Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Ikke le folkens, men nå har jeg sittet i mange kvelder og strikket på et sjal. La opp tre masker og økte på hver side av midtmasken. Strikket på rundpinne. Da jeg syntes det var stort nok felte jeg av, og oppdaget at det var kvadratisk, ikke trekantet! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skjedde. :lol:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Ikke le folkens, men nå har jeg sittet i mange kvelder og strikket på et sjal. La opp tre masker og økte på hver side av midtmasken. Strikket på rundpinne. Da jeg syntes det var stort nok felte jeg av, og oppdaget at det var kvadratisk, ikke trekantet! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skjedde. :lol:

 

Bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Teserere skrev:

Bilde!

Har rekt opp hele greia. På'n igjen! På en strikkeside fikk jeg forklart at jeg måtte øke i sidene også, ikke bare på hver side av midtmasken, ellers ble det kvadratisk. Jeg forstår det fortsatt ikke. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Teserere skrev: Bilde!

Har rekt opp hele greia. På'n igjen! På en strikkeside fikk jeg forklart at jeg måtte øke i sidene også, ikke bare på hver side av midtmasken, ellers ble det kvadratisk. Jeg forstår det fortsatt ikke. [emoji38]

 

Åh, for en fantastisk feil [emoji1] tror jeg har lagd noen grytekluter med den økinga. Kan bli fint det ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Har rekt opp hele greia. På'n igjen! På en strikkeside fikk jeg forklart at jeg måtte øke i sidene også, ikke bare på hver side av midtmasken, ellers ble det kvadratisk. Jeg forstår det fortsatt ikke. :lol:

 

Haha, ja! Når jeg strikket sjal var det 4 økninger, 2 på midten og 1 på hver ende! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg og ombestemt meg snart 1000 ganger angående hvilken kofte jeg skal strikke til meg selv :lol: Problemet er at jeg ikke vil ha lys hovedfarge siden jeg har lys mariusgenser. De fleste koftene jeg liker ser jeg først i lys, tror jeg har bestemt meg, men ombestemmer meg når jeg finner ut at jeg ikke liker dem like godt i mørk :P Så utrolig forskjellig samme produkt kan se ut i forskjellige farger! Jeg sliiiiiiiter :frantics:

Nå er jeg inne på Hillesvåg og ser på Alv-garnet. Fy søren så mange deilige farger :hyper:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Jeg har bestemt meg og ombestemt meg snart 1000 ganger angående hvilken kofte jeg skal strikke til meg selv :lol: Problemet er at jeg ikke vil ha lys hovedfarge siden jeg har lys mariusgenser. De fleste koftene jeg liker ser jeg først i lys, tror jeg har bestemt meg, men ombestemmer meg når jeg finner ut at jeg ikke liker dem like godt i mørk :P Så utrolig forskjellig samme produkt kan se ut i forskjellige farger! Jeg sliiiiiiiter :frantics:

Nå er jeg inne på Hillesvåg og ser på Alv-garnet. Fy søren så mange deilige farger :hyper:

Det kan jo rett og slett hende at du ikke liker mørke gensere så godt da? :) Jeg tenker at hvis du strikker en lys genser så må den jo ikke være like hvit som Mariusen din uansett, og med mye mønster så ser man LETT at det er en helt annen genser enn Marius. Men skjønner godt at du vil ha kontrast, jeg gjorde jo det samme selv nå.

Hvertfall spennende hva du ender med.. :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mirai skrev:

Det kan jo rett og slett hende at du ikke liker mørke gensere så godt da? :) Jeg tenker at hvis du strikker en lys genser så må den jo ikke være like hvit som Mariusen din uansett, og med mye mønster så ser man LETT at det er en helt annen genser enn Marius. Men skjønner godt at du vil ha kontrast, jeg gjorde jo det samme selv nå.

