Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kresen er du? Hva er neimat?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Wut...

:huh:

Traumatiske opplevelser i barndommen :lol:

Edit:

Alle liker min fruktte (løsvekt fra Stockflet), traktet litt lenge og med en teskje brunt sukker i :)

Traumatiske opplevelser med fruktte også - dog ikke fra barndommen men fra russetida :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ser at vi må lage hver vår middag når du kommer på besøk.. Jeg er også kresen, men litt den andre veien

Jeg prøver alltid det jeg får servert, og hvis jeg ikke liker det så klarer jeg likevell alltid å spise opp. Det eneste aldri virkelig ikke har likt, som jeg kommer på, er makrell i tomat. Litt

Spiser det meste, bortsett fra blåkveitehoder, uer, surströmming og slike ting. "Modnet" fisk/kjøtt er jeg generelt noe skeptisk til. Jeg er dog ikke fremmed for å vaske av kjøtt som har ligget litt,

Guest Belgerpia

Frokostting: Pølser, varm mat, stekt egg og annen gugg er skikkelig nei om morran. Frokost består av yogurt og en skive grovbrød med gul eller brunost. Frokost spises forøvrig ikke før jeg har kommet på jobb. Må våkne først.

Lunsjting: Har ikke noe neimat her, sålenge det ikke involverer ost med møggel i, ost som er flytende med digre ekle klumper i så går det fint. Helst brødskive med pålegg eller salat. (men da uten tunfisk som er kattemat, og skal det være ost og skinke så skal det være norwegia og ikke ekkel annen ost)

Middagsting: Er altetende nesten, dog spiser jeg ikke kveite, tunfisk, rå fisk, eller mat som har muggost i seg. Mugg er ulekkert samma **** hvor du får det hen, om det er i dusjen eller i osten - mugg er ett resultat av dårlig klima/miljø og skal ikke spises. Ellers er jeg ikke vanskelig i matveien. Vel - jeg spiser ikke lutefisk.

Kveldssting: Forsøker å holde meg til en skive grovbrød med ost, alternativt en banan eller en yogurt. Alt annet er nei på kvelden.

Annet: Styrer unna gatekjøkkenmat, spiser kanskje mækkernmat tre ganger i året. Ellers er gatekjøkken mat ett ikke tema. Foretrekker hjemmelaget mat av rene matvarer og ikke så mye blandingsprodukter. Kyllingfileter må være prior. Kjøttprodukter må være Gilde.

Drikke: Foretrekker vann, fun light eller grønn is-te. Og kaffe da - drikker ekstremt lite brus, øl har jeg ikke drukket på det jeg kan huske, men heller gjerne inn på litt god rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kresen lenger. Blitt litt voksen. :aww: Men jeg spiser ikke noe som ikke ser/lukter fristende.

Neimat: Sau/lam, ikke noe vilt kjøtt, bortsettfra joikaboller og rød fisk (men det er vel fort vekk oppdrett?), ikke sennep, mye krydder, ikke saus - med midre det er bernaise eller brun, løk, tomat, paprika, seleri, fetaost, muggost (spiser egentlig bare vanlig gul eller brun), rosiner, svisker, majones, kokte grønnsaker (bortsettfra bokkoli eller i suppe), ikke vok, blodpudding, lever, fiskepudding, ikke lilla mat, ikke jorbærsyltetøy med klumper i, ikke bjørnebær, rips, moreller, honningmelon, østers, blåskjell, ikke yoghurt med klumper, ikke godis med frukt eller nøttebiter. Ikke mat som lukter mye, eller har ekkel konsistens.

Neidrikke: Te, iste, vann med kullsyre, rødvin, cognac (med mindre det blandes ut), jäger, rom (never again :aww: ), øl uten alkohol, saft (eneste jeg liker er solbærsirup - men den drikker jeg kun varm når jeg har vondt i halsen) juice med fruktkjøtt.

Det var det jeg kom på i farta. :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kresen lenger. Blitt litt voksen. :aww: Men jeg spiser ikke noe som ikke ser/lukter fristende.

Neimat: Sau/lam, ikke noe vilt kjøtt, bortsettfra joikaboller og rød fisk (men det er vel fort vekk oppdrett?), ikke sennep, mye krydder, ikke saus - med midre det er bernaise eller brun, løk, tomat, paprika, seleri, fetaost, muggost (spiser egentlig bare vanlig gul eller brun), rosiner, svisker, majones, kokte grønnsaker (bortsettfra bokkoli eller i suppe), ikke vok, blodpudding, lever, fiskepudding, ikke lilla mat, ikke jorbærsyltetøy med klumper i, ikke bjørnebær, rips, moreller, honningmelon, østers, blåskjell, ikke yoghurt med klumper, ikke godis med frukt eller nøttebiter. Ikke mat som lukter mye, eller har ekkel konsistens.

