Gå til innhold
Hundesonen.no

Fantasy bøker


Poter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

The hunger games.

Såklart de ikke kan lage film 2 og 3 etter det Gyldne Kompasset, for dere som har lest bøkene og historien som ligger til bunn for alt som skjer så ville det jo sikkert skapt HYSTERI i kristne amerika

Trur @Poter sitt forslag kan bli bra, men ellers, bøker eg likar som eg trur eg kunne fått mamma til å lese/høyre: Dresden files - Fantasy krim, lest av langt fleire vaksne enn unge. Hovedperson e

Har sikkert nevnt det før i tråden, men jeg elsker Blekkhjerte og The Time Travellers Wife. Slike fantasybøker vil jeg ha mer av!

Hvordan er den Stephen King serien dere har nevnt, er det krig der også?

Skal definitivt lese the time travellers wife :D

Ikke krig i Dark Tower serien nei. Anbefaler virkelig flere å lese den! Kan være litt treig i starten, men så blir man bare sugd inn... jeg ble iallefall det, og er til en viss grad fortsatt påvirket :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Tower er fantastisk (eneste Stephen King jeg har likt.. han er ellers så skrekkelig creepy og vemmelig at jeg orker ikke lese bøkene hans). Den er dog uhorvelig treg de 2 første bøkene.. den eneste grunnen at jeg leste dem var at jeg på daværende tidspunkt ikke hadde noe annet å lese og noe må man jo lese.. (hvordan skal jeg ellers få sove liksom?) Men etter de 2 første bøkene så klarte jeg ikke lese fort nok. Som Lola sier, den gjør inntrykk!

Night Angel serien kan absolutt anbefales!

Nå har jeg nylig slitt meg gjennom en bok om "The Black Company" (finnes flere i serien) den syntes jeg var gørr for den handlet bare om kriging og slåssing og det er 2 ting jeg hater i bøker: kriging og klissing! Det er enda et tilfelle av en forfatter som har "funnet opp" en fantastisk verden som det kunne gjøres så mye ut av men som bare snakker om slåssing slåssing og atter slåssing.

Før det leste jeg Prince of Thorns og King of Thorns. Mye vold her også, vemmelig vold, men litt tankevekkende allikevel - hovedpersonen fremstår som den ultimate ondskap inntil man lærer mer om bakgrunnen hans og så får man følge med på hvordan han sakte og sikkert endrer seg.. vet ikke om jeg likte de bøkene eller ei jeg.

Lenge siden jeg har lest noen fantastisk god bok nå, men så er det slik at for at man av og til skal komme over fantastisk gode bøker, må man også lese mindre fantastisk gode bøker..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mange bøker King har skrevet, noen er bedre enn andre, og noen er ganske crap egentlig. Men Dark Tower er ulikt andre ting han har skrevet, så sev om man skulle hate det han ellers har skrevet er det godt mulig man liker denne serien. Dette er jo det han regner som sitt største verk, og mange elementer fra DT går igjen i andre bøker. Tror faktisk dette er mine yndlingsbøker, er iallefall ingen andre bøker som har sittet i så lenge. Er veldig glad for at jeg ikke lot det ligge etter første bok iallefall, selv om det tok meg et par år før jeg gadd å fortsette... og når jeg først gjorde det ble de slukt

Eneste med bøkene jeg fant irriterende var at en viss forfatter dukket opp... men men...

Spent på om det blir noe film-prosjekt av det, det har det jo vært snakk om det lenge Stephen King filmatiseringer har sjeldent vært vellykkede etter min mening, og jeg kan ikke helt se for meg hvordan de skal klare å fange stemningen og universet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hatet filmen, og er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å like bøkene heller *være vanskelig*

Det trenger ikke være noe lettlest altså, nesten tvert imot. Ønsker noe som jeg bare blir revet helt med i, og som jeg ikke vil skal ta slutt. Har lest twilight bøkene (faktisk sist jeg var i hellas), og ble jo oppslukt, men det er billig moro, og ganske platt skrevet. Men var jo ett eller annet som fanget meg, så lettlest er jo heller ikke dumt da... hmm

Har sett litt på Discworld, og tror definitivt jeg kommer til å prøve meg på den serien etterhvert :D Så bra de ikke må leses sammenhengende da, det gjør det jo litt "enklere", kunne godt tenkt meg å lese humoren og satiren som går på samfunnet vårt nå, ikke på 70 tallet.

