Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kresen er du? Hva er neimat?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ser at vi må lage hver vår middag når du kommer på besøk.. Jeg er også kresen, men litt den andre veien

Jeg prøver alltid det jeg får servert, og hvis jeg ikke liker det så klarer jeg likevell alltid å spise opp. Det eneste aldri virkelig ikke har likt, som jeg kommer på, er makrell i tomat. Litt

Spiser det meste, bortsett fra blåkveitehoder, uer, surströmming og slike ting. "Modnet" fisk/kjøtt er jeg generelt noe skeptisk til. Jeg er dog ikke fremmed for å vaske av kjøtt som har ligget litt,

Frokostting: Nei: Cola, godteri, middagsrester. Ja: Kaffe, juice, en skive med brunost og en med syltetøy er menyen

Lunsjting:

Middagsting: Nei: Innmat i alle varianter. (Lever, lungemos, nyrer)

Kveldsting: Nei: Kaffe (får ikke sove)

Annet: Nei: Kan ikke spise rå grønnsaker og frukter. Bare noen. Derfor forsyner jeg meg skjelden av salater med masse rart oppi, ostekake med kiwi, oppdelte frukter hvis det er kiwi der (folk pleier å dele opp all frukt på samme fjøl og med samme kniv)

Drikke: Nei: Rødvin (migrene)

Alltid: Lightprodukter av alle slag. Særlig brus.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bare Cola og champagne brus når det kommer til "sukkerbrus" resten er ekkelt. Vann med kullsyre er nam. Oksekjøtt som er grått og gjennomstekt smaker jeg ikke på engang. Hater frokostblandinger. Liker ikke brød. Liker ikke ku-melk. Blir dårlig av mye pasta etter et laaangt opphold uten. Blir dårlig av mat jeg vet folk har tatt på for å lage. (feks salater osv.) Liker ikke svinekjøtt. Liker ikke stekt egg. Tåler ikke lakris. Liker ikke vanlig hvit ris.

Blir dårlig av tanken på innmat. Leverpostein inkludert. Kvalm av lukten av kaviar. Hater alt med gele!

Kommer sikkert på mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostting: Alt er nei... liker ikke å spise før jeg har våkna (sånn omtrent til lunsj, og i mellomtiden lever jeg på kaffe)

Lunsjting: Søte ting. Makrell i tomat!!

Middagsting: Pannekaker UTEN bacon! (med bacon går det greit). Lutefisk. Sild. Reker og alt annet gøgg med skall fra havet! Kjøpte kjøttkaker (er som å tygge gummi *brekke seg* ). Kokte pølser.

Kveldssting: Det meste går inn...

Annet: Det er sikkert noe.... kommer bare ikke på mer :)

Drikke: Øl, det meste av hvitvin, champagne, brunt brennevin (med unntak av whisky i Irish), Farris. Fanta (alle typer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, synes ikke selv at jeg er spesielt kresen. Men det er noen ting jeg bare ikke liker:

Kaviar - er allergisk

Alt som inneholder hvete - er allergisk

Soya produker - er allergisk

Avokado - ekkel konsistens

Svinekjøtt - liker bare ikke smaken

Grandiosa - ÆSJ!

Lutefisk - ekkel konsistens

Alle ferdigmiddagene fra Fjordland - smaker bare blæk!

Av drikke liker jeg bare vanlig cola, fanta, pepsi og champange. Vin, både rød og hvit er grusomt, spesielt rødvin *urk*.

Kommer vel på noe mer etterhvert hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostting: brunost har jeg aldri noen sinne likt og ikke prim heller

Lunsjting: brunost igjen, aldri likt, ekkelt klin

Middagsting: alle former for grøt hater jeg. Og innvolls-retter som lungemos eller ting som blodpudding, og ikke liker jeg chilismak heller (derfor ikke taco...)

Kveldssting: hva er kveldsting? Sjokolade med mint smak (type After Eight) er æsj.

Annet: liker ikke smaken av fårekjøtt og derfor heller ikke fårikål, Norges nasjonalrett :P

Drikke: kefir, liker ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostting: Liker brød godt, men kjøttpålegg bortsett fra roastbeef, løkrull og kalkun naturell er neimat. Roastbeef kan forresten kun spises på rundstykker, og må ha sprøstekt løk og smør på! viktig!

hvitost, makrell i tomat, ovnsbaktleverpostei, kaviar osv er ekkelt.