Neidrikke: Te, iste, vann med kullsyre, rødvin, cognac (med mindre det blandes ut), jäger, rom (never again :aww: ), øl uten alkohol, saft (eneste jeg liker er solbærsirup - men den drikker jeg kun varm når jeg har vondt i halsen) juice med fruktkjøtt.

Det var det jeg kom på i farta. :icecream:

Lurer på hva du spiste før du ble voksen, jeg :ustol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mat:

-Blod pudding

-Sushi

-Innvoller

-Blekksprut

-Kaviar

-Mango

-Pålegg med mye fett strimler(de må evt tas vekk)

-Sau

-Lungemos

-Kjøtt pudding

-Muggost

-Blodig Biff

-Feta ost

-Svisker

-Sjømat(uten om torsk og evt sei)

Nei Drikke:

-Brunt brennvin

-Rødvin

-Kaffe

- Old grey tea

-Vann uten tilsatt bobler eller smak

Kommer sikkert på mer,men det var det jeg kom på i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på meg selv som veldig kresen, og smaker som regel alltid på nye ting, men det er da ting jeg ikke liker også...:

- lapskaus/sodd/fårikål (det eneste jeg slapp å spise da jeg var liten...)

- sau/får/lam

- ananas på boks

- sitronfromasj

- soltørkede tomater (det kan godt ha vært soltørkede tomater i retter, jeg liker smaken av dem, men ikke å spise dem)

- auberginer og squash (kan godt ha vært auberginer og squash i maten, men jeg piller det ut... :wacko:)

- Innmat

- pølser (bortsett fra cayennepølsene til coop, de hjemmelagede hos slakteren på Ringebu og wienerpølsene til slakteren i Fetsund)

Drikke:

- Fanta (alle typer)

- sprit (alle typer)

Og så unngår jeg meieriprodukter fordi jeg har en tendens til å reagere litt i negativ retning på dem og så unngår jeg enkelte produkter pga. hvor de kommer fra eller hvem som har produsert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv- og helfabrikata

Brød,pasta,poteter,knekkebrød - klarer ikke

grøt,pannekaker,vafler

light produkter

brus

potetgull og alt i slekt med

isbergsalat/hodesalat

dessert og kaker (untaket er is :)

Alle typer smørepålegg,og kjøttpålegg med div tilsetninger

Alt som har vært på boks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går det meste ned! ;)

Frokostting: ja frokostblanding, brød med leverpostei (grovt brød helst, men den lyse går ned og) rugsprø...

Lunsjting: horn, ostebrix, sjokolande :innocent:, brød osv

Middagsting: Alt utenom noen fisketyper, sushi er ett stor NONO her...rå fisk frister ikke....:S

Kveldssting: sjokolade :innocent:, noe søtt, evt brød osv

Annet: ALT

Drikke: Te, COLA<3, Noisy, kaffe av og til, vann, saft og div brus.

jaaaa jeg er ett matvrak...takk gud for høy forbrenning! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Min "ikke ting" liste

Frokostting:

Ikke: Melk, frokostblanding

Lunsjting:

Ikke melk, korn/frokostblanding

Middagsting:

Ikke Innvoller eller blodpølse, ikke brødmat

Kveldssting:

ikke brødmat eller ting med melk

Annet:

Nevnte jeg at jeg ikke er noe glad i korn og melk?

Drikke:

Melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei-mat.. Hvor skal man begynne hen?

Jeg spiser ikke lam/sau, og ikke ting som har bodd i vann. Ikke tomater, mais, paprika eller agurk, majones eller dressing, saus (utover brun saus, hvit saus, bretage saus og peppersaus), suppe (bare tomatsuppe - ironisk nok), lapskaus eller sodd (det ser det ut som om noen har spist før deg), melk skal enten vært tynn og flytende (dvs ikke kefir eller milkshake), eller i fast form (dvs at det må være gul- eller brunost), og kjøtt skal helst ikke være røkt.

Jeg er glad i brød, så lenge det ikke er grovt. Jeg spiser stort sett bare grønn salat, og pizzaen skal helst være uten for mye dill. Jeg liker løk, men orker ikke å spise det så sant den ikke er finhakket. Av frokostblandinger spiser jeg stort sett bare cornflakes, og den eneste "fisken" jeg spiser er fiskeboller og fiskepudding. Jeg spiser bare eggehvitten når jeg spiser egg.

