Gå til innhold
Hundesonen.no

Ad/hd på Staffordshire Bull Terrier, og evnt andre hunder i avl


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Noe som er gjenomsnittelig for rasen, hvis ikke litt bedre en gjenomsnittet. Og hvis man ikke kan bruke en hund som er "gjenomsnittelig" på en ting, men bedre på andre hva kan man da bruke?

Vet ikke jeg, men personlig syns jeg kanskje ikke man TRENGER å avle på en gjennomsnittelig hund.

Hadde jeg skulle hatt kull, ville jeg prøvd å forbedre rasen - ikke bare "holde den i sjakk" ved å avle på hunder som er gjennomsnittelige.

Jeg ville;

- Valgt en hund som er over gjennomsnittet bra/enkel å trene

- Valgt en hund som er over gjennomsnittelig frisk og er av linjer som er over gjennomsnittet friske

- Valgt en hanhund som er det samme som over

- Valgt hund(er) med over gjennomsnittet god mentalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hv

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull

Liten rase, med liten genpool, eksepsjonelt bra foreldredyr med lite brukte/ nye linjer = ok. Ellers hadde jeg sett meg om etter en annen oppdretter. Nå prater jeg som valpekjøper, siden jeg ikke er

Vet ikke jeg, men personlig syns jeg kanskje ikke man TRENGER å avle på en gjennomsnittelig hund.

Hadde jeg skulle hatt kull, ville jeg prøvd å forbedre rasen - ikke bare "holde den i sjakk" ved å avle på hunder som er gjennomsnittelige.

Jeg ville;

- Valgt en hund som er over gjennomsnittet bra/enkel å trene

- Valgt en hund som er over gjennomsnittelig frisk og er av linjer som er over gjennomsnittet friske

- Valgt en hanhund som er det samme som over

- Valgt hund(er) med over gjennomsnittet god mentalitet

Og hvor er det jeg sier at jeg avler på en gjenomsnittelig hund? Hun har gjenomsnittelig (om enn ikke litt bedre) HD index, mens resten av hunden er over gjenomsnittelig bra, mener jeg. Jeg mener hun har mye bra å tilføre rasen, bortsett fra den gjenomsnittelige HD indexen.

Da lurer jeg virkelig på hva man skal avle på når man ikke kan avle på en sånn en? Hvor finner dere disse perfekte individene uten noen som helst feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville;

- Valgt en hund som er over gjennomsnittet bra/enkel å trene

- Valgt en hund som er over gjennomsnittelig frisk og er av linjer som er over gjennomsnittet friske

- Valgt en hanhund som er det samme som over

- Valgt hund(er) med over gjennomsnittet god mentalitet

Og dette er like subjektivt som alt annet, iom at folk har forskjellige meninger om hva som er frisk/syk (og hva som er viktig å fokusere på), treningsvillig/ikke, god mentalitet/ikke osv

Så lenge det ikke finnes en ABC som SKAL følges, så blir det slik. Jeg vet om folk som aldri hadde tenkt tanken på at Oabba skal bli mor, mens andre ikke kan fatte at hun ikke har hatt kull ennå...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg virkelig på hva man skal avle på når man ikke kan avle på en sånn en? Hvor finner dere disse perfekte individene uten noen som helst feil?

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull - eller planlegger dette - man skjønner at det er MANGE MANGE ting å tenke gjennom og at man ALLTID vil måtte gjøre visse avveininger mht hva som er viktig og ikke. For å gjenta en forslitt frase: Den perfekte hund finnes ikke.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull - eller planlegger dette - man skjønner at det er MANGE MANGE ting å tenke gjennom og at man ALLTID vil måtte gjøre visse avveininger mht hva som er viktig og ikke. For å gjenta en forslitt frase: Den perfekte hund finnes ikke.

Du får sagt det :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten forkalkninger?

