Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil du gi bikkja di kanin?


Papillon
 Share

Recommended Posts

Åååh vet om noen som ville hatt her. Hmm, kanskje begynne med kaninoppdrett selv? Er det fryktelig kynisk å ha kaninoppdrett for å gi kaninene til bikkjene?

Nei. Det er min plan, når jeg bare får plass. Hadde ikke naboen vært så skummel skulle jeg spurt om å få lånt rom i fjøset hans (som står helt tomt, ble bygget på 80-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanin er digg hundemat (og menneskemat)! Slakter tidvis selv og det går for det meste til hundene. Jeg gir dem hele eller så parterer jeg i to eller fire. Gir dem også en del av innmaten, kan virkelig

Altså,jeg synes godt du kan svippe en kjapp tur innom Sandnes

Den hunden din er SÆR altså Bra at katten ville ha da Joda Så fort den er død (eller iallefall har avkappet hode) tenker du på den som mat, jeg lover! Har selv hatt mange kaniner jeg brukte til

Nei. Det er min plan, når jeg bare får plass. Hadde ikke naboen vært så skummel skulle jeg spurt om å få lånt rom i fjøset hans (som står helt tomt, ble bygget på 80-tallet).

Jeg må bli litt mer tøff tror jeg, får høns igjen til våren, så starte der, og så heller utvide med noen kjøttkaniner etterhvert om flåing går fint. Slakt av høns (haner) går strålende. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh vet om noen som ville hatt her. Hmm, kanskje begynne med kaninoppdrett selv? Er det fryktelig kynisk å ha kaninoppdrett for å gi kaninene til bikkjene?

Bor helt nord i hedmark om noen vet om noen oppdrettere som slakter i området her.

Selvsagt ikke, det er mye mindre kynisk enn å fôre på "pint gris", "pint kylling", "pint okse" osv :P

Kaniner er veldig miljøvennlige og lette å holde. Hele sommerhalvåret kan de leve av ugras og annet høstet i utmark! Og med god planlegging er det sommerhalvåret man fôrer opp ungene til slakt, så det er veldig økonomisk og miljøvennlig. Dessuten dyrevennlig!

Jeg vet om oppdretter i Trysil med mye kaniner, kanskje du kunne fått noe derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bli litt mer tøff tror jeg, får høns igjen til våren, så starte der, og så heller utvide med noen kjøttkaniner etterhvert om flåing går fint. Slakt av høns (haner) går strålende. :lol:

Jeg kan komme ned og slakte, mot blodpris selvsagt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, det er mye mindre kynisk enn å fôre på "pint gris", "pint kylling", "pint okse" osv :P

Kaniner er veldig miljøvennlige og lette å holde. Hele sommerhalvåret kan de leve av ugras og annet høstet i utmark! Og med god planlegging er det sommerhalvåret man fôrer opp ungene til slakt, så det er veldig økonomisk og miljøvennlig. Dessuten dyrevennlig!

Jeg vet om oppdretter i Trysil med mye kaniner, kanskje du kunne fått noe derfra?

Godt å høre - da får det bli neste prosjekt. :D

Trysil er et stykke unna faktisk. Bor midt mellom tynset og røros.

Jeg kan komme ned og slakte, mot blodpris selvsagt :P

:lol: Deal!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre - da får det bli neste prosjekt. :D

Trysil er et stykke unna faktisk. Bor midt mellom tynset og røros.

Ok, kjenner ingen lenger opp i Hedmark, men lurer på om det er en oppdretter litt oppe i dalen der, skal høre litt rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med kaninoppdrett for så å fore de til bikkjene er jo en genial ide, men uff... jeg tror ikke jeg hadde klart det :P Har hatt kaniner tidligere, og kan ikke forestille meg å ha brukt de til hundemat, haha.. men det blir kanskje annderledes når man innstiller seg på at de er mat fra begynnelsen av? vi har jo god mulighet til å ha kaniner her og,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, katta ble i det minste lykkelig til tusen! Terho vil bare ha pels og kaninlabber han gitt, ga han et lår, han tok det, men spyttet det ut igjen etter å ha hatt det i munnen litt! Lunger derimot, det var godt da!

Den hunden din er SÆR altså :P Bra at katten ville ha da :)

dette med kaninoppdrett for så å fore de til bikkjene er jo en genial ide, men uff... jeg tror ikke jeg hadde klart det :P Har hatt kaniner tidligere, og kan ikke forestille meg å ha brukt de til hundemat, haha.. men det blir kanskje annderledes når man innstiller seg på at de er mat fra begynnelsen av? vi har jo god mulighet til å ha kaniner her og,,,

Joda :) Så fort den er død (eller iallefall har avkappet hode) tenker du på den som mat, jeg lover! Har selv hatt mange kaniner jeg brukte til hopping og kos, og har 1 kjelekanin (hehehehe, tok noen den?) hjemme. Han skal IKKE i gryta, med mindre han har det bedre som død enn levende, men da kommer han til å bli hundemat, garantert. Synes det er å vise respekt, å faktisk bruke det døde dyret til noe fornuftig istedenfor å la det råtne i jorda.. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (og bikkjene) spiste kanin i helga. Det smaker jo ikke så veldig mye, men med litt godt tilbehør og en god saus til så ble det ikke så halv-gærnt! :)

