Gå til innhold
Hundesonen.no

Ad/hd på Staffordshire Bull Terrier, og evnt andre hunder i avl


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Får ikke sitert av en eller annen grunn!

Tulip, det har du helt rett i. Men så avler jeg verken staffe eller GD og har ikke planer om det med det første heller. Jeg forstår at man må veie for å imot altså.

Edit: Kommer meg vist ikke inn på dogweb heller for å sjekke.

Men uansett hvor "ironisk" det er så kommer jeg ikke (OM jeg skal avle selv) til å avle på dårlige albuer/hofter uansett hvor knallgod hunden er ellers. At andre gjør det får være dems sak, og jeg håper virkelig hundene har noe å tilføre om det er slik at man avler på det. Jeg ser egentlig ikke hvorfor det er så ironisk heller jeg? Ja jeg har en rase som ikke rønkes ofte, det betyr ikke at jeg er enig i det, gjør det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hv

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull

Liten rase, med liten genpool, eksepsjonelt bra foreldredyr med lite brukte/ nye linjer = ok. Ellers hadde jeg sett meg om etter en annen oppdretter. Nå prater jeg som valpekjøper, siden jeg ikke er

Får ikke sitert av en eller annen grunn!

Tulip, det har du helt rett i. Men så avler jeg verken staffe eller GD og har ikke planer om det med det første heller. Jeg forstår at man må veie for å imot altså.

Men selv om du ikke skal avle, så støtter du jo oppdrettere som ikke rtg, ikke sant? Da er du med på å holde syklusen av å avle på ikkeundersøkte dyr igang ;)

Hypotetisk altså, det er IKKE et vondt ord mot Andre altså! :hug:

Man må begynne en plass, og gjør det beste av utganspunktet man har. Når det er raser som sjeldent rtg, kjøper man hunder fra de som rtg, rtg sin egen hund og passe på at partner er rtg, og oppfordre valpekjøpere til å rtg. Sakte men sikker ruller ballen, og flere og flere rtg.

Eller tester hjerter, faconi, rygg, knær osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om du ikke skal avle, så støtter du jo oppdrettere som ikke rtg, ikke sant? Da er du med på å holde syklusen av å avle på ikkeundersøkte dyr igang ;)

Hypotetisk altså, det er IKKE et vondt ord mot Andre altså! :hug:

Irriterer meg over at jeg ikke kommer meg inn på dogweb :P men jeg vet ihvertfall om en del som er rtg. Og ja du har rett i det, men jeg skal i hvertfall rønkte Tesh, og håper at de andre i kullet gjør det samme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer mener jeg å erindre at hadde svært lav arvbarhet av HD..

...

In other studies, heritability estimates for hip dysplasia in German Shepherd Dogs have varied from 0.1 to 0.6 ( Henricson et al. 1966; Leighton et al. 1977; Hedhammar et al. 1979; Lingaas and Heim 1987; Schwarz 1989; Distl et al. 1991; Leighton 1997; Swenson et al. 1997). These estimates are affected by the population in question and the statistical method used for calculations. Most previous studies have used various least square models or regression analysis ( Leighton et al. 1977; Hedhammar et al. 1979; Lingaas and Heim 1987; Distl et al. 1991; Leighton 1997; Swenson et al. 1997). Estimates also differ in respect of whether the genetic component used is the maternal, paternal or half sib component.

Klippet fra Estimation of heritability for hip dysplasia in German Shepherd Dogs in Finland (2000)

Edit: For å presisere, det er altså store forskjeller i beregnet arvelighet på HD INNEN samme rase, hvilket betyr at man ikke skal gå ut i fra at HD har lav arvegrad i akkurat den rasen fordi ett studie sier det, og at man ikke skal gå ut i fra HD ikke er arvelig i en rase fordi det ikke er målt i akkurat den rasen...

Det sagt finnes det mange andre sykdoms og gemytt issues som burde gå foran i prioriteringsrekkefølgen i flere raser.

Endret av Hanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over at jeg ikke kommer meg inn på dogweb :P men jeg vet ihvertfall om en del som er rtg. Og ja du har rett i det, men jeg skal i hvertfall rønkte Tesh, og håper at de andre i kullet gjør det samme.

