Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærte du inn nei/stopp/avbryt-kommando?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ja, sitter jo her med valpemakulator og føler meg som totalt nybegynner igjen :P Det er vel på tide å innse at det var 6,5 år siden Mona var valp og man glemmer vel litt på den tiden. Da jeg hadde Siri var hun ok fordi hun kunne ganske enkelt avledes med Mona eller leke.

Marvel derimot er sterk, atletisk, spretten og skikkelig gretten om han ikke får viljen sin inne!

Vi kjører taktikk med at han får 3 sjanser når han prøver seg, ulovlige ting er f. eks bite på plantene, hoppe/bite på sofaen, jokke på oss, hoppe og knurre.

Hører han ikke da så får han timeout på kjøkkenet og jeg trooor det begynner å synke inn.

Prøver å ikke vanne ut "nei", men kjenner det er vanskelig! :lol: Vil gjerne ha litt god hverdagslydighet på ham og det er kjekt med en nei/stoppkommando som hvertfall fungerer.

Så jeg vil gjerne vite, har DU et sterkt nei? Fungerer det alltid? Hvordan lærte du det inn?

Dette er fremtiden jeg ser for meg i mitt stille sinn:

CaughtintheActSpringerscouch2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke "NEI" mens du løfter valpen vekk fra det ulovlige den holder på med? Da vil den vel etterhvert forbinde ordet med at den må fjerne seg fra det den holder på med... Nei/slipp sitter spikret hos hunden her, men husker bare ikke hvordan hun ble lært det...2 år snart, må vite... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte klikker-typen der vi hadde noe skikkelig godt hver gang vi lagde en smattelyd. Det avbrøt hva enn det skulle være, inkludert jakt på naboens katt. Samtidig blir det positivt å komme til deg istedenfor å ødelegge/jage en ting. Ofte får hunden en negativ opplevelse med et veldig strengt nei, og hva er kulere da? Ødelegge eller komme til matmor? Sånn vi tenkte hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærte inn nei-kommandoen ved å halde ein godbit i hånda, og for kvar gong Pia prøvde å ta den, sa eg nei og lukka hånda. Med ein gong ho rygga unna, fikk ho godbiten :)

Nei-kommandoen funkar nesten alltid inne, ute er ho til tider litt... blåst av seg x)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har sansen for hunder som ikke er så interesserte i å høre etter, så har vi en positivt innlært og veldig sterk nei-kommando på nr. to. Det begynte med at jeg hadde hun i bånd i nærheten av godis. Sa æ-æ når hun så på godisen, hun tok da kontakt og fikk en skikkelig bra godis. Med trening og bra belønninger, så kan den brukes i alle situasjoner. Det ble jo egentlig mer et kontakt-ord. :thumbsup:

Edit: Jeg har blant annet brukt den når hun har løpt bortover mot fremmede hunder (når hun går løs), og fordi hun er så "hjernevaska" på den, så har hun brutt og kommet til meg.

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på om hunden er bevisst på hva den gjør. Jeg har en kommando som heter "Hund, se her", som resulterer i belønning ved kontakt (under innlæring).

Nei betyr "slutt med det du gjør nå", og er i hovedsak lært inn ved å hindre tilgang (om han er i bånd, ikke la ham gå bort til det f.eks.) eller ta ham bort fra det han graver på/biter i. Om det han holder på med er eier, så er det timeout, for vår del i bur (for å slippe å ta ham bort så han ikke ser oss eller vi se ham). Og masse belønning så snart han slutter av seg selv på signal, såklart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig myk hund, jeg har kjæftet lite på henne da hun var en veldig enkel valp, så nei fungerer så og si alltid, ihvertfall om jeg sier det ganske strengt. Jeg har hatt mye fokus på å heller rope henne inn for noe morsomt enn å kjæfte hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg husker noen spesifikk måte jeg lærte det på. Fikk de ikke lov, så fikk de ikke lov, og jeg gjorde det som trengtes for å få de til å slutte. Om det så var si NEI, trampe i gulvet, ta fysisk tak i hunden, ta den vekk, ja det som fungerte best på den hunden. Men generellt sett var jeg mye strengere i stemmen enn jeg var til vanlig. Og så roste jeg når hunden sluttet eller lot være. det er viktig og alltid rose for ting du syns er bra oppførsel. Så seff. fjerne alt innen valpens radius (som du nok vet) evnt prøve bitterspray.

Alle mine hunder har vært ganske snille når det kommer til å ikke ta tingene mine eller stjele. Men det har nok blitt et makulert ark i ny og ne. :)

Det å avbryte en aktivitet utendørs (feks løpe bort til folk eller etter et dyr) DET har jeg ikke helt fått teken på :) Men skal jo litt til å ha en perfekt hund da. hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han reagerer ikke på noe som helst fysisk og det regnet jeg ikke med han kom til å gjøre heller. Dessverre kan vi ikke rydde bort sofaen, hehe! Det er den som forårsaker de fleste krigene her.

