Gå til innhold
Hundesonen.no

Ad/hd på Staffordshire Bull Terrier, og evnt andre hunder i avl


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Forholder meg bare til hva du selv skriver jeg.

Mulig jeg skreiv keitete, mener at hannhunden bør være fra linjer med kjent status utover egen status.

Faren til Tuva er ikke røntget siden han er Britisk. Hannhunden som skal bli brukt på Tuva er røntget fri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hv

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull

Liten rase, med liten genpool, eksepsjonelt bra foreldredyr med lite brukte/ nye linjer = ok. Ellers hadde jeg sett meg om etter en annen oppdretter. Nå prater jeg som valpekjøper, siden jeg ikke er

Guest Kåre Lise

Faren til Tuva er ikke røntget siden han er Britisk. Hannhunden som skal bli brukt på Tuva er røntget fri.

Ja beklager jeg misforsto akkurat det. Uansett holder det ikke om han er fri om ikke linjene er fri. Å avle på C sånn jeg har forstått det kan gjøres dog hvis man gjør det møysommelig og mot tilnærmet frie linjer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja beklager jeg misforsto akkurat det. Uansett holder det ikke om han er fri om ikke linjene er fri. Å avle på C sånn jeg har forstått det kan gjøres dog hvis man gjør det møysommelig og mot tilnærmet frie linjer.

Sånn som du har forstått det? Nå er det vel strengt tatt ingen fasit på hvordan man skal forholde seg til bruk av dyr med HD i avl? Det går vel mer på egne meninger og anbefalinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja beklager jeg misforsto akkurat det. Uansett holder det ikke om han er fri om ikke linjene er fri. Å avle på C sånn jeg har forstått det kan gjøres dog hvis man gjør det møysommelig og mot tilnærmet frie linjer.

Nå gjentar jeg meg selv igjen, men du finner ikke tilnærmet frie linjer innen Staff. Vi har ikke røntget lenge nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først og fremst vil jeg nevne dette med HC og L2.

Det er faktisk ikke noe det er viktig at begge er fri for.

Det er null stress å avle på bærere så lenge avkom testes og de nye eierne vet hvordan man skal forholde seg til det ved eventuell fremtidig avl dersom man ender opp med å ha en bærer.

Når det gjelder avl på hunder med HD er livet litt vanskeligere enn hva avholdsfolk vil ha det til.

For staffen finnes det ingen undersøkelse som sier noe om arvbarheten. Så lenge denne er ukjent vet man ikke noe som helst om risikoen ved å avle på en hund med HD.

Personlig skulle jeg helst sett at man ikke avler på hunder med HD, AD, allergier, demodikose, furunkulose, HC, L2, PHPV, osv.

Det ville dog medført langt færre avlshunder enn man har i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo forskjell på raser hvor det er et krav om HDstatus x og raser som staffen hvor det ikke er et krav. Selvom jeg er helt enig at man bør etterstrebe å bruke friske dyr!

Forskjell hvordan da? Arvegangen og målet om og ha en frisk og sund rase bør være den samme uansett.

For staffen finnes det ingen undersøkelse som sier noe om arvbarheten. Så lenge denne er ukjent vet man ikke noe som helst om risikoen ved å avle på en hund med HD.

Personlig skulle jeg helst sett at man ikke avler på hunder med HD, AD, allergier, demodikose, furunkulose, HC, L2, PHPV, osv.

Det ville dog medført langt færre avlshunder enn man har i dag..

Er det annen arvegang på hd(adfor den del) på staff enn på andre raser? Forøvrig er det jo tydelig at det er et stort problem, og kanskje ikke helt tilfeldig at det er et stort problem på en rase som ikke tar særlig hensyn til hd avl?

Forøvrig vil man jo gjerne avle på bare frie hunder, det går selvfølgelig ikke alltid, men istede for og skrenke inn genpoolen til et par linjer så kan man jo da velge de MINST utsatte linjene og ikke tenke at jaja, det er så mye groms fra før så vi bruker det 'første og beste' Det er ikke helt svart hvitt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er akkurat det det ikke er! Det er ikke svart/hvitt, og hvordan kan du egentlig si at linjene til Tuva er utsatt for mye HD? Kjenner du Staffen så godt at du veit hvem linjer det er mye HD på og hvem det er lite på? For alt du veit så kan linjene hennes være en av de "bra" og jeg synes ikke den statistikken på linjene hennes er avskrekkende.

