Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

Om du spiser for lite OG er aktiv = enda større underskudd enn om man "kun" spiser for lite. Går du for langt ned på kaloriene så ja, da vil kroppen sette på bremsene.

Sparebluss er en veldig enkel måte å forklare det på, det er litt mer komplisert enn veldig mange f. eks skriver på forumet på kvinneguiden osv.

Har du noen idè om hva du omtrentlig får i deg i løpet av en vanlig dag? De aller fleste som ikke er veldig overvektige kan fint klare å gå ned i vekt på en 1500-1600 kalorier om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Jeg er blitt forkjølet! Vond hals, og generellt sliten. Men ikke feber.

Er det bortkastet for meg å trene denne uken? Evnt om jeg trener, hva skal jeg ta hensyn til?`Skal jeg gjøre som vanlig, eller ta det litt mer med ro?

Føler jeg ''mister'' mye trening denne uka :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene selv om du er syk, MEN du må ta hensyn til kroppen. Føler du deg helt utslått, hvil. Hoster du, så unngå kondisjonstrening så du ikke hiver etter pusten osv.

Prøv å dra på trening, ta en styrkeøkt og se hvordan det føles. Noen ganger får man en knall økt selv om man føler seg litt råtten. Men som sagt, ta hensyn, om du hardkjører deg selv så hjelper ikke det på å bli frisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser for lite OG er aktiv = enda større underskudd enn om man "kun" spiser for lite. Går du for langt ned på kaloriene så ja, da vil kroppen sette på bremsene.

Sparebluss er en veldig enkel måte å forklare det på, det er litt mer komplisert enn veldig mange f. eks skriver på forumet på kvinneguiden osv.

Har du noen idè om hva du omtrentlig får i deg i løpet av en vanlig dag? De aller fleste som ikke er veldig overvektige kan fint klare å gå ned i vekt på en 1500-1600 kalorier om dagen.

Oki, grunnen til at jeg spør er at nå har jeg konstant vondt i magen, pga noe annet og sliter skikkelig med å få i meg mat. Så da lurer jeg litt på om jeg bør ta noen kjappe løsninger med mye kalorier for å ikke komme for langt under "minste"mengden? Vet at det er en skikkelig dårlig ide å "sulte" seg slank, har gjort det før da jeg var syk og ikke holdt på mat i evigheter, raste ned i vekt, men alt av muskler forsvant også, og det er noe jeg vil unngå denne gangen. Fysisk er formen fint og magen gjør ikke annet enn å hindre meg i å spise normalt. Så langt i dag har jeg fått i meg to kopper med kaffeblanding - ca 100 kalorier hver, samt 4 knekkebrød av wasa sine glutenfrie med nugatti. Så om jeg tar hardt i har jeg fått i meg 1000 kalorier i dag. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha; Ja, prøv å få i deg litt, ting du liker eller hva som helst næring (helst MAT, da :D ). Liker du smør, ta det på knekkebrødet, spis ost og kjøttpålegg. Om du klarer å få i deg noe mer, bruk f. eks olivenolje for å få det oppover. Nutrilettbar om du liker det.

Wednesday: Annenhver dag er absolutt bra nok, eller hver tredje også. Husk at hoppetau er hardt for knærne. Gjør det på gress om du har muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday: Annenhver dag er absolutt bra nok, eller hver tredje også. Husk at hoppetau er hardt for knærne. Gjør det på gress om du har muligheten :)

Har ikke noe gress utenfor her vi bor nå... Hm. Så jeg har hoppa inne til nå. Har ikke så hardt gulv. Prøvde litt ute med joggesko i stad, men fikk ikke til i dag, som sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha; Ja, prøv å få i deg litt, ting du liker eller hva som helst næring (helst MAT, da :D ). Liker du smør, ta det på knekkebrødet, spis ost og kjøttpålegg. Om du klarer å få i deg noe mer, bruk f. eks olivenolje for å få det oppover. Nutrilettbar om du liker det.

Oki, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis knærne dine er i ok form og du ikke har hatt plager tidligere så går det nok greit. Du kjenner det selv :) Ta kanskje 2 dager mellom hver økt i starten for tilvenning.

