Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse skal til Norge? Oppdatert: da er det bestemt


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Hva sier oppdretteren selv da?

Det er vanskelig å sammenligne 2 hunder hvor den ene alltid står perfekt og den andre ikke. Og det kan være den ene er ønsket framhevet mer enn den andre ;) Eller det kan være at den ene er mer aktiv enn den andre? Evt alltid uheldig med tidpunkt og den ene er mer trøtt enn den andre.

Utifra bildene så syns jeg den lyse (som faktisk står på bena sine, tispe 1?) Har svake mellomhender og flate poter på frambena.

Kroppen/siluetten til den mørke vil jo også alltid se dårligere ut pga den vrir kroppen(hode). Så jeg syns det er vanskelig å bedømme. Men syns vinklene i seg selv ser nok så like ut. Massen til tispene ser også ut til å være nok så jevn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Pim! :D :D

Ha ha, ekspert-uttalelser og ekspert-uttalelser. Her er iallefall mitt inntrykk av bildene, men bilder er noe helt annet enn å se de "live". Tispe 1: Best skåret hode (men ingen av hodebildene er

Etter de nye bildene blir jeg enda mer sikker på tispe 1, jeg Benedicte. Hun er den som slår meg som vakrest på hvert bilde, har det beste hodet, og viktigst av alt- ser ut til å være i super balanse

Sleit gjort om de sender stygge bilder av den tispen de selv vil beholde..

Igjen, vanskelig å si når tispe2 får så dårlig utgangspunkt. Jeg syns hun er smashing med de tegningene :wub: Ellers så syns jeg de begge har veldig fine kropper. Kanskje enig med deg angående knevinkelen, men igjen, tispe2 står ikke bra nok til å bedømme det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fortsatt tispe 2 best, uten at jeg helt vet hvorfor. :) Men det er jaggu to flotte tisper du/dere har å velge mellom!

Ja, vi er heldige der! :)

Første jeg tenkte når jeg så de første bildene her var tispe 1, og etter de andre bildene holder jeg definitivt fremdeles på henne :) Hun er lekker!

Hun er lekker, ja :) Oppdretteren sier at begge to er veldig jevne, og virker ikke selv til å ha noen favoritt. Begge to har gode bevegelser, men jeg syns fortsatt at tispe1 har litt flate poter og svake mellomhender, men kanskje bedre knevinkler?

Tispe 2 på de nye bildene er mer "wow!" for meg, og var også den jeg la merke til på de forrige bildene.

Men litt urettferdige bilder, da de av tispe 1 ikke er i fokus engang...

Ja, men det er litt urettferdig bilder av tispe 2 også, siden hun aldri har stått skikkelig. Men ja, det er vanskeligere å se detaljene på tispe 1 på disse bildene...

Jeg tror forresten tispe 2 er en øøørliten favoritt hos meg etter disse bildene. YODEEL!

Hva sier oppdretteren selv da?

Det er vanskelig å sammenligne 2 hunder hvor den ene alltid står perfekt og den andre ikke. Og det kan være den ene er ønsket framhevet mer enn den andre ;) Eller det kan være at den ene er mer aktiv enn den andre? Evt alltid uheldig med tidpunkt og den ene er mer trøtt enn den andre.

Utifra bildene så syns jeg den lyse (som faktisk står på bena sine, tispe 1?) Har svake mellomhender og flate poter på frambena.

Kroppen/siluetten til den mørke vil jo også alltid se dårligere ut pga den vrir kroppen(hode). Så jeg syns det er vanskelig å bedømme. Men syns vinklene i seg selv ser nok så like ut. Massen til tispene ser også ut til å være nok så jevn nå.

Den lyse er tispe1 ja :)

Og jeg er enig med deg.

Sleit gjort om de sender stygge bilder av den tispen de selv vil beholde..

Haha, det er jo ikke sikkert!

Siden Pim skal være utstillingshund, er det kanskje lurest å velge den hunden som egentlig alltid har stått best hele tiden? Det er vel kanskje lettest også, siden det gjerne ikke skilles sååå mye mellom de to utseendemessig (litt greier her og der)?

