Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma - valp eller ikke? Blandings..


Snickers
 Share

Recommended Posts

Huff, denne tråden er ikke god for meg, jeg som ble forelsket i en blandingshund på omplasseringsenteret nede i Spania.

Jeg signerer bare Maria. Du må tenke på hva du selv vil, ikke hva alle andre mener. Møt valpen igjen, møt faren og føl på hva du selv syntes. Det kan dukke opp ting med valpen som du ikke trodde kom mtp at det er en blanding, men om du føler at denne hunden bare er din, så tror jeg du uansett vil være fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er strengt talt ingen regel. Ikke aller orker/evner å lete i en jungel av useriøse oppdrettere, og ikke alle er aktiv på Sonen og får Sonens Store Pekefinger i trynet dersom de trår feil i valg

Men, på en annen side, den groenendaeltispa som skulle vært ett år i går, var også den ENESTE på rasen i HELE fjor som hadde anmerkninger på albuene. Det sier meg at det nytter, selv om du og jeg var

Jeg har selv vært i den situasjonen hvor jeg hadde veldigveldigveldig lyst på valp fordi naboen hadde valpekull. Klarte jo knapt å tenke på noe annet. Men i ettertid var jeg glad det ikke ble valp de

Ja, med tispa vet dere jo hva dere får. Blir samme som om jeg hadde kjøpt tispa som jeg vurderer valp fra.. Det som menes er vel at om noen fra sonen velger valp fra ditt kull, blir det jo akkurat samme som med den valpen jeg vurderer, selv om "min" valp er blanding av kun 2 raser, og dine valper mange flere raser. Ergo mer uforutsigbarhet. Og selv da kommer det antakelig mer jubel enn formaninger - merkelig? :D

Jo, men det er jo bare utrolig sært. Det er i alle fall ikke noe BEDRE å kjøpe disse :lol:

Men, er du forberedt på at den kan bli lik den ene rasen, lik den andre rasen, bli en salig blanding, hente det verste fra begge raser, etc? Du vil ha hunden uansett hva den får med seg?

Ang standpunkt i forhold til blandingsavl så synes jeg ikke det er å støtte blandingsavl. Valpene er født og valpene trenger gode hjem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er to helt forskjellige ting. Tispa er jo "voksen", vi ser mye av hva som bor i henne og vi har henne dessuten en stund etter at valpene har reist før vi bestemmer oss. Vi ville aldri hatt en valp fra dette kullet liksom :P Poenget er uansett at her vet vi i stor grad hva vi får, detvet man ikke om man velger en blandingsvalp. :)

Det er vel ikke det som er poenget? Disse valpene du tar deg av, trenger også hjem, vil du anbefale alle som tar kontakt med deg ang de å skaffe seg en renraset hund i stedet? Eller har du tenkt å ha de til de er voksne, så folk veit hva de får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det som er poenget? Disse valpene du tar deg av, trenger også hjem, vil du anbefale alle som tar kontakt med deg ang de å skaffe seg en renraset hund i stedet? Eller har du tenkt å ha de til de er voksne, så folk veit hva de får?

Da misforstod jeg deg, baklager. :) Og nei, jeg vil ikke det, men for å være ærlig så merker jeg jo at det er et dilemma - for jeg ville nemlig aldri hatt en av valpene selv. Men det betyr ikke at jeg saboterer omplasseringssenterets forsøk på å omplassere. Om noen absolutt skal ha min mening så sier jeg at det er en trivlig tispe, trivlige valper, ikke helt min rase blandinger da jeg går etter litt andre hunder, etc. Sånn må det bare bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det som er poenget? Disse valpene du tar deg av, trenger også hjem, vil du anbefale alle som tar kontakt med deg ang de å skaffe seg en renraset hund i stedet? Eller har du tenkt å ha de til de er voksne, så folk veit hva de får?

