Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Jeg holder på å sy nissekjoler av mønsteret på bildet under

post-13050-0-90779100-1417636544.jpg

og jeg sliter skikkelig med å få til å sy på kantbåndet til hetta i halssplitten. Normalt skjønner jeg ingenting av forklaring og dårlige tegninger, det blir ikke bedre på dansk, og forklaringen er bare utrolig dårlig :-(

Er det noen som kan forklare meg på en enkel måte? I den ferdige versjonen skal den høyre kanten ligge over den venstre der de starter nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg visste det! Det ble akkurat som jeg hadde tenkt! Nå suser jeg avgårde, siden fredag har jeg fullført en genser og er halvveis på neste. Hvorfor la jeg det bort igjen? :lol:

ImageUploadedByTapatalk1418138185.145809.jpg

Så fine! Hadde jeg hatt tålmodighet så skulle Gira fått en slik. Hun er frysepinn, og mariusmønster er så fint!

Jeg har faktisk strikket to hundegensere før. Til Laika. Vel, første ble bitteliten selv om jeg fulgte oppskrifta. Andre ble også altfor liten, men den passet akkurat til lundehunden av tante :P Så flere hundegensere gidder jeg ikke, og hvertfall ikke i Gira-størrelse. All ære til dere som er så flinke, og har tålmodighet til det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg klarer søren meg ikke telle :lol: Har telt antall masker x antall ganger, kommet til feil antall hver gang (11 m for mye). Så da tenker jeg at noe har skjedd. Det er jo en svær genser jeg strikker, så det er godt mulig at jeg har gjort noe feil. Jeg feller av jevnt over, føler meg dritfornøyd, teller masker igjen... og får feil! Nå for lite masker. Jeg teller mange mange flere ganger, og joda. Jeg hadde riktig antall til å begynne med. Jeg har bare telt feil hele tiden :lol:

Jeg hater denne genseren akkurat nå kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer søren meg ikke telle :lol: Har telt antall masker x antall ganger, kommet til feil antall hver gang (11 m for mye). Så da tenker jeg at noe har skjedd. Det er jo en svær genser jeg strikker, så det er godt mulig at jeg har gjort noe feil. Jeg feller av jevnt over, føler meg dritfornøyd, teller masker igjen... og får feil! Nå for lite masker. Jeg teller mange mange flere ganger, og joda. Jeg hadde riktig antall til å begynne med. Jeg har bare telt feil hele tiden :lol:

Jeg hater denne genseren akkurat nå kjenner jeg.

Hva slags genser strikker du? :) Føler med deg, jeg haaaater å telle (er alt for unøyaktig :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer søren meg ikke telle :lol: Har telt antall masker x antall ganger, kommet til feil antall hver gang (11 m for mye). Så da tenker jeg at noe har skjedd. Det er jo en svær genser jeg strikker, så det er godt mulig at jeg har gjort noe feil. Jeg feller av jevnt over, føler meg dritfornøyd, teller masker igjen... og får feil! Nå for lite masker. Jeg teller mange mange flere ganger, og joda. Jeg hadde riktig antall til å begynne med. Jeg har bare telt feil hele tiden :lol:

Jeg hater denne genseren akkurat nå kjenner jeg.

Bruk maskemarkører. Sett en mellom hver tiende(eller femtiende) maske f.eks så blir det mye lettere å telle masker.

Man kan ha veldig fancy markører, eller det kan være så enkelt som en bit garn i en annen farge :)

Jeg bruker det endel når jeg strikker kompliserte mønster, gjør det mye lettere å se hvor man eventuelt gjør feil underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å strikke dobbelt? Ikke dobbelt som i dobbelt garn, men dobbelt slik at det blir en farge på ene siden og en annen farge på andre siden.

Fikk plutselig lyst til å teste det ut (garantert fordi det er så kjedelig å hekle gardiner så jeg finner på alt mulig rart for å slippe :P )

men finner bar oppskrifter på grytekluter eller noe få luer. Hadde vært kult med en genser, man kunne brukt på begge sider ;)

Prøver meg på ett pannebånd da, men det ble for stort så måtte rekke opp for 3 gang. (heklet julegardin nr 2 til venstre)

10690092_10152423505986780_1080017096745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er to julegaver til ferdigstilt og pakket inn!

En sinnasaugenser til niesen min: attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1418330098.192869.jpg

Og en eskimogenser til lillesøster: attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1418330126.690557.jpg

:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

De er kjempeheldige som får så flotte gaver! Så flink du har vært :D

Noen som har erfaring med å strikke dobbelt? Ikke dobbelt som i dobbelt garn, men dobbelt slik at det blir en farge på ene siden og en annen farge på andre siden.

Fikk plutselig lyst til å teste det ut (garantert fordi det er så kjedelig å hekle gardiner så jeg finner på alt mulig rart for å slippe :P )

men finner bar oppskrifter på grytekluter eller noe få luer. Hadde vært kult med en genser, man kunne brukt på begge sider ;)

Prøver meg på ett pannebånd da, men det ble for stort så måtte rekke opp for 3 gang. (heklet julegardin nr 2 til venstre)

10690092_10152423505986780_1080017096745

Jeg hadde kjempelyst til å prøve, men sist jeg spurte var det ingen som skjønte hva jeg mente :P og fant ingen oppskrifter dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kjempeheldige som får så flotte gaver! Så flink du har vært :D

 

Jeg hadde kjempelyst til å prøve, men sist jeg spurte var det ingen som skjønte hva jeg mente :P og fant ingen oppskrifter dessverre.