Nå er du vel ferdig feriert. Men hvis du liker twilight, og er bekvem med vampyrhistorier med kjærlighet og litt tragedie så anbefaler jeg to serier; House of night (vet ikke hvor mange bøker det er jeg, men den er ikke ferdig enda i alle fall. Har vel kommet ut 9 bøker) Jeg ble helt oppslukt- de er lette og lese, men ikke sånn kjempedype føler jeg, men man blir fanget med en gang og bare måååå lese ferdig! Neste er Vampire Academy Denne har samme kvalitetene som den over, selv liker jeg denne serien hakket bedre :) De begge er litt sånn alternative på vampyrtolkningen da, det er morsomt synes jeg :D "Litt" barnslige bøker da, de er kanskje laget for et litt yngre publikum uten at jeg aner hvor gammel du er, men føler jeg er litt for gammel til å digge disse seriene- selv om jeg gjør det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel ferdig feriert. Men hvis du liker twilight, og er bekvem med vampyrhistorier med kjærlighet og litt tragedie så anbefaler jeg to serier; House of night (vet ikke hvor mange bøker det er jeg, men den er ikke ferdig enda i alle fall. Har vel kommet ut 9 bøker) Jeg ble helt oppslukt- de er lette og lese, men ikke sånn kjempedype føler jeg, men man blir fanget med en gang og bare måååå lese ferdig! Neste er Vampire Academy Denne har samme kvalitetene som den over, selv liker jeg denne serien hakket bedre :) De begge er litt sånn alternative på vampyrtolkningen da, det er morsomt synes jeg :D "Litt" barnslige bøker da, de er kanskje laget for et litt yngre publikum uten at jeg aner hvor gammel du er, men føler jeg er litt for gammel til å digge disse seriene- selv om jeg gjør det :D

Ferien har jo nettopp begynt :lol: så kan lese mange bøker enda :D Skal ta en titt på dem, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen forklare meg litt om dark tower? Jeg har begynt på bok en, på lydbok (engelsk, men jeg forstår engelsk like bra som norsk så det er ikke noe problem). Problemet er jo at jeg egentlig ikke forstår greia? :P jeg er halvegs i bok en og vet ikke om jeg gidder å fortsettte? Fortstår jeg mer etterhvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh fantasyboktråd! :wub:

Har ikkje lest heile tråden (enda..), men tenkte eg kunne jo mase litt om mine favorittar som kanskje ikkje er -så- kjente her enda.

Dresden files! (Jim Butcher) Harry Dresden er Chicagos einaste wizard privatdetektiv, med annonse i gule sider og alt. :ahappy: Satt i notid, og med alle forviklingar som ein får når ein kombinerar magi og elektronikk med overnaturlige vesen og slemme vampyrar. Hund har han og. Eg har høyrt alle som lydbok, og han som les dei er heilt konge på innlevelse. Har humor, skumle greier, fine greier og bittelitt suss og klem. Eg både ler og gret.