Men det er jo litt forskjell på Soelvd og den andre hunden sine eiere. Dette er (etter det jeg har skjønt) planlagt blandingsavl. Her støtter du en oppdretter med 5000 kroner. Det øker jo sjangsen for at de vil fortsette med blandingsavlen sin. Det blir samme tankegang som å kjøpe en hund fra dyrebutikk. Ja, du redder kanskje den ene hunden, men til gjengjeld så vil jo dyrebutikken fortsette å kjøpe inn valper siden det er marked for det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo litt forskjell på Soelvd og den andre hunden sine eiere. Dette er (etter det jeg har skjønt) planlagt blandingsavl. Her støtter du en oppdretter med 5000 kroner. Det øker jo sjangsen for at de vil fortsette med blandingsavlen sin. Det blir samme tankegang som å kjøpe en hund fra dyrebutikk. Ja, du redder kanskje den ene hunden, men til gjengjeld så vil jo dyrebutikken fortsette å kjøpe inn valper siden det er marked for det.

Men resultatet er det samme - du får deg en kjøter du ikke aner noe om sykdomshistorikk på linjene på, hva slags egenskaper valpen har, og hvordan den blir seendes ut som voksen. Hvilket pleier å være argumentene mot kjøtere - at det er uforutsigbart. Soelvds valper er ikke mer forutsigbare enn hva dette kullet her er, selv om Solevd gjør en strålende innsats som fostermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo litt forskjell på Soelvd og den andre hunden sine eiere. Dette er (etter det jeg har skjønt) planlagt blandingsavl. Her støtter du en oppdretter med 5000 kroner. Det øker jo sjangsen for at de vil fortsette med blandingsavlen sin. Det blir samme tankegang som å kjøpe en hund fra dyrebutikk. Ja, du redder kanskje den ene hunden, men til gjengjeld så vil jo dyrebutikken fortsette å kjøpe inn valper siden det er marked for det.

Dette er ikke noe jeg tenker på. Kullet var ikke planlagt i utgangspunktet, men når hunden stakk ut og parret seg, så tenkte de "hvorfor ta abort, tispen og hannhunden er jo begge to såå fine.." Så jo, noe sløvt etter min mening, men folk er forskjellige.

Men resultatet er det samme - du får deg en kjøter du ikke aner noe om sykdomshistorikk på linjene på, hva slags egenskaper valpen har, og hvordan den blir seendes ut som voksen. Hvilket pleier å være argumentene mot kjøtere - at det er uforutsigbart. Soelvds valper er ikke mer forutsigbare enn hva dette kullet her er, selv om Solevd gjør en strålende innsats som fostermor.

Sant det. Begge to er kull med valper som trenger hjem :) Hvorfor gjøre forskjell? :icon_confused:

Er enda usikker, men skal som sagt bestemme meg på mandag, når jeg møter valpene igjen og treffer på pappan.. På en måte tenker jeg at jeg heller vil peile meg inn på et lovende kull med sheltie eller dsg. Men FØLER liksom at dette er MIN valp... Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Opp til deg, valpene er født og trenger gode hjem uansett. Er det ikke en gang fra planlagt blandingskull, så er det jo ikke noe du støtter slik sett.

Men teng nøye gjennom om du er klar for en ny valp og hund i det hele tatt, og om rasekombinasjonen i seg selv er noe du kunne tenkt deg. :) Ikke bare bli helt frelst i at valpen er så liten og søt, men tenk langsiktig.

Er du virkelig klar for en valp nå, har både tid, råd og lyst til det, så slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t Som jeg har forstått er disse valpene resultat av lengre "selskapshundavl", og de fleste av hundene som er bruk i "avlen" bor nært.

Dette er ikke noe jeg tenker på. Kullet var ikke planlagt i utgangspunktet, men når hunden stakk ut og parret seg, så tenkte de "hvorfor ta abort, tispen og hannhunden er jo begge to såå fine.." Så jo, noe sløvt etter min mening, men folk er forskjellige.

Disse to slår hverandre litt ihjel..

ER de et planlagt kull av blandingsvalper, eller ikke? Og hvordan kan de være så sikre på hvem faren er, om tispa stakk av? Ja, siden det tydeligvis er generasjoner av avl i nærområdet, så kan jo hvem som helst av disse små familiehundmixene av bc og papillon være faren?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to slår hverandre litt ihjel..

ER de et planlagt kull av blandingsvalper, eller ikke? Og hvordan kan de være så sikre på hvem faren er, om tispa stakk av? Ja, siden det tydeligvis er generasjoner av avl i nærområdet, så kan jo hvem som helst av disse små familiehundmixene av bc og papillon være faren?

Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å finne ut hvilken hann som har vært bortpå tispa hvis man finner henne etter noen få minutter. :) Og dette kullet kan jo være ikke-planlagt selv om begge foreldrene er et resultat av "selskapsavl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å finne ut hvilken hann som har vært bortpå tispa hvis man finner henne etter noen få minutter. :) Og dette kullet kan jo være ikke-planlagt selv om begge foreldrene er et resultat av "selskapsavl".

Det blir det samme greiene uansett i min bok. Man er med på å skape et marked for denne avlen.

Jeg ville enkelt og greit ikke gitt penger til noen som brydde seg så lite om avl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å finne ut hvilken hann som har vært bortpå tispa hvis man finner henne etter noen få minutter. :) Og dette kullet kan jo være ikke-planlagt selv om begge foreldrene er et resultat av "selskapsavl".

Nei, det trenger ikke være vanskelig om man tar de på fersken :) Men er det eneste hannen som har vært på? Man vet jo ikke sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk blir forvirra. Det er sånn at både moren og faren er valper av disse småhundene som folk avler på i den bygda, som er blandinger av bc og papillon (sier de ihvertfall). Eieren av tispa forklarte det sånn at hun ikke hadde tenkt å ha kull på tispa, men så sprang den ut av huset og ut på gata, hvor hun så den parre seg med hannhunden, og de hang. Eieren av hannen beklagde seg jo, og hun fikk ingen penger for parringen (of course..) Tispa springer ikke løs til vanlig.

Men som sagt, de vurderte jo ikke abort engang, og vet ikke om hun hadde tenkt å ha kull på et senere tidspunkt.. Så noe sløvt. Men sånn er nok tankegangen i den bygda, har alltid vært sånn.

Har nok aldri sagt at jeg ikke vil ha bc? Sheltien min likner jo litt på bc i gemyttet. Eneste er at jeg ikke vil ha sterke gjeterinstinkter.. Hverken tispa eller hannen har det, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja. Det er 6 (4 med D og 2 med C) røde langhårsbelgere med anmerkninger på albuene, 1 korthårs med C. På hoftene er tallene på samme varianter hhv 6 og 2. I tillegg, om vi skal være litt slemme, har vi 9 påviste diagnoser (mulig det er noen som er øyelyst to ganger, jeg gadd ikke å sjekke - men jeg har på den andre siden ikke tatt med mistenkte heller) på øyne på terv, 2 på sort.

Du skjønte sikkert at jeg snakka om den svarte varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Papillon, er nok ikke så dumt. Hun er kanskje tilbøyelig til det siden jeg er slekt, og dessuten VET hun at valpen får et bra hjem hos meg. :)

Men i dag faller dommen. Kjører dit i kveld. Planen er å knipse litt bilder også :) Kjenner jeg er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Papillon, er nok ikke så dumt. Hun er kanskje tilbøyelig til det siden jeg er slekt, og dessuten VET hun at valpen får et bra hjem hos meg. :)

Men i dag faller dommen. Kjører dit i kveld. Planen er å knipse litt bilder også :) Kjenner jeg er spent!

Lykke til, kjenn på magefølelsen og for guds skyld: husk å dele bildene med oss! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag var vi altså å hilste på valpene. De var blitt enda søtere.. Vi fikk hilse på faren også, en papillonblanding :) Det er nok nesten bestemt at vi kjøper valpen. Skal bare ha godkjenning fra husverten først. :) Føles rett ut, dette.

008.jpg

013.jpg

sko

058.jpg

059.jpg

088.jpg

099.jpg

"Våres" valp :ahappy: Den var den mest frampå valpen i kullet, veldig nysgjerrig og leken av seg. Han var også størst i kullet, og hadde minst miniatyrhundpreg.

015.jpg

Tispa :)

022.jpg

Maat :D

062.jpg

Ramponering av sko på gang!

055.jpg

Tispa, passer på valpen "vår"

024.jpg

broder

050.jpg

Denne krøyp opp i fanget på typen, han smelta helt. Det skjønner jeg godt.. :wub:

053.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...