Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Uææ, det der ser ikke bra ut! Kan han reagere på dråpene? Evt at det ikke er var katarr i det hele tatt? Lykke til hos legen og god bedring til A!

Gud vet, det eneste jeg vet er at han var fryktelig mye bedre før han fikk dråpene. . Han kan jo reagere, han har jo reagert på mye rart før han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud vet, det eneste jeg vet er at han var fryktelig mye bedre før han fikk dråpene. . Han kan jo reagere, han har jo reagert på mye rart før han.

Ja, det der er jo ikke normalt. Ikke uvanlig å reagere på antibiotika, jeg gjør det selv på enkelte typer, men det trenger jo ikke å være det heller. Få hør hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der er jo ikke normalt. Ikke uvanlig å reagere på antibiotika, jeg gjør det selv på enkelte typer, men det trenger jo ikke å være det heller. Få hør hvordan det går da!
Shall do! A kom med et innfall av selvinnsikt. "Achk blij aldji fot fjisk han".

Det stemmer jaggu. De gangene det feiler han noe så varer det en stund *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dråper og krem på kvelden. Takk gud for at han er grei, det blir medisinering 5 ganger daglig. Ingen videre undersøkelser, bare masse skryt av hvor søt han var som hadde pyntet seg for legedamen med rosa hårspenne *kremt*

Vi var innom dyrebutikken og kjøpte noen nye fisker.

Damen måtte jo pakke inn de nye beboerene og da begynte A å rope etter henne. "Fine damen?? Hvor ble det av den fine damen? FINE DAMEN!!! Kom tilbake FINE DAMEN! " Pinlig. ..

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dråper og krem på kvelden. Takk gud for at han er grei, det blir medisinering 5 ganger daglig. Ingen videre undersøkelser, bare masse skryt av hvor søt han var som hadde pyntet seg for legedamen med rosa hårspenne *kremt*

Vi var innom dyrebutikken og kjøpte noen nye fisker.

Damen måtte jo pakke inn de nye beboerene og da begynte A å rope etter henne. "Fine damen?? Hvor ble det av den fine damen? FINE DAMEN!!! Kom tilbake FINE DAMEN! " Pinlig. ..

God bedring til Ask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Ask!

Takk! Formen virker upåklagelig da. Men det er nok ubehagelig. .

Han kjenner igjen tall nå visstnok. Det visste ikke mammaen før han fikk holde kølappen til apoteket. Han kjenner igjen 9 og 7 i hvertfall :lol: De lærer fortere enn vi tror tydeligvis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg kjenner at jeg grugleder til å se tilbake på meg selv som forelder om noen år. :lol: Tilbragt endel timer samme med vennepar som har en gutt på snart tre, og de håndterer endel ting på en måte som jeg tenker jeg ikke ville gjort. De er overhodet ikke slemme eller noe, ønsker ikke å legge ut konkerete eksempler, for jeg vil ikke si at de gjør noe galt på noe som helst måte anser dem som flotte foreldre som elsker sin sønn over alt, de bare håndterer ting på en måte jeg pr i dag kan si at jeg ikke ville gjort, uten at det betyr at jeg sitter på fasiten. De har en blid, søt og harmonisk gutt, så jeg tviler ikke et øyeblikk på at for dem er dette helt riktig fremgangsmåte. Og jeg er jo også inneforstått med at jeg ser kun hvordan de, og gutten, er når de har folk der, og dermed har lite grunnlag til å si noe som helst om oppdragelsen.

Men! Jeg er skrekkelig spent på hvor mange kameler jeg må svelge selv etterhvert og om jeg om en fem seks år kan sitte og se tilbake på de første årene som småbarnsmamma og tenke at joda, jeg holdt på det viktigste - eller "oi, det ble ikke sånn jeg hadde tenkt" og heller slå meg til ro med at den måten som inni hodet mitt i dag er den "rette" for meg, kanskje ikke passer meg og barnet.

Yep - man skal tenke på mye rart altså. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg kjenner at jeg grugleder til å se tilbake på meg selv som forelder om noen år. :lol: Tilbragt endel timer samme med vennepar som har en gutt på snart tre, og de håndterer endel ting på en måte som jeg tenker jeg ikke ville gjort. De er overhodet ikke slemme eller noe, ønsker ikke å legge ut konkerete eksempler, for jeg vil ikke si at de gjør noe galt på noe som helst måte anser dem som flotte foreldre som elsker sin sønn over alt, de bare håndterer ting på en måte jeg pr i dag kan si at jeg ikke ville gjort, uten at det betyr at jeg sitter på fasiten. De har en blid, søt og harmonisk gutt, så jeg tviler ikke et øyeblikk på at for dem er dette helt riktig fremgangsmåte. Og jeg er jo også inneforstått med at jeg ser kun hvordan de, og gutten, er når de har folk der, og dermed har lite grunnlag til å si noe som helst om oppdragelsen.

