Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Blir antakeligvis et høstkull her gitt, jeg fikk akutt paranoia for at noe skal skje med snille gode Blåmann før våren så jeg ikke rekker å bruke han på noen og mister det fantastiske gemyttet hans. Marco-trøndern har blitt en ordentlig hissigpropp, så han vet jeg ikke om får flere avkom altså. Dvs, i dag var han veldig søt og snill da jeg flytta på han, ingen knurring eller noe, men de andre gangen jeg har håndtert han i det siste så har han knurra og ved en anledning bitt. :aww: Fortsetter han sånn som i dag så er det greit, men jeg gidder virkelig ikke avle på sinnatagger. :aww:

Så da lokaliserte jeg hua som ikke har hatt to kull, og satte henne sammen med Blåmann i kveld, og han skjønte greia gitt. Så la dem gå sammen til i morra tenker jeg så får vi se om det kommer små om en 4 ukers tid. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Wee kanintråd :D Er aktiv kaninhopper, dommer og hoppeleder for en klubb så for min del er det mye som skjer for meg når det gjelder kaninverden :P

For øyeblikket har jeg 10 kaniner, men skal selge to av dem, og den ene har ikke kommet hjem til meg enda, men totalt sett er planen å sitte med 8 hoppekaniner :) Ønsker ikke poste bilder av alle, men kan dele noen.

Dette er Kevin, en kjekkas som ble fdt i slutten av desember her hos oss, uplanlagt. Han var i et kull på 6 unger inkl. han, men dessverre klarte ikke den andre seg. Han selv klarte seg så vidt, men vi fant han akkurat i tide, fikk god hjelp av en venninne, og sammen med kjæreste og venninne som jeg bor med, satt vi kanin-barnevakt en uke, hvor han fikk overvåkning 24 timer i døgnet, og jevling med mat! Det var virkelig verdt alt strevet, han har vokst seg til en flott kar, selv om han er litt liten og tror han er en pitbull :P

996503_10151637624206475_1904521745_n.jp

Også et bildet av Lyra, som er moren til Kevin, en kanin som betyr utrolig mye for meg! :wub:
1004784_10151637606056475_1047082618_n.j

Sånn ellers, sammen med venninna mi driver vi et lite oppdrett av rasekaniner til utstilling (og litt hoppekaniner, blandninger i hovedsak), og det er da av rasen Engelsk Schecke, en rase vi syns er utrolig flott! :D

Her er et bildet fra ett av årets kull (av to i denne rasen), ei sort hoe som vi har kalt for Rappi (da navnet hennes er "Tunrapp", tihi) :ahappy:
1013963_10151637639526475_1361276241_n.j

Er en veldig artig hobby som jeg trives ganske godt i! Møtt mange herlige mennesker den korte tiden jeg har drevet med dette (ca 1 1/2 år), og har ikke planer om å gi meg med det første! :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee kanintråd :D Er aktiv kaninhopper, dommer og hoppeleder for en klubb så for min del er det mye som skjer for meg når det gjelder kaninverden :P

For øyeblikket har jeg 10 kaniner, men skal selge to av dem, og den ene har ikke kommet hjem til meg enda, men totalt sett er planen å sitte med 8 hoppekaniner :) Ønsker ikke poste bilder av alle, men kan dele noen.

Dette er Kevin, en kjekkas som ble fdt i slutten av desember her hos oss, uplanlagt. Han var i et kull på 6 unger inkl. han, men dessverre klarte ikke den andre seg. Han selv klarte seg så vidt, men vi fant han akkurat i tide, fikk god hjelp av en venninne, og sammen med kjæreste og venninne som jeg bor med, satt vi kanin-barnevakt en uke, hvor han fikk overvåkning 24 timer i døgnet, og jevling med mat! Det var virkelig verdt alt strevet, han har vokst seg til en flott kar, selv om han er litt liten og tror han er en pitbull :P

