Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Spent på å se :ahappy: (uansett så får vi jo fasiten etter noen uker uansett, men alltid gøy å gjette :lol:)

Som sagt, da blir det mange overraskelser på deg etterhvert :P

Slike overraskelser er bare gøy. :D Fant hun jeg kjøpte han av, så har sendt melding på fb - så kanskje vi får vite hva som ligger bak :D Ønsker meg veldig viltblå da. Men alt er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Bebisbilder:

Lekte litt med kontrasten her for å vise at begge har "svarte" sjateringer i pelsen. De blir mer og mer farga, så åpenbart noe vilgult eller japaner eller noe sånt? Blått er det hvertfall ikke.

12197973204_95e8a1fdc8_z.jpg

Uten kontrastleking:

12197557985_992e0438e4_z.jpg

Den lyseste:

12198177506_0277c8cbbe_c.jpg

12197809403_9613540a36_z.jpg

Kroppen på den mørkeste:

12198175616_22f7aef790_z.jpg

Mamma Harepusen sjekker hva jeg driver med:

12197807633_74d364bce6_z.jpg

Og bare for å vise hvor vanvittig mye mindre de som er 3 døgn yngre er:

12197806453_6fc78a8d2f_z.jpg

Etter litt googling så syns jeg den mørkeste ser veeeldig ut som denne?

farg.madagaskar9.jpg

hentet herfra

Syns den lyse har for mye "svart" i seg til å være viltgul som denne men de skriver om soting, kanskje begge bare er sota viltgul? Nei, nå må jeg gi meg før jeg ser stjerner :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninunger :wub: Så heldige dere er, jeg savner å ha kanin! Og apropos gale kaninfolk på nett, en god venninne av meg fikk omtrent hatmail fra en kaninselger fordi hun ikke skulle ha de frittgående inne i huset (derimot frittgående i en stall, med stooor innhegning ute og store bokser inne, klatremuligheter, hulemuligheter og det meste ....) - det er tydeligvis ikke såå store endringer i miljøet siden jeg drev med kaniner, sånn bortsett fra at det virker enda mer fanatisk :P Men, jeg savner det uansett. Hadde en fantastisk hoppekanin/kompis som het Charming Boy, dalmatiner rex med et herlig lynne. Han gikk løs over alt, kom på innkalling, hoppet lange baner helst uten bånd, elsket å bli klødd halvveis inne i munnen og var med meg over alt. Fine fine gutten!

boy.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid guttene som er kulest/best tegnet, det lærte jeg av bitter erfaring i fjor :lol:

:lol: Tror jeg på! Håpløst. :aww: Jeg må lage meg en "guttestall" :lol: Så da har jeg tre viltbrune jenter og to tøfttegna gutter. :aww::lol:

Men åh jeg må nerde meg opp på fargegener så jeg vet hva de kan gi videre - ejg er jo fullstendig grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninunger :wub: Så heldige dere er, jeg savner å ha kanin! Og apropos gale kaninfolk på nett, en god venninne av meg fikk omtrent hatmail fra en kaninselger fordi hun ikke skulle ha de frittgående inne i huset (derimot frittgående i en stall, med stooor innhegning ute og store bokser inne, klatremuligheter, hulemuligheter og det meste ...) - det er tydeligvis ikke såå store endringer i miljøet siden jeg drev med kaniner, sånn bortsett fra at det virker enda mer fanatisk :P Men, jeg savner det uansett. Hadde en fantastisk hoppekanin/kompis som het Charming Boy, dalmatiner rex med et herlig lynne. Han gikk løs over alt, kom på innkalling, hoppet lange baner helst uten bånd, elsket å bli klødd halvveis inne i munnen og var med meg over alt. Fine fine gutten!

boy.jpg

Blåmann er jo rex - og for et fantastisk gemytt på han :wub: Slapp inn Miffy til han i går, siden hun er tydeligt brunstig, men han var mer opptatt av snacksen sin han og å få oppmerksomhet av meg, så Miffy fikk surre rundt og sjekke ut i fred. :wub:

