Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Akkurat nå, Mari skrev:

Det er montering på den der og ikke at den strikkes i ett? (Sorry masing... :icon_redface:)

I Kofteboken er det ihvertfall en variant med rundt bærestykke som strikkes ovenfra, men kan hende det er en modernisert oppskrift med likt mønster som den originale bare...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal dykke ned i restelageret og kjøre på med denne

IMG_7886_medium2.JPG

 

Den var dritfin. Kan godt klippes opp den også forøvrig, bare pass på å ikke ha økinger/fellinger akkurat der du skal klippe (ikke et krav, men gjør det enklere).

Når jeg har testa ut å lage sånn heklekant syns jeg det har vært ganske stress forøvrig. Mye enklere (og bedre) med et par symaskinsømmer. Og joda, alt som er glattstrikk kan klippes opp uten problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tekopp skrev:

Den var dritfin. Kan godt klippes opp den også forøvrig, bare pass på å ikke ha økinger/fellinger akkurat der du skal klippe (ikke et krav, men gjør det enklere).

 

Når jeg har testa ut å lage sånn heklekant syns jeg det har vært ganske stress forøvrig. Mye enklere (og bedre) med et par symaskinsømmer. Og joda, alt som er glattstrikk kan klippes opp uten problemer.

Takk! Masse god info :) Ja, genseren er veldig fin altså. Tenkte først å klippe den opp, men nå er jeg litt mer i tvil. 

Det kan kanskje bli litt intenst med den grønne hovedfargen, så jeg får plukke rester med omhu. Ikke kjøre så mange farger kanskje, og holde det til gult, grått og grønt f.eks. Kanskje litt blått. Tror det kunne blitt bra! :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tekopp skrev: Den var dritfin. Kan godt klippes opp den også forøvrig, bare pass på å ikke ha økinger/fellinger akkurat der du skal klippe (ikke et krav, men gjør det enklere).

 

Når jeg har testa ut å lage sånn heklekant syns jeg det har vært ganske stress forøvrig. Mye enklere (og bedre) med et par symaskinsømmer. Og joda, alt som er glattstrikk kan klippes opp uten problemer.

Takk! Masse god info [emoji4] Ja, genseren er veldig fin altså. Tenkte først å klippe den opp, men nå er jeg litt mer i tvil. 

Det kan kanskje bli litt intenst med den grønne hovedfargen, så jeg får plukke rester med omhu. Ikke kjøre så mange farger kanskje, og holde det til gult, grått og grønt f.eks. Kanskje litt blått. Tror det kunne blitt bra! [emoji4] 

Knappestolpe I hovedfargen blir å bryte opp (og tone litt ned) fargespillet, så ingen grunn til å tone ned for mye heller ? blått eller kanskje litt rosa høres fint ut I den komboen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mari skrev:

Kanskje jeg bare skal dykke ned i restelageret og kjøre på med denne

IMG_7886_medium2.JPG

 

Hva tror dere? :) Har veid hovedgarnet til 435 gram, så det bør hole til en litt lengre genser. Jeg er veldig i tvil om jeg skal klippe eller bare strikke genser siden jeg har knapt med garn i forhold til lengden jeg ønsker. Det vil jo gå endel garn på knappestolpen. 

