Gå til innhold
Hundesonen.no

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks


Justisia
 Share

Recommended Posts

Hunden det gjelder er øyelyst fri, har vært hos en annen veterinær om er spesialist på området på mandag og blitt friskmeldt.

Om denne hunden er øyelyst fri, så betyr det at øyelysinga i UK KUN ser på øyeeplet, og ikke øyelokk slik som i Skandinavia.

Denne hunden er mer ektropisk enn min som skal øyelyses snart, og jeg VET hun vil få mild (muligens moderat) ektropion som anmerkning. Får hun uttalt, så droppes alle avlsplaner, selv om hun ellers er frisk som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks

Synes likevel det er trist at hengende øyne (med eller uten feilstilte hår) automatisk sidestilles med en usunn hund. Det finnes da så mye mer på en hund og mange lidelser er så langt værre? Det ER b

Fy søren, dette synes jeg var helt rått, jeg!

Ærlig talt, det er da helt innlysende at en hel del trekk ikke er bra for hunden, uansett om det står i en standard eller ikke? Som røde, hengende øyne, altfor kort snute, for krappe vinkler bak, for korte bein, altfor mye pels osv. Skjønner ikke at det er noe i diskutere engang, jeg. :icon_confused:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bullmastiff-folk på Facebook, og de er ikke spesielt imponert over veterinærsjekken, jeg tror de syns det er en uting. Synd for en rase som allerede ikke helsetestes veldig mye her borte (derfor vi var så glade over å ha funnet en oppdretter som hadde frivillig helsetestet begge foreldre!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg tilbake det jeg sa etter å ha lest innlegget til Belgerpia, om hunden faktisk HAR diagnose på feilstilte øyehår så har jo veterinærsjekken gjort jobben sin.

Spiller jo ingen rolle hvor mange championater hunden har i mange land forsåvidt, veterinærsjekk er noe nytt.

det samme gjør jeg ang. det jeg skrev om hundens øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er forferdelig at det har kommet til det punktet i dag med enkelte raser.

Men virkelig for denne veterinærsjekken, håper virkelig det bare blir forbedret og at NKK snart kommer etter (og andre, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi går rundt og anbefaller folk å kjøpe NKK registrert rasehund istedenfor blandinger fordi du vet mer hva du får...

Jeg har personlig aldri sagt til noen at de skal kjøpe NKK-registrert hund fordi de VET hva de får - men jeg oppfordrer til å velge NKK-registrert valp fordi en dermed på FORHÅND har mulighet til å sjekke visse helsefakta og familieforhold på DogWeb. Dermed kan valpekjøper ta et bevisst valg, om de ønsker.

Er dette en sjekk alle hunder har måttet gå gjennom, eller en sjekk noen få utvalgte har vært med på?

Dette har variert - på en utstilling gikk jeg først inn med en hund, før jeg hentet den neste i bilen - og ble da geleidet forbi veterinærsjekken med beskjed om at jeg jo nettopp hadde kommet inn. Mens på en annen virket det som om absolutt alle hunder ble sjekket gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager lang engelsk post, men tenkte det kunne være interessant for dere å se hva mange engelske oppdrettere og showfolk mener. Her er fra en lukket gruppe på Facebook som arrangerer et møte for å diskutere veterinærsjekken:

Exhibitors Choice & Voice

AN OPEN MEETING will be held on Thursday 15th March to discuss the implications of the health checks carried out at Crufts and arrive at some conclusions which would be forwarded to the Kennel Club.

EVERYONE WHO IS PASSIONATE ABOUT OUR SPORT IS REQUESTED TO ATTEND - REGARDLESS OF WHAT BREED YOU HAVE AS THIS AFFECTS EVERYONE Your opinions on how to go forward Do you think it is right for Judges opinions to be over turned by a Vet ..This policy is not about 15 breeds, it is about the DISCRIMINATION it imposes on our sport. It is the knee jerk reaction our KC had to Jemima Harrison and PDE. They gave this "policy" no thought - just reacted! Judges can choose to withhold BOB or the CC winners can choose not to go forward for BOB...BUT that is NOT the issue.