Vet ikke. Hun er jo mest "smashing", men jeg troor ikke det skal bli umulig å fremheve på tispe 2 heller, mtp slekten hennes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er lekker, ja :) Oppdretteren sier at begge to er veldig jevne, og virker ikke selv til å ha noen favoritt. Begge to har gode bevegelser, men jeg syns fortsatt at tispe1 har litt flate poter og svake mellomhender, men kanskje bedre knevinkler?

Men altså HVOR mye knevinkelt skal en Basselusk ha? Du er ikke litt preget av at "alt" skal ha mer vinkel nå? (jeg spør, kan ikke rasestansaren) Personlig syns jeg ingen av de har dårlige knevinkler og ville bekymret meg mer for flatepoter og dårlige mellomhender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså HVOR mye knevinkelt skal en Basselusk ha? Du er ikke litt preget av at "alt" skal ha mer vinkel nå? (jeg spør, kan ikke rasestansaren) Personlig syns jeg ingen av de har dårlige knevinkler og ville bekymret meg mer for flatepoter og dårlige mellomhender.

En basenji skal ha moderate vinkler, men så elsker jeg mye vinkler, ja :P De basenjiene som vinner mye har ikke mye knevinkler akkurat, det er helt sant.

img_0212.jpg

HP28853101.jpg

Den første er basenji of the year (USA) i 2011 og den andre i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh.. Denne oppdateringen har jeg gledet meg til.

Jeg ville valgt tispe 2 ut i fra disse bildene. Dette sier jeg uten å ha noe som helst peiling, og bare følger magefølelsen. :D Jeg tror jeg har forelsket meg litt i nummer 2. :wub:

Så få bilder du får! Jeg vil ha mer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En basenji skal ha moderate vinkler, men så elsker jeg mye vinkler, ja :P De basenjiene som vinner mye har ikke mye knevinkler akkurat, det er helt sant.

Så om du da velger den med mer "ekstreme" vinkler (syns ingen av de er det altså) så ender du med en hund som gjør det bra for allarounderene som lar seg "lure" av vinklene, og ikke for dommerene som kan mer detaljert rasestandar.

(og du er fort med på en etisk prosess hvor man skaper "showmaskiner" og ikke en hund som faktisk følger rasestandaren ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du da velger den med mer "ekstreme" vinkler (syns ingen av de er det altså) så ender du med en hund som gjør det bra for allarounderene som lar seg "lure" av vinklene, og ikke for dommerene som kan mer detaljert rasestandar.

(og du er fort med på en etisk prosess hvor man skaper "showmaskiner" og ikke en hund som faktisk følger rasestandaren ;) )

Men hva er moderat? Jeg syns tispe 1 har moderate knevinkler, men det er vanskelig å se på tispe 2. Jeg syns også at basenjier har lett for å "vokse seg ut" av vinklene sine, altså ser mange mye mer velvinklet ut som valper, men blir mer moderate som voksne. Men jeg har ikke så god erfaring med rasen at jeg kan uttale meg om det, men jeg er litt redd for å få enda mindre knevinkel som voksen.

Her er moren 4 mnd gammel:

Garbo_ext.jpg

Her er hun rundt 1 år gammel

garbo&tad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er moderat? Jeg syns tispe 1 har moderate knevinkler, men det er vanskelig å se på tispe 2. Jeg syns også at basenjier har lett for å "vokse seg ut" av vinklene sine, altså ser mange mye mer velvinklet ut som valper, men blir mer moderate som voksne. Men jeg har ikke så god erfaring med rasen at jeg kan uttale meg om det, men jeg er litt redd for å få enda mindre knevinkel som voksen.

Det må nesten noe andre svare på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de nye bildene blir jeg enda mer sikker på tispe 1, jeg Benedicte.

Hun er den som slår meg som vakrest på hvert bilde, har det beste hodet, og viktigst av alt- ser ut til å være i super balanse- og hun ser ut til å ha "it" faktoren.

Hun er kvadratisk, stram og fin med suuuper hylle, haleansetning, overlinje, underlinje, beinstamme, og er godt vinklet både foran og bak. Jeg er av erfaringen at de går tilbake til vinklingen de har rundt 8 uker som ferdig utvokst.

Mange basenjier er etter min mening undervinklet- dette er perfekt synes jeg!

Begge too er forøvrig nydelige, so we can't go wrong :)

I'm in looove!

