Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundenavn


Ingvild
 Share

  

65 stemmer

  1. 1. Hvilket hannhundnavn liker du best?

    • Pazzo
      15
    • Kaos
      27
    • Luca
      14
    • Supernova/Nova
      7
    • Annet navn, spesifiser under
      2
  2. 2. Hvilket tispenavn liker du best?

    • Vega
      12
    • Bris
      22
    • Liga
      4
    • Kontra
      13
    • Supernova/Nova
      11
    • Annet navn, spesifiser under
      3


Recommended Posts

Nå er det en sonen hund som heter Bris, men jeg regner med at LBL ikke blir sur :P

Bris er vakkert, kanskje fordi jeg synes Bris er så vakker. Jeg sliter litt med å se det navnet på en kelpie dog, men det er pga assosiasjoner. Vega heter søsteren til Loke, så det navnet er også litt ødelagt for meg :P

Jeg synes egentlig Tinka er fint jeg :P

Jeg liker L navn veldig godt og synes faktisk Laika er et fint navn :P Jeg liker litt sånne klassiske navn ingen bruker lengre kjenner jeg. Laika, Rex, Bonnie osv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg stemmer for A Song of Ice And Fire-navn jeg, bare fordi det tross alt er et sånt kull, og der er det masse navn å ta av, mange innmari fine. Jeg har ikke lest bøkene, og har bare kommet til episod

Thecla var en dame fra Hellas som viet seg til Gud eller noe. Uansett, en fyr prøvde å voldta henne, hun ble sur og kom til skade for å denge han litt for hardt, hun ble dømt til å bli spist levende a

Me to, og nå fikk jeg den på hjernen

Jeg liker Vega og Luka. Og hva med Topo (Topografi)?

Jaaa ... men, det høres så finsk ut. :lol: Jeg klarer bare å lese det med finsk aksent, og da er det ikke fint i det hele tatt. :P

Ah, det var kult navn, lagre i hodet ;)

Jeg stemte Kaos og Nova, men syntes også Vega er fint navn.

Ellers så hadde kanskje ZikkZakk vært fint navn til en Kelpie, og kan brukes på både tispe og hanne :)

Mja, det syns jeg ble litt "tungt" på en måte.

Du får begynne lese A Song Of Ice and Fire :lol:

Forøvrig blir det som sist, de får ett "spebarn" navn innen tema. :)

Ja, føler nesten jeg må gjøre det! Kan jo ikke ha valp fra et kull med det temaet også ikke ane hva det handler om.

Og ja, "spedbarn"-navnet vil nok bli tatt med i vurderingen når det blir klart hvem som eventuelt blir min. Liker jeg navnet, kommer jeg nok til å beholde det videre. :)

Jeg synes Nova er nesten like vanlig som Tinka, jeg... *rødme*

Hva med Scrat/Scratte?

*klippet bilde*

Du skal jo ha deg et lite, gærnt ekorn!

Har aldri hørt om hunder som heter Nova før, jeg! Eller jo, det er en border collie i USA som eies av en kjent YouTube-person som heter Supernova, men ellers vet jeg faktisk ikke av noen. Selv ikke tollere! :P

Og Scrat har jeg faktisk vurdert, det hadde jo vært helt perfekt. Men det er et navn som ikke har særlig Ingvild-vennlig uttale, dessverre. Finnes det andre kjente ekorn da? Utenom Snipp og Snapp?

Nå er det en sonen hund som heter Bris, men jeg regner med at LBL ikke blir sur :P

Bris er vakkert, kanskje fordi jeg synes Bris er så vakker. Jeg sliter litt med å se det navnet på en kelpie dog, men det er pga assosiasjoner. Vega heter søsteren til Loke, så det navnet er også litt ødelagt for meg :P

Jeg synes egentlig Tinka er fint jeg :P

Jeg liker L navn veldig godt og synes faktisk Laika er et fint navn :P Jeg liker litt sånne klassiske navn ingen bruker lengre kjenner jeg. Laika, Rex, Bonnie osv

Det er mange hunder som heter Bris, men jeg kjenner ingen personlig. :)

Jeg har hatt Fido oppe til vurdering faktisk. Fido og Passopp. På sett og vis er det kule navn, men når det kommer til stykket vil jeg ikke at min egen hund skal hete det. Det får holde at jeg har en Tinka. :P

Men jeg er også veldig glad i L-navn!

For å gi litt inspirasjon til hva slags type navn jeg liker, kan jeg jo legge ved de navnene jeg har vurdert men av ulike grunner har forkastet. Så ser dere litt stilen det går i, liksom.