It is the policy we have to change! Why should 15 breeds have to have their 3rd CC and title of Champion ratified by a vet when the 100 and odd other breeds just get their title confirmed. Why can those breeds just walk into the group but the 15 others have to be vet checked? The discrimination is unjust and in any other walk of life, would be vilified. If we let this continue we are our own worst enemies. We have to act to CHANGE the policy. The KC is private members club and is a business and at the moment, not fit to be our governing body. They exist purely because of US.....no pedigree dogs, no KC. Discrimination is abhorent in any walk of life, why should we allow it to prevail in our sport! Comment from Joy Bradley

A Prime Minister of pedigree dogs and their exhibitors n…however he has not said anything that the rest of us have not thought to say, most especially as the fiasco that is Crufts 2012 has now brought this to a head. But the difference that Andrew Brace makes to this whole issue is that whilst individuals gripe and talk among one another, the PM has the clout to make his voice heard above the white noise!

As exhibitors we have watched the slow motion car crash that Pedigree Dogs Exposed started in 2008 and which is now threatening our sport and ridiculing us across the World.

Had the PM been in charge this would NOT have happened on his watch. The KC have had almost four years warning and yet only responded at the last moment. Too little, Too late. Too wrapped up in their own world, the KC have sold us down the Swanie River. So what would the PM have done? Applied common sense? Yes! Been suckered into a programme that made the KC look like a ‘little boys’ club? No! Conceded time and again to the demands of those with not an iota of care about the dogs but only pounds signs in their eyes? No! Made the greatest dog show in the World into a laughing stock? NO! Andrew Brace is articulating our dissatisfaction. We have all said it at some time. The KC are not looking after us. The PM of pedigree dog exhibitors IS! He has put his head above the parapet and is saying it like it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tåplig måte å kalle inn til et møte på. Hva er vitsen med å diskutere noe som møteleder allerede har bestemt seg for? Stakkars den jævelen på det møtet som står på "feil" side. Med sånn ordbruk og argumentasjon allerede i møteinnkallelsen så kan det bli friskt..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om denne hunden er øyelyst fri, så betyr det at øyelysinga i UK KUN ser på øyeeplet, og ikke øyelokk slik som i Skandinavia.

Denne hunden er mer ektropisk enn min som skal øyelyses snart, og jeg VET hun vil få mild (muligens moderat) ektropion som anmerkning. Får hun uttalt, så droppes alle avlsplaner, selv om hun ellers er frisk som en fisk.

Hunden er øyenlyst i ett østeuropeisk land tror jeg - eier er ikke engelsk.

For en tåplig måte å kalle inn til et møte på. Hva er vitsen med å diskutere noe som møteleder allerede har bestemt seg for? Stakkars den jævelen på det møtet som står på "feil" side. Med sånn ordbruk og argumentasjon allerede i møteinnkallelsen så kan det bli friskt..

Enig - det er det mest dustete jeg har lest.

Og siden NÅR ble dommere bekymret over en hunds funksjonalitet da - det er forsvinnende få dommere som har peiling på god anatomi i utgangspunktet. Hadde de kunnet noe om det så hadde vel neppe ekstreme individer vunnet noe som helst tenker jeg.

Jeg er all for veterinærsjekk, og jeg synes det er fint at det er ekstra fokus på raser man VET sliter med sykdom - jeg synes vel kanskje at veterinærsjekken burde være obligatorisk for samtlige BIR vinnere sånn litt i rettferdighetens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt nedover der de diskuterte, syns det er mye dårlig holdning ute å går hos mange av dem.

Eksempelvis mener de at om spesifikke raser skal sjekkes, så skal ALLE hundene som deltar sjekkes. Ehh? Ja, lyst til å betale mye mer da, for at flere tusen hunder på en utstilling skal veterinærsjekkes? Fungerer ikke i praksis.

Ja, The Kennel Club følte seg nok presset til å gjøre noe og handlet muligens litt i blinde, men jeg tror på lang sikt det vil være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får takke seg selv. Nå har det jo blitt sånn at noen raser sliter altfor mye med helseproblemer. Når de tydeligvis ikke klarer å ordne opp uten innblanding, så er jeg bare positiv til helsetest på rasene med mye dritt. Jeg ser ikke poenget med at mange penger skal gå med for at f.eks. "mine" raser RR og shiba skal gjennomgå en helsetest. For rettferdighetens skyld? Nei, det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på PDE-bloggen og lånt litt bilder.