file_medium2.jpg

Så er det mønsterstrikk da... Her er jeg en idiot. Hvordan holder jeg trådene best? På samme finger eller på hver sin hånd? Jeg har forsøkt flere ganger, men mønsterstrikken min har aldri blitt kjempebra. Jeg er så noob på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt etter hva du foretrekker. Veldig hjelpsomt svar, ikke sant? :lol: . Jeg har kommet frem til at jeg liker best å holde mønsterfargen på venstrehånda, og så kaster jeg bunnfargen med høyrehånda. Syns det er enklere å tvinne trådene (har lært meg en måte jeg skrev om noen sider bak her), slipper å sitte med nøstene og kaste de rundt hverandre som jeg gjorde tidligere. 
Jeg tror hvis jeg går tilbake til begge fargene på venstre hånd skal jeg prøve å holde fargene lengre unna hverandre på samme finger, kanskje det er det som har vært vanskelig før. At de har ligget for nærme hverandre og vært vanskelige å løfte opp (knotete).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten strikkestatus for meg selv her om dagen. Himmel og hav så mange ting jeg har begynt på, men aldri gjort ferdig. Det er faktisk slett ikke mye jeg har gjort ferdig i det hele tatt.. :P Jeg hadde jo en nye-prosjekt-nekt for meg selv på genseren jeg starta på for 2 år siden snart (:icon_redface:) men jeg greide ikke dy meg. 

Nå holder jeg på med votter til meg selv, fordi jeg trenger dem faktisk. Men selv den enkleste oppskrifta jeg greide å finne var ikke enkel nok for meg. Hvordan gjør jeg med tommelen? Skal jeg lage de ekstra maskene eller skal jeg plukke dem opp? Hvordan plukker jeg dem opp isåfall? 

Sukk, jeg blir aaaldri flink til å strikke tror jeg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cloudberry Nå har jeg ikke sett på den oppskriften, men det følgende er vanlig når man strikker vott:

1. Man strikker vrangborden først.

2. Så begynner man å øke til hånden.

3. Når man har økt nok, setter man x antall masker til tommelen på tråd (slik man gjør med ermer på gensere man strikker ovenfra og ned)

4. Du fortsetter og strikker resten av votten ferdig.

5. Så setter du tommelmaskene tilbake på pinne og strikker denne. Her plukker man gjerne opp noen masker mellom tommel og pekefinger slik at det ikke blir hull der.

6. Ta bilde og legg inn skryt her i tråden. 

7. Motta applaus.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Mirai og @Teserere! Jeg er i gang med halsen nå, og det blir genser og ikke jakke. Prøvde tubular cast on for første gang og det tok litt tid. Det er fortsatt ulogisk for meg at hele greia ikke raknet når jeg tok ut hjelpetråden, men den sitter som støpt. So far so good! Litt skremmende å ha satt i gang med et så stort prosjekt i såpass tynt garn, jeg er ikke en tålmodig strikker og liker best skjerf/sjal/hals egentlig. Men det er bare å ta tiden til hjelp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cloudberry skrev:

Jeg hadde en liten strikkestatus for meg selv her om dagen. Himmel og hav så mange ting jeg har begynt på, men aldri gjort ferdig. Det er faktisk slett ikke mye jeg har gjort ferdig i det hele tatt.. :P Jeg hadde jo en nye-prosjekt-nekt for meg selv på genseren jeg starta på for 2 år siden snart (:icon_redface:) men jeg greide ikke dy meg. 

Nå holder jeg på med votter til meg selv, fordi jeg trenger dem faktisk. Men selv den enkleste oppskrifta jeg greide å finne var ikke enkel nok for meg. Hvordan gjør jeg med tommelen? Skal jeg lage de ekstra maskene eller skal jeg plukke dem opp? Hvordan plukker jeg dem opp isåfall? 

Sukk, jeg blir aaaldri flink til å strikke tror jeg :lol: 

Jeg sleit også veldig første gang jeg skulle bruke den metoden! Men du må egentlig bare gjøre akkurat som det står, uten å tenke. Finn en bit med garn i kontrastfarge og strikk de 8 (?) msk som skal bli tommelen. Flytt disse 8 msn tilbake på venstre pinne. Ta opp igjen vottegarnet og strikk videre (over disse 8 i kontrastfarge). Voilla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mari skrev:

@Cloudberry Nå har jeg ikke sett på den oppskriften, men det følgende er vanlig når man strikker vott:

1. Man strikker vrangborden først.

2. Så begynner man å øke til hånden.

3. Når man har økt nok, setter man x antall masker til tommelen på tråd (slik man gjør med ermer på gensere man strikker ovenfra og ned)

4. Du fortsetter og strikker resten av votten ferdig.

5. Så setter du tommelmaskene tilbake på pinne og strikker denne. Her plukker man gjerne opp noen masker mellom tommel og pekefinger slik at det ikke blir hull der.

