Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva sier dere til folk som plutselig bare hilser?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lite problem når jeg er ute og rusler med Melvin: folk spør VELDIG sjeldent om de kan få lov til å hilse. De aller fleste begynner å snakke med "nusselig" pipestemme ca 10 meter fra oss så han blir sånn passe gæren, før de bare setter seg ned og begynner å styre med han. Mange av de ser ikke på meg engang - de bare duller med Melvin og farter videre. Hallo?!

Har sett folk klage over det før, men litt folkeskikk trodde jeg folk hadde. Tydeligvis ikke :P

HVA sier dere til de? Jeg blir like satt ut hver gang og får ikke frem et eneste ord. Og jeg liker ikke være "slem", men nå må jeg, for detta er jo slitsomt, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er fint at det fremdeles finnes folk som vil hilse på fremmende hunder, jeg. I disse "farlige hunder" tiden vi er inne i, så mener jeg at jo flere av oss viser at hunder faktisk er gansk

Jeg lurer på om dette er med å gjør problemet større også, for de blir jo om mulig bare enda mer uimotstålige når det lyser lykke og valpesprell av de bare du titter på dem. Jeg kjenner jeg fikk lyst

Jeg pleier ikke å bry meg, har snille hunder og de eeeelsker å få oppmerksomhet, folk må gjerne hilse for min del.... Har jeg det travelt så sier jeg bare det "Vi får komme oss avgårde, har det litt t

Jeg løser det enkelt med å si "vi trener. Ikke snakk til henne er du snill." Så får folk som synes jeg er krass bare synes det - og ja, folk blir sure fordi "alle hunder må jo få sosialisere seg, det er jo så viktig, du må la henne hilse på alle i hele forbanna verden hver gang dere går en tur", menmen. De får styre på, de - jeg får iallefall litt mindre folk som henger rundt halsen på bikkja mi og er fornøyd med det! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flytta fra et område hvor hunder ikke er verdens navle akkurat, så all den positive oppmerksomhet vi får her vi bor nå tas imot med et gedigent smil. Jeg synes det er trivelig.

Jeg kan likevel forstå at det kan gå andre veien og at det kan oppleves som slitsomt for hundeeiere. Da hadde jeg nok valgt å trene hunden min til å gi meg kontakt i slike situasjoner. Krever litt (eller mye) trening og supre forsterkere som belønning til voffsen. Bruk gjerne figuranter etter hvert slik at du kan få trene litt i ekte miljø også. Når da folk ikke får kontakt med hunden din på avstand, heller ikke når de som setter seg på huk osv.. da gir de menneskene seg raskt, tenker jeg.. Slik trening gjør det også mye enklere for deg å gå i ring rundt dem for da følger hunden deg villig og oppmerksomt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorerer så lenge det er mulig, er de veldig pågående får hunden frikommando og får lov til å hilse og vi tar en prat. Er jeg ikke i humør til det flytter jeg meg bare vekk mens jeg sier sorry, vi trener. Men stort sett får vi være i fred, da jeg velger treningssteder hvor vi slipper veldig mye folk per nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært riktig så festlig faktisk, om han bare hadde oversett de, så sitter de der på huk da, dumme som brød :lol: Men ja, det trengs trening for å få det til, og vi er jo ikke helt der enda, så noe må jeg jo si i mellomtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har sjelden det problemet, skjønner ikke hvorfor :P Men hadde faktisk en episode her for et par dager siden, hvor en tydelig ruset fyr kom veltende over pelsen og klasket hånden rett ned på hodet hennes, mens han mumlet noe om "hund". Heldigvis har jeg en snill pels, som svarte med å slikke ham på hånden, men ja, det er søren ikke så lett å vri seg ut av slike situasjoner, i hvert fall ikke når de skjer før du har fått sukk for deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært riktig så festlig faktisk, om han bare hadde oversett de, så sitter de der på huk da, dumme som brød :lol: Men ja, det trengs trening for å få det til, og vi er jo ikke helt der enda, så noe må jeg jo si i mellomtiden ;)

Du kan ikke kjøpe ei lekefille som hunden din synes er FANTASTISK spennende? Bygg i tillegg masse verdi på filla. Da kan du raskt trene inn en kontaktlyd=filla (går jo å trene inn på ett par omganger det), og så kan dere leke dere forbi masete folk. For jeg tror det gjelder å bryte av hunden din sin erfaring i å få kosemose-oppmerksomhet fra hvemsomhelst, siden det virker som hunden din lar seg sjarmere litt i overkant (?).

