Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten, middels eller store hunder?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Varierer fra dag til dag det.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

hmm, på reise er små hunder praktisk, men gjerne ikke like rolige som de store. Veldig vanskelig å svare generelt på det der altså.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Dvergpinscher - liten.. Basenji og snart Beagle - mellom.. og Grand Danois - Stor/gigant :)

Bare nysgjerrig på hva dere andre mener :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til store.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Slipper å bøye meg for å klappe. Både en fordel og en ulempe, går jo glipp av litt bøyetrim. Neida. Fordelen med litt størrelse er jo at de kan brukes til flere ting som jeg liker å holde på med, blant annet trekking og kløv. Vet egentlig ikke hva det er, men jeg har alltid foretrukket hunder av litt størrelse.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

har middels/stor (øyet som ser.) Dalmatiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels og store. Angus er egentlig maks av det jeg vil ha kjenner jeg. Tenker da mest på høyden. Kunne sikkert hatt litt mer masse liksom :P Under knehøyde blir for lite igjen.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Jeg vet ikke jeg altså, jeg liker å kjenne at jeg har noe der, if that makes sense. Også er jeg redd for å tråkke ihjel mindre enn knehøyde hunder :P

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har en middelsstor hund. Groenendaelgutt.

Bare nysgjerrig på hva dere andre mener :P

Ingen skam i det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til stor, ikke over 63-65 /max 30 kg, ikke under ca 15 kg/ 52 cm

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Praktisk størrelse, "handy". De skal kunne jobbe godt (trekk/kløv og fjellturer) og samtidig være lette nok til å kunne bæres inn i dusjen osv.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Jeg har middels til stor; samojeder og border collies, og stor (for stor) hovawart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Store!

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Bamseklemmer, man slipper å bøye seg for å belønne i lydighet... neida, jeg vet ikke hvorfor. Det er bare det som er skikkelig hund i mine øyne.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Stor, golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Mellomstore typ 15-20 kg

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Mer hund, rett og slett! Lettere å belønne i "vanlig" høyde, lettere å kontrollere ift mange ting, f.eks. gneldring. Og det er egentlig det som er hovedgreia. Store hunder blir litt for mye hund. Bare de logrer merkes det i rommet liksom :P

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Bitteliten papillon og mellomstor portugisisk vannhund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Bare nysgjerrig på hva dere andre mener :P

Middels og store hunder liker jeeg ^^

Fordi det er de som jeg ser på som "hunder", og føler att de er mer allsidige og lettere å holde på med.

Ulempen med de større er att de krever større plass og masse mosjon, fordel er att de trenger mer mosjon (for da har jeg en grunn til å gå tur osv), kan brukes til tyngre arbeid og mer krevende fysisk.

Jeg har en middels rase, border collie. Skal etterhvert ha schæfer og/eller hvit gjeterhund! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Hmmm.. Kan ikke si jeg foretrekker små eller store egentlig, det er heller rasene innenfor små/store jeg liker. For meg så spiller det ikke så stor rolle. Hvis det ga noen mening :)

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Små hunder spiser jo for mye mindre i måneden, det er jo et pluss. Mellomstore/store hunder utgjør litt mere forskjell i styrken når de trekker på ski/sykkel og det er et stort pluss for meg, men da må jo selvsagt hunden like å trekke, det hjelper fint lite med en stor hund om den lunter ved siden av deg liksom.. ;) Små hunder er lettere å ha på fanget.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

1 liten (papillon) og 1 mellomstor (bc). Greit med en av hver :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Jeg liker best store hunder (40kg++), men mellomstore er mye mer praktisk.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Vet ikke hvorfor jeg liker store hunder, de bare tiltaler meg veldig. Gøy og bryte litt med, vertfall. Mellomstore hunder (25 kg ish) er unektelig mer praktisk og litt mer anvendelig forde de ikke blir så store og tunge :)

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har en middels nå, Malinois og har hatt 2 store, Malamute :)

Bare nysgjerrig på hva dere andre mener :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels, 10-25 kg / 35-55 cm sånn ca :)

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Praktisk størrelse, ikke for stor, ikke for liten :P

Foretrekker hunder som ikke er for grovt/tungt bygget ift trening/aktivitet, men vil gjerne ha litt størrelse sånn at hunden kan brukes til snørekjøring, sykling og kløving :)

Store/gigant hunder koster mer i fòr og utstyr, samt trenger større plass i bil.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Nå har jeg australsk kelpie, 17 kg og 52-53 cm høy.

