Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

2u8f577.jpg
Gjengen spiser på do! Amalie ble avlivet etter ukjent sykdom i sommer.

27xkqxd.jpg
Vi opplevde at Puma(svart og brun) gravde en del i sofaen innimellom, dette løste vi med å ta inn en kasse med jord, røtter, gress osv. Kjempe populært for kaninene å grave og rote i. Ble litt søl, men når man ser gleden til kaninene så er det verdt å koste litt ekstra etterpå.

På somrene så får de gå ut og inn terrassedøren som det passer dem. Hagen er stengt med kompostgjerder i begge ender, så de har ca. 50kv. hage med terrasse, gress, ripsbusker osv. å kose seg i. Veldig mye "hoppsi sprettsi"(raptuser) da :wub:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Så gøy! :D Hvordan er kaniner å trene med? Tenker på om de kan lære seg noen triks etc.

Lette å trene :) Puma vår kan "snurr rundt" og "på plass"(utgangsstilling). Terje vi hadde kunne touch på targetstick, men kom ikke lengre i treningen da han ble syk og avlivet etterhvert :(
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! :D Hvordan er kaniner å trene med? Tenker på om de kan lære seg noen triks etc.

De fleste jeg har hatt har vært veldig lettrente, selger sjela for en godbit :)

Fikk ikke hund da jeg var yngre, så da fikk kaninene den rollen :teehe: Lærte dem triks, ene kunne apportere :D Target har jeg lært de fleste, veldig greit få dem til å posere ved å bruke target :)

De var med oss på fjellturer med den største selvfølgelighet. Vi lærte dem å hoppe, og hoppet baner med dem løse og de lærte seg innviklede baner etter en eller to repetisjoner. Smarte og undervurderte dyr :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål : Mono ELSKER brokkoli. Veldig. Jeg har ikke turt å gi han så mye, men det er bra for han, sant? Han er også helt vill etter oxbow, finnes det noe hemmelig triks som ikke involverer supernøyaktig vekt for å vite hvor mye han skal ha? 20 g er lite og vanskelig å beregne .

Han er nysgjerrig og trygg, men ikke særlig kosete. Han kommer bort, men stikker om vi klapper han. Vil det gå over ved kastrering eller er han bare sånn? Han hopper rundt i bena våre så jeg tror ikke han er usikker.

Kan de hoppe over en kompostgrind? Vi har ikke dører så det er eneste stengsel mot stua.

Edit: han har allerede begynt å dilte etter A overalt. Jeg tror han har skjønt hvem som er kulest. A får klappe han mer enn oss voksne av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenvekt og en fôrkopp/målebeger er veldig greit for å veie opp mat. Der kan du også veie opp EN gang, merke av på koppen hvor mye det er, og så fôre etter det. Jeg veier opp til både hunder og katt her hjemme hvert måltid, det er blitt en vane etter både Lundii(hund) og Thomas(katt) var på slankern. Thomas får fortsatt bare 20 gram morgen og 30 gram kveld. Går helt fint å veie opp så lenge kjøkkenvekta står på benken og fôret er i nærheten. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenvekt og en fôrkopp/målebeger er veldig greit for å veie opp mat. Der kan du også veie opp EN gang, merke av på koppen hvor mye det er, og så fôre etter det. Jeg veier opp til både hunder og katt her hjemme hvert måltid, det er blitt en vane etter både Lundii(hund) og Thomas(katt) var på slankern. Thomas får fortsatt bare 20 gram morgen og 30 gram kveld. Går helt fint å veie opp så lenge kjøkkenvekta står på benken og fôret er i nærheten. :ahappy:

Har ikke kjøkkenvekt :( Håpte at det var sånn at 10 g tilsvarte 1 spiseskje eller noe :lol:

Har lest meg opp på mat og herregud for et virvar. Bikkjer er så mye enklere . Jeg kjøpte norsk fjellhøy til han i troen på at det sikkert var veldig bra, men han liker det ikke noe særlig, så da må han få nytt høy også.

Edit: han drikker mye i motsetning til hva forrige eier sa, så jeg tror han har vært litt dehydrert av den flaska. Jeg fyller skåla minst en gang om dagen. Han har sluttet å røyte så himla mye da , og fått bittesmå sorte lorter. Tar det som et godt tegn :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hopper ikke over kompostgrindene ute i hagen. Vi gir to spiseskjeer med pellets til hver kanin mener jeg det er. Skal høre med mamma når hun henter med snart. Så synd han ikke likte høyet! Men nei, brokkoli skal de ikke ha mye av. Våre og elsker det, men får veldig lite. Er det i boka du leser?