Her er bilder fra nappene på crufts. For det meste et deprimerende syn:

Crufts-504.jpg

Crufts-511.jpg

Crufts-569.jpg

Crufts-652.jpg

...men, se på denne tispen på 16 mnd!

Crufts-796.jpg

Crufts-809.jpg

Crufts-805.jpg

Crufts-748.jpg

Her står også litt om ectropion med tanke på helse osv.

Ian Mason, Chief Panellist of the BVA/KC/ISDS Eye Scheme said:

"When ectropion is present the eyelids, blink reflex and tear film are unable to properly shield and lubricate the eye. The lower conjunctival sac is exposed to air, dust, debris and bacteria resulting in inflammation of the conjunctiva. In some cases corneal changes may also occur. Entropion may further complicate the condition. Published data as to the incidence of ectropion in various breeds are not available, although it would seem apparent that it is highly prevalent in some breeds."

Following Pedigree Dogs Exposed in 2008, the Kennel Club’s Breed Standards and Conformation Group (now a subgroup of the KC’s Dog Health Group) met with the high profile breed representatives to discuss a number of issues relating to conformation, health and welfare. Professor Sheila Crispin, BVA/KC/ISDS eye panellist (and Chief Panellist at the time), provided some detailed information on health issues relating to the eye, which included the following comments on eyelid anatomy:

"Poor eyelid anatomy, which is a largely a consequence of the anatomy of the head and the excessive amounts of skin. The majority of dogs with this type of head shape have a degree of conformational eyelid deformity.

"The conformational deformities of the eyelids and poor support at the lateral canthus (the outer corner of the eye) can produce a combination of entropion (eyelid turning in) and ectropion (eyelid turning out). The deformities result in a so-called 'diamond eye' with a characteristic kink in the central portion of the upper and lower eyelids and, most commonly, upper lid entropion and lower lid ectropion.

  • Because of the poor eyelid anatomy, the dog cannot blink effectively, so that there is inadequate distribution of the tear film and a tendency to develop corneal complications (exposure keratopathy and desiccation). Excessive evaporative tear film loss can exacerbate the situation.
  • The poor eyelid conformation also means that tear drainage may be compromised as the upper and lower puncta (drainage holes) are malpositioned. This may result in tear overflow (epiphora) and unsightly tear staining.
  • The entropion is a possible source of corneal damage and pain because of direct mechanical abrasion of the cornea from eyelashes and skin hairs.The ectropion results in chronic conjunctival exposure and drying - chronic conjunctivitis and a greater likelihood of infection result.

"It is important to recognise that such poor eyelid conformation is a source of pain and chronic low grade misery for affected dogs. The surgical correction of such defects can be expensive - and time consuming, as more than one operation may be needed."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes likevel det er trist at hengende øyne (med eller uten feilstilte hår) automatisk sidestilles med en usunn hund. Det finnes da så mye mer på en hund og mange lidelser er så langt værre?

Det ER begrenset hva en "utstillingsveterinær" kan sjekke, selvsagt. Og denne brukte vel ikke noe ekstra utstyr for å sjekke hundene heller - kun det han/hun kunne se eller kjenne selv?

Så jeg synes uansett det er veldig skummelt å henge seg opp i denne ENE tingen er uansett hvor ille det er for hunden/rasen.

Javel, så avler man for å få hunder gjennom vet.sjekken, da - sørger for at øynene er stramme og fine og at den ikke har for mye løshud. Hva så? Er rasen som helhet nødvendvis blitt noe sunnere av den grunn? Tja, jo - fordi øynene er det. Men resten, da? Hva om f.eks. denne clumberen er en av de bedre mht HD/AA-index - skal man da droppe den i avl for å bruke noen dårligere kun pga øynene? Og hva om andre veterinærer sier at øyene er helt fine (hvis det nå er sant) - hvorfor er det denne ENE veterinæren på Crufts som har det avgjørende ordet?

Kan man kanskje tenke seg at man kan pålegge oppdretterne (og kennelklubber) å ha mer enn en tanke i hodet samtidig? (Ler litt mens jeg skriver det - for ser jo idiotien i det jeg sier da så mange oppdrettere avler kun etter utst.resultater, men "bare with me"..)