Hun har jo mye amerikansk bak seg, og der er jo avlsdyra rtg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir litt sjokkert over helsa på staffen.. Er det virkelig så ille?

Skal ikke snakke så høyt jeg, ingen i Mozza sine linjer er røntget, men skulle jeg hatt etter røntgede foreldre måtte jeg valgt en annen rase.. Det er visst en eneste bedliss her til lands som er røntget ( fri) , men jeg tenker litt sånn at hvis bedlissen var plaget med leddene hadde flere vært røntget. Det er gjerne en naturlig ting å gjøre hvis bikkja halter..

Edit: mulig jeg er blÅnd, men hvis hd er svært utbredt på en rase ville jeg tenkt at det var høy arvbarhet? Ikke omvendt?

Nå var ikke HD vanlig på Staffen før heller, før man begynte å røntge. Jeg tror (merk tror) at man ikke begynte å røntge Staffen fordi de haltet sånn, men fordi det var en "trend" (en bra trend vel og merke)

Og anngående tilbakebetaling når en valp fra meg blir avlivet pga HD så er det noe jeg kommer til å ha i kontrakten, men uansett så er det ganske sjeldent det skjer. Så tror ikke jeg ruinerer meg på det :lol: Også kommer jeg til å ta 14 000 for en valp, og da får dem tilbakebetalt 1000 kr når hunden er røntget for HD og AD. Viser det at Tuva gir mye HD så kommer hun ikke til å ha flere kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: mulig jeg er blÅnd, men hvis hd er svært utbredt på en rase ville jeg tenkt at det var høy arvbarhet? Ikke omvendt?

Jo høyere arvbarhet det er, jo enklere er det å bli kvitt faenskapet..

Schäferne har de jobbet for å bli kvitt HD på i 30-40 år elns, og de har ikke kommet nærmere mål enn der de startet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Schäferne har de jobbet for å bli kvitt HD på i 30-40 år elns, og de har ikke kommet nærmere mål enn der de startet..

Nei ikke på rasen som helhet, det kan så vær men de som virkelig jobber mot det får da også resultater i form av langt bedre statistikker enn snittet for rasen. Dette begynner å bli relativt godt dokumentert blant flere oppdrettere så mulighetene er der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke HD vanlig på Staffen før heller, før man begynte å røntge. Jeg tror (merk tror) at man ikke begynte å røntge Staffen fordi de haltet sånn, men fordi det var en "trend" (en bra trend vel og merke)

Og anngående tilbakebetaling når en valp fra meg blir avlivet pga HD så er det noe jeg kommer til å ha i kontrakten, men uansett så er det ganske sjeldent det skjer. Så tror ikke jeg ruinerer meg på det :lol: Også kommer jeg til å ta 14 000 for en valp, og da får dem tilbakebetalt 1000 kr når hunden er røntget for HD og AD. Viser det at Tuva gir mye HD så kommer hun ikke til å ha flere kull.

HD var sikkert (minst) like vanlig FØR man begynte å røntge - men man slapp å se de stygge bokstavene på reg.bevisene... :icon_confused:

Ang. tilbakebetaling - vil du virkelig kreve avliving for at valpekjøperen skal få erstatning? Hvis folk kjøper en vare til full pris mistenker jeg at det raskt blir en debatt dersom man ikke erstatter tapt bruksmuligheter for en hund (som f.eks. avl) eller som nevnt her hvis hunden krever veterinærhjelp/smertebehandling, etc. Antar at forbruksrådet vil ha en litt annen oppfattelse av hvilke garantier man, som oppdretter, må gi på valpene man selger. Halv pris tilbake er ikke en uvanlig dom der, når andre saker har vært oppe i forbindelse med kjøp av hund. (Så sett av 40-50.000,- for tilbakebetalinger av kjøpesummen, så er du i alle fall sikret...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen oppdrettere i Sverige enda som sitter med skylapper anngående HD ja. Fullt klar over det.

