Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma - valp eller ikke? Blandings..


Snickers
 Share

Recommended Posts

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er strengt talt ingen regel. Ikke aller orker/evner å lete i en jungel av useriøse oppdrettere, og ikke alle er aktiv på Sonen og får Sonens Store Pekefinger i trynet dersom de trår feil i valg

Men, på en annen side, den groenendaeltispa som skulle vært ett år i går, var også den ENESTE på rasen i HELE fjor som hadde anmerkninger på albuene. Det sier meg at det nytter, selv om du og jeg var

Jeg har selv vært i den situasjonen hvor jeg hadde veldigveldigveldig lyst på valp fordi naboen hadde valpekull. Klarte jo knapt å tenke på noe annet. Men i ettertid var jeg glad det ikke ble valp de

Det foretas ingen helsesjekker på skotsk terrier, null øyelysning, null røntging, absolutt ingenting.

Jeg vet ingenting om gemyttet på søsken av foreldrene til Kiwi, jeg vet ikke hva slags gemytt søsken til Kiwi har engang.

Så å si at man ikke skal velge blandingshund pga de ikke helsesjekker foreldredyrene blir litt rart, ettersom det er mange raser hvor de ikke utfører en eneste helsetest for å kunne bruke bikkja i avl.

Det er heller ikke vanlig å HD røntge mindre raser, og er ikke dette regnet som en mindre hund? (5 kg?)

Eneste grunnen jeg ikke ville valgt fra dette kullet hvis jeg var deg er pga det er nær familie.

Dette var vel bare ett litt oppgitt innlegg fra meg, og mener selvsagt ikke at det er OK å ikke helsesjekke hvis rasen sliter med ting, men akkurat nå hadde jeg ikke hatt noe problem med å fått meg en blanding, oddsen er vel større for at den blir frisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg aner ikke noe om søsknene til moren eller faren til hunden min. Ikke noe om tidligere avkom heller. Er ikke alltid sånn er lett å finne ut av, iallefall ikke om man ikke er inne i rasemiljøet, og det var ikke jeg på den tiden.Og jeg tipper jeg ikke er alene om det. Forøvrig har jeg ikke truffet faren hans engang (inseminering, faren døde på nittitallet).

Blir sikkert en fin hund. Jeg er overhodet ikke for blandingsavl, men nå er kullet født, og et sted må jo valpene havne. Så da er det jo fint at de havner i gode hjem som ikke bare kjøper fordi det er billigere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg aner ikke noe om søsknene til moren eller faren til hunden min. Ikke noe om tidligere avkom heller. Er ikke alltid sånn er lett å finne ut av, iallefall ikke om man ikke er inne i rasemiljøet, og det var ikke jeg på den tiden. Og jeg tipper jeg ikke er alene om det.

Blir sikkert en fin hund. Jeg er overhodet ikke for blandingsavl, men nå er kullet født, og et sted må jo valpene havne. Så da er det jo fint at de havner i gode hjem som ikke bare kjøper fordi det er billigere.

...men kjøper fordi man er ekstremt valpesjuk og det blir noe heeeeelt annet. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som velger billig hund er ikke gode hjem, Lola?

Det at endel raser (min egen inkl) ikke har krav til helsetester osv er en ting , men som valpekjøper, og atpåtil når man har vært igjennom det før, så kan man stille litt krav til hvem og hva man skal kjøpe. Alle raser har sitt de sliter med, og da er det både etisk og moralsk riktig å kjøpe fra de som sjekker ting. Den letteste måten å sette "press" på oppdrettere er å slå til lommeboka, om ingen vil ha valp fra usjekka foreldre, så må oppdrettere begynne å sjekke, eller ike få solgt valpene sine.

Jeg synes det er dobbeltmoralskt å be folk om å sjekke sånn, høre med dem, finne ut ting osv osv før de kjøper hund, når man selv ikke gjør det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foretas ingen helsesjekker på skotsk terrier, null øyelysning, null røntging, absolutt ingenting.

Jeg vet ingenting om gemyttet på søsken av foreldrene til Kiwi, jeg vet ikke hva slags gemytt søsken til Kiwi har engang.