Hvertfall spennende hva du ender med.. :D 

Skulle laget mørk marius :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2016, 22.23.24, Symra&Pippin skrev:

Ikke le folkens, men nå har jeg sittet i mange kvelder og strikket på et sjal. La opp tre masker og økte på hver side av midtmasken. Strikket på rundpinne. Da jeg syntes det var stort nok felte jeg av, og oppdaget at det var kvadratisk, ikke trekantet! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skjedde. :lol:

 

Det har jeg også gjort engang...... og det ble et kjempefint dukketeppe i barnehagen der jeg jobbet. Fortenk :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå SKAL jeg lære å hekle. Og helingen går sånn ca greit, med litt youtubehjelp tror jeg, men jeg skjønner ikke oppskrifte. :icon_redface:

 

Den sier:

1. Legg opp 2lm og lag 6fm fra 2.m i nålen.(6m) Jeg får til 1. fastmaske (trur eg)...  Hvordan får jeg 6 fastmasker fra 2 luftmasker? *grønn* 

2. *1fm øk i 1.m* gjenta fra *til*omg. rundt. (12.) que? 

 

Hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp! Forelska meg helt i ei lita mus som man skal hekle selv på europris, godt pakken var billig... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har jo håndarbeidet jo! Kom jeg på :lol: 

12417960_10156493419025341_7733653923536

Babynest! Ikke sånn 100% fornøyd, og har igjen å forme den ferdig og feste tråder etc da, bare gikk litt tom :lol: Lagde malen for hånd basert på mål jeg fant på nettet heller enn å kjøpe mønster, så ser jo fortsatt småjusteringer jeg kunne ha gjort, men jeg tviler på at jeg orker :P Fungerer fint vrengt også, altså at froskene er på utsiden :) Jeg er ingen håndarbeidsguru, men er helt ok med symaskin, så dette gikk egentlig ganske så fint :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå SKAL jeg lære å hekle. Og helingen går sånn ca greit, med litt youtubehjelp tror jeg, men jeg skjønner ikke oppskrifte. :icon_redface:

 

Den sier:

1. Legg opp 2lm og lag 6fm fra 2.m i nålen.(6m) Jeg får til 1. fastmaske (trur eg)...  Hvordan får jeg 6 fastmasker fra 2 luftmasker? *grønn* 

2. *1fm øk i 1.m* gjenta fra *til*omg. rundt. (12.) que? 

 

Hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp! Forelska meg helt i ei lita mus som man skal hekle selv på europris, godt pakken var billig... 

 

1. Du lager 6 fastmasker gjennom den siste luftmaska (stikk heklekroken gjennom luftmaska og lag ei fastmaske, gjenta 5 ganger).

2. Snu (tror jeg). Lag ei ny fastmaske gjennom siste fastmaske, så enda ei fastmaske i siste fastmaske forgje omgang. I hver av de neste 5 fastmaskene lager du to fastmasker.

Makes sense?

Men du, hvorfor ikke starte med noe litt enklere? Jeg er ok på hekling, men syns å hekle dyr er knotete og forvirrende. Mye kjekkere å starte med et sjal eller en gryteklut feks. Billig bomullsgarn lager fine kluter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tekopp skrev:

1. Du lager 6 fastmasker gjennom den siste luftmaska (stikk heklekroken gjennom luftmaska og lag ei fastmaske, gjenta 5 ganger).

2. Snu (tror jeg). Lag ei ny fastmaske gjennom siste fastmaske, så enda ei fastmaske i siste fastmaske forgje omgang. I hver av de neste 5 fastmaskene lager du to fastmasker.

 

Makes sense?

Men du, hvorfor ikke starte med noe litt enklere? Jeg er ok på hekling, men syns å hekle dyr er knotete og forvirrende. Mye kjekkere å starte med et sjal eller en gryteklut feks. Billig bomullsgarn lager fine kluter ?

Jaa tror det gir mening... 

 

Men ja, sikkert mye lurere med noe enklere. Men jeg må ha noe med oppskrift siden det er oppskriftene jeg sliter med å skjønne. Tips? Og så må det bli fort ferdig... :lol:  Har masse ymse garn liggende, vet ikke helt hvordan det er med bommulstråd, men jeg har uendelige mengder billig sokkegarn... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tekopp skrev: 1. Du lager 6 fastmasker gjennom den siste luftmaska (stikk heklekroken gjennom luftmaska og lag ei fastmaske, gjenta 5 ganger).