996503_10151637624206475_1904521745_n.jp

Også et bildet av Lyra, som er moren til Kevin, en kanin som betyr utrolig mye for meg! :wub:

1004784_10151637606056475_1047082618_n.j

Sånn ellers, sammen med venninna mi driver vi et lite oppdrett av rasekaniner til utstilling (og litt hoppekaniner, blandninger i hovedsak), og det er da av rasen Engelsk Schecke, en rase vi syns er utrolig flott! :D

Her er et bildet fra ett av årets kull (av to i denne rasen), ei sort hoe som vi har kalt for Rappi (da navnet hennes er "Tunrapp", tihi) :ahappy:

1013963_10151637639526475_1361276241_n.j

Er en veldig artig hobby som jeg trives ganske godt i! Møtt mange herlige mennesker den korte tiden jeg har drevet med dette (ca 1 1/2 år), og har ikke planer om å gi meg med det første! :ahappy:

Du har så fine kaniner Pia! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mistet jeg for første gang en kaninunge. Det kom ganske uventet, han var ni uker og virket tilsynelatende i god form. Han var bittelitt tynnere enn søskenene sine, så han bodde i en mindre gruppe og jeg sørget for at han fikk ekstra pellets, men det var ikke nok. Jeg har hatt kanin i to tiår, men har aldri mistet kaninunger før som har vært eldre enn en dag, og i allefall ikke så store unger. Veldig trist :no:
Jeg tenker at det var noe galt med han, da en helsøster fra forrige kull var veldig lita og "skranten" og måtte ha spesialforpleining i to måneder før hun endelig la på seg og vokste litt. Det var en unge i dette kullet som ikke åpnet øynene før den var over to uker gammel, og jeg er ganske sikker på at det var denne, så det var nok noe "feil" med ham fra begynnelsen av, men trist er det alikevel :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mistet jeg for første gang en kaninunge. Det kom ganske uventet, han var ni uker og virket tilsynelatende i god form. Han var bittelitt tynnere enn søskenene sine, så han bodde i en mindre gruppe og jeg sørget for at han fikk ekstra pellets, men det var ikke nok. Jeg har hatt kanin i to tiår, men har aldri mistet kaninunger før som har vært eldre enn en dag, og i allefall ikke så store unger. Veldig trist :no:

Jeg tenker at det var noe galt med han, da en helsøster fra forrige kull var veldig lita og "skranten" og måtte ha spesialforpleining i to måneder før hun endelig la på seg og vokste litt. Det var en unge i dette kullet som ikke åpnet øynene før den var over to uker gammel, og jeg er ganske sikker på at det var denne, så det var nok noe "feil" med ham fra begynnelsen av, men trist er det alikevel :hmm:

:hug:

Hatt et par slike jeg og, sett de har vært litt tynne, sjekket at de har spist og tenner har sett greie ut, men likevel har jeg brått funnet dem liggende i kramper, eller døde. Helt grusomt. :cry: Finner heller ikke noe galt annet enn at de har vært litt tynnere enn resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug:

Hatt et par slike jeg og, sett de har vært litt tynne, sjekket at de har spist og tenner har sett greie ut, men likevel har jeg brått funnet dem liggende i kramper, eller døde. Helt grusomt. :cry: Finner heller ikke noe galt annet enn at de har vært litt tynnere enn resten.

Huff, det er ikke gøy når det skjer i allefall :no:

Han pustet litt anstrengt og virket utilpass da jeg stelte dem i morges, og da jeg tok han opp la han seg til rette i armkroken der han pleide å ligge, og etter kort tid sluttet han å puste. Heldigvis ikke kramper, og det virket som det gikk ganske fort.

Håper de andre oppfører seg og holder seg i live...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor i grevlingland, hvordan beskytte kaninene mest mulig?

Lillesøstra mi har en kanin, og den er jo ofte ute som kaniner stort sett er. Problemet er jo at grevlingen også er det. Kanina har et stort bur med hønsenetting når den er ute, men alle som har sett grevlingen i aksjon skjønner jo at den hønsenettingen bare holder en liten stund.

