Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva sier dere til folk som plutselig bare hilser?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hva mener du med det? Jeg har hunden i bånd og jeg har dette problemet. Vi går bortover, møter et menneske, og uansett hvor mye jeg holder Melvin borttil meg ved hjelp av båndet og prøver å få kontakt med han er det noen som ikke tar hintet og allikevel setter seg ned, løfter han opp i fanget sitt og duller.

Det kan være at andre har lyst til å hilse på hunden, eller at hunden selv vil hilse på både mennesker og hunder. Men hvis man bare går videre kan jo ingen tvangsdulle :) med hunden.

Hundeeiere som snur seg bort fra meg og går videre skjønner jeg ikke vil ha kontakt med meg - og jeg innbiller meg at mange mennesker uten hund skjønner det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er fint at det fremdeles finnes folk som vil hilse på fremmende hunder, jeg. I disse "farlige hunder" tiden vi er inne i, så mener jeg at jo flere av oss viser at hunder faktisk er gansk

Jeg lurer på om dette er med å gjør problemet større også, for de blir jo om mulig bare enda mer uimotstålige når det lyser lykke og valpesprell av de bare du titter på dem. Jeg kjenner jeg fikk lyst

Jeg pleier ikke å bry meg, har snille hunder og de eeeelsker å få oppmerksomhet, folk må gjerne hilse for min del.... Har jeg det travelt så sier jeg bare det "Vi får komme oss avgårde, har det litt t

Mulig jeg har et strengt oppsyn :D men jeg synes generelt alle folk er flinke til å spørre om å få lov og klappe på hunden, jeg. Veldig sjeldent jeg opplever noen som bare stuper over bikkja uten lov.

Jeg bruker å svare at "det er tvilsomt om hun vil, men du kan jo prøve". Da løser det seg selv, stort sett. Hunden min kan til nød strekke frem en snute og sniffe på en utstrakt hånd, men klapping av fremmede vil hun ikke ha noe av. Da går hun i en bue utenom dem og trekker seg unna. Viser at hun egentlig ikke er interessert liksom, og da faller piffen ut av folk :- ) Hehe. Hilse-seansene pleier derfor å være ganske kortvarige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette er med å gjør problemet større også, for de blir jo om mulig bare enda mer uimotstålige når det lyser lykke og valpesprell av de bare du titter på dem. Jeg kjenner jeg fikk lyst å mosekose en stykk sånnen bare med tanken :P

Det gjør det nok vanskeligere for mennesker ja, men jeg tenker at her er det lurt for valpeeier og trene på at hunden ihvertfall ikke får hilse før den har fått en fri kommando.

Og jeg skjønner problemstillingen, hadde nemlig det samme med Tinka. Yaris var folk derimot ikke så interessert i å hilse på, det er ikke så søtt med en turbo sprellebukk som smiler! :P

Men å vise tydelig at man trener på passering og slik er lurt. Husker det hendte jeg sa til folk at jeg skal bare passere dem, også kan jeg komme tilbake så de får hilse, da lærte Tinka at man ikke fikk hilse før man gikk pent fot forbi :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg mistar sikkert alt som heiter folkeskikk om folk blir for innpåslitne og ikkje tar eit hint. Ofte Pia pleier å bjeffa mot dei, men neigu om enkelete ryggar unna av den grunn, dei blir heller meir klengete på oss og stirrar som ein gal på Pia. Ber dei stort sett om å pelle seg vekk (berre på ein litt finare måte kanksje :P ) før eg går vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at det fremdeles finnes folk som vil hilse på fremmende hunder, jeg. I disse "farlige hunder" tiden vi er inne i, så mener jeg at jo flere av oss viser at hunder faktisk er ganske vennlige skapninger jo bedre er det for hundenes rykte sånn rent generelt.

Så jeg lar mine hilse på alle som vil - har sjelden hastverk når vi går på tur, og da er det bare hyggelig at folk tar kontakt for å hilse.

Mine er også "overvennelige" mot fremmende, og trenger ingen trening for å like ALT av tobente skapninger. Og etterhvert når man begynner å reise på utstillinger med dem får de mer enn nok av trening på at ikke alle nødvendigvis er tilstede på jorden for å kose med dem. Så det løser seg greit likevel.