Og jeg kommer ikke til å avle på hverken HC eller L2HGA bærere, av den enkle grunn at jeg ikke stoler på andre folk :lol:

Jeg mener også å ha hørt at raser har forskjellig nedarving av HD, var det Indrebø som sa det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå gjentar jeg meg selv igjen, men du finner ikke tilnærmet frie linjer innen Staff. Vi har ikke røntget lenge nok.

Nei men da står vel fortsatt mitt innlegg at man heller ikke kan forvente noen forbedring utifra statistikken og kan bare forholde seg til den som "garanti" sant? I praksis å selge 50% HD-frie valper. I motsatt fall hvorfor skulle dette bli annerledes for det klarer ikke jeg se noe argument for her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men da står vel fortsatt mitt innlegg at man heller ikke kan forvente noen forbedring utifra statistikken og kan bare forholde seg til den som "garanti" sant? I praksis å selge 50% HD-frie valper. I motsatt fall hvorfor skulle dette bli annerledes for det klarer ikke jeg se noe argument for her?

Sånn som ståa er nå, ja.

Red: jeg kan jo også legge til at iløpet av de siste 10 år er det registrert 2629 Staffer og kun 541 av dem er røntget. 345 er AD røntget.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er akkurat det det ikke er! Det er ikke svart/hvitt, og hvordan kan du egentlig si at linjene til Tuva er utsatt for mye HD? Kjenner du Staffen så godt at du veit hvem linjer det er mye HD på og hvem det er lite på? For alt du veit så kan linjene hennes være en av de "bra" og jeg synes ikke den statistikken på linjene hennes er avskrekkende.

Og jeg kommer ikke til å avle på hverken HC eller L2HGA bærere, av den enkle grunn at jeg ikke stoler på andre folk :lol:

Jeg mener også å ha hørt at raser har forskjellig nedarving av HD, var det Indrebø som sa det da?

? Utifra det du sier så ligger (av det som er kjent) på samme nivå som gjennomsnittet av rasen.. hvordan det er utover det vet jeg selvfølgelig ikke, men det er vell disse tallene du bruker som et argument for og avle på denne hunden, og det forstår jeg ikke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Utifra det du sier så ligger (av det som er kjent) på samme nivå som gjennomsnittet av rasen.. hvordan det er utover det vet jeg selvfølgelig ikke, men det er vell disse tallene du bruker som et argument for og avle på denne hunden, og det forstår jeg ikke...

Hva er det du ikke forstår med det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det annen arvegang på hd(adfor den del) på staff enn på andre raser? Forøvrig er det jo tydelig at det er et stort problem, og kanskje ikke helt tilfeldig at det er et stort problem på en rase som ikke tar særlig hensyn til hd avl?

Forøvrig vil man jo gjerne avle på bare frie hunder, det går selvfølgelig ikke alltid, men istede for og skrenke inn genpoolen til et par linjer så kan man jo da velge de MINST utsatte linjene og ikke tenke at jaja, det er så mye groms fra før så vi bruker det 'første og beste' Det er ikke helt svart hvitt liksom.

Det er stor forskjell i graden av arvbarhet mellom ulike raser.

Alt fra omtrent ikkeno (5% omtrent mener jeg..) og opp til sinnsykt mye (rundt 70% mener jeg det var..)

Raser med mye HD har gjerne lav grad av arvbarhet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke forstår med det?

Jeg forstår ikke at det skal være et godt argument for og avle. Et godt argument for og avle vil i min bok være fordi man vil forbedre rasen, ikke gjøre værre, eller bare videreføre ståa slik den er uten og bidra hverken positiv eller negativ retning.. Og siden din hund da ikke har noe wow faktor på hd statistikken, men ligger på gjennomsnittet, utifra det vi vet(men det er jo mørketall her også) så ser jeg ikke på det som et ønske om forbedring, vertfall ikke på det punktet. Nå vet jeg ikke hvordan linjene til faren ser ut, at han har a er jo fint, men betyr veldig lite om det er mye hd ute og går ellers i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det skal være et godt argument for og avle. Et godt argument for og avle vil i min bok være fordi man vil forbedre rasen, ikke gjøre værre, eller bare videreføre ståa slik den er uten og bidra hverken positiv eller negativ retning.. Og siden din hund da ikke har noe wow faktor på hd statistikken, men ligger på gjennomsnittet, utifra det vi vet(men det er jo mørketall her også) så ser jeg ikke på det som et ønske om forbedring, vertfall ikke på det punktet. Nå vet jeg ikke hvordan linjene til faren ser ut, at han har a er jo fint, men betyr veldig lite om det er mye hd ute og går ellers i slekta.