Hannhundnavn:

- Galileo Galilei - til daglig Leo

- Cazzo (uttales som Pazzo, betyr i overført betydning "****")

- Sciurus (betyr ekorn på latin)

- Schiavo (uttales skjavå og betyr slave på italiensk. Hehe)

- Karsk

- Tellus

- Sonny

- Cielo (betyr himmel på italiensk)

- Chase

- Pronto

Tispenavn:

- Katla

- Livlig

- Vilje

- Solvi (form av verbet solvere, som betyr å løse eller finne ut av)

- Æve (evighet på nynorsk)

- Pixie

- Føniks

- Cagna (betyr tispe på italiensk)

- Edel

- Constanse, med kortform/kallenavn Sta

- Freidig

- Fryde

- Magi

- Fakta

- Theia

- Prima

- Edda

- Svada

- Frigg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om hunder som heter Nova før, jeg! Eller jo, det er en border collie i USA som eies av en kjent YouTube-person som heter Supernova, men ellers vet jeg faktisk ikke av noen. Selv ikke tollere! :P

Og Scrat har jeg faktisk vurdert, det hadde jo vært helt perfekt. Men det er et navn som ikke har særlig Ingvild-vennlig uttale, dessverre. Finnes det andre kjente ekorn da? Utenom Snipp og Snapp?

Jeg gjorde en gang en navneundersøkelsestatistikksak på bernernavn, og da kom Nova høyt opp på tispene, i hvert fall. Og jeg har møtt flere av dem. Men kanskje det er en bernergreie.

Andre kjente ekorn? Nøtteliten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte på Luca og Bris, syns de var penest av de alternativene. :)

Sliter litt med navneforslag til meg selv, så vet ikke om jeg har så mye til deg. I alle fall ikke av tispenavn. Det er jo endel fine navn i "A song of ice and fire", men mange av dem syns jeg blir litt tunge å uttale selv. Nymeria vurderte jeg et kort øyeblikk, men fant ut at det var litt for tungt. Daenerys det samme. Men jeg vil jo også ha et enkelt navn som er greit å bruke som apportkommando i jakten (jeg skal nemlig bli trendy jeg også, og gå over til navn istedet for "apport"/"ja" som kommando*ler*).

Navn som jeg har vurdert, men slått fra meg:

Reid

Via

Aino

Theia (og det ser jeg er på lista de over navn du har forkastet også :P ).

Venia

Nyx (hadde ikke det vært fordi dette blir for likt Vix så hadde det vært en veldig sterk kandidat).

Jinx

Sky

Andre forslag:

Frost

Gecko

Jäger (skulle jeg hatt hannhund igjen hadde den stått høyt hehe)

Ice

Kuling

Iza

Dio

Forresten, angående kjente ekorn så har du jo Henning og Flemming fra tegneserien "kampen park". :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skikkelig fan av a song of ice and fire, her er noen favoritter som jeg sikkert hadde brukt dersom jeg skulle hatt valpis nå; Jorah Mormont, Lord Davos Seaworth og Khal :D Tispenavn er så vanskelig, men finner da noen jeg liker; Sansa, Lyanna og Arya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne lese A Song Of Ice and Fire :lol:

Forøvrig blir det som sist, de får ett "spebarn" navn innen tema. :)

Ja, føler nesten jeg må gjøre det! Kan jo ikke ha valp fra et kull med det temaet også ikke ane hva det handler om.

Og ja, "spedbarn"-navnet vil nok bli tatt med i vurderingen når det blir klart hvem som eventuelt blir min. Liker jeg navnet, kommer jeg nok til å beholde det videre. :)

Syntes allerede du skal beholde det navnet, det blir garantert fint og spesielt!

Jeg hadde beholdt navnet uansett hvilken av valpene jeg hadde fått da... (selv Simbelmynë) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes allerede du skal beholde det navnet, det blir garantert fint og spesielt!

Jeg hadde beholdt navnet uansett hvilken av valpene jeg hadde fått da... (selv Simbelmynë) :lol:

:lol: Du beholdt jo det mest spesielle av hannhundnavnene, og det jeg forventet minst at noen kom til å beholde.

Ingvild: Jeg kan sende deg navnlisten slik den ser ut akkurat nå, men etterhvert som jeg leser så kan det jo bli litt endringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for A Song of Ice And Fire-navn jeg, bare fordi det tross alt er et sånt kull, og der er det masse navn å ta av, mange innmari fine. Jeg har ikke lest bøkene, og har bare kommet til episode 5 i første sesong ( :frantics: Følger NRK sine sendinger), men, noen som kjenner serien bedre enn meg har sikkert flust av navnetips!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et navn jeg vurderte på Lyra! Thecla! Etter Sgt Thecla.