Av drikke så liker jeg ikke kaffe i noen form, det nærmeste jeg kommer er en halv te-skje i en stor kopp kakao med krem. Jeg foretrekker cola zero, hvis jeg ikke kan få colabrus, drikker jeg stort sett appelsinbrus. Saft skal helst være med pære&eplesmak. Jeg drikker mye te, både kald og varm. Den kalde skal helst være med sitron, den varme helst grønn te med mint eller sitron (den er forøvrig god kald også). Jeg liker ikke vann med kullsyre, men jeg er glad i vann med smak (bon aqua med sitron, f.eks). Av alkohol liker jeg ingenting som smaker alkohol :P Jeg drikker ikke vin, hverken hvit eller rød, jeg drikker ikke øl (jeg har smakt 1 eneste øl jeg likte, på et lokalt bryggeri i Tsjekkia jeg ikke husker hva heter lenger), og skal jeg drikke alkohol, så er det stort sett bare for å bli full, hvilket jeg ikke har behov for å bli så veldig ofte :P

Jeg er utrolig sær i matveien, og det er til tider pinlig. Jeg er dog stort sett høflig nok til i det minste smake på det jeg får servert, og da er taktikken stort sett å late som jeg ikke veit hva det er, ser hva det er og smaker hva det er, men om jeg virkelig ikke fikser å smake en gang, så skylder jeg på matallergier (eller som nå i det siste, at magen reagerer på det). Det eneste jeg sliter med er fisk (utover fiskepudding/fiskeboller :P ), det fremkaller brekningsfornemmelser hos meg (og av en eller annen merkelig grunn så hevder folk alltid at jeg vil like sånn fisk de lager, jeg må bare prøve, jeg kan visst ikke si at jeg ikke liker det uten å ha smakt. Vel, da sa foreldrene mine når jeg var bare barnet også, jeg brakk meg for det - høyst ufrivillig).

Men en ting er at jeg syns det er tidvis pinlig å være så sær i matveien, jeg syns faktisk at folk er ganske uhøflig i hvordan de håndterer det. Jeg må lære meg å like ting. Nei, jeg m ikke det, jeg er snart 40 år jeg, da er jeg mer enn gammel nok til å bestemme selv hva jeg vil og ikke vil spise eller drikke. Jeg skjønner f.eks ikke hvorfor jeg skal lære meg å drikke kaffe bare fordi at jeg er voksen. Det står ikke i noen bok at man drikke kaffe, det er ikke spesielt sunt engang, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å bli bedt på middag! Isåfall må jeg vite hva som skal lages først. Får liksom alltid noe jeg ikke liker :/ Og i sosiale sammenhenger skal man alltid spise (særlig i jobbsammenheng med kaker og middager, samt bli invitert til ditt og datt), og så får man alltids så mange kommentarer, æsj er det noe godt da? det så tørt ut? osv osv. Jeg syns det er veldig flaut å komme på middag og ikke like maten man blir servert, men jeg klarer ikke presse i meg ting jeg ikke liker.

Og ikke vet jeg hva jeg skal spise når jeg er på ferie! Da jeg skulle til Tjekkia, pakka jeg med meg masse polarbrød og tubeoster, så jeg ikke skulle sulte ihjel haha :P Men maten der var ikke så værst.

Værre med type østen, da hadde jeg slitt ja.. Så jeg reiser ikke på ferie for maten sin del! (som noen gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid det jeg får servert, og hvis jeg ikke liker det så klarer jeg likevell alltid å spise opp. Det eneste aldri virkelig ikke har likt, som jeg kommer på, er makrell i tomat.

Så mange som ikke spiser muggost :blink:?! Det som er SÅ godt!

Litt blåmuggost, kjeks, frukt og en dråpe hvitvin gjør seg nå på sommeren. :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei-mat: Leverpostei, kaviar, makrell i tomat, egg (unntatt i egen omelett, men der er egg bare et bindemiddel, ingen ingrediens), gul og brun ost (eeelsker dog gulost smeltet. Særlig jarlsberg), melk, servelat. Ellers liker jeg ikke røkelaks, lutfisk eller rakfisk, og ikke rogn, lever og andre involler (det gjelder alle dyr). Er ikke noe glad i blodig kjøtt, det går ikke ned. Og dessverre, dessverre - ingen skalldyr. Noe som er kjipt, for det virker så koselig å spise! Jeg får meg bare ikke til å spise de forvokste innsektene jeg. Sukk. Dessuten vil jeg helst ha norske råvarer, men det er nok like mye prinsipp som smak.