Forbedre rasen ja, hun har mye som kan forbedre rasen. Bortsett fra at HD statistikken er gjennomsnittelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbedre rasen ja, hun har mye som kan forbedre rasen. Bortsett fra at HD statistikken er gjennomsnittelig.

Helhetlig da. Men hva er viktigere enn helse? Evt gemytt? Speselt på en rase som da tydeligvis har relativt store problemer på den siden.

Nå vet jo ikke jeg hva du går etter når du avler, men bare for og ta et eksempel så hadde jeg feks glatt ofret meritter og firet litt på utseendekrav til avlspartner om det hadde hjulpet meg og finne friskere linjer.

Red: la til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helhetlig da, men hva er viktigere enn helse? Evt gemytt? Speselt på en rase som da tydeligvis har relativt store problemer på den siden.

Resten av helsa er jo utmerket, gemyttet likeså. Så det er kun HD biten som ikke er "bra nok". Derfor henger jeg meg heller ikke opp i den.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at Tuva her har et poeng i at dersom den svake HD'en er det eneste problemet hunden har, og hun er statistisk sett "et gjennomsnitt" for rasen vil hun selvsagt være en forbedring i forhold til de hundene som sliter med mange andre helsemessige problemer.

Det finnes såklart langt, langt værre sykdommer en hund kan få, og noen er også kjent på denne rasen tydeligvis. Det må også vurderes i forhold til avl - "en hund er ikke bare hofter" (som Astrid Indrebø ofte sier)!

Det å tro at man noen gang kommer til et punkt hvor ALLE på en stamtavle er røntget er vel utopi. Vi har røntget hunder i 30-40 år nå, og da med en grei andel hunder (ikke bare avlsdyrene). Rasen har da en HD-statistikk på 5-7 % affisert, og det har jeg alltid hørt er så lavt man kan forvente å komme. Likevel vil en stamtavle (ofte) ha importerte dyr der, fra land som kanskje ikke røntger. Ergo vil en total statistikk være umulig å finne fram til.

Men det "alle andre" ikke gjør er jo ingen unnskyldning for å la være selv. Så da er det i alle fall mindre galt å faktisk ha en kjent status - slik at oppdrettere og valpekjøpere kan foreta sin egen risikovurdering.

Selvsagt må man informere om dette - gjerne hele problematikken - til folk som ikke er så drevne på dette. Jeg kan se for meg noen heftige krangler dersom "feil" valpekjøper ender opp med en hund som må avlives pga HD og det DA fremkommer at moren eller faren også har det..

DA holder det nok ikke med å hinte til DogWeb eller noe sånt. Så jeg tror faktisk jeg hadde skrevet det rett på kjøpekontrakten, jeg. Med en fastsatt sum for erstatning hvis det skjer. Tydeligvis er det borti 50% sjanse for at det gjør det også på nettopp DEN rasen. Huff, LITT kjedelige fremtidsutsikter for oppdretterne som må basere seg på å betale tilbake endel av kjøpesummen til omtrent halvparten av valpekjøperne... Eller være nødt til å kjøpe tilbake flere av dem til full pris...

Men siden det åpnes for å diskutere andre raser og HD-problematikk her, så hørte jeg nylig at shih tzu faktisk hadde noen hunder med dette. De røntges ikke i det hele tatt, så de resultatene man finner er vel så ofte hunder som har vist smerter. Men en hund (liten) med så "merkelig" bygning blir kanskje unnskyldt fordi de har lave ben, for rett kryss, tunge kropper, etc, etc.

På Cairn terrier ble det for endel år siden også oppdaget relativt stygge hofter på endel. Men fordelen med mindre hunder er jo såklart at de ser ut til å ta slike ting lettere enn større og tyngre hunder, da.