Men! Jeg er skrekkelig spent på hvor mange kameler jeg må svelge selv etterhvert og om jeg om en fem seks år kan sitte og se tilbake på de første årene som småbarnsmamma og tenke at joda, jeg holdt på det viktigste - eller "oi, det ble ikke sånn jeg hadde tenkt" og heller slå meg til ro med at den måten som inni hodet mitt i dag er den "rette" for meg, kanskje ikke passer meg og barnet.

Yep - man skal tenke på mye rart altså. :aww:

Man svelger mange kameler :lol:

De tingene jeg trodde var viktige for meg har vist seg å ikke være så viktig i RL allikevel og andre ting har blitt mer viktige. Samtidig varierer det hvor "god mor" jeg er og jeg har blitt en reser på å velge mine kamper med omhu. Det hender tilmed jeg later som jeg ikke ser det når han gjør noe galt *flir*

Øynene hans er helt fine nå plutselig. Men mammaen har fått omgangssyke. I dag blir det mye tv-titting.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene jeg trodde var viktige for meg har vist seg å ikke være så viktig i RL allikevel og andre ting har blitt mer viktige. Samtidig varierer det hvor "god mor" jeg er og jeg har blitt en reser på å velge mine kamper med omhu. Det hender tilmed jeg later som jeg ikke ser det når han gjør noe galt *flir*

Jeg har iallfall funnet ut en ting, man er aldri en så god forelder som før man har fått barn. :lol:

Det er HELT helt sant :lol: :lol:

God bedring Loke.. Omgangsyke er virkelig KJIP...

Fiiine Liam, ser ut som om at han storkoser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam på hytta

481944_10151558722455941_439005535_n.jpg

599661_10151558724645941_851941669_n.jpg

Han er jo knallsøt! :wub:

Vi har bakt muffins. Man får liksom ikke noe særlig omsorg eller medlidenhet av barn når man er syk altså. I hvertfall ikke av mitt barn. Han maser bare enda mer han :P

Takk for god bedring ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øynene hans er helt fine nå plutselig. Men mammaen har fått omgangssyke. I dag blir det mye tv-titting.

:lol: Regner med det ja. :lol: Jeg har ikke noe sånn konkret oppdragelsesplan, men er jo noen ting jeg syn pr i dag er viktig. Men jeg er veldig forberedt på at det kan bli bagateller når alt kommer til alt. :lol:

Mari: Riktig! :lol:

Det er HELT helt sant :lol: :lol:

:lol:

Jeg mente ikke å dømme dem eller noe som helst, og som jeg sa så har de en søt og harmonisk gutt, som er herlig å omgås - han er som treåringer flest full fart og stormende jubel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler jeg har klart å holde på er å ikke stresse med at alt skal være så himla perfekt og korrekt hele tiden. Der har jeg til gjengjeld vært veldig god!

Nå som jeg har blitt kjent med A synes jeg faktisk det er enda viktigere. Han er litt sånn petimeter av natur og med han er det greit å vise at ting ikke trenger være så himla nøye hele tiden. Tror jeg.

Mulig han ender med å overkompansere og bli enda mer petimeter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker hvor oppgitt jeg ble over folk som ikke irettesatte ungene sine før jeg fikk unger selv. Hallo, sønnen din spiste en seigmann fra toppen av kaka! Halooo?! Da jeg fikk barn selv fant jeg ut at man kan bare ikke korrigere dagen lang, det ville ikke blitt særlig ok barndom og oppvekst. Man blir nødt til å velge det som er viktig å korrigere, som Loke sier.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Marie, får hun nok av fløten? Jeg produserte for mye, det er derfor jeg spør. De får skummende avføring, blir urolige og gulper ekstremt ved for høy produksjon. Er hun fornøyd og har normal avføring og vektøkning er det ingen fare. Jeg måtte amme på et bryst per måltid hele veien. Tror fint jeg kunne foret firlinger, den melkekua jeg var. Jeg brukte ikke ammeinnlegg om natta, jeg brukte bleier. Og det med en unge som ammet jevnlig natta i mellom :aww:

Nei... bare hvis jeg bruker kun et bryst per halve døgn! Så da gjør jeg forsøksvis det da, tiltross for melkespreng.

Hun har bra vektøkning, men er bare delvis fornøyd. Avføringen blir gjerne litt mer grønnlig om hun får for mye formelk.

Det virker som det er ganske vanskelig å være baby innimellom.

Og da tenker jeg - skal det være sånn? Finnes det virkelig sovebabyer og ikke sovebabyer, eller er det sånn at de babyene som er urolige kanskje sliter med noe. Som vi må finne ut av...

Marie, vi pushet lenge på utredning men ble avskrevet fordi han la på seg godt (understatement of the year :P ). Når vi endelig kom til barnelege så fikk vi vite at det er like gjerne den veien med barn med GERD, at de overspiser og blir overvektige. Dette fordi det lindrer i halsen å spise, egentlig ganske logisk når man tenker seg om. H var alltid veldig glupsk. Han ble satt på medisiner da han var litt over året (syrenøytraliserende og har så og si ikke bivirkninger). Da ble det bedring. :)

Godt dere fikk hjelp tilslutt. :)

Men tror du babytiden kunne vært mye bedre om det hadde skjedd tidligere? Ref tankene mine over.