Syns jeg har fått fint gemytt på alle ungene som kom, selv om trønderMarco er - vel - trønder med hele seg og har et fyrrig temperament, så viser det ikke igjen på noen av ungene. Men det er liksom enda mer stas med unger etter Blåmann, og de ungene som kom 23. januar er første kullet etter han. :D Gleder meg veldig til å følge dem, og håper jeg kan få frem rexpelsen om en generasjon eller to. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke så mye peiling på kaniner, men det ble funnet en kanin i skogen her. Denne flyttet inn hit, og har bodd her nå siden novemberish. Har jo ikke noe kaninbur, så han går løs når jeg er hjemme og er i et hundebur med dokasse om natta og slikt. Har ikke mulighet til å ha han løs når jeg ikke følger med mtp hund og det at jeg ikke stoler på gnaging.
Aner ikke hvor gammel han var da han ble fanget inn, eller om han har hatt et hjem før, men han har vokst endel siden han har kommet hit, s
å han var/er nok ikke gammel.
Han er blitt mer og mer tam, men liker ikke
å gå på gulv uten tepper, og liker ikke å bli tatt på. Hoppe opp i sofaen og klatre og hoppe over folk som sitter der er null stress, så lenge ikke man prøver å ta på han riktignok.
Han har vært renslig siden han kom hit egentlig, bare g
ått på do i kassen, men nå i det siste har han begynt å gjøre fra seg i sofaen. IKKE greit! Har heldigvis skinnsofa, så det er greit å vaske bort, men ekkelt!
Hvordan f
år man slutt på urensligheten? Hvordan lære han at å hoppe opp på bordet/pulten og rive ned ting ikke er greit?
Hvordan oppdrar man en kanin?
Har til n
å bare prøvd å ta han ned derfra, men han spinner jo rundt og river ned alt rundt seg om man kommer for nærme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering gjør at de får mindre behov for å markere, så om du kastrerer (noe jeg anbefaler uansett) så vil han (sikker på at det er en hann?) med stor sansynlighet slutte å markere i sofaen.

Kaniner er sta dyr, jeg pleier å konsekvent ta dem ned fra bord, etc dersom de ikke har lov å gå der. Noen tar tegninga ganske fort, andre gir f... :lol:
At han ikke liker å gå på gulv er ikke så rart, det er glatt og gir dem følelse av utrygghet. Skaff gjerne flere matter slik at han får mer bevegelsesfrihet :)
Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, kaniner liker ikke å bli løftet, men gjerne gi han trygghet på deg ved å håndfore ham, konsekvent gi all pellets og snacks fra hånden, så vil han bli tryggere på deg :)

Og gratulerer med kanin, de er herlige dyr :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kanin monica! Enig med Ganzie.

Skal prøve å ta bilder av de søte små i morra, øynene er oppe og de har fiiine farger. :D

Desverre mista jeg hele kullet til Dåtti, det som kom på bursdagen min :( aner ikke hva som skjedde men plutselig gav hun bare fullstendig f i dem, så de frøs/sulta ihjel. Vi prøver igjen, hun har hatt kull før og har vært en ok mor - ikke noe supermamma, men helt grei, så hun får en sjanse til - skjer det samme igjen så får hun ikke flere kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering gjør at de får mindre behov for å markere, så om du kastrerer (noe jeg anbefaler uansett) så vil han (sikker på at det er en hann?) med stor sansynlighet slutte å markere i sofaen.

Kaniner er sta dyr, jeg pleier å konsekvent ta dem ned fra bord, etc dersom de ikke har lov å gå der. Noen tar tegninga ganske fort, andre gir f... :lol:

At han ikke liker å gå på gulv er ikke så rart, det er glatt og gir dem følelse av utrygghet. Skaff gjerne flere matter slik at han får mer bevegelsesfrihet :)

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, kaniner liker ikke å bli løftet, men gjerne gi han trygghet på deg ved å håndfore ham, konsekvent gi all pellets og snacks fra hånden, så vil han bli tryggere på deg :)

Og gratulerer med kanin, de er herlige dyr :wub:

Er baisingen og tissing markering? Trodde det holdt seg til å gni haken på alt? :icon_redface:

Er helt sikker på at det er en gutt, ble aldri helt sikker på sjekking av små bebiser, men han her har baller... :P Har vurdert å kastrere han, og kanskje skaffe en kastrert jente til han. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om han skal bli eller ikke. Vil helst at han skal få gå løs hele tiden, men det kan han ikke her dessverre.

