Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse skal til Norge? Oppdatert: da er det bestemt


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Nr. 2! Uten tvil :P Skal det være så innmari lett å bare gå inn i ringen å stille opp? Joda det er jo enkelt og greit det, men det er jo mye morsommere å jobbe sammen og perfeksjonere det som er der fra før av? (sier hun som ikke har peeeling, men som har magefølelse på toern :wub: )

Jeg synes på en måte 1`ern virker litt generell og gjenomsnittlig. Det er noe med nr 2, noe lurt noe :P Liker at hun ikke bare står rett opp og ned, selv om jeg vet at det blir en viktig del av livet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Pim! :D :D

Ha ha, ekspert-uttalelser og ekspert-uttalelser. Her er iallefall mitt inntrykk av bildene, men bilder er noe helt annet enn å se de "live". Tispe 1: Best skåret hode (men ingen av hodebildene er

Etter de nye bildene blir jeg enda mer sikker på tispe 1, jeg Benedicte. Hun er den som slår meg som vakrest på hvert bilde, har det beste hodet, og viktigst av alt- ser ut til å være i super balanse

Guest Belgerpia

Tusen takk for innspill! :) Jeg spurte en venn av meg som har ganske god peiling på basenji og lignende raser, og fikk dette som svar:

Jeg synes i alle fall det har blitt jevnere mellom dem siden de forrige bildene, så jeg misunner deg ikke denne avgjørelsen! blank.gif

Mellomhendene kommer til å bli sterkere. Og på denne type jakthundrase SKAL de ha en vinkling i mellomhendene (de skal ikke være for sterke/rake), siden de er avhengig av gode, elastiske mellomhender i jakt. Jeg ville heller hatt litt for svake mellomhender enn helt rette mellomhender.

Ehhh??

Sålenge standarden sier at mellomhånden skal være lang, rett og elastisk så spiller det liten rolle hva man synes utenom tenker jeg da. Dommere dømmer jo etter standarden. Og så står det jo at potene skal være små, kompakte og at de skal ha godt velvede tær. Tispe 1 ser litt "plattfot" ut synes jeg da :)

Vi sliter med dårlige mellomhender på belgere også - og jeg har aldri sett at det har rettet seg - evver.... Man kan få det til å fremstå som litt bedre med mye mosjon, men dårlige mellomhender er dårlige mellomhender - det er en konstruksjonsgreie som er vanskelig å gjøre noe med. I alle fall på belgere, har de rævva mellomhender som valper så har de det som voksne. Og det er ikke pent.

Jeg sa det vel oppi her at jeg liker tispe 2 best, men det er ikke pga. mellomhender og poter - jeg liker nemlig fargen bedre på tispe 2. Tispe en ser oranje ut, og jeg synes ikke det er så tiltalende som den andre. MEN - jeg har jo ikke peiling på basenji - jeg synes bare de er stilige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være så innmari lett å bare gå inn i ringen å stille opp? Joda det er jo enkelt og greit det, men det er jo mye morsommere å jobbe sammen og perfeksjonere det som er der fra før av? (sier hun som ikke har peeeling, men som har magefølelse på toern :wub: )

Det sier du inntil du har hatt en vanskelig hund å stille! :D

Det blir som å si at det er morsommere å konkurrere i spor med en hund med dårlig sporsug, for da får en en utfordring - eller å konkurrere i AG med en hund som stadig slurver med feltene, eller i LP med en hund som lett faller ut av kontakten. Alt kan trenes, men det er greit med det som er gratis og gir et konkurransefortrinn ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2! Uten tvil :P Skal det være så innmari lett å bare gå inn i ringen å stille opp? Joda det er jo enkelt og greit det, men det er jo mye morsommere å jobbe sammen og perfeksjonere det som er der fra før av? (sier hun som ikke har peeeling, men som har magefølelse på toern :wub: )

Jeg synes på en måte 1`ern virker litt generell og gjenomsnittlig. Det er noe med nr 2, noe lurt noe :P Liker at hun ikke bare står rett opp og ned, selv om jeg vet at det blir en viktig del av livet hennes.