Da legger jeg inn en "Gå forbi" kommando, som betyr at hunden min skal ignorere de andre og bare passere dem. Det funker når vi går på tur også - både folk og dyr (skal) ignoreres da.

Men nei, av min "slappe" holdning til dette så går heller ikke mine løse på gangveier eller steder hvor mye folk ferdes - de vil stort sett alltid løpe bort til folk for å hilse. For DA går de garantert bort til de som absolutt IKKE vil hilse på dem, merkelig nok...

Susanne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med det samme selv, men jeg har lært meg å si ifra. Valpen min er suuuper glad i andre folk, fremmed eller ei, og trekker som en gal for å komme bort å hilse. Og fremmede tar dette som en invitasjon til hilsing, uten eiers samtykke :P Jeg pleier å si noe som "Beklager, men vi trener på passering i dag, kanskje neste gang" smiler og går videre ^^ De fleste har forstått og går videre. Men yndlingsfilla er jo supert å ha med som distraksjon, da skjønner kanskje folk at dere trener når du virker totalt uinteressert i dem og vifter som en gal med filla for valpis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært riktig så festlig faktisk, om han bare hadde oversett de, så sitter de der på huk da, dumme som brød :lol: Men ja, det trengs trening for å få det til, og vi er jo ikke helt der enda, så noe må jeg jo si i mellomtiden ;)

Jeg tror kanskje du ha valgt litt feil rase, hvis du ønsker en hund som ikke innbyr til hilsing. Jeg er en av disse dustene som elsker å hilse på hunder vi møter. Særlig i den perioden jeg var rimelig redd for alle hunder som iallfall ikke kan kalles kamphunder, men altså har mye muskler, svært kort pels og kraftig kjeveparti. Nå er jeg jo så teit at jeg tror at de som tar med seg bikkja til Oslo sentrum, har rimelig hilsbare hunder. Jeg spør jo først, men blir litt snurt når folk drar til seg Fido og går sure videre, mens Fido har såååå lyst til å bli kost litt på av den rare damen. Enda dummere er det hvis Fido henger i enden av flexien og må dras baklengs med seg for å unngå nærkontakt med klåfingra kosemosere. Det er da ikke å trene på noe som helst. Vil man ikke hilse og skylder på at man trener, så tren da i det minste :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er trivelig om noen vil hilse på hundene jeg. Nå er det stort sett barn som tiltrekkes av mine og jeg har aldri hatt problemer med at noen har kastet seg over dem og de fleste ungene som vil hilse (mer enn å bare å strekke ut hånda når vi går forbi) spør om lov. Jeg gjør som Snusken, sier hei :P

Hender seg jeg instruerer unger litt da om hvordan de bør klappe dem for de har en tendens til å klappe veldig hardt midt på hodet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du ha valgt litt feil rase, hvis du ønsker en hund som ikke innbyr til hilsing. Jeg er en av disse dustene som elsker å hilse på hunder vi møter. Særlig i den perioden jeg var rimelig redd for alle hunder som iallfall ikke kan kalles kamphunder, men altså har mye muskler, svært kort pels og kraftig kjeveparti. Nå er jeg jo så teit at jeg tror at de som tar med seg bikkja til Oslo sentrum, har rimelig hilsbare hunder. Jeg spør jo først, men blir litt snurt når folk drar til seg Fido og går sure videre, mens Fido har såååå lyst til å bli kost litt på av den rare damen. Enda dummere er det hvis Fido henger i enden av flexien og må dras baklengs med seg for å unngå nærkontakt med klåfingra kosemosere. Det er da ikke å trene på noe som helst. Vil man ikke hilse og skylder på at man trener, så tren da i det minste :lol:

vel, min "fido" er ikke glad i menneker og vil ikke hilse, men det kan SE slik ut for uerfarne, hun peser mot fremmede og logrer.. Men det er ikke jeg vil hilse logring. Alt er ikke så sort hvitt vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du ha valgt litt feil rase, hvis du ønsker en hund som ikke innbyr til hilsing. Jeg er en av disse dustene som elsker å hilse på hunder vi møter. Særlig i den perioden jeg var rimelig redd for alle hunder som iallfall ikke kan kalles kamphunder, men altså har mye muskler, svært kort pels og kraftig kjeveparti. Nå er jeg jo så teit at jeg tror at de som tar med seg bikkja til Oslo sentrum, har rimelig hilsbare hunder. Jeg spør jo først, men blir litt snurt når folk drar til seg Fido og går sure videre, mens Fido har såååå lyst til å bli kost litt på av den rare damen. Enda dummere er det hvis Fido henger i enden av flexien og må dras baklengs med seg for å unngå nærkontakt med klåfingra kosemosere. Det er da ikke å trene på noe som helst. Vil man ikke hilse og skylder på at man trener, så tren da i det minste :lol:

Nå har ikke jeg ihvertfall valgt denne rasen for å tilfredsstille disse dustene som elsker å hilse på hunder :lol: Jeg synes det er fin trening i å ikke hilse på folk, selv om det ikke ser ut som trening for deg så er det det for meg. Å gå forbi folk vi møter uten å hilse, selv hvor mye jeg må dra dem baklengs. Det er ikke alltid like kult når jeg har to hengendes i båndet mens dem gjør alt slags mulige triks til folk som bare måååå si hei.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ihvertfall valgt denne rasen for å tilfredsstille disse dustene som elsker å hilse på hunder :lol: Jeg synes det er fin trening i å ikke hilse på folk, selv om det ikke ser ut som trening for deg så er det det for meg. Å gå forbi folk vi møter uten å hilse, selv hvor mye jeg må dra dem baklengs. Det er ikke alltid like kult når jeg har to hengendes i båndet mens dem gjør alt slags mulige triks til folk som bare måååå si hei.

Er jeg dust fordi jeg elsker å hilse på hunder? Men altså, jeg kan ta et nei og jeg spør aldri om å få hilse når jeg ser at folk trener. Skal du trene passering, er det nok lurt å ha en innlæringsmetode, et mål og en kommando å legge på. Lokkedamer kan man se på som en velkommen forstyrrelse. Det er faktisk ikke hilsernes ansvar at dere ikke har kontroll på bikkjene deres. Er det sååå forsterkende med lokkelyder og kosehender, får dere ta utfordringen å komme opp med noen enda mer potente forsterkere.

De fleste syns det er hyggelig at folk liker bikkja deres og det er alltid koselig med en hundeprat med vettuge folk :)

Nå skal jeg innrømme at ingen får hilse på mine når Fibi er med, men det er ikke noe problem i den store sammenhengen. Men vil noen kose på Tinka eller Scilos, ser jeg ikke helt at det er noe problem. Det kan jo også skyldes at det er så deilig å ha hilsbare hunder, når hverdagen ellers stort sett er preget av monstertoller. Nå er ingen av de små så voldsomt interessert i andre, da. Litt sånn: "Jippi, hurra, hei, hadet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg dust fordi jeg elsker å hilse på hunder? Men altså, jeg kan ta et nei og jeg spør aldri om å få hilse når jeg ser at folk trener. Skal du trene passering, er det nok lurt å ha en innlæringsmetode, et mål og en kommando å legge på. Lokkedamer kan man se på som en velkommen forstyrrelse. Det er faktisk ikke hilsernes ansvar at dere ikke har kontroll på bikkjene deres. Er det sååå forsterkende med lokkelyder og kosehender, får dere ta utfordringen å komme opp med noen enda mer potente forsterkere.

De fleste syns det er hyggelig at folk liker bikkja deres og det er alltid koselig med en hundeprat med vettuge folk :)

Nå skal jeg innrømme at ingen får hilse på mine når Fibi er med, men det er ikke noe problem i den store sammenhengen. Men vil noen kose på Tinka eller Scilos, ser jeg ikke helt at det er noe problem. Det kan jo også skyldes at det er så deilig å ha hilsbare hunder, når hverdagen ellers stort sett er preget av monstertoller. Nå er ingen av de små så voldsomt interessert i andre, da. Litt sånn: "Jippi, hurra, hei, hadet"

Det var du som skreiv dust, så jeg kreiv det også litt humoristisk ment :)