Tidligere har jeg hatt

labrador/terv mix 30 kg / 56 cm

jaktlabrador 22 kg / 49,5 cm

pyreneisk gjeterhund 12 kg / 42,7 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Fordi det er liksom det jeg har vokst opp med, og syntes er mest praktisk. Lett og belønne med godbiter uten å måtte bøye seg. De er heller ikke for store til å ha i en mellomstor bil, så lenge man ikke skal ha mange med seg. Det er også store nok til at man leke røft med dem, og de kan trekke evt. bære kløv og få med seg litt mer enn 1kg V&H.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har teoretisk ikke hund nå, men velger å si munsterlander da det er hjerterasen min og en middels stor rase (50-56cm omtrent og ca 20kg).

Har tidligere hatt phalene som jeg regner som liten, ulempen var jo at hun var langt nede. Men så mange fordeler som at hun kan lett bæres/løftes, tar liten plass både i sofaen og bilen. Samt at man kan trene utrolig kule freestyletriks. Men blir nok mellomstor neste gang, uten at jeg helt kan forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til store.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Vanskelig å si. Jeg bare liker de slik. I hovedsak bør de være hardføre nok til å tåle lengre turer i terreng, men det tåler de fleste hunder hvis de er vant til det og har kondisjon til det.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har en stor whippet, 17,5 kg, mellomstor rase. Og en litt liten saluki, 22 kg, stor rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels. Sånn 20-30 kg hund er glimrende.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Er den for liten kan den ikke brukes til noe annet enn å se søt ut og holde deg i noenlunde trim, og er den for stor... vel, så gjelder i grunn det samme som for de små...

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

En i grenseland liten, og en i grenseland stor. Shibaen er 10 kg og omlag...45 cm? Hun kan bære litt kløv og kommer seg godt frem i alt av terreng, men kan ikke dra pulk og er litt for lav til LP (ja, for størrelsen er det største hinderet der, HAHA!). Dobergutten blir ca 45 kg og et-par-og-70 cm. Han kan både kløve og dra pulk, men er for stor til agility (som jeg ikke driver med uansett), og folk er per default redd ham, så jeg kan ikke ha ham med meg overalt på samme måte som med vesla.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Hmm, det er egentlig vanskelig å konkludere med hva jeg liker best. Begge har sine fordeler og ulemper. Tror jeg liker alt utenom gigant!

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Små hunder tar mindre plass, de er lette å ha på fanget, de spiser mindre, de er ikke så sterke, de er enkle å ha med på reiser og på besøk hos folk.

Store hunder er lettere å belønne, de kan trekke på ski, ofte tåler de litt mer. Ja, det var det jeg kom på som var praktisk med store hunder uten å ha en selv :P

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Jeg har en liten Papillon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til store.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Det er det som er hund for meg. For små, og de vil bare bli tråkket på :icon_redface: Ulemper, tar større plass i bil og hjem, kan bli en håndfull å håndtere.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Middels, en groenendael og en dalmatiner på lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Alt. :lol: Varierer etter bruk.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Små er enkle å ta med seg, tar liten plass, plass på fanget, perfekte å ha hunder dyna og og og. Store er "mer hund", kan trekke ol.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Stor og liten. Jeg renger basenji som liten, selv om han nok er middels? 43cm høy og 11,6 kg tung. Så har jeg saluki, 67cm høy og 22 kg, og en liten riesen, 64cm høy og underkant av 30 kg. Og samojeden da, som er en stor samojed på 40 kg og 66 cm høy.

Minste hunden jeg har hatt var knøttis på 33 cm og 3,6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Små, men savner virkelig en stor god klump <3

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

For det aller første tar de mye mindre plass, og jeg har mulighet til å ha flere :P Jeg elsker å ha en hund på fanget og bare KOSE med, noe som var litt verre med Elias på 66 kilo :lol: De er lettere å dra på tur med, og få noen til å passe de. Ulempen er at jeg liker å ha en stor hund og få bamseklemmer av.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Jeg har 3 små nå, dansk svensk gårdshund. Men kjenner jeg savner en stor hund også, men det får bli den dagen vi flytter ut på landet med stort hus og hage :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Jeg liker best store hunder i utgangspunktet, men hunder i alle størrelser har jo sin sjarm. :ahappy:

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Mer å ta i, mer å være glad i? Liker hunder som kan holde følge på sykkel, og som egner seg til trekk etc. Ellers så er det litt upraktisk med store hunder i bil og på offentlig transport.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har store(middelsstore?) hunder selv. Ca 66 cm og 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Liker mange raser, og det ser ut til at størrelse er underordnet. Gemytt, utseende og mosjonsbehov er viktige momenter jeg vurderer for å avgjøre om jeg skal ha en rase. Utseendemessig kan jeg like hunder fra alle grupper, og i alle størrelser...

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Jeg har små hunder fordi jeg liker RASEN, ikke så mye pga størrelsen. Men fordelen med små hunder er at jeg har plass til flere i sofaen, bilen og senga. Billigere å fóre. Ser ingen ulemper med rasen jeg har, ikke ifht str heller. Men ulemper med mange andre små raser er at mange bjeffer en del.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Små hunder, Boston terrier, største er 8,6 kilo.