2. Snu (tror jeg). Lag ei ny fastmaske gjennom siste fastmaske, så enda ei fastmaske i siste fastmaske forgje omgang. I hver av de neste 5 fastmaskene lager du to fastmasker.

 

Makes sense?

Men du, hvorfor ikke starte med noe litt enklere? Jeg er ok på hekling, men syns å hekle dyr er knotete og forvirrende. Mye kjekkere å starte med et sjal eller en gryteklut feks. Billig bomullsgarn lager fine kluter ?

Jaa tror det gir mening... 

 

Men ja, sikkert mye lurere med noe enklere. Men jeg må ha noe med oppskrift siden det er oppskriftene jeg sliter med å skjønne. Tips? Og så må det bli fort ferdig... [emoji38]  Har masse ymse garn liggende, vet ikke helt hvordan det er med bommulstråd, men jeg har uendelige mengder billig sokkegarn... 

 

Tenkte ikke bomullstråd, men boe som funker på 3-4mm krok.

Til sokkegarn tror jeg noen tøfler ala disse http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6416&cid=1 ikke er for ille.

En enkel gryteklut av denne typen http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3571&cid=1 er greit å teste.

Eller et sjal som dette http://marionidetstorehvitehuset.blogspot.no/2013/04/favoritt-sjalet.html (med bildeinnstruksjoner!) . Lager du sjalet lite kan det være til ei dukke eller et lite barn ?. Men greit for treningens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tekopp skrev:

Tenkte ikke bomullstråd, men boe som funker på 3-4mm krok.

 

Til sokkegarn tror jeg noen tøfler ala disse http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6416&cid=1 ikke er for ille.

 

En enkel gryteklut av denne typen http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3571&cid=1 er greit å teste.

 

Eller et sjal som dette http://marionidetstorehvitehuset.blogspot.no/2013/04/favoritt-sjalet.html (med bildeinnstruksjoner!) . Lager du sjalet lite kan det være til ei dukke eller et lite barn ?. Men greit for treningens del.

Tusen takk :D Skal se på dem og kom på at jeg har jo faktisk en bok med lette oppskrifter også. Jeg bare forelska meg sånn i den musa. *sukk*  Legge den bort og ta den frem igjen når jeg skjønner gangen i oppskrifter, for det er vel bare en vanesak når man har "lært" det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tekopp skrev: Tenkte ikke bomullstråd, men boe som funker på 3-4mm krok.

 

Til sokkegarn tror jeg noen tøfler ala disse http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6416&cid=1 ikke er for ille.

 

En enkel gryteklut av denne typen http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3571&cid=1 er greit å teste.

 

Eller et sjal som dette http://marionidetstorehvitehuset.blogspot.no/2013/04/favoritt-sjalet.html (med bildeinnstruksjoner!) . Lager du sjalet lite kan det være til ei dukke eller et lite barn ?. Men greit for treningens del.

Tusen takk [emoji3] Skal se på dem og kom på at jeg har jo faktisk en bok med lette oppskrifter også. Jeg bare forelska meg sånn i den musa. *sukk*  Legge den bort og ta den frem igjen når jeg skjønner gangen i oppskrifter, for det er vel bare en vanesak når man har "lært" det. 

 

Alt blir bedre med trening ?

Kanskje jeg må ta meg en tur til europris for å se på denne berømte musa ?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tekopp skrev:

Alt blir bedre med trening ?

Kanskje jeg må ta meg en tur til europris for å se på denne berømte musa ?

 

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

 

 

Yes  - må bare rote meg til å sette i gang. :D 

Det syns jeg! De hadde sjiraff og drage også hvertfall. Kjempesøte alle tre Alt innhold til å lage den for 49,-  syns ikke det var så ille jeg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år ønsket meg en hønsestrikk genser, og jeg har en kollega som gjerne vil lage den.