Aldri hatt noe trøbbel med knær før, så satser på at det går bra! Trur nesten ikke jeg har noe annet valg enn å ta 2 dager i mellom jeg nå, merker at jeg begynner å bli støl :lol: Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har faktisk gjort noe i styrke og kondisjon i dag. Ikke mye men formen er deretter så jeg er fornøyd. Har tatt noen av øvelsene til IW på testen og spred dem utover dagen. Så tok jeg en "kjærring tur" altså hunden foran og jeg med staver. Fikk gått ca 3 km på en time og det var nok for kroppen. Håper ejg kan fortsette med noe av det samme framover også men i tempoet som kroppen vil.

Rak: Det med magen minner meg om noe av det jeg sleit med desverre. Men spis det du klarer og prøv på å variere mest mulig innenfor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rak: Det med magen minner meg om noe av det jeg sleit med desverre. Men spis det du klarer og prøv på å variere mest mulig innenfor der.

Æsj, ja. Skal til legen med magen neste uke, men har ikke helt troen på at det skjer så mye. Men greit å ta en sjekk hvertfall. Er litt teit om mageproblemer skal hindre meg i å gå ned i vekt på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så kan være noen har nevnt det før meg.

Men jeg vil bare tipse om appen MyFitnessPal. Helt genial! Her kan man føre opp alt man spiser, og holde orden på kaloriene. Du scanner bare inn strekkoden på produktet, og den gjør nesten resten selv. Den har de fleste norske matvarer, og om ikke, er det enkelt å finne noe som tilsvarer det samme! :)

Du legger også inn trening og slikt, så regner den for deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn i tråden her :)

Gikk ned 20 kg på et år og så tok det helt stopp og jeg mistet motivasjonen helt da vekta sto stille i flere måneder tross trening og ganske bra kosthold.

Jeg har 25-30 kg til som skal bort og kjenner nå at motivasjonen er på topp igjen.

Har satt meg følgende mål:

- 30 timers fysisk aktivitet (altså aktivitet som du blir svett eller anpusten av) på 30 dager

- Ikke spise noe godteri før jeg og Heike får første pris i lydighetsklasse 2 eller IPO1 (neste stevne er i juli....)

- spise 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider hver dag

-Når jeg spiser karbohydrater, se til at de er langsomme

Denne uken blir den fysikse aktiviteten "bare" power walks og svømming da jeg akkurat har vært forskjølet i over en måned og vil ikke åpne for hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått meg trimsykkel i dag og akkurat syklet 4 km på 15 min. Kjempedeilig! Nå skal det bli masse sykling fremover :D

Er fryktelig dårlig trent, så jeg må bygge meg opp slik at jeg kan sykle lengre over tid.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet, du burde jo fått den sykkelen for lenge siden. Jeg trodde du kom til å hate trimsykling like mye som jeg gjør. Flink er du! :)

Denne tråden var inspirerende! Føler at jeg er noen skritt nærmere å sette igang nå. Jeg har i mange mange år lagt på meg i vinterhalvåret, slanket meg fra jul og utover våren, vært rimelig slank og i form om sommeren, og så har vekta begynt å peke oppover igjen utover høsten. Denne våren har jeg ikke kommet i gang! Jeg er liksom flink på noen andre områder nå for tiden, da trenger jeg ikke å tenke på formen og formene i tillegg, på en måte.

Men nå skal jeg til pers!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bli med. Trenger et spark bak.

Mål 1) Ned noen kilo for bryllup til broren min i sept

Mål 2) Bedre kondis før jakta i sept

Jeg er veldig glad i godis, men har de siste dagene spist litt youghurt med friske blåbær. Youghurt er sikkert ikke så bra, men det må jo være bedre enn sjokolade etc ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering for meg fra jeg startet for fult søndag 13. mai til igår (har ikke trent ennå idag - 9 dager):

Løping: 47 km fordelt på 8 dager. Altså litt under 6 km omtrent daglig i snitt. Tiden er 6-7 minutter per km. Løp ikke på fredagen.

Styrke: Trente ikke styrke på fredag og søndag, men ellers har jeg altså hatt 7 styrkeøkter på 9 dager, der 2 av dem har vært litt slappe, men resten med full kraft.

Jeg er dritstøl i leggene etter sprint i sanda igår, så idag blir det styrke med fokus på overkropp.

Jeg må bli flinkere til å tøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et regnestykke på nett. Utfra det fant jeg ut at jeg med min høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå skal ha i meg litt i overkant av 1900 kalorier per dag for å opprettholde dagens vekt. Hvis jeg vil gå ned 2-3 kilo, hvor mange kalorier bør jeg minimum ha i meg per dag, for å ikke gå i sparemodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...