Red: nå virker jeg ordentlig ignorant, men det er ikke meningen. Spør bare fordi jeg synes det er interresant å høre andres erfaringer. For min erfaring er at HD uten forkalkninger ikke trenger behandling, tenker nå på svak HD.

Sterk HD blir vel noe annet? Dem kommer vel til å mekre HD'en før eller seinere?

Det er staffer med alle grader av HD. Forkalkning eller ikke er jeg usikker på, men jeg kan spørre neste gang jeg møter fysioterapeuten, er en kollega av meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. forkalkninger har jeg alltid hørt at det er hovedsakelig DE som viser om hunden har/får smerter eller ikke. Ikke nødvendigvis selve HD-graden.

Vet om hunder som har hatt store smerter (og mye forkalkninger) men kanskje bare en C eller D og måtte avlives for det. Samtidig har flere hunder sterk grad og tilnærmet ingen forkalkninger levd lange og sunne liv.

Om det er vitenskapelig fakta eller bare på "folkemunne" vet jeg ikke, men jeg synes det høres vettig ut. Og det stemmer godt med de få hundene jeg har kjent/visst om som har hatt HD i alle fall.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om hunder som har hatt store smerter (og mye forkalkninger) men kanskje bare en C eller D og måtte avlives for det. Samtidig har flere hunder sterk grad og tilnærmet ingen forkalkninger levd lange og sunne liv.

Dette er også min erfaring. Jeg har kjent hunder med HD C som har fått store forkalkninger og blitt avlivet, og kjent hunder med E-hofter som aldri har hatt et problem... også har man selvsagt alt mellom der :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også min erfaring. Jeg har kjent hunder med HD C som har fått store forkalkninger og blitt avlivet, og kjent hunder med E-hofter som aldri har hatt et problem... også har man selvsagt alt mellom der :).

Dette ble jeg forklart når jeg var på vetrinær høyskolen med hd hund også. Eller at det ikke er graden av hd som er utslagsgivende for hundens livskvalitet.

Men er forkalkninger arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ang. forkalkninger har jeg alltid hørt at det er hovedsakelig DE som viser om hunden har/får smerter eller ikke. Ikke nødvendigvis selve HD-graden.

Vet om hunder som har hatt store smerter (og mye forkalkninger) men kanskje bare en C eller D og måtte avlives for det. Samtidig har flere hunder sterk grad og tilnærmet ingen forkalkninger levd lange og sunne liv.

Om det er vitenskapelig fakta eller bare på "folkemunne" vet jeg ikke, men jeg synes det høres vettig ut. Og det stemmer godt med de få hundene jeg har kjent/visst om som har hatt HD i alle fall.

Susanne

Dette er også min erfaring. Jeg har kjent hunder med HD C som har fått store forkalkninger og blitt avlivet, og kjent hunder med E-hofter som aldri har hatt et problem... også har man selvsagt alt mellom der :).

Men vet dere om mange hunder uten HD (eller skader) som får forkalking i ung alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært altfor mye borti hd-diagnoser og komplikasjoner rundt det til at jeg syns noen grad i avel kan forsvares. Vi hører stadig at det finnes så mye verre ting enn hd, og dermed avles det videre på hd (for det er jo minst verst) bare noe annet er bra. Om det står så dårlig til med en rase at man må velge mellom mange alvorlige onder, så kan man jo fundere om den egentlig har livets rett som rase lenger.

OM den ikke blir plaget av hd'n er det ikke noe problem, like lite som OM den ikke blir særlig plaget av hjertefeilen sin, eller allergien .. Men det er det ingen som vet OM den blir, og det er veldig trist for de som ender opp med de individene som blir plaget, uansett om det er en eller flere onder.