Men status på all slekt er ikke kjent på en eneste hund enda! Og det kommer til å ta lang tid før det blir reelt. Så mye som folk importerer hunder og sperm får vi heller aldri et komplett HD bilde. Jeg er rimelig sikker på at ihvertfall Stor Britannia kommer aldri til å røntge. Men tenk om Tuva hadde hatt en annen grad, la oss si B(siden det faktisk kan være ganske lite som skiller en B og C) Hadde vi hatt denne diskusjonen om henne da? Nei, det tror jeg ikke. Eller la oss si at Bodil får en grad A og skal parrer som 2 år med en hanne som ikke har kjent status eller er fri, hadde det vært et problem? Jeg tror faktisk ikke det, selv om Bodil kun foreløpig har en halvbror i Sverige som er røntga fri. Resten bortsett fra en kullbror kommer aldri til å bli røntga siden dem bor i Stor Britannia.

Ad kommer jeg ikke til å avle på.

Dette ble jo et tema fordi du dro frem et navngitt eksempel :P;)

Og anngående tilbakebetaling når en valp fra meg blir avlivet pga HD så er det noe jeg kommer til å ha i kontrakten, men uansett så er det ganske sjeldent det skjer. Så tror ikke jeg ruinerer meg på det :lol: Også kommer jeg til å ta 14 000 for en valp, og da får dem tilbakebetalt 1000 kr når hunden er røntget for HD og AD. Viser det at Tuva gir mye HD så kommer hun ikke til å ha flere kull.

Betyr dette at hannhunden du skal bruke har hatt kull tidligere og har god hd statistikk å vise til??? For om halvparten av valpene i kullet til Tuva får HD, så er jo ikke det nødvendigvis dermed sagt at det kommer fra Tuva? Det kan være fra hannhunden eller det kan være kombinasjonen som er helt rævva.

Men her kan man jo gardere seg mye ved å bruke en godt voksen hannhund som har gitt kun positive tall (bokstaver) i tidligere kull. Noe som for meg er alfa og omega om man først velger å avle på hund med hd/ad. Ikke ta den første og beste hannhunden man ser og håpe det beste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD var sikkert (minst) like vanlig FØR man begynte å røntge - men man slapp å se de stygge bokstavene på reg.bevisene... :icon_confused:

Ang. tilbakebetaling - vil du virkelig kreve avliving for at valpekjøperen skal få erstatning? Hvis folk kjøper en vare til full pris mistenker jeg at det raskt blir en debatt dersom man ikke erstatter tapt bruksmuligheter for en hund (som f.eks. avl) eller som nevnt her hvis hunden krever veterinærhjelp/smertebehandling, etc. Antar at forbruksrådet vil ha en litt annen oppfattelse av hvilke garantier man, som oppdretter, må gi på valpene man selger. Halv pris tilbake er ikke en uvanlig dom der, når andre saker har vært oppe i forbindelse med kjøp av hund. (Så sett av 40-50.000,- for tilbakebetalinger av kjøpesummen, så er du i alle fall sikret...)

Susanne

Det var det som var poenget mitt, at HD var ikke et problem før man begynte å røntge, ergo har det alltid vært der. Kom kanskje litt dårlig frem :lol: Siden Loke sa at Ingen røntger Bedliser, så da kan det ikke være et problem på rasen. Jeg skrev i den andre tråden at jeg vil gi halvparten av valpepris tilbake hvis hunden må avlives pga HD eller Behandles.

Dette ble jo et tema fordi du dro frem et navngitt eksempel :P;)

Betyr dette at hannhunden du skal bruke har hatt kull tidligere og har god hd statistikk å vise til??? For om halvparten av valpene i kullet til Tuva får HD, så er jo ikke det nødvendigvis dermed sagt at det kommer fra Tuva? Det kan være fra hannhunden eller det kan være kombinasjonen som er helt rævva.

Men her kan man jo gardere seg mye ved å bruke en godt voksen hannhund som har gitt kun positive tall (bokstaver) i tidligere kull. Noe som for meg er alfa og omega om man først velger å avle på hund med hd/ad. Ikke ta den første og beste hannhunden man ser og håpe det beste.

Tema? Nå henger jeg ikke helt med :lol: Jeg visste jo det kom til å bli en diskusjon hvis jeg la frem avlsplanene mine, så det var jeg forberedt på, og jeg synes det er artig og nyttig og høres andre synspunkter.