"Babyer skriker og de skriker mye mer enn foreldrene liker - det er helt normalt." - er det vi har hørt.

Men hvor går grensen for hva som er normalt eller at det er noe de kanskje trenger hjelp med lurer jeg da.

(Og vi har ikke engang kolikkunge, men jeg liker ikke tanken på at hun kanskje har mer ubehag hun hadde trengt hvis vi visste mer om hva vi kunne gjøre for å hjelpe henne.)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... bare hvis jeg bruker kun et bryst per halve døgn! Så da gjør jeg forsøksvis det da, tiltross for melkespreng.

Hun har bra vektøkning, men er bare delvis fornøyd. Avføringen blir gjerne litt mer grønnlig om hun får for mye formelk.

Det virker som det er ganske vanskelig å være baby innimellom.

Og da tenker jeg - skal det være sånn? Finnes det virkelig sovebabyer og ikke sovebabyer, eller er det sånn at de babyene som er urolige kanskje sliter med noe. Som vi må finne ut av...

Godt dere fikk hjelp tilslutt. :)

Men tror du babytiden kunne vært mye bedre om det hadde skjedd tidligere? Ref tankene mine over.

"Babyer skriker og de skriker mye mer enn foreldrene liker - det er helt normalt." - er det vi har hørt.

Men hvor går grensen for hva som er normalt eller at det er noe de kanskje trenger hjelp med lurer jeg da.

(Og vi har ikke engang kolikkunge, men jeg liker ikke tanken på at hun kanskje har mer ubehag hun hadde trengt hvis vi visste mer om hva vi kunne gjøre for å hjelpe henne.)

Har du en ammeklinikk nær deg? Jeg fikk hjelp der til å få ned produksjonen. Det gjorde underverker for mor og barn. Jeg husker desverre ikke alt, men minnes de pumpet meg tom først faktisk. Og så ammet jeg på et og et bryst. Jeg fikk tilbud om å donere bort melk til nyfødtintensiven, men jeg var faktisk så utkjørt at bare tanken på å skulle pumpe i tillegg nesten tok livet av meg. Litt dårlig samvittighet for den, men jeg hadde mer enn nok med å tenke på min egen unge.

Om det finnes rolige og urolige barn aner jeg ikke. A var et urolig barn som sov lite og var turbo på fanget , men han var blid.

Han måtte du virkelig holde fast fra han var ganske nyfødt ( og se på han nå liksom, de forandrer seg mye!) , men han gråt sjelden uten åpenbar grunn. Sånn etter vi fikk ordna det med melka.

Han var "enkel" sånn da. Behovene hans var kroppskontakt, mat og utsikt ( i den rekkefølgen) . Var det ingen av de, så hjalp det alltid å kle av han. Uforklarlig langvarig gråt kan jeg faktisk ikke huske?

Edit: uten at jeg er noen ekspert så høres det veldig ut som for høy produksjon altså. Hun skal ha fløte til hvert måltid, formelk er bare for å slukke tørsten. Helsestasjon vet ofte lite om overproduksjon desverre . Jeg fikk beskjed på ammeklinilken at jeg enten måtte få ned produksjonen så han fikk riktige mengder, pumpe meg før hvert måltid eller gå over på mme.

Jeg klarte heldigvis å få den ned.

Overproduksjon er noe dritt og jeg tror det er lov å slå de som kaller det et luksusproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
    • Hei! Jeg har en valp (3-4 uker) hvor nesa er rosa med svarte kanter, men på den rosa delen har den litt svarte prikker. Er dette kun at pigmentet ikke er ferdig utviklet, eller vil nesa bli svart og rosa som voksen? Valpen er gyllen/lysbrun og har ingen hvite deler i pelsen sin. 
    • Jeg har nylig overtatt eierskap av en hund jeg har passet endel før. Den kan standard kommandoer som «sitt, ligg, kom, osv». Hjemme lystrer han stort sett, men med en gang jeg tar på ham turselen/når vi er på tur er det som han lukker ørene. Han lystrer innimellom, men ikke på samme måte som hjemme. Jeg har prøvd med positiv feedback og snacks for å trene når vi er ute også. Har sjekket selen om den er vond, og latt ham gå med den inne for å sjekke om han oppfører seg annerledes hjemme med den på, men da lystrer han som vanlig og oppfører seg som normalt.    Det virker for meg som det utelukkende er turen/tanken på tur som gjør at han ikke lystrer. Han er ikke superbegeistret for selen, men elsker å gå tur og virker som han kunne gått tur hele dagen om han fikk lov.   Lang spørsmål, men jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon eller har noen gode tips?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...