Gå til innhold
Hundesonen.no

pelsdyroppdrett ...


Strøssel
 Share

Recommended Posts

hehe..Jeg syns ikke det er dyremishandling siden dyrene ikke vet hva det å bo i det fri betyr, hvis noen demonstranter slipper løs dyrene fra en pelsdyr farm så blir det dyremishandling, da sulter dyrene fordi de ikke har de samme instinktene som de ville har det...MEN jeg liker ikke pelsdyr farmer og synes de burde legges ned fordi vi har vell egentlig ikke brukt for pelsen eller? :)

Hehe, håper dette var til hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Caro, at man er imot pelsdyroppdrett betyr jo ikke at alternativet er å slippe pelsdyrene løs i naturen. Argumentet ditt om at det er ikke er dyremishandling fordi de ikke har opplevd noe annet blir jo litt tynt. Er det ok å ha hunder i bittesmå bur 24 timer i døgnet hele livet fra de er valper, fordi de ikke har opplevd noe annet? Hvis man slår katter gule og blå fra de er små, er det ok, fordi de aldri har opplevd noe annet? Kanskje dårlige eksempler, men du skjønner sikkert poenget mitt.

iloveNicoandOdin:

Vil anbefale deg å se denne korte filmen. Der er det intevju med bl.a. veterinær og en zoolog:

Her er en uttalelse fra den norske veterinærforening om pelsdyr:

http://www.vetnett.n...?V_ITEM_ID=1484

Ellers kan du jo nevne de landene som har avviklet pelsdyroppdrett fordi de ikke mener at det er kompatibelt med god dyrevelferd.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir forsket mye på hvordan det er mulig å forbedre dyrevelferden ved f.eks større bur, "hi"/kasse å gjemme seg i, område med sand til å grave i (grave er et sterkt atferdsbehov hos rev), tuneller, leker, sosial omgang med andre osv. Likevel er ikke alt dette like gjennomførbart, hvilket gjør at dyrene kan bli frustrete (altså dårlig dyrevelferd). Les noen forskningsrapporter og sett deg godt inn begge sider av saken før du lager din konklusjon. Vi har nok av fjåsete "slipp reven fri"-artikler. Det setter bare forkjempere for dyrevelferd i et dårlig lys.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener og jeg sier ikke att det er greit å ha dem i bur slik...MEN jeg tror ikke de lider (fysisk altså) de får jo mat og vann. Det er nok noen som behandler dyra dårligere en andre, men jeg tror også att det er noen som driver med dette bryr seg om dyra og vill det beste for dem.

MEN jeg kan ikke så mye om faget, hadde noen timer om det på skolen, men ikke nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke dyrevelferden i de nyeste og mest berikede burene er så ille. I hvertfall ikke siden det i tillegg blir lagt ned bevisst arbeid for å aredusere frykt, både i avlsarbeidet og ved å ha mye kontakt med dyrene. Det jeg reagerer mest på er det det er helt unødvendig å avle på rev og mink for å få pelsen, mens alt annet (kjøtt osv) er ubrukelig. Jeg ser bare ikke poenget.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke dyrevelferden i de nyeste og mest berikede burene er så ille. I hvertfall ikke siden det i tillegg blir lagt ned bevisst arbeid for å aredusere frykt, både i avlsarbeidet og ved å ha mye kontakt med dyrene. Det jeg reagerer mest på er det det er helt unødvendig å avle på rev og mink for å få pelsen, mens alt annet (kjøtt osv) er ubrukelig. Jeg ser bare ikke poenget.

Størrelsen ble vel bare ca en skoeske større? I fjorsommer måtte vi ha praksis via skolen og jeg og ei venninne valge å gjøre den på en revefarm. Hovedsakelig fordi jeg hele tiden har vært imot pelsfarming og var lei av å få "men hvordan kan du si det når dere aldri har vært på en farm før?" pressa opp i ansiktet. Vel, nå har jeg vært på en farm og synes mitt har enda ikke endra seg. Alt var veldig strengt, mye papirarbeid og alt som skjedde (døde valper, sykdom, etc) måtte registreres, så helsemessig var det ganske bra der. Det jeg ikke liker med farmer er de små burene. I f.eks en dyrepark har revene mye større plass som minstekrav, men med en gang det er snakk om en farm så er det plutselig greit at de ikke får strukket på beina.

Og det med frykt i avlsarbeid førte vel til en uheldig endring i pelskvaliteten? Den ble mer som på en hund? En del av de fikk vel også antydning til krøllhale? Han vi var hos sa at han avlet ikke på de aller mest aggressive, men mange av de vi så var helt klart redde, det er ikke akkurat tamrev de har i de bura.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener og jeg sier ikke att det er greit å ha dem i bur slik...MEN jeg tror ikke de lider (fysisk altså) de får jo mat og vann. Det er nok noen som behandler dyra dårligere en andre, men jeg tror også att det er noen som driver med dette bryr seg om dyra og vill det beste for dem.