Bytt filla med å bli passiv og deretter en kjekk godbit etter dere har passert menneskene ;) (Så slipper du negativ innlæring av slipp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig flink å se veldig opptatt ut, så ser rett frem og går fort forbi folk om vi ikke ønsker hilse . Fungerer somregel veldig greit. Har litt problemer med å være krass til fremmede folk, så best å bare unngå dem hehe. Men om jeg måtte sagt noe ville jeg nok bare sagt på en fin måte at desverre vi trener nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske greit å begynne å overse nå med en gang, Staffen fyrer seg jo relativt fort opp når dem ser noe på to bein, og jeg skal love deg at det er slitsom når man har 2 som ikke har lært seg å overse mennesker :lol: Tuva er jo dronning med stor d så hu lar seg ikke vippe av pinnen av folk, hu er ganske flink til å overse, men derimot Trym og Bodil er et kapittel for seg selv :lol: Og når Bodil går ned i lekestilling mens halen går i 200 så klarer ikke folk å ignorere hu heller, og jeg er altfor snill så jeg sier heller ikke ifra :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om valp syns jeg ikke det er noe stort problem. Den har ikke vondt av å få hilse på masse fremmede mennesker, tvert imot vil jeg mene. Det kan bli slitsomt, men det roer seg normalt etter hvert som hunden blir eldre - det er i hvert fall vår erfaring (nå blir jeg heller stoppet fordi folk lurer på hvilken rase Hermes er, uten at de duller og diller særlig mye med han - han er ikke noe interessert i fremmede mennesker heller, og de skjønner folk fort, hehe).

Det har aldri vært så ille at jeg har følt jeg må si ifra. Det har skjedd noen ganger at jeg må fortelle barn at de må være litt roligere og ta ned armene sine når de vil hilse på hunden min, men de får lov til å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hunden i bånd så har du ikke dette problemet.

Neivel? Jeg vil vel si at om du har hunden i bånd er problemet desto større, når disse menneskene lærer hunden din å trekke i båndet for å få hilse på fremmede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hunden i bånd så har du ikke dette problemet.

Hva mener du med det? Jeg har hunden i bånd og jeg har dette problemet. Vi går bortover, møter et menneske, og uansett hvor mye jeg holder Melvin borttil meg ved hjelp av båndet og prøver å få kontakt med han er det noen som ikke tar hintet og allikevel setter seg ned, løfter han opp i fanget sitt og duller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om valp syns jeg ikke det er noe stort problem. Den har ikke vondt av å få hilse på masse fremmede mennesker, tvert imot vil jeg mene. Det kan bli slitsomt, men det roer seg normalt etter hvert som hunden blir eldre - det er i hvert fall vår erfaring (nå blir jeg heller stoppet fordi folk lurer på hvilken rase Hermes er, uten at de duller og diller særlig mye med han - han er ikke noe interessert i fremmede mennesker heller, og de skjønner folk fort, hehe).

Det har aldri vært så ille at jeg har følt jeg må si ifra. Det har skjedd noen ganger at jeg må fortelle barn at de må være litt roligere og ta ned armene sine når de vil hilse på hunden min, men de får lov til å hilse.

Nja, må si meg uenig med deg her. Staffen eeeelsker alt på to bein, og da mener jeg elsker! Ser de en person som titter på dem klikker dem så og si i vinkel fordi de vil hilse :lol: Så nei, de trenger absolutt ikke mengdetrening med å hilse på fremmed folk, da får de store forventninger når de ser folk, selv som voksne ;) Det ligger latent i dem å like folk, så de trenger ikke "trene" på det.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, må si meg uenig med deg her. Staffen eeeelsker alt på to bein, og da mener jeg elsker! Ser de en person som titter på dem klikker dem så og si i vinkel fordi de vil hilse :lol: Så nei, de trenger absolutt ikke mengdetrening med å hilse på fremmed folk, da får de store forventninger når de ser folk, selv som voksne ;) Det ligger latent i dem å like folk, så de trenger ikke "trene" på det.