Innskrenker man avlsmaterialet i napolitansk mastiff (blodhund, basset, eng.bulldog) til KUN hunder som har perfekte øyerender - hva står man da igjen med?

Populært og publikumsvennlig tiltak av KC, men meget lite produktivt for å forbedre helsen til rasehunder generelt.

Hva med helsesjekker før championat godkjennes? (Som såklart skal gjøres av godkjente veterinærer for nettopp dette)

Evt. av avlsdyr sånn generelt? Husk at engelskmenn er laaaangt ifra best i klassen når det kommer til helsesjekking av noe som helst...

Krav om ymse offisielle/offentlige helsesjekker (HD/AA/øyelysning/PL, osv) før man får registrert valper?

Jeg mener fast og bestemt at det er DER man må starte - ikke plukke ut 5 av 200 BIR-vinnere på verdens mest prestisjefylte utstilling og si at "DE 5 der er usunne!"

Hva med alle de hundene som stilte i rasene sine (og kanskje vant) som hadde hjertefeil, allergier, HD/AA, våteksem, osv, osv. Er de da ekstra sunne fordi de har bra øyne?

Jeg har hatt (og vunnet med) en hund som hadde både sterk HD og hjertefeil (døde 5 år gammel pga det) - han hadde sklidd rett igjennom den helsesjekken på Crufts, mens f.eks. den clumberen ville likevel stå igjen som den "usunne" av de to? Hadde ikke nølt ett sekund på hvilken jeg hadde villet brukt i avl i alle fall...

Men, men - dette var vel et nødvendig PR-stunt som er gjort i rett tid. Husk at BBC trakk tv-programmet sitt rett etter Pedigree Dogs Exposed-filmen kom. Nå er de tilbake som sponsorer og PR-kanal igjen. Så det har vel vært litt byttehandel på bakrommet der, vil jeg tro. Og det er ingen tvil om at KC har en laaaang vei å gå før de når våre nordiske lands KK helseprogram. Oppdretterne og eierne også, dessverre.

Susanne

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg SusanneL!

Vil også neve at i bloggen til PDE nevner hun at en mulighet er at hunder skal ha godkjent f.eks. helseattester og noe brukskrav, tilpasset rasene selvsagt, FØR de kan stilles ut.

Jeg synes ikke ideen er helt dum, men samtidig så tenker jeg litt at adgang til utstillinger ikke bør sidestilles med avlskrav/anbefalinger.

Jeg tror uansett at den beste veien å gå i hht utstillinger og hva som blir premiert er å utdanne dommere, etterutdanne dem og utdanne dem ennå litt mer. Helt til de alle "tar poenget" om at "det SKAL være sunt å være vakker" (som NKK skriver).

Så synes jeg jo ellers mange raser har mye å gjøre også innad i raseklubbene for å fremme rasens helse, uavhening av ustillingsprestasjoner og bruksprestasjoner. Alle raser har noe man bør ta tak i. I all avl bør man legge helse (og gemytt) i bunn som et absolutt kriterium før man i det hele tatt ser på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*klipp*

Hva med alle de hundene som stilte i rasene sine (og kanskje vant) som hadde hjertefeil, allergier, HD/AA, våteksem, osv, osv. Er de da ekstra sunne fordi de har bra øyne?

Jeg har hatt (og vunnet med) en hund som hadde både sterk HD og hjertefeil (døde 5 år gammel pga det) - han hadde sklidd rett igjennom den helsesjekken på Crufts, mens f.eks. den clumberen ville likevel stå igjen som den "usunne" av de to? Hadde ikke nølt ett sekund på hvilken jeg hadde villet brukt i avl i alle fall...

*klipp*

Det er en vesentlig forskjell på at en hund med HD vinner og en hund med hengende, overflødig hud og hengdende øyne eller inntrøkt nese som gir pusteproblemer. Utstillinger bedømmer hunder etter utseende, dette overdrevede utseende har blitt fremelsket gjennom generasjoner og er nettopp det de ønsker og premierer. HD er et medisinsk problem, men ikke noe som hverken oppdages eller fremelskes på utstilling. Problemet er ikke bare at hundene er syke, men også at utseende som gir disse problemene er det som ønskes av dommere og raseentusiaster. Og DET er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet med at dette muligens bare er et pr - stunt, for å markere et eksempel etc jeg? So what??

