Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundenavn


Ingvild
 Share

  

65 stemmer

  1. 1. Hvilket hannhundnavn liker du best?

    • Pazzo
      15
    • Kaos
      27
    • Luca
      14
    • Supernova/Nova
      7
    • Annet navn, spesifiser under
      2
  2. 2. Hvilket tispenavn liker du best?

    • Vega
      12
    • Bris
      22
    • Liga
      4
    • Kontra
      13
    • Supernova/Nova
      11
    • Annet navn, spesifiser under
      3


Recommended Posts

Jeg trur det er litt dumt å velge et navn du må forklare folk hvordan de skal si. Jeg synes feks at Pazzo var kjempefint, inntil jeg leste åssen det skal sier på italiensk. Det var IKKE selvsagt for meg, og da er det neppe det for alle andre heller. Jeg MÅ jo rette på folk som sier Imuto til Imouto feks, for der er jo u'en stum, noe jeg trudde var selvsagt, men det er det altså ikke (nå er det riktignok bare Yodel og AnetteH som har sagt feil, men likevel, hehe).

Jeg elsker A Song of Ice and Fire, og synes selvsagt du bør ha et navn derfra, men ellers bør jo en australsk kelpie ha et australsk navn. Hvis det blir ACD på meg noengang, skal den feks hete Uluru, og blir det rottis, skal den hete Mädchen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg stemmer for A Song of Ice And Fire-navn jeg, bare fordi det tross alt er et sånt kull, og der er det masse navn å ta av, mange innmari fine. Jeg har ikke lest bøkene, og har bare kommet til episod

Thecla var en dame fra Hellas som viet seg til Gud eller noe. Uansett, en fyr prøvde å voldta henne, hun ble sur og kom til skade for å denge han litt for hardt, hun ble dømt til å bli spist levende a

Me to, og nå fikk jeg den på hjernen

Jeg stemte Luca og Nova. Selv om Luca egentlig er tispete i mine ører, siden jeg vet om en dalmatinertispe som heter det. Men hadde det ikke vært for det så hadde det fungert fint som hannhundnavn i mine ører, liker det godt.

Falt kanskje ikke helt for noen av tispenavnene (og Bris er da hannhund?), men stemte Nova fordi jeg likte det best av alternativene, og fordi mammaen til Casper heter det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke noe forhold til A Song of Ice and Fire i det hele tatt, så for meg blir det ikke like naturlig å beholde valpekassenavnet som om det f.eks. hadde vært et LOTR-kull eller Harry Potter-kull. Jeg føler ikke at jeg må beholde navnet bare fordi det er et kull med det temaet liksom, det viktigste er tross alt at jeg syns navnet er fint og praktisk å bruke i hverdagen (f.eks. at det ikke har for mange stavelser eller en vanskelig uttale). Jeg tror jeg skal se noen episoder av Game of Thrones, så kan jeg få et forhold til den verdenen jeg, også.

obsobs- det er avhengighetsskapende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er jo valpene født og kjønn bestemt - det blir enten Tyrion eller Summer som flytter hit om noen uker. Jeg syns begge navnene er veldig fine og har fin betydning ift Song of Ice and Fire-serien. Men jeg tror ikke jeg kommer til å beholde navnet selv, rett og slett fordi uttalen blir litt for tung i hverdagen. Jeg vil helst ikke ha navn med R i, og særlig ikke når det er en typisk engelsk uttale i tillegg. Dessuten vil jeg kanskje ha et navn som betyr mer for meg enn det disse navnene gjør.

Men jeg vet fremdeles ikke hva dette navnet skal bli... Hver gang jeg spør noen hva de syns, får jeg motstridende råd og jeg ender bare opp med å bli mer usikker selv. Derfor er det sikkert innmari nyttig for meg å spørre her en gang til og få tusen forskjellige råd. :P

De navnene jeg står mellom nå, er:

- Atlas. Det trekker litt ned pga Cefeus Atlas/Tux, en svensk kelpie. Sånn i det daglige spiller det ingen rolle for meg, men jeg vil liksom ikke virke som en copy cat, heller. Det finnes nok navn som er lettere å uttale, men det klinger greit nok og jeg syns det har en veldig fin betydning - særlig fordi jeg elsker kart.

2138550821_3e97a11f69.jpg

- Chase. Minner litt om mormor Blaze sitt navn i uttale, men ellers liker jeg det godt.