Tusen takk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å strikke dobbelt? Ikke dobbelt som i dobbelt garn, men dobbelt slik at det blir en farge på ene siden og en annen farge på andre siden.

Fikk plutselig lyst til å teste det ut (garantert fordi det er så kjedelig å hekle gardiner så jeg finner på alt mulig rart for å slippe :P )

men finner bar oppskrifter på grytekluter eller noe få luer. Hadde vært kult med en genser, man kunne brukt på begge sider ;)

Prøver meg på ett pannebånd da, men det ble for stort så måtte rekke opp for 3 gang. (heklet julegardin nr 2 til venstre)

Ja, det er en morsom teknikk :) Søk på youtube, der er det en del videoer. Oppskrifter finnes noe av på Ravelry. Bare strikket flate tingselv, men kjenner til en som strikker votter på den måten.

Babyteppet mitt:

008.JPG

009.JPG

Skjerf/sjal:

001.JPG

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte på Strikkesida på fb i dag og det var mystisk stille ;)

Åååååja det teppet husker jeg @Indidano !! Skikkelig imponerende arbeid!!

Søke på double knitting på youtube da kanskje? Har søkt på Ravelry men fant ikke noe uten om hodeplagg og grytekluter..

Rart om ingen har forsøkt på genser og det må da være mulig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hva slags genser strikker du? :) Føler med deg, jeg haaaater å telle (er alt for unøyaktig :P )

Telling er no skikkelig crap :P Jeg strikker sidelengs-boms. Begynte på den for lenge siden, men har ikke funnet tid til å gjøre den ferdig før nå. På tide å få den ferdig, jeg er jo nesten på siste delen i oppskriften.

Bruk maskemarkører. Sett en mellom hver tiende(eller femtiende) maske f.eks så blir det mye lettere å telle masker.

Man kan ha veldig fancy markører, eller det kan være så enkelt som en bit garn i en annen farge :)

Jeg bruker det endel når jeg strikker kompliserte mønster, gjør det mye lettere å se hvor man eventuelt gjør feil underveis.

Men ikke vær så veldig innlysende da :P Herlighet, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før egentlig? Det gir jo super mening å bruke maskemarkører! Jeg har jo til og med mange av de :o Takk for at du minte meg på det!

Når eksamenene mine er ferdige skal jeg strikke julegave til gubben og skjørt til meg! Pinnestørrelse 3 og 3,5mm ( :| ), men satser på det blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Tror det skal være greit å få til ja. Strikk vanlig vrangbord nederst, og øk til dobbelt så mange masker? Burde ikke være mer hokus pokus enn det :)

Edit: Sett denne?

Tror nesten jeg må prøve- men muligens lurt å forsøke på en barnegenser først ;)

Tenker at raglanfelling må gå ann...

Nei den hadde jeg ikke sett. KULT (bortsett fra at mønsteret var grusomt :P )

Men fant denne synes den var flott! men vil ha genser, ikke jakke- tror jeg.... hmmmm

Edit: Denne jakka har rundfelling. Veldig teit oppskriftene er fra en bok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay jeg finner masse bøker om dobbelstrikking (eller hva heter egentlig teknikken på norsk?) på amazon.com

Søk på 2double knitting" og det kommer opp massevis av bøker med jakker, votter, luer osv.. ei eller to bøker blir ikke ille dyrt fra usa.

Det er ei eBok som heter "twiggy stitch" (en avart av dobbelstrikking) som du kan sjekke ut.

var ett mønster i nyeste knitty: giga (dobbeltstrikket hals)

og så lurer jeg på om du har sjekka ut gruppa for "doubleknitting" på ravelry, sikkert flere som kan stille opp der.

Hva heter egentlig teknikken på norsk forresten? Noen ganger blir jeg gal av at strikking ikke har spesifikke navn på norsk, men veldig nøyaktige på engelsk :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg må prøve- men muligens lurt å forsøke på en barnegenser først ;)

Tenker at raglanfelling må gå ann...

Nei den hadde jeg ikke sett. KULT (bortsett fra at mønsteret var grusomt :P )

Men fant denne synes den var flott! men vil ha genser, ikke jakke- tror jeg.... hmmmm

Edit: Denne jakka har rundfelling. Veldig teit oppskriftene er fra en bok :P

Pen var den ikke nei, men det viser at det går an om ikke annet :) Er jo bare å prøve seg frem, blir det ikke bra rekker en opp ;)

@AussieAllTheWay jeg finner masse bøker om dobbelstrikking (eller hva heter egentlig teknikken på norsk?) på amazon.com

Søk på 2double knitting" og det kommer opp massevis av bøker med jakker, votter, luer osv.. ei eller to bøker blir ikke ille dyrt fra usa.

Det er ei eBok som heter "twiggy stitch" (en avart av dobbelstrikking) som du kan sjekke ut.

var ett mønster i nyeste knitty: giga (dobbeltstrikket hals)

og så lurer jeg på om du har sjekka ut gruppa for "doubleknitting" på ravelry, sikkert flere som kan stille opp der.

Hva heter egentlig teknikken på norsk forresten? Noen ganger blir jeg gal av at strikking ikke har spesifikke navn på norsk, men veldig nøyaktige på engelsk :gaah:

Tror det heter dobbeltstrikk, men teknikken er nok ikke så kjent i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Melvin sitt ulldekken var så tykt på agilitytreningen i dag, så jeg laget et tynt til han av fleece når jeg kom hjem. Mangler borrelås på toppen bare så er det ferdig :D tok ca en time tenker jeg, kostnad ca 20 kr for et fleeceteppe. Tok bilder underveis om noen vil ha fremgangsmåten, veldig lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...