Når jeg går med alle tre så gidder jeg faktisk ikke å drive med gobiter og belønninger for at folk ikke skal hilse på dem. Kontroll har jeg på bikkjene mine, de går aldri bort til fremmede folk. Det er koselig å prate hund med folk, men det er ikke alltid det passer seg sånn. Så da haster vi videre, for jeg har ikke alltid like god tid til å forklare at dem ikke skal hilse nå. Da bare overser jeg personen og går videre, så får de bare bli sure hvis det er det om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ihvertfall valgt denne rasen for å tilfredsstille disse dustene som elsker å hilse på hunder :lol: Jeg synes det er fin trening i å ikke hilse på folk, selv om det ikke ser ut som trening for deg så er det det for meg. Å gå forbi folk vi møter uten å hilse, selv hvor mye jeg må dra dem baklengs. Det er ikke alltid like kult når jeg har to hengendes i båndet mens dem gjør alt slags mulige triks til folk som bare måååå si hei.

Det var du som skreiv dust, så jeg kreiv det også litt humoristisk ment :)

Når jeg går med alle tre så gidder jeg faktisk ikke å drive med gobiter og belønninger for at folk ikke skal hilse på dem. Kontroll har jeg på bikkjene mine, de går aldri bort til fremmede folk. Det er koselig å prate hund med folk, men det er ikke alltid det passer seg sånn. Så da haster vi videre, for jeg har ikke alltid like god tid til å forklare at dem ikke skal hilse nå. Da bare overser jeg personen og går videre, så får de bare bli sure hvis det er det om å gjøre.

Oki?

Nei, man skal ikke plage folk og hunder som trener. Det er jo dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki?

Nei, man skal ikke plage folk og hunder som trener. Det er jo dårlig gjort.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her? Selv om dem henger i båndet så betyr jo ikke det at de går bort til fremmede folk. Jeg går da ikke rundt med 10 meter langt bånd heller. Får dem et blikk fra en forbipasserende så får de forventinger om å hilse, da henger dem i båndet. Folk som går forbi uten å gi dem øyekontakt eller et smil bryr dem seg ikke om.

Hele den tråden her handler jo om folk som bare kommer busendes på uten å spørre om å få hilse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her? Selv om dem henger i båndet så betyr jo ikke det at de går bort til fremmede folk. Jeg går da ikke rundt med 10 meter langt bånd heller. Får dem et blikk fra en forbipasserende så får de forventinger om å hilse, da henger dem i båndet. Folk som går forbi uten å gi dem øyekontakt eller et smil bryr dem seg ikke om.

Hele den tråden her handler jo om folk som bare kommer busendes på uten å spørre om å få hilse!

Å, jeg trodde at du mente at hundene gikk pent forbi av seg selv, når du sa at de ikke gikk bort til fremmede, jeg. Derfor rimte det ikke helt med det du sa tidligere.

I og med at jeg er veldig glad i å hilse på fremmede hunder, syntes jeg denne tråden trengte litt innspill fra den siden av gjerdet, også. Er dere helt likegyldige til hunder dere møter på deres vei, dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg er veldig glad i å hilse på fremmede hunder, syntes jeg denne tråden trengte litt innspill fra den siden av gjerdet, også. Er dere helt likegyldige til hunder dere møter på deres vei, dere da?

Er ikke helt likegyldig, men jeg hilser ikke på alt jeg ser, særlig ikke hvis de har eiere som signaliserer at de ikke vil ha kontakt. For meg så handler det om respekt. Det er ironisk, for ingen hundefolk ville gått bort til en hund som signaliserte at den ikke vil hilse, men eieren til disse bikkjene kan vi tydeligvis gi blanke f... i?

Jeg pleier forøvrig bare å gå når folk vil hilse. Jeg sier ikke mer enn jeg absolutt må, jeg har ikke øyekontakt, og jeg går som om jeg er på vei til et sted og har litt dårlig tid. Det har funka i 25 år nå, samme hva slags hunder jeg har hatt med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri nektet folk å hilse på hundene mine. Jeg har trent hundene til å ikke hilse på folk, men jeg trener ikke folk til å ikke hilse på bikkja. Synes det er hyggelig jeg. Jeg har aldri opplevd at det har ødelagt noe ' ikke hilse på fremmede - trening'. Jeg tenker at man kan trene på begge deler liksom. Noen ganger hilser vi, andre ikke. Jeg har ikke førerhunder liksom.