Når jeg sier grevlingland mener jeg grevlingland. Du ser minst en grevling i uka, gjerne under trappa eller verandaen. Som regel er jo de ute om nettene/kvelden, mens kanina da er inne. Når jeg var hjemme nå sist virket det som om grevlingene var døgnville, for man kan se de til alle døgnets tider. Tror jaggu de begynner å bli vane med mennesker og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ikke gøy når det skjer i allefall :no:

Han pustet litt anstrengt og virket utilpass da jeg stelte dem i morges, og da jeg tok han opp la han seg til rette i armkroken der han pleide å ligge, og etter kort tid sluttet han å puste. Heldigvis ikke kramper, og det virket som det gikk ganske fort.

Håper de andre oppfører seg og holder seg i live...

Huff, trist uansett. Jeg har ikke problemer med at de skal bli slaktet og sånt, men jeg sliter skikkelig når man ser de er syke. Men ja, nå får resten holde seg friske og raske! *morsk*

Når man bor i grevlingland, hvordan beskytte kaninene mest mulig?

Lillesøstra mi har en kanin, og den er jo ofte ute som kaniner stort sett er. Problemet er jo at grevlingen også er det. Kanina har et stort bur med hønsenetting når den er ute, men alle som har sett grevlingen i aksjon skjønner jo at den hønsenettingen bare holder en liten stund.

Når jeg sier grevlingland mener jeg grevlingland. Du ser minst en grevling i uka, gjerne under trappa eller verandaen. Som regel er jo de ute om nettene/kvelden, mens kanina da er inne. Når jeg var hjemme nå sist virket det som om grevlingene var døgnville, for man kan se de til alle døgnets tider. Tror jaggu de begynner å bli vane med mennesker og.

Sterkere netting rett og slett. Kan sette flettverksnetting uta på hønsenettingen foreksempel. Eller gjerde inn rundt hønsenettingburet. Hønsenetting er desverre ikke spesielt solid, tilogmed kaniner kan gnage seg gjennom den om de vil.

Her har jeg rett og slett gjerdet inn hele "kaninkomplekset" med strømgjerder (med strøm som virkelig sparker) - ikke pga grevling, men pga hund/katt og rev. Foreløpig har det funka, men kan jo ikke love at det funker mot grevling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor i grevlingland, hvordan beskytte kaninene mest mulig?

Lillesøstra mi har en kanin, og den er jo ofte ute som kaniner stort sett er. Problemet er jo at grevlingen også er det. Kanina har et stort bur med hønsenetting når den er ute, men alle som har sett grevlingen i aksjon skjønner jo at den hønsenettingen bare holder en liten stund.

Når jeg sier grevlingland mener jeg grevlingland. Du ser minst en grevling i uka, gjerne under trappa eller verandaen. Som regel er jo de ute om nettene/kvelden, mens kanina da er inne. Når jeg var hjemme nå sist virket det som om grevlingene var døgnville, for man kan se de til alle døgnets tider. Tror jaggu de begynner å bli vane med mennesker og.

Får noen jegere til å ta seg av problemet med feller/ skyte de. Det er snart jakt på grevling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

IMG_0188.jpg

Amalie forlot oss dessverre tidligere i sommer. Hun var syk vel en uke, med flere besøk til dyrlegen med prøver og tester. De fant ikke ut noe. Det er svært få dyrleger som har peiling på kaniner, noe som er veldig synd. Til slutt måtte vi bare avlive henne da vi ikke så noe bedring.

Hvordan får man kaninene renslige? Tygger de på ting? Kan de være løse når man ikke er til stede?