Lunsj: Salater er ubekrivelig ekkelt, kaninfôr! Vant til brød/rundstykkelunsj.

Middag: Jeg spiser ikke sau, Pizza, pasta, lasagne, gryteretter (såfall kun meksikans gryte), ting med hvitløk i seg, lapskauser som ikke er laget av mamma, spagetti! (vet det går under pasta, men jeg hater det såpass mye at jeg nevner det en gang til) "tørr" kjøttdeig (det skal kun være i kjøttkaker) av fisk spiser jeg kun laks og ørret, alt annet er ekkelt.

kvelds: spiser ikke kvelds.

Drikke: Sjokoladedrikker drikker jeg ikke, så ting som varm sjokolade, sjokolademelk, kakao, baileys = jeg liker ikke. Sjokolade skal ikke være flytende! Rødvin smaker lanosåpe!

*kommer sikkert på mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært lettere å skrive en liste med ja-mat, for jeg er visstnok "så kresen at jeg burde skjemmes". (sitat fra mannen) :lol:

Frokostting: Youghurt med musli, musliblanding generelt, makrell i tomat, fisk i boks generelt med unntak av sursild, tomat, paprika.

Lunsjting: Samme som frokostting.

Middagsting: Kokt sei, nudler, vårruller, sauekjøtt generelt, og masse annet som jeg ikke kommer på.

Kveldssting: Er det søtt så går det i grisen :icecream:

Annet: avokado, kefir, vaniljekesam

Drikke: Vin, både rød og hvit, øl, kaffe, ingefærøl, fanta, schweppes, farris, appesinjuice, eplejuice, det meste av juice egentlig, melk (tåler det dårlig og derfor liker jeg det ikke lengre)

Jeg har glemt det meste, for som sagt, jeg er uhyggelig kresen :icon_redface: (jeg prøver å like ting, men får det bare ikke til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sær, så om jeg skulle ramset opp alt jeg ikke liker så hadde jeg sittet her til langt på natt :P

Kan heller skrive hva jeg spiser: (Noe spiser jeg, men ikke nødvendigvis fordi jeg liker det :P )

Frokostting:

Jalapenio-ost, Norvegia, bacon-ost, Kaviar, Krydderbrunost og kremoster av forskjellig slag. Liker ikke brød, frokostblandinger osv.

Lunsjting:

Skyr, Nudler, Vanilje-Yoghurt. Samt alt over.

Middagsting: Alt av kjøtt (ikke lunger ogsånt). Laks, Pannekaker, Grøt, Fiskegrateng, Lasagne, Et knippe spagetti-sauser, Grønnsaker, tomatsuppe.

Kveldssting: Godteri er kvelds :D

Annet: Liker alt av godteri :D Unntatt det som smaker banan. Frukt liker jeg alt unntatt banan. Men er allergisk mot Citrus.

Drikke: Vann, Te, Melk, Pepsi Max, Kaffe, Cola, Øl.

Ellers så spiser jeg gjerne samme pålegget i flere mnd. Har spist det samme til frokost hver dag i 6mnd, enda ikke lei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til sushi! Pølser og drikke med klumper i! (appelsinjuice m kjøtt, youghurt med fruktbiter)

Ting som er :

Marinert, hvitløkifisert, soyafisert, kremert.., majones på, remulade på, bernaise saus på, osv.. = æsjæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostting: Liker brød godt, men kjøttpålegg bortsett fra roastbeef, løkrull og kalkun naturell er neimat. Roastbeef kan forresten kun spises på rundstykker, og må ha sprøstekt løk og smør på! viktig!

hvitost, makrell i tomat, ovnsbaktleverpostei, kaviar osv er ekkelt.

Lunsj: Salater er ubekrivelig ekkelt, kaninfôr! Vant til brød/rundstykkelunsj.

Middag: Jeg spiser ikke sau, Pizza, pasta, lasagne, gryteretter (såfall kun meksikans gryte), ting med hvitløk i seg, lapskauser som ikke er laget av mamma, spagetti! (vet det går under pasta, men jeg hater det såpass mye at jeg nevner det en gang til) "tørr" kjøttdeig (det skal kun være i kjøttkaker) av fisk spiser jeg kun laks og ørret, alt annet er ekkelt.

kvelds: spiser ikke kvelds.