Den hannhunden har per dags dato ikke hatt noen kull. Og jeg har ikke funnet noen andre hannhunder som passer mine kriterier. Han er ikke den første og beste, langt derifra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: mulig jeg er blÅnd men hvis hd er svært utbredt på en rase ville jeg tenkt at det var høy arvbarhet? Ikke omvendt?

hvis man ser for seg eks at HD hovedsakelig skyldes 4 gener, pluss 6 med mindre effekt (pluss miljø). I en rase med svært høyHD frekvens kan men tenke seg at nesten alle hunder har noen av disse genene, som i varierende grad gir HD. Dermed kan det bli vanskelig å beregne den virkelige arveligheten, hvis "alle" hundene i varierende grad er genetisk predisponert og man ikke ser de store utslagene mellom genetisk fri og "veldig" belastet, som man lettere gjør i en rase som er mer enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere arvbarhet det er, jo enklere er det å bli kvitt faenskapet..

Schäferne har de jobbet for å bli kvitt HD på i 30-40 år elns, og de har ikke kommet nærmere mål enn der de startet..

Vi røntget schäferne på -60 og 70- tallet også. Det var faktisk ganske mange som røntget hundene sine, ikke bare avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hannhunden har per dags dato ikke hatt noen kull. Og jeg har ikke funnet noen andre hannhunder som passer mine kriterier. Han er ikke den første og beste, langt derifra :lol:

Det er jo kanskje ikke så lurt da. Hadde det vært jeg som absolutt skulle avlet på en C, ville jeg aldri valgt en hanhund som ikke har noen statistikker på hva den produserer, og som kommer fra linjer med lite C'er og nedover.. Først da, mener jeg, har man gjort det man kan for at det ikke skal komme valper med C eller værre bokstaver..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hva har de dødd av? Har noen av de hatt problemer med HD? Hvilke sykdommer fins på linjene? Hvis mine undersøkelser hadde vist at hundene i denne slekta stort sett døde av kreft 10 år gammel og få/ingen av de har hatt problemer med hud f.eks + + så ville HD vært langt langt bak i mine prioriteringer.

Det fins sååå mye mer enn HD som jeg mener er viktigere på de fleste raser. Er det gjort noen undersøkelser på staff som viser hvor mange av de som har symptomer og må ha behandling på HD?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kanskje ikke så lurt da. Hadde det vært jeg som absolutt skulle avlet på en C, ville jeg aldri valgt en hanhund som ikke har noen statistikker på hva den produserer, og som kommer fra linjer med lite C'er og nedover.. Først da, mener jeg, har man gjort det man kan for at det ikke skal komme valper med C eller værre bokstaver..

Det er ditt syn, og det får du ha. Men jeg mener det er verdt å ta den sjangsen.

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hva har de dødd av? Har noen av de hatt problemer med HD? Hvilke sykdommer fins på linjene? Hvis mine undersøkelser hadde vist at hundene i denne slekta stort sett døde av kreft 10 år gammel og få/ingen av de har hatt problemer med hud f.eks + + så ville HD vært langt langt bak i mine prioriteringer.

Det fins sååå mye mer enn HD som jeg mener er viktigere på de fleste raser. Er det gjort noen undersøkelser på staff som viser hvor mange av de som har symptomer og må ha behandling på HD?

Nei, det er ikke gjort noen undersøkelser så vidt jeg veit. Men så vidt meg bekjent er ingen behandlet for HD, og det er få om ingen som har blitt avlivd av HD som eneste grunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt syn, og det får du ha. Men jeg mener det er verdt å ta den sjangsen.

Nei, det er ikke gjort noen undersøkelser så vidt jeg veit. Men så vidt meg bekjent er ingen behandlet for HD, og det er få om ingen som har blitt avlivd av HD som eneste grunn.

Jeg vet om FLERE staffer som behandles pga HD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hva har de dødd av? Har noen av de hatt problemer med HD? Hvilke sykdommer fins på linjene? Hvis mine undersøkelser hadde vist at hundene i denne slekta stort sett døde av kreft 10 år gammel og få/ingen av de har hatt problemer med hud f.eks + + så ville HD vært langt langt bak i mine prioriteringer.