Så å si at man ikke skal velge blandingshund pga de ikke helsesjekker foreldredyrene blir litt rart, ettersom det er mange raser hvor de ikke utfører en eneste helsetest for å kunne bruke bikkja i avl.

Det er heller ikke vanlig å HD røntge mindre raser, og er ikke dette regnet som en mindre hund? (5 kg?)

Eneste grunnen jeg ikke ville valgt fra dette kullet hvis jeg var deg er pga det er nær familie.

Dette var vel bare ett litt oppgitt innlegg fra meg, og mener selvsagt ikke at det er OK å ikke helsesjekke hvis rasen sliter med ting, men akkurat nå hadde jeg ikke hatt noe problem med å fått meg en blanding, oddsen er vel større for at den blir frisk.

Så de som velger billig hund er ikke gode hjem, Lola?

Det at endel raser (min egen inkl) ikke har krav til helsetester osv er en ting , men som valpekjøper, og atpåtil når man har vært igjennom det før, så kan man stille litt krav til hvem og hva man skal kjøpe. Alle raser har sitt de sliter med, og da er det både etisk og moralsk riktig å kjøpe fra de som sjekker ting. Den letteste måten å sette "press" på oppdrettere er å slå til lommeboka, om ingen vil ha valp fra usjekka foreldre, så må oppdrettere begynne å sjekke, eller ike få solgt valpene sine.

Jeg synes det er dobbeltmoralskt å be folk om å sjekke sånn, høre med dem, finne ut ting osv osv før de kjøper hund, når man selv ikke gjør det...

At raser "ikke sliter med ting" eller raseklubben ikke har krav om helsetester betyr ikke at man som kjøper ikke kan stille krav. Selv om jeg skulle kjøpt en rase som ikke hadde noen spesielle sykdommer ville jeg sjekket om HD forekom, foreldres gemytt (spurt om, om ikke annet), MH osv. Litt avhengig av rase såklart, men sykdommer og genetiske problemer forekommer i alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se hvordan reaksjonene på det å skaffe seg en blandingshund kan være så forskjellige i denne tråden, og tråden om den unge tispa med kull. I den andre tråden er det sukking over hvor skjønne valpene er, og selvsagt burde TS beholde mammaen, mens her er det "nei, nei, nei, nei". Morsomt, på en rar måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som velger billig hund er ikke gode hjem, Lola?

.

Nei.

Jojaneikanskje. Aner ikke. Men var ikke sånn jeg mente det egentlig, tenkte mer at oj den hunden var billig og søt vi kjøper den på impuls selv om vi ikke hadde tenkt å ha hund og vi driter i hva slags raser det er i type kjøp.

edit: angående det å undersøke foredrenes søsken og tidligere avkom og sånn, så kommer jeg for min del til å gå grundigere til verks neste gang, men da er det jo fordi jeg faktisk har muligheten til det nå, kjenner folk, vet hva jeg skal se etter, hvem jeg skal spørre, hvor jeg skal lete osv. Det er sannelig ikke lett når man er helt fersk hundekjøper og ikke kjenner til hvordan ting fungerer. Kan vel si at jeg hadde litt nybegynnerflaks (sjekket for det grunleggende altså, HD og snakket mye med oppdretter før kjøp. Så det var jo ikke helt blindebukk heller)Men det er vel en annen diskusjon egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se hvordan reaksjonene på det å skaffe seg en blandingshund kan være så forskjellige i denne tråden, og tråden om den unge tispa med kull. I den andre tråden er det sukking over hvor skjønne valpene er, og selvsagt burde TS beholde mammaen, mens her er det "nei, nei, nei, nei". Morsomt, på en rar måte :)

Nå har jeg ikke sjekket hvem som har postet hva hvor, men det er vel kanskje litt forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se hvordan reaksjonene på det å skaffe seg en blandingshund kan være så forskjellige i denne tråden, og tråden om den unge tispa med kull. I den andre tråden er det sukking over hvor skjønne valpene er, og selvsagt burde TS beholde mammaen, mens her er det "nei, nei, nei, nei". Morsomt, på en rar måte :)