Drikke: Sjokoladedrikker drikker jeg ikke, så ting som varm sjokolade, sjokolademelk, kakao, baileys = jeg liker ikke. Sjokolade skal ikke være flytende! Rødvin smaker lanosåpe!

*kommer sikkert på mer*

jeg ser at vi må lage hver vår middag når du kommer på besøk..

Jeg er også kresen, men litt den andre veien :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer en gang til, jeg: Hvorfor må de ha så mye guffe på hamburgere? Det smaker vondt, tyter ut over alt og innen du er halvveis er burgeren så ekkel at den går gjennom sprinklene. (Spiser visst bare hamburger på biltur med bikkjene i buret bak :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å se på meg selv som nokså alt-etende, men det er enkelte ting jeg ikke liker:

Nei-mat frokost (pålegg): Kaviar, jegersylte, tomatsild/sursild/sardiner/laks (kun røkelaks som går an i så fall), muggost, marmelade, youghurt med klumper. Upastaurisert melk

Nei-mat lunch: Lunch blir som regel også et brødmåltid, og så lenge det ikke inneholder noe av det jeg listet opp over, spiser jeg det meste.

Nei-mat middag: Lungemos, rakfisk, sushi, rått kjøtt, røkt kjøttpølse, rabarberasuppe/grøt, fruktsuppe, rødvinssaus

Nei-mat kveldsmat: Nok en gang en reprise av frokost :P

Det er hovedsaklig enkeltingredienser jeg ikke liker, som for eksempel:

Erter

Oliven

Annanas

Sopp

Sylteagurk

Rå løk (rødløk er greit)

Hmmm...jeg tror det var det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir lettere å ramse opp nei-mat uansett måltid for jeg har ingen faste rutiner på hva som er hva.

Liker IKKE:

Ananas, mango, melon og andre tropiske frukter (liker kun eple, pære, appelsin når det kommer til frukt)

Rå fisk, altså sushi eller lignende

Kjøtt med ben eller fettstrimler, altså koteletter, kyllingvinger, ribbe osv. (unntaket er pinnekjøtt)

Det er det jeg kommer på i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Vil ikke si at jeg er veldig kresen, men noen ting liker jeg ikke.

Ikke søte ting eller brus før kl 14. Her er jeg ganske streng :P

Av pålegg spiser jeg ikke leverpostei, servelat, alt med fisk (unntatt tunfisk), salami, tubeost og kaviar.

Av middag er jeg ikke så glad i billig rød fisk (smaker tran) og fløtebaserte sauser. Alt annet er godt eller greit :)

Det særeste er vel at jeg ikke spiser smør og har angst for fett på kjøtt/stekt mat. Tørker av pølsene hvis jeg steker dem i panna liksom :sweat: Allergisk mot sitrus, men spiser litt av det med unntak av ting med appelsin, mandarin-klementin og grapefrukt i. Liker ikke veldig søt drikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Liker egentlig det meste, tror jeg. Men har jeg valget sjøl, eter jeg helst ikke ferdigmat. Og så er jeg ikke så glad i brus og godteri og sånt, med mindre det er veldig surt på smak eller jeg er fyllesjuk. Frukt, derimot! Er spesielt glad i mango, skjønner ikke hvordan det går an å ikke like det! :huh::P

Jada, jeg høres sikkert ut som den helsefreaken nå... Men jeg foretrekker faktisk som regel bær, frukt, nøtter og (noen) grønnsaker når jeg skal kose meg, brus og godteri synes jeg man får så emmen smak i munnen av... Og så blir jeg så tørst av sukker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lite kresen egentlig. Men ting jeg ikke liker noe særlig er:

-kaviar

-ikke særlig glad i skinke og pølser

-sjømat

-smalahåve (har riktignok ikke smakt, men kommer ALDRI til å prøve!)

-sushi

- gammalost og den type oster

-karamellpudding liker jeg ikke

-riskrem liker jeg ikke

- kaker med MYE krem klarer jeg ikke spise mye av...

- daimsjokolade liker jeg ikke

-liker ikke farris

-drikker ikke kaffe

-liker ikke øl eller vin

...sikkert mer også, men var det jeg kom på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat:

Jeg liker ikke tomat uten at det er smeltet ost oppå.

Jeg liker ikke ost uten at den er smeltet.

Jeg liker ikke sursøt mat.

Middag skal smake salt, ikke for søtt, sånn type indisk tika masala som bare smaker søtt er ekkelt!

Fisk klarer jeg ikke å spise mye av, jeg syns det er kvalmende og syykt mettenes.

