Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundenavn


Ingvild
 Share

  

65 stemmer

  1. 1. Hvilket hannhundnavn liker du best?

    • Pazzo
      15
    • Kaos
      27
    • Luca
      14
    • Supernova/Nova
      7
    • Annet navn, spesifiser under
      2
  2. 2. Hvilket tispenavn liker du best?

    • Vega
      12
    • Bris
      22
    • Liga
      4
    • Kontra
      13
    • Supernova/Nova
      11
    • Annet navn, spesifiser under
      3


Recommended Posts

Jeg er litt tidlig ute... Men mens jeg venter på at valpene skal bli født er det jo ikke så mye annet å gjøre egentlig. Så da kan jeg kanskje prøve å bestemme meg for hva valpen min skal hete - men jeg trenger litt råd og innspill. :)

Jeg har noen navn liggende på lur, men sliter med å bestemme meg for et av dem, og er dessuten usikker på om jeg har funnet det riktige navnet. Jeg vil derfor gjerne ha forslag til andre navn også, om dere kommer på noe som kan passe. Og ellers vil jeg ha innspill på hva dere syns om navnene jeg så langt har på listen min - er de fine, er de forståelige, er de lette å bruke også for andre? Hva syns dere om dem, rett og slett? Stem i pollen, men utdyp gjerne i et innlegg også!

Kjønn er ennå ikke bestemt, så derfor har jeg både tispenavnliste og hannhundnavnliste. La oss starte med den sistnevne. Der har jeg følgende navn:

- Pazzo uttales Patt-so med en slags å-lyd (som i det norske ordet "for"). Det er et italiensk ord som både kan være substantiv og adjektiv, og betyr derfor både gærning og gal. Midt i blinken for en kelpie. :lol: Det som gjør meg litt usikker på dette navnet, er for det første om det egentlig er så veldig fint, og for det andre om det er klart for andre hvordan det skal uttales. Patt-so med ren o-lyd kan jeg tåle, men jeg vil ikke at hunden min skal hete Passo, liksom.

- Kaos er vel nokså selvforklarende. Jeg liker det i grunnen veldig godt! På en måte er det et nokså standard hundenavn, men på en annen side kan jeg ikke nevne en eneste hund jeg vet av som heter det, så da er det vel ikke så vanlig allikevel.

- Luca er et italiensk mannenavn som jeg syns er fint og klinger godt. Det betyr "bærer av lys". Og jeg håper da inderlig at valpen skal bringe lys inn i hverdagen min! I tillegg passer det fint med et italiensk mannenavn når valpens far heter Enzo. Men det ligner veldig på Lukas, som er et fryktelig vanlig hundenavn...

Så var det tispenavnene!

- Vega er den sterkeste stjernen i stjernetegnet Lyren, og i det hele tatt en av de sterkeste stjernene på himmelen (sett fra jorden, altså). Jeg vet av et par andre hunder som heter Vega, men det har ikke så mye å si. Jeg syns det er veldig pent, lett å si og har en fin betydning/referanse.

- Bris er på sett og vis selvforklarende. Men i tillegg til å angi vindstyrke, forbinder jeg det med Kaizers Orchestra, som er mitt favorittband. Det eneste som trekker ned her, er uttalen. Jeg er egentlig ikke så innmari fan av navn med R i, for det blir ofte litt tungt å rope. I tillegg liker jeg best navn med to stavelser.

- Liga, som i "en liga for seg selv". Litt pompøst, kanskje. Men jeg liker det - det klinger godt og har fine lyder! Men kanskje ikke så mye it-faktor, eller hva jeg skal si.

- Kontra er et navn jeg liker veldig godt! Men det var denne R-en, da…

Også har jeg ett navn som står på en "begge kjønn"-liste:

- Supernova: Til "hverdags" Nova, som da altså uttales Nå-va. Syns det passer både til tispe og hannhund. En supernova er en stjerne som eksploderer. Masse energi som frigjøres, med andre ord!

Så dette er altså navnene jeg har på listene mine, men som tidligere nevnt er jeg åpen for flere forslag! Jeg vil ha et navn som ikke er supervanlig, men det trenger ikke være slik at INGEN andre hunder heter det. Jeg er åpen for å bruke ord som navn, men da må det være ord med en slags betydning, og gjerne ord man ikke bruker så alt for mye i dagligtalen. Jeg hadde en liten periode Artig på tispenavnlisten min, men det syns jeg blir for hverdagslig. (Jeg sier "artig" veldig mye, da.) Jeg syns menneskenavn er ok å bruke på hunder, så det er greit med slike forslag også.

Jeg vil helst ha norske eller italienske navn/ord, og jeg liker tostavelsesnavn best. Men så syns jeg det hadde vært veldig kult med et navn som betyr litt for meg og som gir meg fine assosiasjoner. Så derfor slenger jeg ut noen stikkord til diverse ting jeg interesserer meg for/ting jeg liker/ting som betyr mye for meg: Kart, astronomi, Kaizers Orchestra, Italia, Roma og italiensk språk, Harry Potter, arkitektur, byhistorie, juss, … tja. De som kjenner meg litt vet vel kanskje hva slags type menneske jeg er, også. Hva jeg liker og sånt.

Rasen jeg skal ha er australsk kelpie, og jeg vil som sagt ha forslag på både tispe- og hannhundnavn, eller navn som kan passe begge kjønn.