MEN jeg kan ikke så mye om faget, hadde noen timer om det på skolen, men ikke nok. :)

Så hvis vi hadde putta deg i bur fra dag 1 og gitt deg det aller mest grunnleggende (mat og vann) så hadde ikke du hatt noe behov for å strekke på deg? Springe litt? Gå? Røre på deg litt en gang? Det er jo det du er vant til? Nei, vettuhva, det der er for tynt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å høre "hvis man slipper de fri så sulter de ihjel - og at DET er dyreplageri". For det første tror jeg det så uansett vil være å foretrekke å få noen få stakkarslige dager i frihet - fremfor det de har å se frem imot. For det andre er det faktisk noen som faktisk klarer seg - og for DE betyr det alt å slippe den sikre død.

For det tredje hadde ingen av dem engang vært født hvis alternativet var å ikke ha sånne farmer i det hele tatt..

Også er det skrekkelig å lese at noen faktisk mener at "fordi man ikke vet bedre" så er det liksom greit.. Jeg håper bare ikke den holdningen gjenspeiler seg mht verken folk eller dyr omkring slike folk. Barna til hu der i Sveits som var oppvokst uten dagslys i kjelleren til bestefaren - de kan like gjerne være der nede, så lenge man ikke gir de et alternativ? De fikk jo vann og mat, liksom?

Nei, jeg synes det er galskap og dyremishandling satt i system for å få en liten pelsbit. Og hvis det er OK for rev - hvorfor ble det så ramaskrik når det var annonsert en pelskåpe av hundeskinn nylig? Er det da okey med pelsproduksjon med disse også - f.eks. husky må da kunne få lekre pelser av hvis man slakter de i 8-10 mndrs alder?

Eller en lekker pelskrave av colliepels? Vanter av papillon eller skinnstøvler av boxer?

Og nei, det er heller ingen unnskyldning for at "andre har det værre" - med den holdningen ville jo ingen, noensinne, behøve å få forbedret sine livsvilkår - verken folk eller dyr.

Susanne

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å høre "hvis man slipper de fri så sulter de ihjel - og at DET er dyreplageri". For det første tror jeg det så uansett vil være å foretrekke å få noen få stakkarslige dager i frihet - fremfor det de har å se frem imot. For det andre er det faktisk noen som faktisk klarer seg - og for DE betyr det alt å slippe den sikre død.

For det tredje hadde ingen av dem engang vært født hvis alternativet var å ikke ha sånne farmer i det hele tatt..

Susanne

Enig i alt du skriver under det første avsnittet, men ble ganske provosert av å lese det jeg quota. I min drømmeverden så vil pelsfarmene avvikles om ikke så lenge og de dyrene som er på farmene vil bli avlivet på en kjapp og grei måte, noen får sikkert plass i dyreparker rundt om kring også, men det er jo veldig begrenset. Det er MYE bedre med enn kjapp død enn å slippe de ut til sultedøden. Det er IKKE greit å slippe dyr ut av pelsfarmer. Hele livet får de maten servert i form av en pasta klint utenfor buret sitt, hvordan trur du disse revene uten noen form for muskler skal klare å fange en mus? For ikke å snakke om antall mus de trenger for å overleve? Det gjelder rev da. Minken vil sikkert klare seg noe bedre, men den er en innført art og noe vi ikke vil ha løpende rundt i skogen i Norge..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis vi hadde putta deg i bur fra dag 1 og gitt deg det aller mest grunnleggende (mat og vann) så hadde ikke du hatt noe behov for å strekke på deg? Springe litt? Gå? Røre på deg litt en gang? Det er jo det du er vant til? Nei, vettuhva, det der er for tynt..

Neimen jeg sier da ikke att det er greit slik, MEN jeg tror ikke att dyra har det så forfedelig som mange skal ha det til...men jeg sier for all del att det ikke er greit. Det er jo bare min mening det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen jeg sier da ikke att det er greit slik, MEN jeg tror ikke att dyra har det så forfedelig som mange skal ha det til...men jeg sier for all del att det ikke er greit. Det er jo bare min mening det..

Jeg bare spør om du ikke tror du ville hatt det fysiske behovet? Hvis du var bura inne hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør om du ikke tror du ville hatt det fysiske behovet? Hvis du var bura inne hele livet?