Man lager en dokasse hvor man legger kaninbæsjer og sørger for å plukke opp all bæsj og tiss som kommer utenfor med en gang. Da skjønner kaninen etterhvert at dokassen, er doen. Et tips er å ha høykurven over dokassen, da kaniner går på do samtidig som de spiser. Man bør kastrere/sterilisere kaninene også. Ikke bare for rensligheten, men også for harmonien kaninene imellom, og for kaninens helse. Alle hunn-kaniner bør steriliseres da sjansen for å utvikle livmorkreft er veldig stor når de blir noen år.

De kan tygge, men kastrering/sterilisering hjelper mot dette også. Gjem unna alt av ledninger.

Vi har våre løse i stue, gang og bad når vi ikke er hjemme, så ja :) Det er som løse hunder.

Lillesøstra mi har en kanin

Be henne skaffe en til. Kaniner bør ikke være alene.

--

Vi overtok for 2 uker siden en ny kanin til gjengen, da Amalie er avlivet. Det er en hannkanin fra samme oppdrett som Amalie på 3 år. Kommer fra kaninbrakke i små bur. Navnet hans er Mizuno. Da har alle navn som er sportsmerker. Puma, Nike og Mizuno. Nå har han nettopp blitt kastrert, og venter på at hormonene skal forsvinne fra kroppen før han skal få møte Nike og Puma for bonding. Han er viltgrå, men jeg har ingen bilder av han enda.

IMG_1913_zpsfa488d2c.jpg

Puma og Nike chiller'en under vedovnen :)

IMG_1910_zps535bba02.jpg

Puma ute i luftegården(hele hagen vår inngjerdet med kompostgjerder). Den har de fri tilgang til når det er fint vær og noen er hjemme, da vi har terrassedøren åpen slik de kan løpe ut og inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så fine kaniner Pia! :D

Oi, her har jeg glemt å svare :lol: Men tusen takk! :ahappy: Syns de er fine selv så, tihi! :wub:

Og siden jeg nevnte at den ene ikke hadde kommet hjem til meg enda når jeg postet her sist gang, kan jeg vel presentere henne litt kort her da! Hun heter som konkurranse navn Rozettas Wacky Within, og derfor til daglig blir hun kalt for Wacky. Men jeg har vurdert å bytte navn, siden jeg syns ikke Wacky passer sånn til henne egentlig (til daglig), men jeg får liksom ikke bestemt meg :rolleyes: Har tenkt litt på Vicky siden det er ganske likt, men er egentlig ikke noe fan av det navnet heller, men syns hun passer bedre til det! Luksusproblemet mitt altså :lol: Uansett, hun er halvsøster til Lyra som jeg presenterte tidligere, halvt svensk, suuuper fin kropp og altfor store ører så her bærer det preg av fransk vedder! Sjarmerende er hun, men jeg merker hun også er en tøffing og har egne sære meninger! :lol: Gleder meg sååå til å starte å konkurrere med henne!970288_10151681408031475_727022498_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har jeg glemt å svare :lol: Men tusen takk! :ahappy: Syns de er fine selv så, tihi! :wub:

Og siden jeg nevnte at den ene ikke hadde kommet hjem til meg enda når jeg postet her sist gang, kan jeg vel presentere henne litt kort her da! Hun heter som konkurranse navn Rozettas Wacky Within, og derfor til daglig blir hun kalt for Wacky. Men jeg har vurdert å bytte navn, siden jeg syns ikke Wacky passer sånn til henne egentlig (til daglig), men jeg får liksom ikke bestemt meg :rolleyes: Har tenkt litt på Vicky siden det er ganske likt, men er egentlig ikke noe fan av det navnet heller, men syns hun passer bedre til det! Luksusproblemet mitt altså :lol: Uansett, hun er halvsøster til Lyra som jeg presenterte tidligere, halvt svensk, suuuper fin kropp og altfor store ører så her bærer det preg av fransk vedder! Sjarmerende er hun, men jeg merker hun også er en tøffing og har egne sære meninger! :lol: Gleder meg sååå til å starte å konkurrere med henne!970288_10151681408031475_727022498_n.jpg

Åååå, så søt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har vi plutselig 4 kaniner. Puma og Nike fra før av. Tok til oss en utstillingskanin på 2 år for 3 uker siden, som vi gav navnet Jens. Og for en uke siden fanget vi en hjemløs kanin i en venninnes hage, som jeg gav navnet Jonas. Jens er kastrert og holdes på "isolat" på min søsters rom, til hormonene er ute av kroppen, og han kan settes ilag med Puma og Nike. Jonas er ikke kastrert enda.