Tidligere har jeg hatt både små (papillon, mix, cavalier king Charles spaniel)

middels (Border Collie)

og stor (schæfer, saluki, rottweiler)

Av de jeg har erfaring med, liker jeg best Border Collie og Boston Terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Store hunder. Helst ikke mindre enn 30 kg

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Veit ikke, bare alltid vært sånn. Liker å ha størrelse og styrke til sykling, kløving og pulk. Trives med store, bedaglige under, men også aktive med mye energi.

Ulempene er jo at store hunder er dyrere i drift, tar mye plass i bilen og er vanskeligere å ta kollektivt med.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Store (mellomstor?). Golden på 58 cm, 32 kg. Malamute på 62 cm, 34 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til stor. Sånn 20-30kg er fint.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Slippe å bøye seg når man trener, kan klemmes skikkelig på, tåler mer, kommer seg lett frem i terreng, lettere å styre (små hunder kan jo bare pile mellom beina på deg f.eks, og større hunder kan dra deg over ende :P ). Liker det bare sånn.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Mellomstor-stor? 66cm og 28-29kg Tervueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

Middels til liten. Ca 60-65 cm og nedover til en 30 cm, og ikke særlig tyngre enn 30 kg.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Jeg liker sånn passe nette og atletiske kropper, da bør de helst ikke bli for store eller for kraftige, og ihvertfall ikke en kombinasjon av de to. Fordelen er at de ikke koster all verdens å fore, man kan ha flere, man trenger ikke henger eller varebil for å frakte de med seg. Jeg kommer ikke på noen ulemper som går på størrelse.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

For øyeblikket huser jeg en tervtispe på rundt 60 cm og 19 kg, og en mellompuddel på ca 38 cm og 9 kg. Neste hund i huset blir en mellom- eller dverg-puddel (det er ofte både dverg og toy i mellompuddel-stamtavler, da kan man brått få dverg selv om man kjøper seg en mellom :P ).

Den høyeste hunden jeg har hatt var en 70 cm høy tervhanne, den tyngste var en 28 kg tung tervhanne (to forskjellige hanner :P ). Det er den størrelsen jeg er vant med - ca 60-65 cm hund på ca 20-28 kg. Det er akkurat passe stort. Jeg tipper at overgangen til mindre hunder går greit, da jeg strengt tatt hverken kløver eller trekker noe større med mine hunder. At de små er mindre er ikke så nøye, jeg er ikke så høy jeg heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder?

STORE!

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Fordi jeg syns store hunder har generellt sett et mye flotte utseende enn de små. Mange av små får liksom litt miniatyrpreg over ansiktet, ja også mange av de medium rasene, så jeg er ikke så stor fan. Jeg har alltid likt store hunder, større jo bedre. Skikkelig blikkfang. Føler meg trygg med en stor hund også, virker som at folk respekterer større hunder mer rett og slett. Men jeg liker ikke de store kraftige typene. De må være relativt lette og atletiske, lett på foten. Ulempene med en stor hund er mange. Dyre i drift og med utstyr. De tar stor plass og mange er ekstra skeptisk til store hunder. Man får alltid skylden hvis det skjer noe. Ikke lett å få pass. Vanskelig på mange områder, men man tilpasser seg veldig godt. Derfor man fortsetter å ha slike store hunder. :) (og kanskje litt det at man kun har hatt store hunder og ingenting å sammenligne med! :P) Kanskje man blir lei etterhvert av store hunder og velger å gå ned i størrelse. Ikke foreløpig.

Jeg er alltid så redd for å bli bitt av de små haha. :P Er mye mer usikker rundt små hunder. Syns de kan virke litt uforutsigbare når man kommer å skal bøye seg ned til dem :P Også bråker mange så fælt. og vimser rundt beina på en. lett å tråkke på. Vanskelig å klappe og belønne.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Jeg har en stor. Greyhound på 40 kg. Men han har mye føtter og ruver høyt over bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best? Små, middels eller store hunder

Fra middels til store hunder, ikke lavere enn knehøyde helst. Har en hund nå som er knehøyde og 18 kg tung, vil helst ikke ha veldig mye mindre nå.

Hvorfor? Fordeler? Ulemper?

Jeg bare like de sånn :P Hunder som blir veldig små tiltaler meg ikke, rett og slett. Kunne ikke tenkt meg en slik hund, vil ha en hund som kan kløve, trekke og som er litt å ta i, liksom. Ulempene er frakt etc, men det er per nå ikke et issue.

Har du små, middels eller store hunder selv? Hvilken rase?

Har en middels stor hund, finsk lapphund. De virker større enn de er pga pelsen, så da går det fint at han er på minimum av det jeg vil ha, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...