Hvem var St. Thecla? Er hun forbundet med noe bra eller kult? :P Jeg liker navnet da, men er kanskje ikke verdens enkleste for en trønder som insisterer på å ha så mange tjukke L-er som mulig.

Jeg stemte på Luca og Bris, syns de var penest av de alternativene. :)

Sliter litt med navneforslag til meg selv, så vet ikke om jeg har så mye til deg. I alle fall ikke av tispenavn. Det er jo endel fine navn i "A song of ice and fire", men mange av dem syns jeg blir litt tunge å uttale selv. Nymeria vurderte jeg et kort øyeblikk, men fant ut at det var litt for tungt. Daenerys det samme. Men jeg vil jo også ha et enkelt navn som er greit å bruke som apportkommando i jakten (jeg skal nemlig bli trendy jeg også, og gå over til navn istedet for "apport"/"ja" som kommando*ler*).

Navn som jeg har vurdert, men slått fra meg:

Reid

Via

Aino

Theia (og det ser jeg er på lista de over navn du har forkastet også :P ).

Venia

Nyx (hadde ikke det vært fordi dette blir for likt Vix så hadde det vært en veldig sterk kandidat).

Jinx

Sky

Andre forslag:

Frost

Gecko

Jäger (skulle jeg hatt hannhund igjen hadde den stått høyt hehe)

Ice

Kuling

Iza

Dio

Forresten, angående kjente ekorn så har du jo Henning og Flemming fra tegneserien "kampen park". :lol:

Først litt OT: Hvorfor skal man bruke navnet som apport-kommando? Er ikke det fryktelig upraktisk egentlig? Jeg er i alle fall en sånn person som bruker hundenavnet i veldig mange forskjellige sammenhenger, og det er litt upraktisk om hun hadde forbundet navnet sitt med noe annet enn å ta kontakt med meg.

Og så til navnene! Jeg veit ikke helt hvorfor jeg har slått fra meg Theia, for det er jo både fint og har en fin betydning (Theia var en gudinne i gresk mytologi som fødte månegudinnen Selene. Theia er også navnet på en hypotetisk planet som var årsaken til skapelsen av jordens måne - jeg liker astronomirelaterte navn, jeg!). Men det minner jo veldig om Tia. Jeg tror ikke akkurat det vil være noen praktisk forvirring der verken blant hunder eller mennesker, men jeg vet ikke helt om jeg vil kalle hunden min noe som ligner så mye på navnet til en av hundene til en av de "hundemenneskene" jeg omgås mest. :P Så Theia står på en kanskje-liste.

Ellers liker jeg Nyx og Via!

Om vi holder det litt i Kaizers ånd: Ompa :)

oompa3.jpg

er hva jeg tenker på når jeg hører ordet "Ompa" sånn tatt ut av sammenheng. Så, nei. :lol:

Om du skal ha navn fra Game of Thrones til ei tispe så må den jo bare hete Sansa! Synes det er så stilig :)

Hvordan uttales det, egentlig? Det faller meg mest naturlig å uttale det som ordet sanset bare med a-ending, og det blir jo ikke så innmari fint egentlig. Samtidig finner jeg ikke noen annen måte å uttale det på som både høres bra ut og er naturlig å bruke. :P

Jeg har blitt skikkelig fan av a song of ice and fire, her er noen favoritter som jeg sikkert hadde brukt dersom jeg skulle hatt valpis nå; Jorah Mormont, Lord Davos Seaworth og Khal :D Tispenavn er så vanskelig, men finner da noen jeg liker; Sansa, Lyanna og Arya.

Nå har jeg jo fått sett "valpekasse"-navnene Jeanette har skrevet opp så langt også, så jeg begynner etterhvert å få et stort utvalg i navn fra dette temaet. Det blir litt vanskelig å bestemme seg for et av dem før jeg vet hva min eventuelle valp blir hetende, så det får jeg nesten ta som det kommer. Men jeg får i alle fall smakt litt på navnene og får en formening om hva jeg liker og kanskje vil velge å beholde. :)

Men jeg har jo ikke noe forhold til A Song of Ice and Fire i det hele tatt, så for meg blir det ikke like naturlig å beholde valpekassenavnet som om det f.eks. hadde vært et LOTR-kull eller Harry Potter-kull. Jeg føler ikke at jeg må beholde navnet bare fordi det er et kull med det temaet liksom, det viktigste er tross alt at jeg syns navnet er fint og praktisk å bruke i hverdagen (f.eks. at det ikke har for mange stavelser eller en vanskelig uttale). Jeg tror jeg skal se noen episoder av Game of Thrones, så kan jeg få et forhold til den verdenen jeg, også.