Tror nok jeg ville ha hatt ett behov for det...kanskje..men det vet man jo ikke...altså ikke missforstå nå for jeg er nok enig i att man har behov for fysisk aktivitet, men hvis en revefamilie som har vært i en farm og er nå i 5 generasjon hadde de da ikke utviklet seg til dyr som ikke trenger fysisk aktivitet?? :) Jeg mener, man ser jo dyr over alt som har utviklet seg for å tilpasse seg terrenget og plasser de har slått seg til ro på...eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville ha hatt ett behov for det...kanskje..men det vet man jo ikke...altså ikke missforstå nå for jeg er nok enig i att man har behov for fysisk aktivitet, men hvis en revefamilie som har vært i en farm og er nå i 5 generasjon hadde de da ikke utviklet seg til dyr som ikke trenger fysisk aktivitet?? :) Jeg mener, man ser jo dyr over alt som har utviklet seg for å tilpasse seg terrenget og plasser de har slått seg til ro på...eller? :)

Så gjennom fem generasjoner tenker du at hunden skal gå fra å være et dyr som beveger seg mye og har behov for mye frihet til ikke å lide av å sitte i et bur hele livet? Hvor mange år tror du dyr har brukt på å tilpasse seg terreng og plasser de har slått seg til ro på? Nei, det er for naivt. Les litt på Darwins evolusjonsteori og se om du kommer frem til samme konklusjon etterpå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det rett og slett er skammelig å opdrette dyr bare for pelsens del! Pels metter ingen. Og når de i tillegg har så langt fra naturlige forhold :no:

Nei, avliv alle revene som er der, riv de bittesmå nettingbura og lag store og fine inhegninger med fast bunn, og sett inn satinkaniner evt. angorakaniner. Kjempefin pels, og du kan bruke hele dyret!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjennom fem generasjoner tenker du at hunden skal gå fra å være et dyr som beveger seg mye og har behov for mye frihet til ikke å lide av å sitte i et bur hele livet? Hvor mange år tror du dyr har brukt på å tilpasse seg terreng og plasser de har slått seg til ro på? Nei, det er for naivt. Les litt på Darwins evolusjonsteori og se om du kommer frem til samme konklusjon etterpå.

5 generasjoner var jo bare ett eksempel, jeg vet ikke hvor lang tid slikt tar, men jeg bare spekulere over tanken om att det faktisk kan gå......Men enig med papillon over her. avliv dem alle og få en slutt på det, vi har jo ikke brukt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 generasjoner var jo bare ett eksempel, jeg vet ikke hvor lang tid slikt tar, men jeg bare spekulere over tanken om att det faktisk kan gå......Men enig med papillon over her. avliv dem alle og få en slutt på det, vi har jo ikke brukt for dem.

Det er et helt vanvittig eksempel som vitner om ekstremt lite kunnskap.. Blir helt redd av folk som i det hele tatt kan tenke tanken på om det kan gå. Så ja, la de slippe, slutt med pelsdyrnæringen. For en jævelig måte å tjene penger på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt vanvittig eksempel som vitner om ekstremt lite kunnskap.. Blir helt redd av folk som i det hele tatt kan tenke tanken på om det kan gå. Så ja, la de slippe, slutt med pelsdyrnæringen. For en jævelig måte å tjene penger på.

Er jo ikke farlig det att jeg bare funderer på det...og ja jeg har 0,00000000 kunnskap.

Jeg syns ikke det er så ille å bare fundere, så lenge jeg f.eks da, ikke har tenkt å prøve det ut. ;) Noe jeg ikke har, pelsdyr farm er ikke noe for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å korrigere - jeg mener ikke at pelsdyrnæringen skal avvikles ved å slippe løs alle dyra, nei. Men at det skal snus til at de (gærne) dyraktivistene bedriver dyremishandling ved å slippe ut noen ytterst få dyr - DET er å snu problemet på hodet!

Jeg er fullstendig overbevist om at en siameser (katt) - avlet som inne/utstillingskatt i hundrevis av år er ytterst kapabel til å fange en mus. Uansett om den 10ledds gullkantede stamtavlen er full av katter som aldri engang har sett sol eller fått gress under potene.

At en egen art (?) type/rase rev skal slippes ut i det fri blir liksom noe helt annet. Også fordi at HVIS de skulle overleve og formere seg med ville rever ville det neppe vært til den ville artens fordel. Etter et 50talls generasjoner (eller så) med avl KUN med tanke på pels, så mistenker jeg at de kanskje ikke nødvendigvis er de sunneste dyrene, liksom.

Men dette vet jeg minimalt om - så jeg skal ikke påstå noe helt bombastisk.

Uansett er ikke sølv/blå eller tofargede rever troligvis særlig egnet i norsk fauna..

Men vi har vel mink i Norge? Den er vel iblandet dyr fra pelsnæringen - eller kommer derfra? Synes jeg har hørt det, jeg.. Så "survival of the fittest" funker jo for alle andre ville dyr - så jeg mistenker at det hadde funket for pelsdyr også, jeg.. (Dog vil vi kanskje ikke ha 100tusenvis av mink rett ut i naturen heller - så DET er neppe noen god løsning det heller)

Så avvikle hele greia, og la oss leve opp til at vi kaller oss en dyrevennlig nasjon, synes jeg.