Djevelens advokat? :lol:

Litt ulike forutsetninger kanskje? Ene tråden - skal være "fostermor" for en tispe med valper og ber om gode råd i den forbindelse. Den andre - trådstarter er ekstremt valpesyk og ber om råd og innspill om hun bør kjøpe valp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se hvordan reaksjonene på det å skaffe seg en blandingshund kan være så forskjellige i denne tråden, og tråden om den unge tispa med kull. I den andre tråden er det sukking over hvor skjønne valpene er, og selvsagt burde TS beholde mammaen, mens her er det "nei, nei, nei, nei". Morsomt, på en rar måte :)

Valper ER jo skjønne de :lol:

Men er det de samme som sier "behold behold" i den tråden som sier "ikke kjøp ikke kjøp" i denne? (jeg har ikke vært i den andre tråden jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sjekket hvem som har postet hva hvor, men det er vel kanskje litt forskjell der?

Djevelens advokat? :lol:

Litt ulike forutsetninger kanskje? Ene tråden - skal være "fostermor" for en tispe med valper og ber om gode råd i den forbindelse. Den andre - trådstarter er ekstremt valpesyk og ber om råd og innspill om hun bør kjøpe valp.

Valper ER jo skjønne de :lol:

Men er det de samme som sier "behold behold" i den tråden som sier "ikke kjøp ikke kjøp" i denne? (jeg har ikke vært i den andre tråden jeg)

Nei, det var ikke et forsøk på å være djevelens advokat, og ja, det er litt forskjellige forutsetninger for moren, og nei, jeg aner ikke om det er de samme personene som svarer (det var ikke det som var poenget heller). Men i begge kullene er det valper som trenger nye hjem. I begge kullene så er det alt født valper.

Nei, jeg anbefaler ikke folk å kjøpe blandingshund, mest fordi det er MER uforutsigbart enn å kjøpe rasehund, det er ikke så mye billigere, og fordi man ikke kan delta på forskjellige ting - utstilling og MH/FA, f.eks. Men med tanke på siste tidens fokus på rasehundavl, så syns jeg kanskje det å gi folk påpakk for å kjøpe utesta og derfor usunne hunder, blir litt merkelig. I all den tid man avler hunder som SKAL være dysfunksjonelle for å være rasetypiske, så er det interessant å se hvor viktig helse plutselig er så fort man snakker om kjøtere :) Ikke vondt ment, vi har fortsatt en diskusjon om f.eks nødvendigheten av øyelysing på min rase, 2 år etter at det ble innført krav om kjent status på øynene på avlsdyr, det er fortsatt sykdommer vi ikke snakker så høyt om på min rase også (selv om den er ganske frisk, sånn generelt).

Mulig det bare er meg, men jeg har blitt ganske desillusjonert og lei krangler om helsetesting de siste årene. Vi skulle f.eks hatt ei reinrasa groenendael-tispe som skulle ha blitt ett år i dag, hun ble avlivet for en drøy måned siden pga AA. Da får man sånne idiotiske tanker som "hva er poenget, egentlig?". Det i kombinasjon av avsløringer om rasehundavl, har tydeligvis brent alt "kruttet" i forhold til blandingshund-kjøp for meg. Jeg ser ikke helt at det ene skal være bedre enn det andre, pr dags dato :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg, men jeg har blitt ganske desillusjonert og lei krangler om helsetesting de siste årene. Vi skulle f.eks hatt ei reinrasa groenendael-tispe som skulle ha blitt ett år i dag, hun ble avlivet for en drøy måned siden pga AA. Da får man sånne idiotiske tanker som "hva er poenget, egentlig?". Det i kombinasjon av avsløringer om rasehundavl, har tydeligvis brent alt "kruttet" i forhold til blandingshund-kjøp for meg. Jeg ser ikke helt at det ene skal være bedre enn det andre, pr dags dato :)

Det er vel akkurat det som er mine tanker også for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trådstarter i denne tråden ber om råd og innspill og får det. :)

Men så vidt jeg kan se, så er ikke spørsmålet rasehund kontra blandingshund, spørsmålet er vel heller 1 hund kontra 2 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Djevelens advokat? :lol:

Litt ulike forutsetninger kanskje? Ene tråden - skal være "fostermor" for en tispe med valper og ber om gode råd i den forbindelse. Den andre - trådstarter er ekstremt valpesyk og ber om råd og innspill om hun bør kjøpe valp.