Jeg har hatt en hund som egentlig stod som en sagkrakk hele veien, og som ikke var lett å stille opp overhode. Vi var på noen Open Shows og en offisiell utstilling, det ble med det. Jeg synes ikke utstilling er sååå gøy, og det er overhode ikke en viktig del av livet mitt, men det er gøy å prøve seg, og det er enda artigere om hunden faktisk står som man ønsker, og kan flytte alle beina hvor du vil. Da ER det jo artigere for begge parter også.

Kamar har f. eks aldri vært en vanskelig hund å stille opp, synes jeg. Og han har faktisk vært ganske "fristilt" da jeg holdt på å trene på det da han var mindre. Jeg vet ikke hva Yodel synes, siden det er hun som har vært i ringen med han hele veien, mens jeg bare har trent ham underveis til å kunne stå pent. Og jeg må innrømme at det ikke har vært sååå mye trening, for han har egentlig stått som ei påle hele veien, han. Forlabbene står han som regel alltid rett på, og bakbeina er det ikke noe problem å dytte og bøye som man vil ha de. JEG synes han er innmari enkel, og det gjør det faktisk enda artigere underveis. Men det er nå min mening. :)

Så om hunden ikke synes det er sååå morsomt å bøye å tøye, så vil den jo heller ikke vise seg fra sin beste side, fordi den synes det er ubehagelig å stå på bordet, og samtidig strekke og bøye det man har (uten at jeg vet at det er tilfelle på denne tispa). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, jeg. Valpene er bare 8 uker gamle og slekten er ikke akkurat kjent for å stå som sagkrakker når de stilles opp :P Tvert imot syns jeg at alle fra disse linjene står veldig strakt og stolt som voksne, så det bekymrer meg ikke noe særlig. Attitude tror jeg ikke skal bli vanskelig å få frem. Tia stod ikke akkurat vakkert som valp hun heller, men står da skikkelig og med bra attitude etter litt trening. Memphis og Sting var født med "show-attitude" og er aldri trent til å stå oppstilt engang, og står slik naturlig - rak, stramt, hevet hode, trekker seg ikke osv. En fordel, men det er ikke på det grunnlaget jeg velger valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Selv om jeg tror det hadde blitt bra uansett hvilken valget hadde falt på, må det kjennes veldig godt å ha tatt avgjørelsen :)

Håper det kommer utfyllende step-by-step tråd om hele prosessen med import. Personlige erfaringer er så mye lettere å forstå enn allverdens regelverk her og der, og det kan jo bli aktuelt for flere. :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Gratulerer! Selv om jeg tror det hadde blitt bra uansett hvilken valget hadde falt på, må det kjennes veldig godt å ha tatt avgjørelsen :)

Håper det kommer utfyllende step-by-step tråd om hele prosessen med import. Personlige erfaringer er så mye lettere å forstå enn allverdens regelverk her og der, og det kan jo bli aktuelt for flere. :innocent:

Ja, det er veldig deilig å ha tatt avgjørelsen :) Skal prøve å fortelle om hele prosessen etterhvert som vi gjennomgår den.

Oppdretteren vil helst at hun skal være rundt 16 uker når hun sendes over, og jeg håper det betyr at vi kan ta rabiesvaksinen når hun er 13 uker gammel (må jo vente 21 dager etter at den er tatt), slik at hun kan sendes med en gang hun er 16.

MEN veterinærene i USA anbefaler at den tas tidligst ved 15 uker. Men jeg vet ikke hvor viktig det egentlig er å følge denne anbefalingen. To uker til eller fra, har det stor betydning montro? Jeg tror ikke det er en egen regel for dette nemlig. For om vi venter med å rabiesvaksine til hun er 15 uker, så kan hun ikke komme hit før hun er 18 uker, og DET klarer jeg ikke :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...