House-Dr-Chase-Resimleri-6.jpg

12671978333rjgbC.jpg

- Luca. Det jeg liker minst med dette navnet er at det ikke har en intiutiv betydning. Det betyr "bringer av lys", men det er ikke noe man skjønner med en gang man hører navnet, liksom. Ellers liker jeg det godt! Det er enkelt, fint og skaper assosiasjoner til Italia.

luca-toni.jpg

(Litt tilfeldig bilde, av fotballspilleren Luca Toni :P )

- Quiz. Jeg hadde egentlig sett for meg et tostavelsesnavn, men ellers er det ikke noe galt med dette navnet. Det kan kanskje fort bli Kviss, da? Hm.

quiztitle.jpg

- Tellus.

tellus.jpg

- Kaos.

9788246300030.jpg

(Litt tilfeldig illustrasjonsbilde, haha)

Hvis jeg skal se helt isolert kun på hvor fint navnet er og hvor godt det klinger, heller jeg nok mest mot Luca. Men som sagt vil jeg egentlig ha et navn som kanskje ikke er fullt så "kjedelig", og med en litt tydeligere betydning.

Men det viktigste er til syvende og sist at det faller meg naturlig å si det i alle mulige situasjoner, og at det passer godt sammen med Tinka. (Som i "xx og Tinka" eller "Tinka og xx".)

Hva syns dere? Kan dere komme på noen gode argumenter som trekker et navn opp eller ned? Jeg mottar gjerne flere navneforslag, også. Sjokoladenavn hadde vært veldig kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for Atlas eller Tellus! :D De var fine, synes jeg. Aller mest fordi du har en interesse du antakelig ville synes at betød mye for deg å ha hunden oppkalt etter.

Leja er jo oppkalt etter sommerfuglbusken Buddjela Davidii, og for MEG betyr navnet mye. Mange folk som ikke klarer å uttale det (de fleste sier Læija, selv om det uttales Leija) og som ikke synes det er så fint, men det blåser jeg langt f i sålenge jeg liker det selv. Sånn synes jeg du burde tenke og!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de siste forslagene, stemmer jeg for Tellus. Jeg synes navn er vanskelig selv, så jeg har ikke noe særlig egne forslag merker jeg :P

Hadde det ikke vårt så kronglete å si, hadde Nonstopp vært kult. Non stopp hund OG det er sjokolade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "Luca" Susanne Vega-låta, og ikke Italia. Den assosiasjonen trur jeg at jeg deler med de fleste over 25. :P

Ellers liker jeg Atlas, det er skikkelig hannhund, og også Tellus, sjøl om jeg synes det er et veldig vanlig hundenavn, uten noengang å ha møtt en Tellus. :lol:

Men Krim, DET likte jeg! Og hva med Skrutt eller Sprock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "Luca" Susanne Vega-låta, og ikke Italia. Den assosiasjonen trur jeg at jeg deler med de fleste over 25. :P

Ellers liker jeg Atlas, det er skikkelig hannhund, og også Tellus, sjøl om jeg synes det er et veldig vanlig hundenavn, uten noengang å ha møtt en Tellus. :lol:

Men Krim, DET likte jeg! Og hva med Skrutt eller Sprock?

'My name is Luca, I live on the second floor..'

Jeg er helt enig med Sandy hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere innspill! Litt tilfeldig at det bare ble med Sandy-quote, men tror jeg svarer på det meste i løpet av dette innlegget allikevel.

For meg er "Luca" Susanne Vega-låta, og ikke Italia. Den assosiasjonen trur jeg at jeg deler med de fleste over 25. :P

Åh, herlighet, den sangen hadde jeg helt glemt jeg.

Nei, tror ikke det blir Luca.

Ellers liker jeg Atlas, det er skikkelig hannhund, og også Tellus, sjøl om jeg synes det er et veldig vanlig hundenavn, uten noengang å ha møtt en Tellus. :lol:

Jeg liker Atlas godt, men kanskje like mye Tellus og Kaos, for da slipper jeg den tl-kombinasjonen som er bittelitt tung å rope. I grunnen er det først og fremst Tellus og Kaos jeg står mellom. Jeg syns begge er fine og har fin betydning. Jeg har også den følelsen med begge disse navnene at de er skikkelig typiske hundenavn, men jeg har ikke møtt en eneste hund som heter noe av dette, så SÅ vanlig er de kanskje ikke allikevel. Det har i og for seg ikke noe å si for meg at det høres ut som hundenavn, for det er jo nettopp det det skal være. :P

Men Krim, DET likte jeg! Og hva med Skrutt eller Sprock?

Jeg syns Krim er kjempestilig! Men både Krim, Skrutt og Sprock (og Scrat, som jeg syns hadde vært veldig kult) har en fellesnevner - R. R R R R. Det krøller seg fort på tunga, altså. I alle fall på min tunge.