Jeg har aldri hatt noen oppdretterspire i meg, men jeg er helt sikker på at jeg kunne komme opp med ett par veldig så gode argumenter for å forsvare bruk av ett par av mine hunder (to forskjellige raser), selv om de har hatt rasetypiske arvelige sykdommer -OM jeg hadde oppdretterspira.. Nesten like mye som jeg, i forbrukerøyemed, kunne komme opp med bakdeler ved å bruke dem ;)

Men jeg ser også at om man utelukker alle individer som har det minste snev av sykdommer i familierekka, så blir det ikke mange igjen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er forkalkninger arvelig?

Utviklingen av forkalkninger vil jo være avhengig av hvor mye leddet må stabiliseres vil jeg anta, men at det kan være en viss arvelig faktor inne i bildet når det gjelder hvor lett det utvikles forkalkninger, evt hvor, det ser jeg i grunnen ikke bort fra (men jeg har aldri lest noe forskning på dette selv altså - bare en antakelse).

Men vet dere om mange hunder uten HD (eller skader) som får forkalking i ung alder?

Jeg tror ikke jeg har vært borti unge hunder med forkalkninger i hoftene som har vært frirøntget egentlig, men jeg hørte om en hund en gang, som var 10 år og som skulle brukes i avl. Han ble naturligvis røntget, og fikk A-diagnose, men hadde store forkalkninger likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er forkalkninger arvelig?

Godt spørsmål!

Aner ikke hvordan det er med andre raser, eller ved fri-røntgede eldre individer i min forrige rase, border collie, men de viser OFTE tidlige og ofte store forkalkninger ved en diagnose, også ved svak grad.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke vet om forkalkninger er arvelig og egentlig kan gå ut i fra at det ikke er sånn fryktelig arvelig, så er det vel egentlig ikke interessant om hunder med hd/ ad diagnoser har forkalkninger allikevel? Sånn i avls sammenheng? Da bør man vel heller få ut i fra at alle hunder med en slik diagnose ( uansett grad ) kan bli svært klinisk syke?

Eller tenker jeg feil?

Helt grønn på sånt, annet enn etter å ha avlivet en 2 år gammel hund pga hd så vet jeg at jeg aldri noensinne vil ta lett på den sykdommen. Det er så grunnleggende trist å se en ung hund leve et så uverdig og ufullendt liv pga store smerter. Hodet vil, men kroppen nekter, i en alder man skulle vært full av livslyst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er mye forkalkninger på frie hunder ute å går. Ser det på min egen, hun ble røntget 18mnd gammel, med A i alle hjørner. Nå er hun snart 4 og har forkalkninger i en hofte. Hun har ingen direkte skader, men feilbelaster kroppen.

Smerter er kjempevanskelig å se/utelukke syns jeg. Jeg har hatt en hund som hadde helt "typiske" atferdstrekk til småhunder, men det var smerterelatert, hun var ikke bare slik. Snusern min var hyperaktiv og "gæern" som valp og unghund, også smerterelatert. Mange hunder er eksperter i å skjule smerter og man ser det ikke før man har gitt dem smertestillende og faktisk ser endring. Noen hunder er jo bare slik, enten det er hypre, gneldrete, pinglete, brautende, sinte osv. Helt uten smerter. Men hvor mange går rundt MED udiagnostiserte smerter?

Avl er vanskelig... Sånn sett glad jeg har hanhunder, hvor en er trukket fra avlsplaner pga hundeagressjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke vet om forkalkninger er arvelig og egentlig kan gå ut i fra at det ikke er sånn fryktelig arvelig, så er det vel egentlig ikke interessant om hunder med hd/ ad diagnoser har forkalkninger allikevel? Sånn i avls sammenheng? Da bør man vel heller få ut i fra at alle hunder med en slik diagnose ( uansett grad ) kan bli svært klinisk syke?

Eller tenker jeg feil?

Hvis man ikke vet noe om arveligheten må man gå ut fra at det er svært arvelig.

