Gå til innhold
Hundesonen.no

Fantasy bøker


Poter
 Share

Recommended Posts

Mhm, enig. Er klar for litt store hendelser igjen nå, altfor altfor mange cliffhangere i den til nå siste boka :/

Jeg har fantasypause jeg og, leser mye faglitteratur. Jeg ble godt beglodd når jeg på en flytur forrige helg satt og kosa meg med "selvskading - en praktisk tilnærming" :lol:

Haha, da skulle du sett blikkene jeg fikk når jeg leste "Sexual interactions" (pensum til sexologi) eller hadde den liggende fremme og slenge på stuebordet :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

The hunger games.

Såklart de ikke kan lage film 2 og 3 etter det Gyldne Kompasset, for dere som har lest bøkene og historien som ligger til bunn for alt som skjer så ville det jo sikkert skapt HYSTERI i kristne amerika

Trur @Poter sitt forslag kan bli bra, men ellers, bøker eg likar som eg trur eg kunne fått mamma til å lese/høyre: Dresden files - Fantasy krim, lest av langt fleire vaksne enn unge. Hovedperson e

Guest Jonna

Er du syk eller døende????? :o:P:lol:

Jeg skal ikke skrive en selv da :P

Skal lese en bok som heter "Mitt liv, min frihet" handler om en muslimsk somalier som flykter og hvordan tilpasse seg nytt samfunn vs deres samfunn og kvinnesyn osv.

Syns det er interessant i og med jeg kjenner flere med akkurat samme bakgrunn i Norge.

Men ja, ett noe uvanlig bokvalg for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skrive en selv da :P

Skal lese en bok som heter "Mitt liv, min frihet" handler om en muslimsk somalier som flykter og hvordan tilpasse seg nytt samfunn vs deres samfunn og kvinnesyn osv.

Syns det er interessant i og med jeg kjenner flere med akkurat samme bakgrunn i Norge.

Men ja, ett noe uvanlig bokvalg for meg :lol:

Merkelige menneske. :lol:

En annen versjon av Ringenes Herre. Finnes kun i PDF fomat. Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh King Killer er en av mine store kjærligheter og jeg gleder meg som en unge til neste bok.

Jeg tror det er litt sånn at man enten elsker/hater bøkene. :P

Har sittet å brukt mnd på siste boken, av to grunner. Litt lese lei, men klarte ikke slippe taket, og den var litt sånn "det skjer noe snart" bok. Gleder meg til neste.

Akkurat nå er jeg egentlig litt lese lei, så jeg skal droppe fantasi verden og ta en pause ved å lese en selvbiografi på Norsk :P

Nå har jeg lest ut name of the wind og har kjøpt meg bok nr 2. Den første ble litt bedre etterhvert, men jeg er fortsatt ikke helt med.

Syns forsåvidt historien er god, men litt treg. Tror det er pga oppdelingen av kapitlene. Gjør at det er så lett å legge den fra seg etter ett kapittel. Og da går det jo tregt hvis man kun leser ett kapittel om dagen :P (men det er jo litt min skyld, samtidig som at hvis boken hadde vært superspennende så hadde jeg jo ikke klart å lagt den fra meg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg må ha noen bøker å lese i hellas... drar i natt :P Forslag til hvilke jeg bør kjøpe, som er såpass poppis at jeg finner dem på gardermoen eller på kiosker i hellas?

Vet ikke om noen her har lest the dark tower serien (på 7 bøker) som jeg skrev om lenger oppe i tråden, men elsker iallefall de bøkene, det er stort, mystisk, spennende, litt skummelt, og får deg til å tenke. Men har ikke lest noen bøker siden som har gitt meg samme følelsen... men har stort sett gått i pensumbøker da :lol:

Stephen King var forøvrig veldig inspirert av ringenes herre da han begynte å skrive den første boken som nittenåring, men likevel så er bøkene hans noe helt annet, men sammenlignbart kanskje pga. dybden i det hele.Dog må jeg bare innrømme at jeg aldri kom meg igjennom Ringenes Herre, digget filmene, men bøkene not so much.

Så jeg ønsker meg bøker som ikke foregår i "middelalderen", mer moderne, eller noe helt annet men som har likheter med en slags paralell nåtid. Som i His Dark Materials.