IMG_1913_zpsd0a42415.jpg
Puma og Nike slapper av under ovnen i stuen.

2q89idj.jpg
Puma ute i hagen.

2znn9xd.jpg
Jonas, en hjemløs kanin som vi fanget ute og har tatt inn i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke at kanin er den nye "hund"?

25643et.jpg

Jens

2j67bpv.jpg

Jens

2r73ezd.jpg

Nike og Puma

Næsj. Jeg har planer om hund jeg og hund , kanin og barn blir mye. Dessuten innbiller jeg meg at det er mye jobb å temme de og få de renslige. I en hektisk hverdag har jeg ikke tid til å sitte på gulvet i 3 timer hver dag :P Men søte er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så mange søte kaniner her inne!

Har hatt sånn smålyst på en Belgisk kjempe siden jeg så et program på Animal Planet om en dame som hadde en slik en fritt i leiligheten, hehe. Den var så rolig og det så veldig koselig ut. :)

Blir nok bare med den tanken, men kun for nysgjerrighetens skyld, hvordan er den rasen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige kaniner her inne! :)

Har kull her nå, så tenkte jeg kunne dele noen bilder av de små hjerteknuserene!

WCzSApLl.jpg

Tli1smql.jpg

lJPLqCul.jpg

d4kBKZGl.jpg

rpbnAB4l.jpg

9ZHjLR3l.jpg

Her er en liten film av dem 17 dager gamle:

Jeg har også en del filmer av kaninhopping, om noen er interessert i å se det :) Ligger på samme bruker som filmen av ungene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så mange søte kaniner her inne!

Har hatt sånn smålyst på en Belgisk kjempe siden jeg så et program på Animal Planet om en dame som hadde en slik en fritt i leiligheten, hehe. Den var så rolig og det så veldig koselig ut. :)

Blir nok bare med den tanken, men kun for nysgjerrighetens skyld, hvordan er den rasen egentlig?

Den eneste rasen jeg har erfaring med :P

Hun var som en litt ulydig hund. Kom på innkalling og var superkosete. Hun var svæææær da, og hadde så dobbelthake at det var et syn å se henne vaske forlabbene. Jeg kunne ikke det spøtt om kaniner og hun hadde et isolert krypinn men var ute i all slags vær. Det eneste slitsomme med henne var at hun ikke var renslig inne ( ikke at hun var sterilisert eller noe) og at hun hadde en obskur fascinasjon for nabokatta. Den ble vekselvis jagd og ridd på. Hun fikk mye turer i bånd , men hadde tydeligvis et behov for å løpe veldig fort løs til tider.

Hun skulle vel egentlig vært matkanin tror jeg, kjøpte henne av en bonde som hadde veldig mange i små bur.

Jeg hadde henne bare i to-tre år, vi flyttet og hadde ikke uteplass lengre og da flyttet hun med ei venninne til andre delen av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke at kanin er den nye "hund"?

25643et.jpg

Jens :wub:

2j67bpv.jpg

Jens :D

2r73ezd.jpg

Nike og Puma

qsa33p.jpg

Puma og Nike midt på stuegulvet

2rgey2r.jpg

Puma hjelper med lekselesing! Ja, oppå spisebordet.

Det er så deilig å se hjem der kaninene får gå løse! :D Skulle gjerne hatt kaniner selv,og da selvfølgelig løse,men jeg vet at Zara vil spise de oppså tror ikke det hadde vært så lurt :lol: Snille dere er som tar dere av en stakkars hjemløs kar :koos:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...