Det viktigste er at helse kommer enda mer på tapeten i enkelte deler av utstillingsmiljøet og at enkelte dommere får en smekk. Nei, jeg synes ikke synd på de som ble fratatt titler, ikke litt en gang. Jeg synes mer synd på de av valpekjøperene dems som har gått på bløffen om at de er så friske hunder altså, de skal være sånn.. For ikke snakke om hundene..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å fjerne hele konkurransedelen i utstilling slik at det kun blir en kvalitetsbedømming, dvs det avlsverktøyet det var ment å være. Om det er 10 med exc, men ingen nummer 1-2-3 er det kanskje bedre? Iom at ingen kan bli den beste av de beste, liksom..

-

Og så kan hunden bli champ (eller en helt ny tittel kanskje? ) når den har så og så mange exc, slik og sånne res for helse/metalitet/bruks osv. DA hadde man kanskje ivaretatt hele pakka i en rase?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en start. Tenker at mange som går på utstilling eller bare "har" hund nå kanskje får øynene opp for at helt ekstreme raser og trekk kanskje ikke er så bra. Innlegget til Therese er bra!

Er enig med deg Susanne i at det er mye igjen å ta av, men ett sted må man starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt høl i huet og i det hele tatt å skulle avle på hunder som avviker så inni granskauen fra urhunden.. Jeg synes det er merkelig at folk ikke SER hvor mye vondt man påfører hunder...! Hvor mye ubehag ihvertfall, man kunne unngått. Bare fordi mennesket VIL ha en som ser sånn og sånn ut ( og det er ikke engang pent!)... Eksteriørutstillinger burde bare slutte å eksistere.. Så burde man fra starten av arrangere tester på forskjellige raser, der man inkluderer helsesjekker/tester fra veterinærer, samt ta MH, utholdenhetstester og andre slike tester for å se hvordan HELE hunden er i sin helhet, og ikke hvordan den ser ut..

Høl i huet..! Synes det er dritbra at dette blir slått ned på, og det burde skjedd for en del år siden, for å si det mildt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt høl i huet og i det hele tatt å skulle avle på hunder som avviker så inni granskauen fra urhunden..

Kan du definere eller eksemplifisere bedre hva du mener med urhunden? For med over 400 internasjonalt anerkjente raser, er det et ganske så stort spekter fra chihuahua til irsk ulvehund, så jeg vil tro det er flere enn de 15 rasene som ble sjekket på Crufts som avviker fra urhunden - om de ulike rasene avviker "noe" eller "inni granskauen" fra urhunden kan jo også diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt høl i huet og i det hele tatt å skulle avle på hunder som avviker så inni granskauen fra urhunden.. Jeg synes det er merkelig at folk ikke SER hvor mye vondt man påfører hunder...! Hvor mye ubehag ihvertfall, man kunne unngått. Bare fordi mennesket VIL ha en som ser sånn og sånn ut ( og det er ikke engang pent!)... Eksteriørutstillinger burde bare slutte å eksistere.. Så burde man fra starten av arrangere tester på forskjellige raser, der man inkluderer helsesjekker/tester fra veterinærer, samt ta MH, utholdenhetstester og andre slike tester for å se hvordan HELE hunden er i sin helhet, og ikke hvordan den ser ut..

Høl i huet..! Synes det er dritbra at dette blir slått ned på, og det burde skjedd for en del år siden, for å si det mildt..

Sorry frøken, men tror du virkelig at "urhunden" var så kørka at den løp og løp og løp og løp og løp enda litt til bare for å løpe litt til, sånn som AH'ene gjør? De er ikke så innmari urhunder de heller, på de egenskapene de er avlet på, selv om de har et mer opprinnelig utseende enn disse 5 BIR-vinnerene som ble fratatt BIR-seieren.

Ekstremavl er ekstremavl, det være seg eksteriør eller bruksegenskaper det ekstremavles på. Og som - Therese - skriver, det er ekstremavlen man vil til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...