Man kan ikke gå ut fra at noe ikke er særlig arvelig om man ikke vet, da vil man garantert gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hvis man ikke vet om forkalkninger er arvelig og egentlig kan gå ut i fra at det ikke er sånn fryktelig arvelig, så er det vel egentlig ikke interessant om hunder med hd/ ad diagnoser har forkalkninger allikevel? Sånn i avls sammenheng? Da bør man vel heller få ut i fra at alle hunder med en slik diagnose ( uansett grad ) kan bli svært klinisk syke?

Eller tenker jeg feil?

Helt grønn på sånt, annet enn etter å ha avlivet en 2 år gammel hund pga hd så vet jeg at jeg aldri noensinne vil ta lett på den sykdommen. Det er så grunnleggende trist å se en ung hund leve et så uverdig og ufullendt liv pga store smerter. Hodet vil, men kroppen nekter, i en alder man skulle vært full av livslyst..

Poenget mitt med å spørre hvor mange hunder dere vet om uten HD (eller andre skader og feilbelastninger) som utvikler forkalkninger i ung alder, var at det ble sakt at det bare var hundene som utvikla forkalkninger i hoftene som fikk smerter, men jeg mener de forkalkningene jo kommer av HDen, og da er ikke det et argument for at hundene ikke plages av HD. HD gir (ofte) forkalkninger, og forkalkninger gir smerter. Da er det HDen som er årsaken til smerten. Så sant man ikke klarer å skille mellom HD som gir forkalkning og HD som ikke gir forkalkning i avl da, men det kan vi ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke finnes en ABC som SKAL følges, så blir det slik. Jeg vet om folk som aldri hadde tenkt tanken på at Oabba skal bli mor, mens andre ikke kan fatte at hun ikke har hatt kull ennå...

Nei, desverre er det sjelden disse ABC'ene MÅ følges, men det er jo en grunn til at mange raseklubber har en avlsanbefaling. Som da feks innebærer at avlshundene skal være hd/ad frie, være øyelyst fri osv.

Men det hjelper jo rasen lite når folk gir **** i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på staffen er det jo ikke et eneste avlskrav. Hvordan skal må få gjennom det når de som sitter i rasegruppen ikke ønsker det da? Jeg skulle virkelig ønske det var helsekrav på staffen!

Det er fullt mulig og komme på medlemsmøtene, ingenting skjer av at folk sitter hjemme i sofaen sin og tror dem ikke kan gjøre noen forskjell ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på staffen er det jo ikke et eneste avlskrav. Hvordan skal må få gjennom det når de som sitter i rasegruppen ikke ønsker det da? Jeg skulle virkelig ønske det var helsekrav på staffen!

Det er fullt mulig og komme på medlemsmøtene, ingenting skjer av at folk sitter hjemme i sofaen sin og tror dem ikke kan gjøre noen forskjell ;)

Og DETTE er en vesentlig del! Man må jobbe for rasens beste.

Men, når det er sagt.... Så er det jo nok av dem som ikke bryr seg om raseklubbens avlskrav også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig og komme på medlemsmøtene, ingenting skjer av at folk sitter hjemme i sofaen sin og tror dem ikke kan gjøre noen forskjell ;)

Med de ufordragelige styremedlemmene i rasegruppa er det vel ikke så mange som gidder å engasjere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de ufordragelige styremedlemmene i rasegruppa er det vel ikke så mange som gidder å engasjere seg.

Noe sier meg at det heller ikke er lett å få sagt noe som ikke gutteklubben grei er enig i heller...

Om raseklubben deres er som andre raseforeninger.

Man må ikke komme her og komme her og mene for mye nei... :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de ufordragelige styremedlemmene i rasegruppa er det vel ikke så mange som gidder å engasjere seg.

Hvem er ufordragelige? Nei, det er ikke mange som engasjerer seg, men da får dere slutte med å klage så inni granskauen og da! Du kunne like gjerne som alle andre lagt inn forslag på leder og styremedlemer for litt siden, gjorde du det? Nei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...