Ulike forutsetninger?

Hva tror du skjer den dagen en sonis annonserer at de vil ha kull fra blandingstispa soelv tar vare på for tiden? Da blir det antagelig mer awwwwww - heldige duuuuuuuu - fy søreeeeeen osv. - Da er det antagelig ingen som løfter pekefingeren å sier "næhhh.... ikke gjør det, du vil jo ikke ha en blanding" Eller tror noen at sonisene kommer til å advare andre soniser om å ta en valp fra det kullet?

Til TS - jeg skjønner at du er valpesjuk, men tenk deg godt om.... Om du føler at du langt inn i sjelen har lyst på så tar du en. Hund er hund nå for tiden, en blanding setter svært få begrensninger på aktivitet med unntak av utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg, men jeg har blitt ganske desillusjonert og lei krangler om helsetesting de siste årene. Vi skulle f.eks hatt ei reinrasa groenendael-tispe som skulle ha blitt ett år i dag, hun ble avlivet for en drøy måned siden pga AA. Da får man sånne idiotiske tanker som "hva er poenget, egentlig?". Det i kombinasjon av avsløringer om rasehundavl, har tydeligvis brent alt "kruttet" i forhold til blandingshund-kjøp for meg. Jeg ser ikke helt at det ene skal være bedre enn det andre, pr dags dato :)

Men, på en annen side, den groenendaeltispa som skulle vært ett år i går, var også den ENESTE på rasen i HELE fjor som hadde anmerkninger på albuene. Det sier meg at det nytter, selv om du og jeg var de uheldige denne gangen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike forutsetninger?

Hva tror du skjer den dagen en sonis annonserer at de vil ha kull fra blandingstispa soelv tar vare på for tiden? Da blir det antagelig mer awwwwww - heldige duuuuuuuu - fy søreeeeeen osv. - Da er det antagelig ingen som løfter pekefingeren å sier "næhhh.... ikke gjør det, du vil jo ikke ha en blanding" Eller tror noen at sonisene kommer til å advare andre soniser om å ta en valp fra det kullet?

Til TS - jeg skjønner at du er valpesjuk, men tenk deg godt om.... Om du føler at du langt inn i sjelen har lyst på så tar du en. Hund er hund nå for tiden, en blanding setter svært få begrensninger på aktivitet med unntak av utstilling.

En tankevekker, det du skriver om. Hvorfor skulle valpene til soelvd være mer "akseptert" enn den jeg vurderer? Begge to er blandingskull, med valper som trenger gode hjem.

Jeg ser på meg selv som en over middels opplyst og engasjert hundeeier. Og på en måte er jeg egentlig ikke imot blandingsavl. Blandinger er i mine øyne like mye verdt som rasehunder. Alle rasehunder er jo resultat av blandinger selv. Rasehunden er jo egentlig den som er en "motehund", folk som har avlet på hunder med likt utseende eller egenskaper. Men for all del - rasehunder er mer forutsigbare på alle punkter, det er jeg klar over.

Jeg er fortsatt i tvil. På en måte sier hjertet mitt at jeg har lyst på akkurat den valpen. Siden jeg så den tenkte jeg: min! Siden de bor ca. 2 timer fra hvor jeg bor, har jeg ikke hilst på dem på en stund. Men skal dit en tur neste mandag, hvis ikke valpen blir bestilt før det, kan det godt hende jeg kjøper den. Hvis jeg fortsatt liker gemyttet på valpen. Skal også hilse på hannhunden den dagen. :)

Har tatt til meg alle synspunkter, og har satt meg selv i tankeboksen utallige ganger nå. Samtidig lurer jeg på om mange har brent seg på tanken at blandingshund er fy fy - uansett? Er alle rasehunder fantastiske..? Bare undrer meg.. :twitch:

Men tar ingen hastige beslutninger, dette er noe jeg har vurdert siden valpene ble født.