Jeg har lyst til å ta den helt ut og lage den i alle regnbuens farger( som jeg virkelig forbinder med hønsestrikk),  men er usikker på om det kanskje blir litt mye når man har bikket de gode 40( kommer trolig til å bruke den på jobb) Hva synes dere?

Og så lurer jeg på mønster.

Jeg er jo veldig glad i: Hunder, natur, bøker, ta bilder, gå turer, trene hund osv. Har dere tips eller oppskrifter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Aslan skrev:

Oi, jeg har jo håndarbeidet jo! Kom jeg på :lol: 

12417960_10156493419025341_7733653923536

Babynest! Ikke sånn 100% fornøyd, og har igjen å forme den ferdig og feste tråder etc da, bare gikk litt tom :lol: Lagde malen for hånd basert på mål jeg fant på nettet heller enn å kjøpe mønster, så ser jo fortsatt småjusteringer jeg kunne ha gjort, men jeg tviler på at jeg orker :P Fungerer fint vrengt også, altså at froskene er på utsiden :) Jeg er ingen håndarbeidsguru, men er helt ok med symaskin, så dette gikk egentlig ganske så fint :) 

Åå den var kjempefin! Digger fargene :)

1 time siden, Debbie skrev:

Jeg har i alle år ønsket meg en hønsestrikk genser, og jeg har en kollega som gjerne vil lage den.

Jeg har lyst til å ta den helt ut og lage den i alle regnbuens farger( som jeg virkelig forbinder med hønsestrikk),  men er usikker på om det kanskje blir litt mye når man har bikket de gode 40( kommer trolig til å bruke den på jobb) Hva synes dere?

Og så lurer jeg på mønster.

Jeg er jo veldig glad i: Hunder, natur, bøker, ta bilder, gå turer, trene hund osv. Har dere tips eller oppskrifter?

 

Hønsestrikk boka er gull, der kan man bare blande de forskjellige mønstrene :)

 

oh my @Mirai

Endret av SiriEveline
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mirai skrev:

Haha. jeg digger denne strikkedebatten som raser om dagen :lol: .
http://www.dagbladet.no/2016/01/20/kultur/meninger/strikking/debatt/kronikk/42806488/

Den var enda morsommere den som var igår. Men den finner jeg ikke igjen :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Raksha skrev:

Tusen takk :D Skal se på dem og kom på at jeg har jo faktisk en bok med lette oppskrifter også. Jeg bare forelska meg sånn i den musa. *sukk*  Legge den bort og ta den frem igjen når jeg skjønner gangen i oppskrifter, for det er vel bare en vanesak når man har "lært" det. 

 

Du kan prøve å lage morsomme luer til datteren din? Selve lua er kjempeenkel å lage, og så får man også trent seg på noe som er bittelitt vanskeligere (som feks ører) uten at det er uoverkommelig. Masse kule oppskrifter på Ravelry, og om du ikke skjønner hva half double crochet er, så bare søker du på det på youtube og du ser hvordan man gjør det :) Slik jeg har lært å hekle :)

 

Her er feks lua jeg lagde og som Mari også har laget: http://www.repeatcrafterme.com/2013/10/crochet-unicorn-hat-pattern.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Du kan prøve å lage morsomme luer til datteren din? Selve lua er kjempeenkel å lage, og så får man også trent seg på noe som er bittelitt vanskeligere (som feks ører) uten at det er uoverkommelig. Masse kule oppskrifter på Ravelry, og om du ikke skjønner hva half double crochet er, så bare søker du på det på youtube og du ser hvordan man gjør det :) Slik jeg har lært å hekle :)

 

Her er feks lua jeg lagde og som Mari også har laget: http://www.repeatcrafterme.com/2013/10/crochet-unicorn-hat-pattern.html

Ååh sånne må jeg lage :D  Men lære meg å skjønne oppskrifter først :lol: Tror kanskje det er enklest på norsk. Når jeg skjønner gangen i det så er sikkert luer genialt :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...