Ellers så liker jeg godt His dark materials (selv om jeg aldri har fått lest slutten, så må nok lese alt på nytt igjen), Harry Potter... ja... har faktisk ikke lest så mye fantasy når jeg tenker meg om.

Orker ikke bøker som ikke går i dybden, altså lettvinte løsninger, som det virker som forfatteren ikke har tenkt noe videre over. Liker bøker der det er en rød tråd, og at mye har en mening senere, i et velutviklet univers/mytologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo A Song of Ice and Fire, men det er ikke nødvendigvis de mest lettleste strandbøkene. :P

Vet du, jeg tror ikke jeg orker å begynne på dem jeg. Ser på serien da, og liker den godt. Men jeg må innrømme at jeg synes den er litt langtekkelig og kjedelig iblant og, så kan bare forestille meg at bøkene ikke er noe bedre på det området, de kutter vel mye i serien og. Men takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha noe mer lettleselig, så har du jo The Hunger Games. Jeg har nettopp lest dem ferdig, og har et ambivalent forhold til dem. Enkelte deler var så spennende at jeg ikke klarte å legge boken fra meg, og den første boken leste jeg ut på under 24 timer. Men andre deler ble kjedelig og svært urealistisk/barnslig i mine øyne. Kommer an på hva du liker, tenker jeg.

Ellers har du jo Discworld. Serien er på langt over 30 bøker, men de er ikke sammenhengende så alle bøkene kan leses for seg selv og de trenger heller ikke leses i rekkefølge. En humoristisk serie med satire både på fantasysjangeren og på samfunnet vårt generelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Side endelig Wheel of time bøkene er ferdig så vurderer jeg kjøpe serien og lese den på nytt. Når jeg begynnte på serien lånte jeg den på skolebiblioteket sånn ca på barne/ungdommskolen. Første boken er nå 22 år siden ble utgitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet filmen, og er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å like bøkene heller *være vanskelig*

Det trenger ikke være noe lettlest altså, nesten tvert imot. Ønsker noe som jeg bare blir revet helt med i, og som jeg ikke vil skal ta slutt. Har lest twilight bøkene (faktisk sist jeg var i hellas), og ble jo oppslukt, men det er billig moro, og ganske platt skrevet. Men var jo ett eller annet som fanget meg, så lettlest er jo heller ikke dumt da... hmm

Har sett litt på Discworld, og tror definitivt jeg kommer til å prøve meg på den serien etterhvert :D Så bra de ikke må leses sammenhengende da, det gjør det jo litt "enklere", kunne godt tenkt meg å lese humoren og satiren som går på samfunnet vårt nå, ikke på 70 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og likt Shadowhunters-bøkene. The Mortal Instruments er en serie på 5 bøker (den 6. kommer til høsten eller neste år, husker ikke helt akkurat nå) og The Infernal Devices er en triologi, og det anbefales å lese serien før triologien. Den første boka i serien kommer som film nå til høsten, City of Bones. Det er lettleste bøker som Twilight, uten glitrende psykopat-vampyr-kjærster (bare et muligens bror/søster-forhold, men det er jo ikke noe stress :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine yndligsbøker/serier for øyeblikket er:

A Discovery of Witches - Deborah Harkness, dette er en trilogy, jeg venter i det uendelige på den siste boken. Jeg merker jeg klarer ikke helt å beskrive disse bøkene, plottet er litt omfattende, og bok 1 og 2 har samme røde tråd, men med to helt forskjellige handlinger. Hvis jeg forklarer hvordan, avslører jeg en del av boka, haha. Men, litt romantikk, action, magi, hekser og vampyrer. Har ikke lest dem på norsk, men de er fantastiske på engelsk. Her er hjemmesiden.

Kushiel's Dart - Jaqueline Carey, også en trilogy, jeg venter på siste bok fra Ebay. Dette er vel ikke helt fantasy, men nesten, det skjer litt overnaturlige ting. Disse bøkene handler om en psykisk sterk herionne, så masokistisk at hun tiltrekkes selvfølgelig av de onde. Forfatteren har et fantastisk ordforråd, og hun bygger en verden så komplett at jeg ikke kan forstå at dette ikke er virkelig. Anbefaler absolutt disse bøkene!