Siden jeg mest sannsynlig aldri kommer til å ha en tispe, så deler jeg navnet jeg kaaanskje hadde vurdert å bruke engang! :lol:

Naevia! Der a-e egentlig blir litt "stum", og det høres litt ut som "Nivia", på en måte. NEY-Viyah (om du uttaler det på briiitisk engelsk!).

Det var egentlig ganske fint! Betyr det noe spesielt?

Å, Tellus og Theia var kjempefine da! Synes de skal tilbake på lista sånn at jeg kan stemme på dem heller :aww:

Hihi! Ja, nå som jeg fant dem i en gammel liste vet jeg ikke helt hvorfor jeg tok dem bort igjen. I alle fall ikke Tellus, det er jo både fint og praktisk, i tillegg til at jeg liker betydningen/opprinnelsen til navnet. Jeg kunne egentlig tenke meg å ha Terra på lista også, men dobbel R er liksom ikke det ultimate i et hundenavn, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers liker jeg Nyx og Via!

Nyx er en meget kjent AK avlstispe hos Cefeus. Og det fins flere som er oppkalt etter henne, bla to stk hannhunder som heter Styx :P

Hvordan uttales det, egentlig? Det faller meg mest naturlig å uttale det som ordet sanset bare med a-ending, og det blir jo ikke så innmari fint egentlig. Samtidig finner jeg ikke noen annen måte å uttale det på som både høres bra ut og er naturlig å bruke. :P

Jeg legger inn veto på Sansa. Da får du lyve om hva valpen heter når du snakker med meg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thecla var en dame fra Hellas som viet seg til Gud eller noe. Uansett, en fyr prøvde å voldta henne, hun ble sur og kom til skade for å denge han litt for hardt, hun ble dømt til å bli spist levende av rovdyr, men det endte med at hunnkjønnene av rovdyrene forsvarte henne i mot hannkjønnene og hun overlevde. Veldig kort og etter hukommelsen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyx er en meget kjent AK avlstispe hos Cefeus. Og det fins flere som er oppkalt etter henne, bla to stk hannhunder som heter Styx :P

Oh, bra noen som er litt mer bevandret i kelpienes verden kan si fra om sånt!

Jeg legger inn veto på Sansa. Da får du lyve om hva valpen heter når du snakker med meg :aww:

Haha! Hvorfor er Sansa ille? På grunn av karakteren eller selve navnet? :P

Thecla var en dame fra Hellas som viet seg til Gud eller noe. Uansett, en fyr prøvde å voldta henne, hun ble sur og kom til skade for å denge han litt for hardt, hun ble dømt til å bli spist levende av rovdyr, men det endte med at hunnkjønnene av rovdyrene forsvarte henne i mot hannkjønnene og hun overlevde. Veldig kort og etter hukommelsen :P

Thecla var en rå dame med andre ord! Liker det jeg, så Thecla får stå på navnekandidatlisten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Hvorfor er Sansa ille? På grunn av karakteren eller selve navnet? :P

Sansa er dum rett og slett... (eller egentlig ikke, men jeg syns fortsatt hun er dum) Men hun er vist pen da, opptatt av utseende, etikette og slikt. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt OT: Hvorfor skal man bruke navnet som apport-kommando? Er ikke det fryktelig upraktisk egentlig? Jeg er i alle fall en sånn person som bruker hundenavnet i veldig mange forskjellige sammenhenger, og det er litt upraktisk om hun hadde forbundet navnet sitt med noe annet enn å ta kontakt med meg.

Og så til navnene! Jeg veit ikke helt hvorfor jeg har slått fra meg Theia, for det er jo både fint og har en fin betydning (Theia var en gudinne i gresk mytologi som fødte månegudinnen Selene. Theia er også navnet på en hypotetisk planet som var årsaken til skapelsen av jordens måne - jeg liker astronomirelaterte navn, jeg!). Men det minner jo veldig om Tia. Jeg tror ikke akkurat det vil være noen praktisk forvirring der verken blant hunder eller mennesker, men jeg vet ikke helt om jeg vil kalle hunden min noe som ligner så mye på navnet til en av hundene til en av de "hundemenneskene" jeg omgås mest. :P Så Theia står på en kanskje-liste.

Ellers liker jeg Nyx og Via!