Edit: Spørsmålet er en blanding av 1 eller 2 hunder, og blandingshund eller rasehund. :)

Endret av Snickers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, på en annen side, den groenendaeltispa som skulle vært ett år i går, var også den ENESTE på rasen i HELE fjor som hadde anmerkninger på albuene. Det sier meg at det nytter, selv om du og jeg var de uheldige denne gangen.

Nå ja. Det er 6 (4 med D og 2 med C) røde langhårsbelgere med anmerkninger på albuene, 1 korthårs med C. På hoftene er tallene på samme varianter hhv 6 og 2. I tillegg, om vi skal være litt slemme, har vi 9 påviste diagnoser (mulig det er noen som er øyelyst to ganger, jeg gadd ikke å sjekke - men jeg har på den andre siden ikke tatt med mistenkte heller) på øyne på terv, 2 på sort.

Nei, jeg anbefaler det ikke blandningshund fremfor rasehund, jeg foretrekker rasehunder selv. Men jeg har blitt litt for desillusjonert til å orke å løfte pekefingeren og komme med formaninger om alt man ikke veit når man kjøper seg kjøter, for det er ikke nødvendigvis så innmari mye bedre å kjøpe rasehund. Forøvrig, den eneste hunden jeg har hatt som har blitt normalt gammel (nesten 13 år), var en kjøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se hvordan reaksjonene på det å skaffe seg en blandingshund kan være så forskjellige i denne tråden, og tråden om den unge tispa med kull. I den andre tråden er det sukking over hvor skjønne valpene er, og selvsagt burde TS beholde mammaen, mens her er det "nei, nei, nei, nei". Morsomt, på en rar måte :)

Jeg synes det er to helt forskjellige ting. Tispa er jo "voksen", vi ser mye av hva som bor i henne og vi har henne dessuten en stund etter at valpene har reist før vi bestemmer oss. Vi ville aldri hatt en valp fra dette kullet liksom :P Poenget er uansett at her vet vi i stor grad hva vi får, detvet man ikke om man velger en blandingsvalp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er to helt forskjellige ting. Tispa er jo "voksen", vi ser mye av hva som bor i henne og vi har henne dessuten en stund etter at valpene har reist før vi bestemmer oss. Vi ville aldri hatt en valp fra dette kullet liksom :P Poenget er uansett at her vet vi i stor grad hva vi får, detvet man ikke om man velger en blandingsvalp. :)

Ja, med tispa vet dere jo hva dere får. Blir samme som om jeg hadde kjøpt tispa som jeg vurderer valp fra.. Det som menes er vel at om noen fra sonen velger valp fra ditt kull, blir det jo akkurat samme som med den valpen jeg vurderer, selv om "min" valp er blanding av kun 2 raser, og dine valper mange flere raser. Ergo mer uforutsigbarhet. Og selv da kommer det antakelig mer jubel enn formaninger - merkelig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men drit nå i hva andre mener i forhold til blandingsavl eller ikke. Jeg synes du selv må gjøre en vurdering på hva du mener er riktig. Jeg kjenner masse folk med kjempetrivelige blandingshunder av ymse slag, og tenker ikke at blandingsvalp er synonymt med drittbikkje. Så du må bare overveie hva du ønsker deg og hva du synes føles rett, tror jeg. Det er bare du som kan ta det endelige valget allikevel. :) Når alt kommer til alt så vil jeg påstå at en hund er en hund, blanding eller ei!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 2 år siden kjøpte jeg en blanding fra finn.no

oppdretteren hadde mor, far, bestemor, onkel og tante selv, så jeg fikk hilst på flere av hundene i den nærmeste familien...

Nå 2 år senere er jeg døds fornøyd! Det var meningen at den hunden skulle bli min! Noen ganger må man bare lytte til magefølelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...