Mais går, men jeg velger sjeldent å putte det i annet enn kebab og på pizza.

Drikke:

Er ikke glad i farris.

Liker ikke cola, med mindre den er iskald og nyåpnet.

Ikke glad i kaffe og veldig kresen på te.

Liker ikke øl, vet egentlig ikke om jeg har smakt det, men syns det lukter piss, og tipper det smaker likedan.

Ja, det var sånn det jeg kom på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KALDE egg, uuuughhh. Og kalde karbonader, kjøttkaker osv. Synes de lukter og smaker så annerledes enn når de er varme. Samme med kald pizza, har angst for pizza som pappa har putta i kjøleskapet for eksempel, er det noen som eter det liksom? :icon_confused: Og kald lapskaus *spy* Nei, ting som i utgangspunktet skal spises varme skal være VARME, med untak av helt rent kjøtt, det går fint :) Koldtbord pleier å være ughh for meg, spesielt med den remuladen og aspiken. Erter og ertestuing = :x Makrell i tomat, sursild og tunfisk er også neineinei mat, takler ikke lukta og det greiene der, heller ikke fiskeboller. Men elsker fisk ellers, men det må se ut som fisk og ikke noe helt annet! :aww: Leverpostei er også nei mat. Men jeg kan fint steke kyllinglever i panna og spise det liksom, sære greier. :twitch:

Ellers er jeg glad i allt av frukt og grønt og rent kjøtt :) Prøver å holde meg unna søte ting. Brus er definitivt nei! Liker ris veldig godt, men siden jeg er mye mere fan av å erstatte korn og ris med grønnsaker så gjør jeg det :)

Mitt værste mareritt;

Rececabaret300.JPG

:x :x :x:barfy:

Og ja, kom på at jeg heller ikke liker øl, cognac, whisky eller jäger :P Alkohol skal smake frukt, da er det godt!

Kaffe er heller ikke godt, iskaffe derimot... Riskrem smaker ekkelt og kjedelig, derfor har jeg alltid på MASSE bringebærsaus oppi hvis jeg først må spise det! Og servelat, ekle lukta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig kresen! Er vel ikke mange som slår meg. :P

Spiser ikke diverse grønnsaker som erter, bønner, paprika, tomat, mais,løk, sopp, Liker ikke avokado, squash, oliven, svisker

Spiser ikke sushi, kinesisk mat, thai mat, italiensk mat, mexikansk, indisk. Tåler ikke krydder. Liker ikke ost (kun brunost på brødskiva), spiser ikke dressinger eller sauser (kun litt peppersaus/vilsaus/sjy) Liker ikke rømme, majones, ikke reker, ikke blåskjell/muslinger/østers/krabbe, sild

Drikker ikke kaffe eller alkohol,

Spiser ikke bløtkaker, marsipankaker, ostekaker, smultringer, div bakst fra frityrolje, puddinger, ikke så glad i kokt/stekt frukt og bær.

Av godis liker jeg ikke lakris, marsipan, alkofylt sjokolade, sjokolade med rosiner, sure ting,

Liker ikke lavkarbobrød (det jeg har smakt da), slike sorte brød, veldig grove med mye frø i,

Jeg er litt sær når det kommer til kjøtt fra utlandet (ja litt skeptisk :P )

Jeg har litt noia for mat som har slimete/tykkflytende konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte ting som jeg helst ikke putter i kjeften frivillig ja, men ikke så veldig mye tror jeg :).

Neimat her i huset:

- alt som har med sild å gjøre (ok - nytrukket, stekt sild er greit, men ikke andre uhumske sildeprodukter)

- muggost

- kaviar

- lungemos (funker bra som hundemat :))

- grønne erter (gule er ok)

- oliven

- sylteagurk

- rødbeter

- melk

- te

.... også kommer jeg ikke på mer akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så kresen, men jeg har noen ting som jeg ikke lager/velger selv, men klarer å spise dersom jeg får det servert:

*Kylling (er lei det, spiste det så mye da jeg var syk)

*Oliven

*Brunost (spiser det KUN på vafler)

*Fjorland (der er IKKE godt)

*Skyr yoghurt

Ting jeg absolutt IKKE spiser:

*Lever

*Blodpudding

*Sild og sursild

*Lutefisk

*Rakfisk

*Muggost

Jeg liker ikke å drikke brunt brennevin og kefir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...