The Kingkiller Chronicle. (Patrick Rothfuss) Ny epic fantasy! To bøker utgitt hittil, nummer tre kjem... når den er ferdig. Det er gøy å vente utålmodig på at bøker skal bli gitt ut. :gaah:

Handlar om Kote/Kvothe, som er ein innkeeper i eit lite vegkryss, og som (sjølvsagt) visar seg å vere den verdskjende helten Kvothe. Serien blir på sett og vis ein slags biografi, fordi han fortel si historie om korleis han enda opp der han er. Eg gav bok ein til sambuaren min og til far min til jul, og begge elskar dei. :lol:

Andre favoritter er:

Tolkien (øff kårs), Rowling (Harry Potter), Raymond Feist (Riftwar sagaen), Robin Hobb (Farseer, Tawny Man), Jonathan Stroud (Bartimaeus bøkene, digger attituden til Bartimaeus), alt av Neil Gaiman (Elskepå!), Alt av Terry Pratchett. Suzanne Collins (Hunger games), Veronica Roth (Divergent). Douglas Adams (Hitchhiker, Dirk Gently) og mykje meir. Robert Jordan (Tidshjulet, men eg må tilstå at eg hoppa av etter bok 9 eller noko, for det vart litt kjedelig...)

På skal lese lista har eg Eragon-bøkene (Paolini), tykte filmen var mindre bra men bøkene skal vere heilt supre visstnok. Har heller ikkje lese His Dark Materials av Philp Pullman, men høyrer mykje godt om dei så dei ligger klare, gler meg!

Eg likar og sci-fi godt, Dan Simmons og andre space opera greier. Likar i grunn bøker, sånn heilt generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en aldeles nydelig bok nå, "Among Others" av Jo Walton. Skrevet i dagbokformat i 1979 av ei ung jente fra Wales, som kan se faeries og elsker bøker. Hun prater mye om bøker - de som har lest mye vil kjenne igjen de fleste titlene - og bruker laaang tid på å fortelle, så det er nok ikke boka for de utålmodige.

Jeg har vært litt lei "standard" fantasy i det siste, og har foretrukket urban fantasy/magical realism, og denne boka traff meg rett i hjertet.

Poter: du må gjerne låne når jeg er ferdig, har den på engelsk. :)


(Vant en hugo gjorde den også, for de som bryr seg om sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en aldeles nydelig bok nå, "Among Others" av Jo Walton. Skrevet i dagbokformat i 1979 av ei ung jente fra Wales, som kan se faeries og elsker bøker. Hun prater mye om bøker - de som har lest mye vil kjenne igjen de fleste titlene - og bruker laaang tid på å fortelle, så det er nok ikke boka for de utålmodige.

Jeg har vært litt lei "standard" fantasy i det siste, og har foretrukket urban fantasy/magical realism, og denne boka traff meg rett i hjertet.

Poter: du må gjerne låne når jeg er ferdig, har den på engelsk. :)

(Vant en hugo gjorde den også, for de som bryr seg om sånt)

Ja, gjerne! Den hørtes interessant ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman, artig :-) Har lånt den første boken i discword-serien og, men vet ikke om jeg gidder lese den nå, blir litt mye av det gode. Liker Good omens bedre enn discworld-boken jeg leste i hellas, merker jeg nok foretrekker bøker som foregår i "nåtid", ikke så langt før elektrisiteten iallefall...

Har lånt The Wind Trough The Keyhole av Stephen King nå og, den siste (skrevne, handlingen foregår midt i serien, ett sidespor) i Dark Tower serien. Har gledet meg et år :D King er sommerferie for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Dere som har lest Hunger games, har dere lest på norsk eller engelsk? Hva var best? :)

Har lest bøkene på engelsk og likte dem godt. Jeg foretrekker generelt å lese bøker på engelsk hvis det er originalspråket. Samtidig så har jeg jo ikke lest bøkene på norsk så jeg kan jo egentlig ikke si at det ene er bedre enn det andre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest Hunger games, har dere lest på norsk eller engelsk? Hva var best? :)

Eg har lest dei på engelsk, og høyrt dei på norsk. Den norske oversettinga var ikkje like bra som den engelske, det er dei jo sjeldan, men eg tykte den var litt irriterande dårleg innimellom. Går ut i frå at den lydbokversjonen er samme som lesebokoversettinga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...