Jeg tror jeg skal begynne med "nei" og godbit (altså nei når han prøver å ta) hvertfall, for å lære ham mer bevisst hva nei betyr.

Litt usikker på om jeg vil bruke navnet hans og positiv stemme for å lokke ham ned om han hopper opp i sofaen og tygger på puter og fjernkontroller, i tilfelle han kobler den adferden med å bli ropt på og å få oppmerksomhet? Misforstå meg rett, han får jo allerede negativ oppmerksomhet når han blir fjernet fra sofaen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjerde inn sofaen med kompostgrinder? Det gjorde vi, og da vi tok vekk grindene når han ble litt større var ikke sofaen noe issue lenger. Da hadde vi litt bedre tid til å lære inn "nei", og slapp den konflikten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden min som kjappest tar et "nei" er den som lærte det med klikker og godbitskål. Satt fram skåla - hunden skal ta - sier "nei" - får kontakt - klikk - godbit. <---- omtrent sånn lærte vi det :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynnte ikke å lære inn lyden vi ville skulle avbryte en oppførsel NÅR han gjorde det vi ikke ville. Vi begynnte bare med å sitte på gulvet, lage lyden, og når vi fikk kontakt så ble det belønning. Dersom hunden syns belønningen er kulere enn alt annet så har du en sterk avrytelse på nesten hva som helst. Er derfor det ofte gikk i leverpostei :P Dermed blir ikke lyden forbundet med oppmerksomhet når han gjør noe han ikke skal, men heller en øvelse dere har lært inn tidligere. En lek på en måte.

Hvis du ikke vil at han skal hoppe i sofaen og slikt (etter klikkerprinsippet) så må du lære det separat. Altså belønne når han er rolig på gulvet, istedenfor å gi negativ oppmerksomhet når han hopper i sofaen. Avbryteren er bare for nettopp det den kalles, til å avbryte. Det lærer ikke automatisk inn en alternativ atferd. Det er lettere for hunden å vite hva den skal gjøre hvis du har vist ham hva som er rett atferd.

Poenget med klikking sånn jeg har skjønt det er å se hunden når den gjør noe bra og belønne dét, mens man ignorerer eller avbryter uønsket atferd uten å "korrigere" negativt. Dermed vil hunden mest sannsynlig velge den atferden som har blitt belønnet i fortiden. Det er faktisk et psykologisk begrep som forklarer dette, men husker ikke hva det heter. Jeg er ikke super-klikker-crazy, men jeg liker måten å tenke på. Du slipper også å gi negativ oppmerksomhet da.

Hvis det virker interessant med "positive reinforcement" så forklarer denne jenta mye (er på engelsk da):

Kikopup - Youtube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "myk" hunderase, som nesten ble født med forståelse for ordet "nei". Det funket rett og slett bare fra første stund å si nei (i strengt tonefall), hundene holder opp med det de gjorde. Streng stemme er i grunnen alt som behøves. Kan ikke huske at jeg noengang har behøvd å si nei mer enn èn gang når en rampestrek eller noe er på gang. Da slutter de momentant. Det hender jeg reiser meg og tar fra de det de evt har tatt om det er noe (f.eks. en sko), men som oftest kan jeg bli sittende for de slutter ved lyden av et strengt "nei". Jeg behøver ikke reise meg for å fjerne hunden fra stedet eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er det samme hvilket ord du bruker. Det som er forskjellen er vel "tradisjonelle" metoder og "klikker" metoder. Tradisjonellt blir hunden korrigert i feil atferd og belønnet i rett atferd, mens med klikker får hunden kun oppmerksomhet dersom den gjør noe bra. Derfor brukes avbrytelse (kan være nei eller et hvilket som helst annet ord eller lyd) som en lek som fører til rett atferd så den kan belønnes. Strengt tonefall finnes ikke i vokabularet til en som trener etter klikker-metoden :)

Forresten, jeg vet jeg var bekymret for at jeg hele tiden må gå med godis i lomma, men det holder at hunden (etter innlæring) bare får godbit noen ganger. Dessuten kan belønning også være leke, gå videre, eller andre enkle ting. I innlæringsperioden må derimot belønningen være noe hunden ikke kan motstå.

(Vet ikke hvorfor jeg kaller det klikker-metoden, for du kan jo gjøre det helt fint uten klikker-tingen også, men det er litt kortere enn "positive reinforcement", dessuten kan vet jeg ikke hva det heter på norsk, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa snakker jeg kun om straff, ikke bare en positivt innläert avbryt-kommando/innkalling. For min del er det faktisk viktig at jeg noen ganger kan fortelle hundene mine at noe er feil, ikke bare avlede hunden. Jeg tror det gjör det mye enklere for hunden aa forstaa. Det gaar fint an aa bruke andre metoder (f.eks ren klikkertrening).