Ebay er en fin plass å handle bøker dersom man leser engelsk (hvorfor skulle man ikke ville lese på engelsk..?). De er billige og har som regel alltid gratis frakt.

Jeg leste også nylig noen bøker som handlet om feer, magi, ondt vs godt etc, mener det er en serie på fire bøker skrevet av Melissa Marr, første boken heter Wicked Lovely. Disse kjøpte jeg av mangel på lesestoff når jeg var på ferie sist. Veldig ok bøker, lettleste og underholdene, men kan ikke sammenlignes med de to seriene ovenfor.

I tillegg elsker jeg Dan Brown, selvfølgelig er det ikke fantasy, men de er jo så fantastiske, bøkene hans. På engelsk. Av hans bøker er nok Digital Fortress en av dem jeg liker aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser en discworld bok nå, wyrd sisters :lol:

Love it! Min type humor! Snart ferdig så håper jeg finner flere her! Noen som er spesielt bra i serien?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

Om du liker humoren så anbefaler jeg å starte på bok 1 og lese hele sulamitten. Ikke alt er like bra, men verdt å lese. Gubben har hele serien, jeg har ikke rota meg til å få begynt enda, men kjenner verdenen noenlunde gjennom rollespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker humoren så anbefaler jeg å starte på bok 1 og lese hele sulamitten. Ikke alt er like bra, men verdt å lese. Gubben har hele serien, jeg har ikke rota meg til å få begynt enda, men kjenner verdenen noenlunde gjennom rollespill.

Ja kanskje jeg skal gjøre det... hvis jeg orker da. Synes jo boken er festlig og bra skrevet, liker glimtet i øyet, men jeg kan forestille meg at 70 bøker i samme stil kan bli litt overkill? Kjenner at jeg ikke orker å lese discworld-bøker hele sommeren iallefall :lol:

Fant en bok i dag da, de har jo sånn ca 20 bøker i hele byen her som jeg har sett. The long earth skrevet av Terry Pratchet og en sci-fi fyr, virker som den kombiner Pratchet sitt glimt i øyet, samt den andre forfatterens stil. Så kanskje det blir akkurat den blandingen jeg vil ha, litt fjas og noe litt dypere ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje jeg skal gjøre det... hvis jeg orker da. Synes jo boken er festlig og bra skrevet, liker glimtet i øyet, men jeg kan forestille meg at 70 bøker i samme stil kan bli litt overkill? Kjenner at jeg ikke orker å lese discworld-bøker hele sommeren iallefall :lol:

Fant en bok i dag da, de har jo sånn ca 20 bøker i hele byen her som jeg har sett. The long earth skrevet av Terry Pratchet og en sci-fi fyr, virker som den kombiner Pratchet sitt glimt i øyet, samt den andre forfatterens stil. Så kanskje det blir akkurat den blandingen jeg vil ha, litt fjas og noe litt dypere ! :D

Ferdig med the long earth, den andre forfatteren heter Stephen Baxter.

Likte den kjempegodt, så den kan jeg iallefall anbefale! Selv om det kanskje var litt mer sci-fi enn fantasy da. Skal definitivt lese bok nr.2, the long war.

Leser visst bøker litt for fort i ferien, har gjort unna to på den første uken, og nå har jeg ikke mer å lese :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av at mye av fantsybøkerne skal handle om krig! Krigsplanlegging, slossing, dreping og blæææh -boooring!

Enig, krig er kjedelig. Ble vedig glad da jeg så at boken hadde en oppfølger (for den sluttet litt utilfredstillende), men skuffet da jeg så hva den het... er ikke interessert i å lese om krig egentlig, alt blir så likt. Men håper at den blir litt annerledes, i og med den første boken var så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, krig er kjedelig. Ble vedig glad da jeg så at boken hadde en oppfølger (for den sluttet litt utilfredstillende), men skuffet da jeg så hva den het... er ikke interessert i å lese om krig egentlig, alt blir så likt. Men håper at den blir litt annerledes, i og med den første boken var så bra.

Har sikkert nevnt det før i tråden, men jeg elsker Blekkhjerte og The Time Travellers Wife. Slike fantasybøker vil jeg ha mer av!

Hvordan er den Stephen King serien dere har nevnt, er det krig der også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...