Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 296
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er hun 9 mnd om en uke, og har akkurat startet på første løpetid. Det har gått utrolig fort! For tiden er hun en veldig glad frøken uten impulskontroll, men selv om hun gjør litt ut av seg har hun

Og hun fortsetter å imponere. I dag fikk hun være med på en fellestrening, og AnetteH tok litt bilder som jeg ser meg nødt til å stjele.. Fine maskoten det!

Hun har ikke vokst noe i det hele tatt. Jeg tror faktisk hun har tenkt til å forbli i denne størrelsen for alltid. Og nå har snille snille Marie laget film av Klimatrening fra forrige uke. Tusen t

Skrevet

Tusen, tusen takk janson! :D Fine lille. :wub:

Med de brune prikkene sine så matcher hun de brune kelpiene på bildene! :D

Ikke sant! Skal ikke klage på at det ble en brun en. :ahappy:

Skrevet

Hun er bare nydelig :D :D Og hun sitter som en skikkelig dalmatiner *ler* :innocent: Etterhvert kommer hun til å sitte skikkelig bak på rumpa og skreve i sofaen din, hahaha! tyypisk dalmis :D gleder meg allerede på flere bilder og oppdateringer!

• Like 1
Skrevet

Se på den brystkassen da :w00t:

Så søt! :D Sjefen på jobb har en damis fra Toots. Hun er kjempesøt og heter Bonita.

Siden hun heter Bontia, du vet ikke om du tilfeldigvis er fra B-kullet og født i 2005? I så fall er hun tanten til Klima :ahappy:

Skrevet

:flowers:

Du, er det ikke på tida at den lille frøkena får en liten side og oppdatering på hjemmesiden din?

:lol: Jo. Kanskje på tide å oppdatere bloggen også?

Se på den brystkassen da :w00t:

:D

Ja, hva skal man si? I dag har vi vært på trening i hall, kjørt tog, kost oss noen timer på Oslo s og litt sånn forskjellig, og hun er fortsatt kjempetrygg, sosial (nesten litt for sosial, trene på å hilse pent kanskje..), blir flinkere og flinkere til å slappe av og alt det der. Dritkul er hun!

(Så sier jeg ingen ting om at hun har spist opp to pc-ledninger på to dager.)

Skrevet

Sukk... Vakre, vakre dyret! Hadde det ikke vært for røytingen hadde jeg kjøpt dalmis asap!

Og så flink hun er! Herre, min valp på snart 6 måneder kan ingen ting ennå.

Skrevet

Greit, det blir dalmatiner jeg skal ha. :aww:

Hun er så fantastisk søt idet hun legger seg ned og frambeina sprer seg til alle kanter! :lol:

:lol:

Hun har ikke så veldig god koordinasjon enda, så hun synes det er skikkelig hjernebry å legge seg ned fra sitt. Supervanskelig! Så da kommer det ofte fryktelig intense sukk i det hun legger seg ned, og når hun til slutt har klart det er hun såå fornøyd med seg selv. :wub:

Flink! :wub:

Og søt! Elsker snuten hennes!

Jeg og! Den er sånn akkurat passe brunflekkete. Ser ut som at hun har dyppet nesen sin i en skål med..sjokolade?

Sukk... Vakre, vakre dyret! Hadde det ikke vært for røytingen hadde jeg kjøpt dalmis asap!

Og så flink hun er! Herre, min valp på snart 6 måneder kan ingen ting ennå.

Ja, det var den røytingen.. Den velger jeg å ikke bekymre meg over sånn helt enda. :aww:

Takk! :flowers:

Skrevet

Knertis er 1.5 år og kan fortsatt bare "dekk" hvis jeg viser henne med en ball eller noe annet gøy, men da er det til gjengjeld klaskedekk. Og så kan hun "legge seg", og da er hun sånn søt, bløt og tung i kroppen. Men åssen shaper man inn dekk på ei bikkje som aldri legger seg ned, men er er hele tida...? *Sukk*

Skrevet

Hun er så flink! Og du også! Det ser bare naturlig og gjennomført koselig ut når dere trener. :ahappy:

Og hun ser veldig, veldig fin ut også, syns jeg. Søtt hode og uttrykk, stram og fin i kroppen. :)

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...