Vi må levere tilbake Jens idag, som vi henta hos en utstiller og fikk kastrert, fordi han er så aggressiv mot de to andre han skulle gå sammen med. Skikkelig hissig og gal. Så skal han være der en stund, og så skal vi prøve å se om det går igjen. På mandag skal "husløse" Jonas kastreres, og han tror jeg kan bondes fint inn. Han er så rolig og forsiktig :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt boka nei, enn så lenge finner jeg det meste på kanin.org :P

Denne kaninen blir dyr. Nå har han fått nytt høy, et klorestativ for katt ( bare pga hulen) , en tunnel og nytt strø.

Han er en dverg? Tror ikke han klarer å hoppe sååå høyt? Å åpne den klarte han derimot. Må sikre mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål : Mono ELSKER brokkoli. Veldig. Jeg har ikke turt å gi han så mye, men det er bra for han, sant? Han er også helt vill etter oxbow, finnes det noe hemmelig triks som ikke involverer supernøyaktig vekt for å vite hvor mye han skal ha? 20 g er lite og vanskelig å beregne .

Han er nysgjerrig og trygg, men ikke særlig kosete. Han kommer bort, men stikker om vi klapper han. Vil det gå over ved kastrering eller er han bare sånn? Han hopper rundt i bena våre så jeg tror ikke han er usikker.

Kan de hoppe over en kompostgrind? Vi har ikke dører så det er eneste stengsel mot stua.

Edit: han har allerede begynt å dilte etter A overalt. Jeg tror han har skjønt hvem som er kulest. A får klappe han mer enn oss voksne av en eller annen grunn.

2 spiseskjeer pleier å være greit. :=)

Og brokkoli er bra mener jeg å huske? Ble med ett usikker, men tror jeg gav det til Påsan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kanin.org/gronnsaker Nei, mye brokkoli er ikke bra for kaniner. Det er noe de skal ha lite av :) Gulerot er også noe de skal ha veldig lite av. Maks en lillefinger gulerot hver dag. Skal de få noe godt, gi de heller urter :)http://kanin.org/urter

Og, jojo, bok! Synes alle som har kanin MÅ ha den. Står alt om han blir syk ol. også. Uunværlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kanin.org/gronnsaker Nei, mye brokkoli er ikke bra for kaniner. Det er noe de skal ha lite av :) Gulerot er også noe de skal ha veldig lite av. Maks en lillefinger gulerot hver dag. Skal de få noe godt, gi de heller urter :)http://kanin.org/urter

Og, jojo, bok! Synes alle som har kanin MÅ ha den. Står alt om han blir syk ol. også. Uunværlig.

Vintersko til kidden og kastrering av kaninen kommer høyere opp på lista enn boka altså :P

Kaninen er så kuuul! Nå begynte han å hoppe på bena mine som en liten valp, jeg ble litt forvirret, men han ville ha kooos han. Jeg synes synd på de som bare har de i bur, de aner jo ikke hva de har i hus..

Han er ikke imponert over den nye hula. Soveplassen hans er under sofaen den for tenk. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte norsk fjellhøy til han i troen på at det sikkert var veldig bra, men han liker det ikke noe særlig, så da må han få nytt høy også.

Han har sluttet å røyte så himla mye da , og fått bittesmå sorte lorter. Tar det som et godt tegn :aww:

Hvor bittesmå? Hvis det er s.k. blindtarmlort, er det IKKE et godt tegn. Det tyder på for lite høy, og for næringsrik kost, og kan føre til forstoppelse. Jeg ville gitt den lite annet enn høy noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bittesmå? Hvis det er s.k. blindtarmlort, er det IKKE et godt tegn. Det tyder på for lite høy, og for næringsrik kost, og kan føre til forstoppelse. Jeg ville gitt den lite annet enn høy noen dager.

Ikke sååå små :P

Men han hadde lys stor avføring når han kom. Nå ser de mer normale ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter i vei, kall det engasjement.

Nytt høy = gull. Han knasker og spiser. Han ble litt forvirret av nytt strø, men etter at jeg kastet kulene som havnet ved siden av dokassa oppi tok han poenget.

Han slenger seg rett ned på gulvet her nå, det synes jeg er imponerende med tanke på at han bare har hatt 1 døgn som frittgående.

Stueplanter har blitt en utfordring så nå er enda flere kompostgrinder tatt i bruk. Desverre er han litt av en problemløser så vi har virkelig måttet bruke kreativitet og kløkt.

Han har oppdaget at 3 åringer søler, og plasserer seg under stolen til A under måltider. Jeg må tørke etterhvert som det ramler ned, for han er kjapp! Rart at så mange kaniner overlever egentlig, han her virker rimelig selvdestruktiv hvis alt er så farlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenvekt er billig, og fin investering altså! Veldig greit å ha generelt. Også for å veie kaninen, sikkert! Min vekt går opp til 4,5 kg og kostet 249,- eller noe, har ikke fått nye batterier siden 2007 eller no. :ahappy:

Evt om noen som bruker samme fôr kan veie opp i antall spiseskjeer e.l. da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...