Med andre hunder er det verre. Der er jeg som oftest dritkjip.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si " ikke kom nærmere! Dette er en farlig kamphund!" hahaha ;P

Nei, seriøst, jeg har ikke akkurat samme problemet selv, men jeg vet hvor irriterende folk kan være.

Jeg tar alltid kontakt med eieren før jeg eventuelt hilser på en hund. Det er vel normal folkeskikk spør du meg. Det kan jo hende hunden er redd fremmede, eller skeptisk ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noen opplevelser med dette da Zera var valp. Syns det er greit med folk som SPØR om de kan få hilse, og nå for tiden får de fleste som spør lov til det. Det hadde de ikke fått når hun var valp.... Zera var veeeldig glad og overivrig på ALT vi møtte på tur når hun var liten. Det gadd jeg ikke å ha resten av livet, og valgte derfor å trene på å overse folk å dyr når vi var på tur. Ska tru vi møtte en del sure miner på vår vei ja! De fleste vi møtte hadde riktig nok folkeskikk nok til å spørre om lov, men mange ble også rimelig furt når jeg sa "nei, vi trener på passering" ol. Mange kom med sleivkommentarer som "jah, er du sikker på at det er riktig av deg da?" og "herregud, skal hun aldri få hilse på noen" osv.

En gang så jeg at vi kom til å måtte passere en eier med hund på en trang gangvei.. Da fikk jeg kontakt med Zera, gikk fot ut i grøfta, fikk henne i sitt med kontakt i påvente av at de andre skulle passere. Men neida, da de fikk øye på oss var det å flexi hunden sin ut i grøfta, for valpen måtte jo sosialiseres...?! Det er tydeligvis ikke signal nok at man ikke vil hilse, ev at man driver å trener, at man går 10m ut i grøfta..

En annen gang når vi skulle kjøre tog hjem hadde jeg henne under bordet forran bena mine. Etter en stund gav jeg henne et tyggebein å holde på med.. Plutselig, bakfra for meg, kommer det en mann, huker seg ned på gulvet og begynner å kose, klappe på Zera, dra i tyggebeinet og leke med det med henne (!), og ofrer ikke så mye som et blikk til meg.. Sånt syns jeg rett og slett er uforskammet og frekt!

Så for å svare på hva jeg gjør når folk vil hilse: Nå for tiden sier jeg for det meste ja, og hvis jeg har dårlig tid, har Zera lært seg å gå forbi :)

Men mens vi drev å trente, og antagelig i perioden 2-8 mnd sa jeg alltid konsekvent nei, for å ikke bygge forventninger til hilsing og kos hver gang vi så et menneske. Og jeg pleide å si at vi trener, og hvis de ikke hørte kunne jeg bli kanskje så kvass ja ;)

Jeg var kanskje overbeskyttende og VELDIG opptatt av å gjøre alt riktig og legge de rette forutsetningene for henne, men jeg føler at jeg har igjen for det nå. (Og hun elsker fortsatt folk, og har ikke problemer med å hilse på dem om hun må :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine blir veldig glade når noen vil hilse på de. Jeg syns det bare er koslig at folk vil gi hundene mine oppmerksomhet. Får masse skryt om hundene, og hundene får kos. Jeg syns slike situasjoner er veldig trivelige jeg! Nå er jeg en veldig sosial person med lykkelige hunder, og da blir det ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange av dere skriver at "jammen det er jo bare koselig!", og det er ikke det jeg mener, at han aaldri skal få hilse. Det er når jeg tydelig viser med hele kroppen min at jeg ikke har noe interesse av kontakt med personen som kommer imot, og de allikevel setter seg ned og skal ordne med dyret mitt. Ser jeg skrev "når vi er ute og rusler" i startinnlegget, men vi trener jo ofte på ting samtidig som vi rusler :)

Som i dag gikk vi forbi en gjeng folk med motorsykler, Melvin blir ganske interessert som vanlig, så jeg får han til å sette seg og se på meg for å få godbiter når vi er et stykke unna. Og mens han sitter der som en helt skal de absolutt begynne å smatte på han for å få han til å se på de istedet for meg. Det er sånne situasjoner jeg irriterer meg over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...