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen ble vel bare ca en skoeske større? I f.eks en dyrepark har revene mye større plass som minstekrav, men med en gang det er snakk om en farm så er det plutselig greit at de ikke får strukket på beina.

Og det med frykt i avlsarbeid førte vel til en uheldig endring i pelskvaliteten? Den ble mer som på en hund? En del av de fikk vel også antydning til krøllhale? Han vi var hos sa at han avlet ikke på de aller mest aggressive, men mange av de vi så var helt klart redde, det er ikke akkurat tamrev de har i de bura.

Størrelsen på revebur er ca 0,8kvm (større om de er flere i hvert bur) + liggehylle og ofte skjulekasse (oppå toppen) - altså slik at de kan bevege seg i høyden også, så en skoeske ville jeg ikke akkurat kalt det men... Mink der i mot har vel bare en bitteliten "skoeske" + et lite "akitivitetsområde" på netting.

bilde-braastad-580x385.jpg

Avl på ekstremt sosiale dyr gjorde faktisk at de stresset fordi de ikke fikk NOK kontakt med mennesker, så det er en gylden middelvei ved å avle på normalt sosiale dyr. Det du tenker på er nok forsøket i russland der de skulle se på arveligeheten av frykt for mennesker (og den er veldig stor!). Det eneste de avlet etter var gemytt tam/redd, ikke noe annet. Og, som vi vet fra hundeavl, så er det mulig å selektere mer enn en egenskap, altså både at dyret skal være tamt, og ha fin pels.

http://www.regjering...html?id=328451

Nå høres jeg ut som den forkjemperen, her. Som sagt synes jeg det er totalt unødvendig å ha oppdrett av pelsdyr. Det er inteligente dyr med mange atferdsbehov som ikke kan tilfresstilles. Som nevnt er behovet for å grave enormt stort, og dette får de ikke gjort i dagens bur. I sverige der i mot er dette atferdsbehovet tilfredsstilt. Les mer i lenken over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fant en side med forskning av noe slag om at pels ikke er det varmeste man kan bruke, at vi nå i denne moderne tiden har mange andre stoff å bruke om det er varme som er målet... Pelsdyroppdrett er dyremishanling spør du meg, ingen tvil. Eneste grunnen til at vi har pelsdyrfarmer er at folk synes pels er fint, men fuskepels ser like fint om ikke finere ut. Og man slipper å plage uskyldige skapninger for å få fuskepels...

Jeg synes hele pelsdyrernæringen bør avvikles!! Vi er i 2012! Vi trenger den ikke...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal se på dyrenes tilstand før man vurderer om det er dyreplageri eller ikke. Man kan, uten å ha tatt noen vurdering av dyrenes tilstand, si at det er totalt unødvendig å holde dyr på den måten, men for å finne ut hvordan dyrene har det, må man se litt på stressnivå, om de er frustrerte fordi de ikke får tilfresstilt atferdsbehov osv. Å ha tilfredsstilt primærbehov som mat, vann og søvn holder ikke. Det trodde man tidligere, men etologer jobber stadig med å fremme budskap om at dyr har behov utover dette, noe vi hundeeiere er ganske kjent med. De har behov for å vaske pelsen, grave, leke med gjenstander, undersøke nye ting osv... Dette er behov de har uavhengig av om de har "opplevd noe annet" eller ikke. Altså hjelper det ikke stort at de er født i fangenskap! De har de samme behovene likevel.

Nei, jeg synes det er galskap og dyremishandling satt i system for å få en liten pelsbit. Og hvis det er OK for rev - hvorfor ble det så ramaskrik når det var annonsert en pelskåpe av hundeskinn nylig? Er det da okey med pelsproduksjon med disse også - f.eks. husky må da kunne få lekre pelser av hvis man slakter de i 8-10 mndrs alder?

Eller en lekker pelskrave av colliepels? Vanter av papillon eller skinnstøvler av boxer?

Hihi... Jeg har lyst til å ha skinnet til Yippie ved senga når hun dør :icon_redface: Gud så myk pels den hunden har! haha! Jeg ser ingen ting galt med å ta skinnet til dyr man skal spise, eller dyr som har levd er langt liv og skal dø uansett (men mange vil føle at det er litt feil fordi man vil huske dyret som levende ikke som en skinnfell, men uansett...). Men å avle opp dyr for pelsens skyld når man ikke kan bruke noe annet, ja det synes jeg er forkastelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ot. Bøndene tjener rått på denne pelsdyrnæringen, så en artikkel her om dagen, 130 mill på 100.000 dyr. Kan skjønne de ikke vil avvikle når de tjener så mye.

(Personlig synst jeg ingenting om pelsdyrnæringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...