Og til sist - ikke glem at jeg er trønder. Jeg kan ha litt snål uttale av enkelte ord. :aww:

Og heeelt til sist - hvis noen syns jeg styrer mye og legger litt vel mye i dette, det er jo bare et navn liksom - husk at min nåværende hund heter Tinka og det er kanskje det kjedeligste hundenavnet i hele verden. Jeg har lov til å være litt mer kreativ og nøye når hund nummer to skal navngis. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg stemmer for A Song of Ice And Fire-navn jeg, bare fordi det tross alt er et sånt kull, og der er det masse navn å ta av, mange innmari fine. Jeg har ikke lest bøkene, og har bare kommet til episod

Thecla var en dame fra Hellas som viet seg til Gud eller noe. Uansett, en fyr prøvde å voldta henne, hun ble sur og kom til skade for å denge han litt for hardt, hun ble dømt til å bli spist levende a

Me to, og nå fikk jeg den på hjernen

Italienskinspirerte navn kan jeg alltids klare å bidra med om jeg legger hjernen i bløt. Jeg er selv en Italia-entusiast og har vært litt her og der.

Skal si fra om jeg kommer på noe som kan passe!

Spennende dette her altså, jeg vet AKKURAT hvordan du har det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaise ? Zabini? eller blaise zabini ; skal være en karakter i harry potter med italiensk slekt :Phttp://harrypotter.wikia.com/wiki/Blaise_Zabini

synes Blaise er ganske kult, men kan jo høres ut som det litt mer vanlige navnet Blaze..

Albus Silente - albus humlesnurr på italieksn, eller Babbani- gomp på italiensk :P fant ei snedig side, ta en titt her : http://www.eulenfeder.de/int/gbint.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaise ? Zabini? eller blaise zabini ; skal være en karakter i harry potter med italiensk slekt :Phttp://harrypotter.w...i/Blaise_Zabini

synes Blaise er ganske kult, men kan jo høres ut som det litt mer vanlige navnet Blaze..

Albus Silente - albus humlesnurr på italieksn, eller Babbani- gomp på italiensk :P fant ei snedig side, ta en titt her : http://www.eulenfede.../int/gbint.html

Men bestemor heter Blaze, så da utgår vel Blaise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte faktisk Bris til Harly, men fikk da klar melding om at en kelpie er mer Storm, Tornado, Twister el lign! :lol:

Vega var alldeles nydelig, om ikke du bruker det så vurderer jeg sterkt å stjele det til neste hund! :D

Av hannhund navnene synes jeg det var vanskelig, Pazzo smakte litt rart på tungen min. Kaos synes jeg etterhvert har blitt ganske vanelig, og Luca er en sur tispe jeg kjenner :lol: Så da ble det Nova!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette her altså, jeg vet AKKURAT hvordan du har det :lol:

Me 3!

Jeg har som du har fått høre mange ganger før, Pazzo som favorittnavn blant hannhundnavnene, men likte også veldig godt Nova som du ikke har hatt før når vi har pratet :ahappy:

Ellers likte jeg Vega kjempe godt :ahappy: Og jeg er glad for at mokken stjeler det om ikke du bruker det :lol:

Føler jeg har gitt deg nok forslag fra før, så jeg gidder ikke å gi deg mer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv heller jeg nok mest mot Vega om det blir tispe. Jeg syns det er helt nydelig! Men føler kanskje at det passer bedre på en grasiøs afghansk mynde enn en australsk kelpie?

Dere må veldig gjerne komme med flere forslag, da! Men ikke bli fornærmet om jeg avslår dem. Jeg er litt kresen. :icon_redface:

Særlig navn innenfor kart og astronomi syns jeg hadde vært veldig stilig! Eller navn på kjente personer som har hatt noe med de tingene å gjøre. Problemet er bare at de heter så mye rart. :P Kan ikke kalle hunden min Mercator, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv heller jeg nok mest mot Vega om det blir tispe. Jeg syns det er helt nydelig! Men føler kanskje at det passer bedre på en grasiøs afghansk mynde enn en australsk kelpie?

Jeg tenkte at det var det navnet av tispenavne som passet best til en kelpie jeg, faktisk. Bris blir liksom for, søtt.. Vega er et sterkt, livlig og lekende navn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vega er "for meg" ØYA Vega, utenfor helgelandskysten, spesielt kjent etter Himmelblå-serien. Men sånn er det når man er nordlening :P

Breddegrad? Grad? (Hannhund I guess) :P

Ja, noen vil nok først og fremst forbinde det med øya Vega, men jeg forbinder det altså med stjernen. :P Det har ikke så mye å si for meg om noen forbinder det med øya, heller.

Breddegrad var for langt og upraktisk, Grad var ikke noe fint. :P

Husk at det finnes en kelpie-Vegas :) Jeg tror ikke jeg hadde tenkt det var et problem, men det kan jo være greit å vite at det finnes andre norske kelpier med lignende navn.

Ja, det veit jeg. Men helt ærlig har det ikke SÅ mye å si, i alle fall ikke når navnene bare ligner og ikke er helt like. Det viktigste for meg er at det ikke er hunder i nær omgangskrets (både fysisk og på nettet) som heter det samme eller noe veldig likt. Jeg kan ikke ta høyde for hva alle andre hunder av samme rase heter, heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twist synes jeg er et fint hannhund navn, kanskje ikke så mye mening og italiensk men :P

Ah, det var kult navn, lagre i hodet ;)

Jeg stemte Kaos og Nova, men syntes også Vega er fint navn.

Ellers så hadde kanskje ZikkZakk vært fint navn til en Kelpie, og kan brukes på både tispe og hanne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...