Men neste gang så tror jeg bikkjene skal få hele kanina, for de setter mye mer pris på det enn det vi gjorde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ha egne dyr, og slakte sjæl.. Hvordan kommer man i gang? Hva synes "kaninmiljøet" om at folk kontakter dem for å kjøpe bikkjemat? Hvilke raser er best egnet sånn om man skal tenke at de skal være enkle å fete opp, ha nok mat til at det er "verdt" det, og sikkert også være litt hyggelige, dersom man må beholde dem en stund. Jeg tror jammenmeg jeg fikk litt lyst til å gå for mini-kanin-samling her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg ikke er skapt for dette nei. Synes det er helt greit at folk slaker og gir til hundene altså! Kunne ønske at jeg hadde synes det var greit selv også men nei jeg klarer det bare ikke. Hadde noen slakter de for meg, kuttet de opp osv sånn at jeg ikke tenkte på det som dyr så hadde det gått greit altså... Ja jeg er teit! Jeg spiser kjøtt og hundene får vom og hundemat. Jeg vet veldig godt hvor maten kommer fra men jeg klarer bare ikke ta livet av noen dyr og i hvert fall ikke gi det til hundene eller spise det selv når det ser ut som dyr! Jeg gråt like mye hver gang et av de små lille lammene måtte gi opp jeg. Prøvde alt for å holde liv i de og like trist var det hver gang noen måtte gi opp. Ble en av sauene avlivet hjemme på gården så gikk jeg. Jeg bruke nok alt for mye tid på de alle sammen, ble veldig glad i de alle og gjorde alt jeg kunne for at de skulle ha det bra. Litt tøffere hadde jeg gjerne blitt med tiden kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg ikke er skapt for dette nei. Synes det er helt greit at folk slaker og gir til hundene altså! Kunne ønske at jeg hadde synes det var greit selv også men nei jeg klarer det bare ikke. Hadde noen slakter de for meg, kuttet de opp osv sånn at jeg ikke tenkte på det som dyr så hadde det gått greit altså... Ja jeg er teit! Jeg spiser kjøtt og hundene får vom og hundemat. Jeg vet veldig godt hvor maten kommer fra men jeg klarer bare ikke ta livet av noen dyr og i hvert fall ikke gi det til hundene eller spise det selv når det ser ut som dyr! Jeg gråt like mye hver gang et av de små lille lammene måtte gi opp jeg. Prøvde alt for å holde liv i de og like trist var det hver gang noen måtte gi opp. Ble en av sauene avlivet hjemme på gården så gikk jeg. Jeg bruke nok alt for mye tid på de alle sammen, ble veldig glad i de alle og gjorde alt jeg kunne for at de skulle ha det bra. Litt tøffere hadde jeg gjerne blitt med tiden kanskje..

Jeg ser den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjæh, to kull pr sommer på fire kaniner, 4-8 unger i hvert kull = 32-64 kaninunger, hver på (la oss si) 2 kg. Det blir endel nesten gratis hundemat, om man kan høste eget høy. Kraftfôr trenger de ikke, og det er uansett med på å ødelegge hensikten med å gi beitedyr, da omega6 kvoten blir for høy i forhold til omega3 (som er rikelig i høyfôrede dyr).

Husk at det er masse ugress som er fin kaninmat, både brennesle, tistler og bringebærkjerr er lett å høste, tørke og lagre. Grankvister kan plukkes året rundt, og kanskje du kjenner noen med frukttrær, som gir det kvistogkvast mot at du henter det?

Litt plass kan det ta, men har man feks en garasje til overs kommer man langt på vei.

Jeg har lyst på kanin, høns og nestenminigris (blanding av potbelly og swedish white) og det vil gi en hel del billig kjøtt til både meg og hundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjæh, to kull pr sommer på fire kaniner, 4-8 unger i hvert kull = 32-64 kaninunger, hver på (la oss si) 2 kg. Det blir endel nesten gratis hundemat, om man kan høste eget høy. Kraftfôr trenger de ikke, og det er uansett med på å ødelegge hensikten med å gi beitedyr, da omega6 kvoten blir for høy i forhold til omega3 (som er rikelig i høyfôrede dyr).

Husk at det er masse ugress som er fin kaninmat, både brennesle, tistler og bringebærkjerr er lett å høste, tørke og lagre. Grankvister kan plukkes året rundt, og kanskje du kjenner noen med frukttrær, som gir det kvistogkvast mot at du henter det?

Litt plass kan det ta, men har man feks en garasje til overs kommer man langt på vei.

Jeg har lyst på kanin, høns og nestenminigris (blanding av potbelly og swedish white) og det vil gi en hel del billig kjøtt til både meg og hundene.

I tillegg finnes det sikkert noen som vil kjøpe litt i blant :)

Pelsen kan jo også utnyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært aktuelt med en hanne av kjemperase, og hunner av mellomstr, ca 4-5 kg som voksne. Kjempene må ha voldsomt med mat i forhold til slaktevekta de gir, så mellomstore er bedre. Men hannen skal jo være tam for å flyttes mellom hunnene, så da vil jeg gjerne ha en kjempe å kosemose på :)

Trenger man si at man skal avle for slakt da? Ev kan man kjøpe av de som selv avler for slakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...