6. Ta bilde og legg inn skryt her i tråden. 

7. Motta applaus.

 

De to siste punktene skal jeg få til :D
Men i denne oppskrifta har jeg strikka en hel vott som en tube liksom, med en liten strek kontrastfarge der tommelen skal være. Altså ingen avsatte masker til den..

37 minutter siden, Teserere skrev:

Jeg sleit også veldig første gang jeg skulle bruke den metoden! Men du må egentlig bare gjøre akkurat som det står, uten å tenke. Finn en bit med garn i kontrastfarge og strikk de 8 (?) msk som skal bli tommelen. Flytt disse 8 msn tilbake på venstre pinne. Ta opp igjen vottegarnet og strikk videre (over disse 8 i kontrastfarge). Voilla!

Dette skjønte jeg :) Jeg har strikka ferdig votten og skal strikke tommelen nå, og det er det jeg sliter litt med.. Altså hvordan jeg skal plukke opp maskene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cloudberry skrev:

De to siste punktene skal jeg få til :D
Men i denne oppskrifta har jeg strikka en hel vott som en tube liksom, med en liten strek kontrastfarge der tommelen skal være. Altså ingen avsatte masker til den..

Dette skjønte jeg :) Jeg har strikka ferdig votten og skal strikke tommelen nå, og det er det jeg sliter litt med.. Altså hvordan jeg skal plukke opp maskene. 

Aha! Da er det bare å dra ut tråden og sette inn pinner i msk! Evt sette inn pinnene først og dra ut tråden etterpå :) Så skal du sikkert plukke opp et par msk på starten/slutten av hver pinne for å tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo fikk hentelapp på posten til garnet mitt idag. Hillesvåg Ask i Skikkelig fin lilla :heart: skal bli genser etterhvert. Men jeg var tøff og hentet det ikke - for jeg skal nemlig bli ferdig med restegarngenseren til Pigg først... sukk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skikkelig kjipt! Når jeg tror jeg endelig har bestemt meg for mønster og farge på kofte så er de utsolgt for garnet på butikken :gaah: Nå har jeg prøvd 2 ganger :bye: På fredag skulle visst bestillingen ha kommet, men den gang ei. Så skal prøve igjen på mandag.

Har 2 butikker tilgjengelig, men av prinsipp så boikotter jeg den ene :sleep: Der hvor de sure kjærringene er :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skikkelig kjipt! Når jeg tror jeg endelig har bestemt meg for mønster og farge på kofte så er de utsolgt for garnet på butikken :gaah: Nå har jeg prøvd 2 ganger :bye: På fredag skulle visst bestillingen ha kommet, men den gang ei. Så skal prøve igjen på mandag.

Har 2 butikker tilgjengelig, men av prinsipp så boikotter jeg den ene :sleep: Der hvor de sure kjærringene er :teehe:

Hva slags kofte og hva slags farger? :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekler og hekler på genseren. Tar nok koen timer å få ferdig, for jeg bruker ca 30min på hver runde. Og det blir vel bare lengre og lengre siden jeg øker hver runde :P Men gøy å se fremgangen så tydelig som jeg gjør. Prøvd å ta bilde, men får ikke vist det særlig. Hekler i mørk grå, litt sånn koksgrå, så får ikke frem flettene på bilde..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strikket ferdig et sjal, men rødfargen er litt feil, ikke helt kledelig. Da dropper jeg å strikke tilhørende lue selv om jeg har kjøpt garnet. Kommer ikke til å bruke det likevel. Men vanter kanskje? Fargen på vanter trenger ikke å være så kledelig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...