Hmm.

Tinka og Tellus.

Kaos og Tinka.

Tinka og Atlas.

Tinka og Quiz.

Jeg tror nok det må bli en av de fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Atlas godt, men kanskje like mye Tellus og Kaos, for da slipper jeg den tl-kombinasjonen som er bittelitt tung å rope. I grunnen er det først og fremst Tellus og Kaos jeg står mellom. Jeg syns begge er fine og har fin betydning. Jeg har også den følelsen med begge disse navnene at de er skikkelig typiske hundenavn, men jeg har ikke møtt en eneste hund som heter noe av dette, så SÅ vanlig er de kanskje ikke allikevel. Det har i og for seg ikke noe å si for meg at det høres ut som hundenavn, for det er jo nettopp det det skal være. :P

Jeg kjenner en Kaos, en black'n tan shibahannhund som er monstruøst høy! :lol: (Legg merke til at jeg skriver høy og ikke stor. Laaange bein og ikkeno masse, men utrolig fin fyr).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ikke ut til at du vurderer Luca lenger, men det at det minner om Italia, tenker du på byen Lucca da? For det skrives isåfall med to c'er :P Men det er en superkoselig by med en middelalderborg rundt sentrum. Brosteiner og gamle bygninger. Min barndomsvenninne bor i en leilighet rett utenfor sentrum, og bygningen er fra 1600-tallet. Grønt og frodig er det der også. Så hvis det var det stedet du hadde i bakhodet, så forstår jeg at navnet minner om noe vakkert og italiensk, selv om det for meg bare er den sangen navnet Luca minner meg om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tellus:

Fon-de-Clair-Tellus-----uHdixoVPDoeYSmcuApaUAWXGWZ7VQSSyoF8d2rhmd60,.jpg

Det er verre hunder å bli oppkalt etter enn han altså ;)

OT, men er det Fon De Clair Tellus? Morfaren til Ekkis det

:) Jeg syns forresten Tellus er et fint navn :) Kaos er det maaange hunder som heter. Quiz var også litt kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de var finest jeg :D

Og Kelpie-Atlas heter bare det på papiret :)

Ja, og det er jo vanskelig å unngå alle navn i historien om jeg skal ta hensyn til BÅDE stamtavlenavn og hverdagsnavn, så derfor er Atlas fremdeles en veldig sterk kandidat. :)

Tellus:

Fon-de-Clair-Tellus-----uHdixoVPDoeYSmcuApaUAWXGWZ7VQSSyoF8d2rhmd60,.jpg

Det er verre hunder å bli oppkalt etter enn han altså ;)

Pen. :wub:

Nå ser det ikke ut til at du vurderer Luca lenger, men det at det minner om Italia, tenker du på byen Lucca da? For det skrives isåfall med to c'er :P Men det er en superkoselig by med en middelalderborg rundt sentrum. Brosteiner og gamle bygninger. Min barndomsvenninne bor i en leilighet rett utenfor sentrum, og bygningen er fra 1600-tallet. Grønt og frodig er det der også. Så hvis det var det stedet du hadde i bakhodet, så forstår jeg at navnet minner om noe vakkert og italiensk, selv om det for meg bare er den sangen navnet Luca minner meg om :P

Nei, tenkte i utgangspunktet på Luca som i det italienske mannenavnet Luca. Når faren heter Enzo hadde det vært litt kult å fortsette i samme stil, også syns jeg Luca er et fint navn. :)

Lucca blir plutselig tispenavn igjen. :lol: Har en slags forestilling om at alle byer (i alle fall alle italienske byer) er hunkjønn, uavhengig av hva navnet egentlig høres ut som, hehe. Skulle jeg hatt tispe kunne jeg nok vurdert navn som Siena og Lucca. :)

Nei, navnene må nok vokse litt på meg. Det er ikke sikkert jeg bestemmer meg helt før jeg vet hvem som blir min og har et lite inntrykk av hva han rett og slett passer til å hete. Men jeg tror jeg har klart å koke det ned til Kaos, Atlas, Tellus eller Quiz. Skjønt, plutselig har jeg vel ombestemt meg igjen, haha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "Luca" Susanne Vega-låta, og ikke Italia. Den assosiasjonen trur jeg at jeg deler med de fleste over 25. :P

'My name is Luca, I live on the second floor..'

Jeg er helt enig med Sandy hehe

:frantics:

Den sangen er såååå gyselig :x

Nei, tror ikke det blir Luca.

Å pjuh!

Stemmer forrtsatt for Tellus jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...