Men så elsker jeg oliven, alle grønnsaker og alt av frukt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men en ting er at jeg syns det er tidvis pinlig å være så sær i matveien, jeg syns faktisk at folk er ganske uhøflig i hvordan de håndterer det. Jeg må lære meg å like ting. Nei, jeg m ikke det, jeg er snart 40 år jeg, da er jeg mer enn gammel nok til å bestemme selv hva jeg vil og ikke vil spise eller drikke. Jeg skjønner f.eks ikke hvorfor jeg skal lære meg å drikke kaffe bare fordi at jeg er voksen. Det står ikke i noen bok at man drikke kaffe, det er ikke spesielt sunt engang, liksom.

Men du er høflig nok til å prøve da :). Og du spiser eggeplomme i omeletten jeg lager :).

...og nå husker jeg ikke, men det er en ting du spiser som jeg synes er skikkelig gugg - ja makaroni med ost i - fytti h.... det er neimat det.

Så mange som ikke spiser muggost :blink:?! Det som er SÅ godt!

Mugg skal ikke spises. Det er en grunn til at folk i muggbefengte hus må flytte - det æ'kke sundt. Og nei, penicillin er heller ikke sundt i store mengder.

Men så elsker jeg oliven, alle grønnsaker og alt av frukt da!

Oliven er på neimatlista mi sammen med fetaost - med mindre den er kamuflert i innmari gode snurringser med spinat og feta fra Birken lunch...

Og så har jeg litt mer på lista over ting jeg ikke spiser - tubeoster er æsj, ost skal ikke være sånn slimete - den eneste smøreosten som funker er Buko hvitløksost (og til nød krydderosten fra Tine). Den i parantes blir bedre og bedre jo lengre ned i vinglasset man kommer. (eller var det flaska)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostting: Makrell i tomat, pålegg som har med makrell eller sild å gjøre. Man spiser ikke agn. :aww: Kaviar og prim liker jeg heller ikke, og heller ikke geitost. Frokostblanding/kornblanding spiser jeg heller ikke, med mindre det er müsli (uten tørket frukt) og yoghurt. Nøtteblanding går og bra, men både den og müslien må være ved siden av yoghurten (vanlig melk er det ikke noe godt sammen med) og tas oppi litt etter litt. Det skal ikke bli "vassent" nemlig.

Lunsjting: Samme som over.

Middagsting: Rakfisk, lutefisk, rå fisk, pinnekjøtt, surkål/rødkål, makrell, sild, uer, og rømmegrøt.

Kveldssting: Samme som frokost og lunsj

Annet: Løk og rødløk, sylteagurk, oliven, muggost, yoghurt med klumper, rosiner og annen tørket frukt.

Drikke: Kaffe (mocca, latte og slikt liker jeg da), farris, vann med kullsyre (selv de med litt smak) og øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er høflig nok til å prøve da :). Og du spiser eggeplomme i omeletten jeg lager :).

...og nå husker jeg ikke, men det er en ting du spiser som jeg synes er skikkelig gugg - ja makaroni med ost i - fytti h.... det er neimat det.

Det schmaker goooodt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det meste, bortsett fra blåkveitehoder, uer, surströmming og slike ting. "Modnet" fisk/kjøtt er jeg generelt noe skeptisk til. Jeg er dog ikke fremmed for å vaske av kjøtt som har ligget litt, så fremt det tåler å stekes godt etterpå.

Jeg drikker det meste bortsett fra brunt brennevin og tequila (sistnevnte pga erfaring, det første har jeg aldri vært spes glad i). Og jeg er ikke sær på hva jeg spiser til hvilke tider. Middag til frokost eller omvendt, helt greit.

Jeg anser meg ikke som kresen - og det er jeg stolt av. Er opplært til at mat er et knapphetsgode man ikke sløser med, at man smaker på alt som blir servert, og at man spiser opp det man (selv) har tatt på tallerkenen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffe, æsj. er ikke voksen enda :aww: ingen av foreldrene mine drikker kaffe :o

rømmegrøt er æsj hvis man tar stoooore porsjoner.jeg tar et par skjeer som en porsjon jeg :innocent: ny rekord på julaften ifjor 14 porsjoner !

haha

trykker i meg alt jeg får, med mindre det er lutefisk. eller rakfisk. tørrfisk går greit men er litt for salt så jeg må ha vann i store mengder.

å fræstn, melk er æsj,smør og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det meste, men liker ikke dansk rugbrød, lammefrikasse, muggost, kaviar, tomat, løk, paprika og sopp. Rugsprø er bare godt med vita hjertegod ovnsbakt leverpostei, og vita leverpostei er bare godt på rugsprø. Er ikke så glad i ribbe og pinnekjøtt, men det går ned.

Av drikke liker jeg ikke kaffe, øl, vann med kullsyre og te (utenom smak av peppermynte, lakris og eple/kanel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...