Ergo er jeg veldig enig i at det må være langt viktigere å holde våkent blikk på albuene til staffene.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke vitsen med å avle på slike individer når det er så inmari mange andre hunder å bruke. Hadde det vært en liten rase hadde jo saken stilt seg annerledes.

Litt ironisk da, at GD er en rase som rtg minst like sjeldent som staffe, og som regel bare avlsdyr. Ja slett ikke alle de heller.. Hvor mange av Tesh's slektninger er rtg??

Men "alle" sier hd.... Hva med ad? Hundene våre bærer jo største delen av vekten sin foran.

Jeg kimser slett ikke av HD, men AD ER verre, det er vanskeligere å behandle og korrigere, nettopp fordi de aller fleste hunder bærer mesteparten av vekta si foran. Så for meg er det viktigere med god AD index enn HD index. Jeg kommer IKKE til å fire på at hundene skal være AD fri, men jeg kan godta en C her og der på hoftene.

Er det annen arvegang på hd(adfor den del) på staff enn på andre raser?

Ja, det er bla gjort en kjempeundersøkelse i Sverige som viser at forskjellige raser gir forskjellig grad av HD videre til avkom. Man skulle jo tro at mor og far med HD E bare gav HD E til avkom, ikke sant? Men det stemmer slett ikke for alle raser, hos noen gir de ingen med E, mens hos andre gir de stor andel av E. Settere er vel en av rasene med høyest arvegrad, og nå husker jeg ikke hvilken rase det var med minst arvegrad, men det var en mellomstor rase, la oss si labrador/bc str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk da, at GD er en rase som rtg minst like sjeldent som staffe, og som regel bare avlsdyr. Ja slett ikke alle de heller.. Hvor mange av Tesh's slektninger er rtg??

Jeg kimser slett ikke av HD, men AD ER verre, det er vanskeligere å behandle og korrigere, nettopp fordi de aller fleste hunder bærer mesteparten av vekta si foran. Så for meg er det viktigere med god AD index enn HD index. Jeg kommer IKKE til å fire på at hundene skal være AD fri, men jeg kan godta en C her og der på hoftene.

Ja, det er bla gjort en kjempeundersøkelse i Sverige som viser at forskjellige raser gir forskjellig grad av HD videre til avkom. Man skulle jo tro at mor og far med HD E bare gav HD E til avkom, ikke sant? Men det stemmer slett ikke for alle raser, hos noen gir de ingen med E, mens hos andre gir de stor andel av E. Settere er vel en av rasene med høyest arvegrad, og nå husker jeg ikke hvilken rase det var med minst arvegrad, men det var en mellomstor rase, la oss si labrador/bc str.

Snedig.. Nei, jeg hadde egentlig ikke innbilt meg at en hund med hd c ville avlet valper med hd: c eller en med E: avlet valper med E. Men heller at de er disponert for hd og da kan gi denne disposisjonen videre i varierende grad..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell i graden av arvbarhet mellom ulike raser.

Alt fra omtrent ikkeno (5% omtrent mener jeg..) og opp til sinnsykt mye (rundt 70% mener jeg det var..)

Raser med mye HD har gjerne lav grad av arvbarhet..

Det skyldes i større grad statistiske forhold enn biologiske.

Det er mange faktorer som kan påvirke utregnet arvelighet; hvor mange hunder er med i studiet, fordeling av kjønn, alder etc, har hundene levd i samme/standardisert miljø, familiestruktur, størrelsen på søsken/halvsøsken grupper, sikkerhet på HD status, hvilke metode som er brukt for fastslå HD status, om det er brukt flere metoder, hvor mange/hvilke veterinærer som har utført testingen, hvor mange/hvem som har satt resultatene, osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir litt sjokkert over helsa på staffen.. Er det virkelig så ille?

Skal ikke snakke så høyt jeg, ingen i Mozza sine linjer er røntget, men skulle jeg hatt etter røntgede foreldre måtte jeg valgt en annen rase.. Det er visst en eneste bedliss her til lands som er røntget ( fri) , men jeg tenker litt sånn at hvis bedlissen var plaget med leddene hadde flere vært røntget. Det er gjerne en naturlig ting å gjøre hvis bikkja halter..

Edit: mulig jeg er blÅnd, men hvis hd er svært utbredt på en rase ville jeg tenkt at det var høy arvbarhet? Ikke omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...