kjempe og cert og Champion-titler. Om han kommer så langt vet jeg ikke, men det bryr jeg meg ikke så mye om, jeg er storfornøyd og stolt av ham uansett! Det viktigste er at vi har det gøy! :D Han har jo ikke vært i vanskelig-klassen så lenge så han må enda blir litt vandt til høyden, og jeg tror han vil klare seg fint jeg! :) Bildet er fra en av hans første middels-starter tidligere i høst!

1374989_538201086259683_483501033_n.jpg

Sånn ellers er det dårlig med snø og minsugrader her, så med andre ord så sliter vi ikke med frossent vann i vannskålene (de bor ute i et skjul). Og egentlig burde jeg være litt glad for det da det blir mindre jobb for oss, men helt ærlig vil jeg ha en hvit jul jeg!

Hvordan går det med deres andre kaniner? Skjer det noe spennende? Er det noen som har noen fine bilder av kaniner som koser seg i snøen? Jeg vil ha snøøøø, gjør meg litt syk etter snø! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kaniner @Titovn!

Vi henter Stina Stereo lørdag! Superspennende!

Herregud, jeg er litt stresset. Hormonene vil ikke være ute av kroppen deres når de møtes, men jeg håper det går bra allikevel siden det er gutt og jente.

Vi har hatt jente og guttekrangler etter kastrering hvor det ikke har gått nok tid. Men dere kan jo prøve :) Går det ikke bør de holdes seperat til det har gått 4+ uker siden siste ble kastrert. Lykke til! :)

Vi har hatt mye problemer med bonding, men nå hsr vi en fin trio som er kjempe gode venner. Da er det verdt uker med masse styr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt jente og guttekrangler etter kastrering hvor det ikke har gått nok tid. Men dere kan jo prøve :) Går det ikke bør de holdes seperat til det har gått 4+ uker siden siste ble kastrert. Lykke til! :)

Vi har hatt mye problemer med bonding, men nå hsr vi en fin trio som er kjempe gode venner. Da er det verdt uker med masse styr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi prøver og går det ikke får de bo i hver sin etasje noen uker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lykkelige kaniner som hopper rundt i gamle oksestallen. Laget fire binger der, så da er alle inne. Beholder tre hanner, Marco (trønder), Blåmann (rex) og Ludvig (trønder/rs). De tre RSdamene mine jeg må finne nye navn til siden jeg aldri husker hva de heter eller hvem som er hvem (:lol: ja jeg er håpløs) , og en hunne som er rs/trøndermix. Det var lykkelige kaniner som fikk større plass og hoppa og spratt, gravde og kosa seg med pappesker og greier. :ahappy: Bonden har stått på i mange timer både i dag og tidligere for å ordne og fikse, og sist i kveld for å fange inn og sortere hvem som skulle hvor. :wub: Han nekter å inrømme det, men han liker kaninene :lol: Alt for raus med kraftfor, og de er tryggere på han enn meg. :lol:

Har fremdeles igjen fire hanner og tre hunner som skal slaktes etter planen. Men vi må være to for slakting så det må liksom tas når lillemor sover i vogna. Har slakta 6 stk.

Tror hannene er feilvarer for de går fremdeles i gruppe, og begynner å bli ganske store, men er minimalt med krangling mellom dem. Hannene jeg skal beholde har fått sine respektive damer og noen til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens skjønneste frøken er i hus :)

At folk får seg til å bare dumpe så herlige kaniner er over min fatteevne. Hun virker renslig, og er forbausende trygg mtp hvordan hun har levd.

Hun og Mono er offisielt inn løøøøøv.. Bondingen gikk over all forventning.

Møt Stina Stereo !

20131222_211903.jpg

20131222_211805.jpg

20131222_2124562.jpg

20131223_181159.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens skjønneste frøken er i hus :)

Så kjekt å lese at de fant tonen så fint! Kan tenke meg Mono er glad nå :D Skulle ønske det var så enkelt med alle bondinger :( Vi må mest sannsynlig avlive Nike nå, fordi han ikke klarer å finne en plass med de tre andre, han lider alene, og det er ingen som vil ta over han som ikke putter han i et lite bur. Det er for få folk som har fått opp øynene for at kaniner trenger selskap og plass dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese at de fant tonen så fint! Kan tenke meg Mono er glad nå :D Skulle ønske det var så enkelt med alle bondinger :( Vi må mest sannsynlig avlive Nike nå, fordi han ikke klarer å finne en plass med de tre andre, han lider alene, og det er ingen som vil ta over han som ikke putter han i et lite bur. Det er for få folk som har fått opp øynene for at kaniner trenger selskap og plass dessverre.

Nei, så trist :( Sikker på at det ikke finnes noen som vil ha han? .Kan jo være enklere å få folk til å droppe buret hvis han allerede er frittgående?

Jeg var så nervøs før bondingen at jeg aldri hadde turt å bonde flere enn to. Jeg får faktisk stadig henvendelser nå av folk som vil gi meg kaniner, men det skjer ikke. Jeg er for redd for å ødelegge dynamikken de har og jeg synes to holder :P

Alt var jo tilrettelagt for en bra match, de er tilmed samme blanding sannsynligvis, men herregud så skummelt! Å måtte sende Stereo tilbake hadde ikke vært kult!

De ligger i gangen inn til kjøkkenet og vasker hverandre i mens jeg skriver dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så trist :( Sikker på at det ikke finnes noen som vil ha han? .Kan jo være enklere å få folk til å droppe buret hvis han allerede er frittgående?

Jeg var så nervøs før bondingen at jeg aldri hadde turt å bonde flere enn to. Jeg får faktisk stadig henvendelser nå av folk som vil gi meg kaniner, men det skjer ikke. Jeg er for redd for å ødelegge dynamikken de har og jeg synes to holder :P

Alt var jo tilrettelagt for en bra match, de er tilmed samme blanding sannsynligvis, men herregud så skummelt! Å måtte sende Stereo tilbake hadde ikke vært kult!

De ligger i gangen inn til kjøkkenet og vasker hverandre i mens jeg skriver dette :)

Har prøvd en god stund. Ingen som har tatt kontakt. De fleste vil nok ha unger. Få som vil overta voksne kaniner :( Men alene slik han er nå, er ikke bra når han ellers er så sosial. Har prøvd å bonde han inn i noen mnd., men da sloss alle. Og nå har vi en fin tremannsgruppe som ligger å sover oppå hverandre..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...