Det fins sååå mye mer enn HD som jeg mener er viktigere på de fleste raser. Er det gjort noen undersøkelser på staff som viser hvor mange av de som har symptomer og må ha behandling på HD?

Jeg er enig det, en samtidig kan man spørre seg hvor mange som ser at hunden sin går urent og halter. Hvor mange av disse hundene har blitt brukt til mer enn å tusle en halvtimes tur om dagen? Når jeg da kjøper meg en valp etter disse hundene hvor halvparten av slekta har HD, men ingen brukes fysisk til noe. Hvordan vil dette da slå ut på en hund som får mye fysisk aktivitet?

Staff er også en rase som har økt fra 242 til 633 registrerte på fire år. En så stor økning i populartet pluss ca 40 % HD og litt mindre AD mener jeg er grunn til bekymring. Selv om det selvfølgelig ikke bør bli eneste fokus. Det er en liten, men forholdsvis tung hund. I denne tråden er det flere som har kommet frem med staffer de kjenner som plages av HDen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om FLERE staffer som behandles pga HD!

Formulerte meg kanskje litt dårlig, veit om hunder som går på smertestillende jeg og. Men det er da i hovedsak pga forkalkningene? Tenkte også mer på i retningen gullimplantat og det man kan gjøres for å "erstatte" hoftene. Jeg veit ikke om hunder med HD uten forkalkninger som blir behandlet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten forkalkninger?

Red: nå virker jeg ordentlig ignorant, men det er ikke meningen. Spør bare fordi jeg synes det er interresant å høre andres erfaringer. For min erfaring er at HD uten forkalkninger ikke trenger behandling, tenker nå på svak HD.

Sterk HD blir vel noe annet? Dem kommer vel til å mekre HD'en før eller seinere?

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst.

Det er nok fordi at det faktisk er temaet for tråden... Hadde det vært noen som sier de skulle bruke en hund med immunsvikt, hjertefeil eller andre skummelheter i avl ville man troligvis diskutert dèt minst like heftig.

Clou'et her er at det er en fullt frisk hund som ikke har de andre problemene som tydeligvis finnes på rasen - kun en svak HD. Noen har nulltoleranse på avl av hunder med noen som helst kjent arvelig sykdom, andre ser mere helhet og poengterer nettopp det samme som deg - at det finnes mye mere ting å tenke på.

Dessverre har HD fått en unik særstilling blant sykdommer hos hunder. "HD-fri" er for mange valpekjøpere synonymt med en frisk hund.

HD var også lenge den eneste sykdommen som NKK offisielt "kontrollerte" og mange hundeklubber den dag i dag offentliggjør kun HD-resultater - ikke albuer, øyne, etc, etc.

Så ja - heller en svak HD enn hjertefeil! Men aller helst ingen av delene, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er nok fordi at det faktisk er temaet for tråden... Hadde det vært noen som sier de skulle bruke en hund med immunsvikt, hjertefeil eller andre skummelheter i avl ville man troligvis diskutert dèt minst like heftig.

Clou'et her er at det er en fullt frisk hund som ikke har de andre problemene som tydeligvis finnes på rasen - kun en svak HD. Noen har nulltoleranse på avl av hunder med noen som helst kjent arvelig sykdom, andre ser mere helhet og poengterer nettopp det samme som deg - at det finnes mye mere ting å tenke på.

Dessverre har HD fått en unik særstilling blant sykdommer hos hunder. "HD-fri" er for mange valpekjøpere synonymt med en frisk hund.

HD var også lenge den eneste sykdommen som NKK offisielt "kontrollerte" og mange hundeklubber den dag i dag offentliggjør kun HD-resultater - ikke albuer, øyne, etc, etc.

Så ja - heller en svak HD enn hjertefeil! Men aller helst ingen av delene, liksom...

Susanne

Men det er jo ikke bare en svak HD. Det er en svak HD pluss at halve slekta har HD (også sterk grad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke bare en svak HD. Det er en svak HD pluss at halve slekta har HD (også sterk grad).

Noe som er gjenomsnittelig for rasen, hvis ikke litt bedre en gjenomsnittet. Og hvis man ikke kan bruke en hund som er "gjenomsnittelig" på en ting, men bedre på andre hva kan man da bruke?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...