Hvordan hunden haandterer straff kommer helt an paa hva slags hund du har (myk eller ikke). Poenget med en straff er at hunden skal oppleve det ubehagelig, men absolutt ikke saa ubehagelig at den blir redd. Kun ubehagelig slik at den ikke önsker aa gjöre det igjen med det förste ;) For noen hunder holder det da aa si nei, kremte el.l., mens andre maa man kanskje gaa bort til aa gjöre seg stor eller ta tak i hunden. Jeg har hunder i begge ender av skalaen og ma derfor tilpasse meg i forhold til hver enkelt hund. Det er nettopp hvordan hunden opplever straffen som avgjör om det er straff eller ikke.

Jeg synes det er synd at straff er et tabu, saa det er derfor jeg sier det saa direkte. Jeg bruker veldig lite straff paa mine hunder, men er helt aapen om at det noen ganger er en fordel aa fortelle hunden at enkelte ting faktisk ikke er lov.

Bare for aa dra en paralell: Som liten elsket jeg aa hoppe i sofaen. Foreldrene mine sa da strengt at "Nei, det er ikke lov" og tok med ned fra sofen (kanskje ogsaa med et litt hardt grep om jeg var trassen/ikke brydde meg). Det var et ubehag, men jeg ble hverken redd for foreldrene mine eller sofaen! Det er saann jeg mener at straff kan brukes. Det er ikke snakk om aa väre slem, bare en side av det aa kunne kommunisere. Först og fremst vil man bygge opp en positiv relasjon og motivasjon til aa gjöre rett.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, borderen, og er forsåvidt enig, MEN jeg mener også at det er fullt mulig å lære en hund at noe ikke er lov uten å bruke straff i det hele tatt. Uten at jeg tror at de fleste hunder dør av å bli tatt i. Vi har også en i hver "ende", og jeg må innrømme at jeg har brukt straff på Kovu noen ganger, men det går nok på mangel av tålmodighet hos eier... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg tenker fremdeles at det har lite å si hva du sier. En ny hund (eller en engelsk hund for den saks skyld) vil ikke forstå "nei" men den vil forstå energien du legger i ordet. Ingen hunder er født med forståelse for nei, men heller en forståelse for energi.

Når det kommer til positiv forsterking så liker jeg det, fordi det handler om å få hunden til å LIKE å gjøre det du vil istedenfor å vite hva du vil at den ikke skal gjøre. Syns det fokuserer på den positive siden litt mer. Personlig synspunkt så klart :) Jeg driver fortsatt og finner ut selv hvordan jeg ønsker å trene hunden min, men jeg tror det blir i positiv forsterkning-retning. Syns jeg har sett så mange stødige resultater derfra i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke vil klikkertrene, jeg klikkertrente jo med forrige hunden, har gått mange kurs osv :) . Jeg syns klikkertrening er stas når det kommer til lydighet og triks, men i "hverdagssituasjoner" syns jeg det er praktisk om han kan forholde seg enten til en kontaktkommando eller en avbrytende kommando.

Er enig med borderen ang. straff, har ikke noe imot det (går ut ifra at alle her er enige om funksjonell straff og ikke bare klyp og røsk i hytt og pine). Han bryr seg dog veeeeldig lite om noe fysisk eller å bli lempet vekk, så er usikker på hvordan jeg evt. skal/kan/bør bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel at det var der positiv forsterking kunne hjelpe. Hvis han er litt fokusert på mat eller leker så slipper du å hale og dra. Hehe. Tenker ikke at du skal ha med klikker og drive å trene hele tiden, men det er ideen og metoden til positiv forsterking som kan brukes i det å la ham vite hva du vil ha, og så forsterke det. Ikke klikk og greier, tror ikke det trengs.

Hvis du ønsker å bruke fysisk korrigering så kan du jo bruke hånda på mer sårbare punkter, som forsiktig øverst på halsen osv, men... Nja, vet ikke helt... Litt sånn Cesar Millan style. Klarer ikke å holde meg helt objektiv her, for jeg tror veldig på at den positive avbryteren og en positiv forsterking av å ligge på gulvet (og annen ønsket atferd) hadde funka.

Litt usikker på om jeg svarer på det du tenker på også :P Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å svare i vei, ingenting er feil svar :) . Det virker som det vi gjør fungerer (to nei, og så timeout), han er nokså grei på dagen, og så ille på kvelden når han er sliten.

Når han først får det for seg at han skal på sofaen og hjernen allerede er på ekstragiret så er det ikke så mye som fungerer å avlede med, han tar imot f. eks en tyggeleke eller tyggeskinn, tygger på det og så plutselig kommer han på at han skal på sofaen igjen :lol: .

Han blir ikke skremt av lyder eller smell i huset, så det fungerer ikke å f. eks klappe høyt eller skramle for å overraske eller skremme i det han f. eks skal til å hoppe opp på puffen bak sofaen. Jeg prøvde å legge tørkestativet på puffen sånn at han ikke hadde lyst til å klatre opp der, men han rev ned tørkestativet så det smalt i bakken, så hoppet han bort, snuste på tørkestativet og klatret opp på puffen! Hehe :P .

Har begynt å trene på "nei" om om han prøver å ta maten før han får lov og noen ganger med godbiter også, vi får se om det synker inn og kan overføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...