Ja, der sa du det før jeg greide å formulere noe fornuftig, hehe!

Tviler på at Melvin trenger noe mengdetrening i hilsing på mennesker jeg også. Har aldri sett han vise noen som helst skepsis over et eneste menneske, det er bare ren iver og glede hver eneste gang uansett om de er i rullestol eller har på hjelm, hvite eller brune :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen eeeelsker alt på to bein, og da mener jeg elsker! Ser de en person som titter på dem klikker dem så og si i vinkel fordi de vil hilse :lol:

Jeg lurer på om dette er med å gjør problemet større også, for de blir jo om mulig bare enda mer uimotstålige når det lyser lykke og valpesprell av de bare du titter på dem. Jeg kjenner jeg fikk lyst å mosekose en stykk sånnen bare med tanken :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette er med å gjør problemet større også, for de blir jo om mulig bare enda mer uimotstålige når det lyser lykke og valpesprell av de bare du titter på dem. Jeg kjenner jeg fikk lyst å mosekose en stykk sånnen bare med tanken :P

Det kan virke sånn ja ;) Melvin har sitt eget lille hilserituale der han kryper langs bakken bort til mennesket foran han mens halen går i 160. Når han kommer bort vipper han over på ryggen for å bli kost på magen mens han grynter som en gæren gris :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke sånn ja ;)

Så da må du rett og slett bare HJELPE de stakkarene som skal passere det lekre dyret ditt med å ta kontroll allerede på avstand! He-he! Jeg hadde definitivt kjørt lekefille på kontaktlyd og lekt forbi alle som dåner over synet av sjarmtrollet mens dere trener på kontakt ;) Da slipper man å forklare seg for oftest døve ører uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner folk godt jeg, for det er da trivelig å få så stor respons bare du gir dem et blikk :lol: Når mine er sånn mot meg så måååå jeg jo bare kosemose dem, og jeg er vandt til det liksom :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke dette problemet jeg. Folk pleier ikke å bare komme bort uten videre for å hilse. Derimot treffer jeg ofte folk som SPØR :) Og da er det helt greit at de får hilse, med mindre jeg ikke orker mennesker den dagen :P Da bare prøver jeg å se opptatt ut, har på musikk i ørene e.l.

MEN små unger har noen ganger en tendens til å komme stormende bort ;) Det går som regel bra for min del, og hundene er greie. Men noen ganger orker jeg bare ikke, og da sier jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dem om de kan være så vennlig å ikke snakke til hunden fordi vi trener. Slutter de ikke snur jeg og går derfra. Kommer folk bare bort for å klappe uten å spørre, så stopper jeg dem rett og slett før de får muligheten. Tar de ikke hintet når jeg går mellom dem og hunden så gir jeg beskjed om at det ikke er aktuellt at de rører bikkjene. Det er ikke alltid like lett når ene er veeeeldig glad i å hilse.

Noe OT: Det var ei dama som var veldig glad i å hilse på den lille søte hunden. Og hun fikk jo selvsagt lov til å hoppe på henne, så liten og søt vet du, gjør ingen ting da. Selv om jeg pent ba dama flere ganger ikke la hunden hoppe og jeg stoppet bikkja gang på gang, så var svaret at det ikke gjorde noe, så liten som hun var. En dag, da damen var pent kledd i lyst tøy, klar for festivitas, sørget jeg for at bikkja ble ekstra sølete på labbene sine og lot henne få hoppe på dama. Hun ble sur gitt, og enda surere da jeg svare: men det gjør da ingen ting, hun er jo så liten :D Neste gang sa damen til bikkja at hun fikk sitte pent før hun hilste.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...