Det de som bruker det sier er praktisk med det, er at det er enklere for dem når de jobber på linje med en haug andre hunder og hundefører og vet at ja, eller apport etc ikke gjelder dem. De skal jo i teorien klare av å skille ut førers kommando uansett, men når det er høyt trykk (som det jo ofte kan være når man kommer opp i AK og EK) så er det enklere med en særegen ting, som eksempelvis navnet. De jeg vet som bruker det der har ikke noe problem ifh til at det brukes til kontakt etc i hverdagen. Nå er det ikke så viktig for meg, men det er noe jeg vurderer i alle fall, at deler av navnet kan brukes til en egen kommando for når de får gå. Det er kun som apportkommando på markeringer jeg ev. vil bruke det, og da er de veldig klar for å løpe nesten samme hva jeg sier. :P For min del tror jeg ikke det har så veldig mye å si, men jeg ser argumentasjonen og jeg har lyst å prøve for å se om jeg syns det er greiere.

Theia slo jeg fra meg fordi jeg er dønn sikker på at de fleste enten kommer til å tro bikkja heter Thea, og DET er totalt uaktuelt hehe. I tillegg til at jeg på et eller annet vis ikke føler det passer. Sært at man kan føle sånt før man i det hele tatt vet om det blir valp, men ja. :P

Sansa er dum rett og slett... (eller egentlig ikke, men jeg syns fortsatt hun er dum) Men hun er vist pen da, opptatt av utseende, etikette og slikt. :x

Det er grunnen til at jeg hverken har foreslått det eller vurdert det selv. :lol: Nå endret inntrykket mitt av henne seg underveis i bok 2, men neeh. Da er Arya tøffere. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller den skal ha et Australsk navn, fortrinnsvis fra Queensland. Ta en titt på det Australske kartet? Det florerer med spesielle stedsnavn f.eks. En stor andel er Aboriginske navn. Eller finn en Aboriginsk ordbok på nett med fine betydninger? Det er et fantastisk vakkert språk. Eller kall bikkja "mate"?

Red:

Ordbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansa er dum rett og slett... (eller egentlig ikke, men jeg syns fortsatt hun er dum) Men hun er vist pen da, opptatt av utseende, etikette og slikt. :x

Det er grunnen til at jeg hverken har foreslått det eller vurdert det selv. :lol: Nå endret inntrykket mitt av henne seg underveis i bok 2, men neeh. Da er Arya tøffere. :ahappy:

Åh - jamen da utgår det navnet. :P Uansett hadde det virket som om jeg prøvde å omtale hunden min som sanset, og det er vel kanskje ikke den aller, aller mest treffende beskrivelsen av en kelpie.

Det de som bruker det sier er praktisk med det, er at det er enklere for dem når de jobber på linje med en haug andre hunder og hundefører og vet at ja, eller apport etc ikke gjelder dem. De skal jo i teorien klare av å skille ut førers kommando uansett, men når det er høyt trykk (som det jo ofte kan være når man kommer opp i AK og EK) så er det enklere med en særegen ting, som eksempelvis navnet. De jeg vet som bruker det der har ikke noe problem ifh til at det brukes til kontakt etc i hverdagen. Nå er det ikke så viktig for meg, men det er noe jeg vurderer i alle fall, at deler av navnet kan brukes til en egen kommando for når de får gå. Det er kun som apportkommando på markeringer jeg ev. vil bruke det, og da er de veldig klar for å løpe nesten samme hva jeg sier. :P For min del tror jeg ikke det har så veldig mye å si, men jeg ser argumentasjonen og jeg har lyst å prøve for å se om jeg syns det er greiere.

Ja, ser det argumentet! Men da kan man nesten likeså godt bare finne på en spesiell kommando som ikke alle andre har, da. Fetch eller noe. :P

Jeg synes heller den skal ha et Australsk navn, fortrinnsvis fra Queensland. Ta en titt på det Australske kartet? Det florerer med spesielle stedsnavn f.eks. En stor andel er Aboriginske navn. Eller finn en Aboriginsk ordbok på nett med fine betydninger? Det er et fantastisk vakkert språk. Eller kall bikkja "mate"?

Jeg syns et australskinspirert navn hadde vært helt fantastisk! :) Problemet er at jeg har elendig engelskuttalelse og overhodet ikke mestrer australsk aksent. Men jeg skal prøve å gjøre et lite dypdykk i aboriginsk språk og stedsnavn.

På hebraisk betyr det "alive". Og det er også en av slavekarakterene i Spartacus. Søt dame!

Også er navnet lett å uttale på trøndersk. ;)

Det var jo veldig fint! Likte det godt, jeg. Men det minner jo litt om Nivea, da. Det er ikke en hudkrem jeg skal kjøpe, heller... Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...