Edit: Har sendt bilder til mine" mentorer" innen rasen for å få en "second opinion", men magefølelsen skriker tispe 1 ;)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fremdeles teit å uttale seg om en rase en ikke kan, men det er nummer 1 som stjeler blikket mitt, og det er nummer 1 som på bildene har det lille ekstra som gjør at hun synes og blir sett. Om en i utstillingsringen har to fine CK-hunder, er det den som viser seg best som lettest settes først. Og å stå som en påle er en del av det å vise seg.

Men dette er bilder.

Jeg ville bedt om film - det sendte jeg til Australia da vi skulle velge mellom de to gutta jeg hadde her.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal blande meg inn i dette, så hadde jeg ikke vært i tvil :D. Tispe nr 1 ser definitivt best ut all over. Ja, hun kan se litt svak ut i mellomhendene, men ellers roper hun bare best :). Det er noe med det at den valpen som står best - ER best. Jeg begynner å ha tatt bilder av en del briardvalper opp gjennom årene, og det har aldri slått feil at de valpene som har vist seg best på bilder har også vært de beste i ringen etter hvert. De er lette å stille opp, står best på sine bein - og blir da også best som voksne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er moderat? Jeg syns tispe 1 har moderate knevinkler, men det er vanskelig å se på tispe 2. Jeg syns også at basenjier har lett for å "vokse seg ut" av vinklene sine, altså ser mange mye mer velvinklet ut som valper, men blir mer moderate som voksne. Men jeg har ikke så god erfaring med rasen at jeg kan uttale meg om det, men jeg er litt redd for å få enda mindre knevinkel som voksen.

Jeg synes også ofte at shibavalper er overvinkla, men at de blir riktige som voksne. Nå ER jo basenjier fulle av mjuke linjer og volsomme utstikkere sammenligna med min rase, som skal være moderat vinkla, men jeg trur ikke noen av disse vil bli chow-chow'er som voksne altså. :ahappy:

Om jeg skal blande meg inn i dette, så hadde jeg ikke vært i tvil :D. Tispe nr 1 ser definitivt best ut all over. Ja, hun kan se litt svak ut i mellomhendene, men ellers roper hun bare best :). Det er noe med det at den valpen som står best - ER best. Jeg begynner å ha tatt bilder av en del briardvalper opp gjennom årene, og det har aldri slått feil at de valpene som har vist seg best på bilder har også vært de beste i ringen etter hvert. De er lette å stille opp, står best på sine bein - og blir da også best som voksne.

Jeg ville definitivt valgt hun som har stått som ei påle på samtlige bilder. Det betyr en del og sier en masse om balansen og konstruksjonen hennes, og gjør jobben i ringen lettere. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg Benedicte, syntes det ble vanskeligere å skille etter flere bilder. Men jeg sier som SFX, ville bedt om film, gjerne noen minutter der de prøver stille opp begge to, event det man kan få av bevegelser på en så ung valp? :)

MEN ut i fra min generelle erfaring heller jeg fortsatt mot tispe 1, på helheten. Men jeg kan ikke noe særlig om rasen da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, er veldig usikker på disse valpeklossene og måten de er stillt. Slik de står pr. nå virker mellomhånden litt svak, men mye kan nok unnskyldes både alder og måten de står?

Mellomhånden virker noe bedre på tispe 2, men det kan som sagt være måten de står på igjen.Ellers har jeg ikke mye å pirke på altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er noe ved tispe 2 som ikke tispe 1 har.

(Men det blir liksom litt vanskelig å si imot alle de med mer peiling enn meg. :ahappy:)

Men jeg ser liksom ikke 1'ern engang hun blir bare overskygget av nr 2 for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! :) Jeg spurte en venn av meg som har ganske god peiling på basenji og lignende raser, og fikk dette som svar:

Jeg synes i alle fall det har blitt jevnere mellom dem siden de forrige bildene, så jeg misunner deg ikke denne avgjørelsen! blank.gif

Mellomhendene kommer til å bli sterkere. Og på denne type jakthundrase SKAL de ha en vinkling i mellomhendene (de skal ikke være for sterke/rake), siden de er avhengig av gode, elastiske mellomhender i jakt. Jeg ville heller hatt litt for svake mellomhender enn helt rette mellomhender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...