Tror han her er en av de som gir f. Han gjør som han vil har jeg inntrykk av. Han får feks ikke lov til å gå under kjøkkenbenker for da går han bak kjøleskap og komfyren, så da prøver jeg å dytte han vekk med foten. Da dytter han tilbake, eller begynner å krafse på foten min. :huh:

Skaffet teppe, og denne nye sofaen som tar egentlig hele stua. I begynnelsen lagde jeg stier med håndklær rundtom på gulvet. :lol: Og jeg håndmater han stort sett hver gang han får pellets, da kan jeg kose på han, men om han liker det er en annen sak. :P

Takk for råd og gratulasjoner, til deg og Raksha! Han er jo en søt fyr, undervurdert med kanin!

post-179-0-35747900-1391867727.jpg

post-179-0-08541700-1391867737.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin han er, @monica_n :wub:
Kaniner er som de aller fleste andre dyr, markerer ved bruk av urin og avføring, Vet ikke om han har begynt med det enda, men hannkaniner er skikkelig festlige og hopper rundt mens de sprayer rundt seg. Og det er utrolig hvor høyt de når :lol:
Kastrering vil fjerne dette, i allefall dempe det veldig :) (selvsagt skal han bli, se så gode venner de er :wub: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stereo har blitt mye tryggere. Nå har jeg begynt å snuble i henne om morgenen også.

Hun blir nok aldri like tøff og gal som Mongo-Mono , men han er noe for seg selv. Han eier verden han.

Og så røyter han. Ekstremt! At en liten kanin kan miste så mye pels er over min fattevne! Jeg drar ut dotter og grer han hver dag, men det tar jo aldri slutt! Argh! De får mye papaya nå.

De er bestiser de to ..

IMG_20140204_220534.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at hun begynner å bli tryggere :ahappy:

Og det med røyting kjenner jeg til, ja :lol: Tinwê, dvergvedderhannen min har en litt merkelig pels, litt lang og silkeaktig, og han røyter som en moskus tre-fire ganger i året. Det henger lange dotter over alt på han, så de som har sett en moskus i røyting vil skjønne hva jeg mener :lol: Jeg børster og napper og børster mer, men alikevel ser det ut som man har flådd en kanin i buret deres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bebisbilder :wub: De er kule nå - kommer seg inn og ut av kassa selv, herjer og klatrer og løper over alt. Harepusen sitter litt oppgitt og ser på dem før hun prøver å samle dem sammen igjen :lol:

begge de to lyse og en viltfarget (?) - hva er forskjell på viltfarget og ekorn egentlig?

12464773834_6c31429390_z.jpg

Blir ikke helt klok på den lyseste - om det er japaner eller om den bare er smoked

Holdes for å ta bilde er kjeeeeeeeeeeeeeedelig:

12464768354_cff9c09782_z.jpg

Mørkeste av de lyse, den vi fant ut var madagaskar (?)

12464771944_7e08bb01ac_z.jpg

12464766944_e5280b5640_z.jpg

Lysese inn mot veggen

12464765974_5e1dd04022_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kaninraptus er noe av det morsomste jeg ser! :lol:

Marsvin får også sånne raptuser når de er ekstra glade og fornøyde. F.eks. når de blir satt tilbake i buret etter rengjøring og det er fyllt på med grønnsaker, høy og pellets :) Da blir det gledesutbrudd, og de spretter rett til værs - vi kalte det "å popcorne". De spretter jo som et nypoppet popcorn, pop-pop. Leste uttrykket på en engelskspråklig side en gang (at marsvin driver med "popcorning" når de er glade og spretter sprelske rett til værs) og siden adopterte vi det til de to marsvingutta våre. De bodde i utebur med tak over halve om sommeren. Svært og tungt, men vi flyttet på det jevnlig hele sommeren så de kunne beite ned bakken for gress før de ble flyttet på ny.

Vet at innlegget jeg siterer er gammelt, men jeg kom over denne artige tråden først nå :) Sååå mye søte kaninbilder her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha: Du har en gul/blå japaner (den lyseste) og en madagaskar (mulig denne også er en japaner, synes det syntes bittesmå svarte tegninger på den da den var redeunge, den er da i så fall en gul/svart japaner). Madagaskaren er helt klart ikke viltfarget, men den andre kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...