Gå til innhold
Hundesonen.no

Presenter sonen


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Sonen er en herlig plass, synes jeg. Jeg skriver nok ikke så mye, har ikke så mye å komme med, føler jeg ikke er en del av kjernen, til tross for at jeg har vært her en stund nå. Men det er artig å diskutere med vilt fremmede, i tillegg til de man kjenner/ vet hvem er.

Det er fint å sitte her og bli kjent med "hundenorge" (selv om de som henger her inne tilhører de mer entusiastiske og kunskapsrike folkene). Det er noen her jeg ser veldig opp til selv om jeg ikke kjenner dem i det hele tatt eller har sett dem i virkeligheten. Disse personene leser jeg alltid innleggene til, uansett hva det er snakk om.

Det er spennende å lære av andre hundefolk.

Det jeg er spesielt glad for er at vi er såpass mange, samtidig som tonen oss imellom er god.

Det er som det har blitt skrevet før, at man krangler som busta fyker i en tråd, mens man i en annen tråd kan trøste og sonen-kose.

Vi er som en liten by, vi. En egen liten Kardemommeby der ingen plager andre, men skal være greie og snille og for øvrig kan man gjøre hva man vil ;)

Elsker sonen!

Edit: fikset skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror det er veldig viktig det du sier der Pippin, ikke prøv så hardt! Les, lær, spør og grav, fortell, lær bort. Om noen ber deg om å gi flere detaljer, gjør det. Om noen ber om dokumentasjon,

Trenger du hundepass stiller sonen opp. Er du trist stiller sonen opp. Hvisker du at du kanskje kunne tenkt deg en undulat, sitter du brått med to stk. Trenger du sjåfør stiller sonen opp. Skal d

Jeg har ikke vært her så lenge, men innbiller meg at jeg er en del av gjengen. Er jeg ikke det så ikke si noe!

hundesonen er en plass med mye kunnskap og erfaringer. Er det noe jeg lurer på, er det bare og spørre, det er skjeldent det er noen "uleste/usvarte" tråder her. Jeg blir interessert i alle de saklige diskusjonene og de forskjellige synspunktene. Jeg liker også og delta og det er noe som interesserer meg. Samt jeg har møt mange hyggelige sonenmedlemer in real life. :)

Edit: Jeg har også lært veldig mye på hundesonen. Alt fra hundehold til ukjente raser. AN tråden er vell litt intern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne gjengen/kjernen, hvordan vet man at man er inne i den? JEG føler meg som en del av sonen, men ikke som en del av en klikk/gruppe/kjerne innen forumet..

Der jeg kommer fra er det en ganske stor gruppe mennesker som bruker forumet fast, og flere mindre fraksjoner som også treffer hverandre fra tid til annen, pga av man deler interesser. Man treffes kanskje på seminarer, kurs, arrangementer etc. Og det er klart at når man kjenner hverandre privat vil det gjenspeile seg i omgangstonen på forum også. Man kommenterer på en annen måte, fordi man kjenner mer bakgrunnsinfo, evt kjenner språket til den andre på en annen måte (blir færre misforståelser), evt deler interne morsomheter etc etc. På et forum hvor mange treffes privat, er det klart at det er lett for å bli klikkete. Uten at det er noe galt i det, det er bare greit å vite om. Fordi det påvirker trådene.

Man får litt av det samme selv når man ikke treffes IRL, etter en stund på forum, fordi man har lest hverandres innlegg over tid og dermed får en viss forståelse for hverandres måte å formulere seg på, man plukker opp info underveis som gir et mer helhetlig bilde av personene bak nickene osv osv.

På Canis følte jeg med som en del av forumet, nettopp av denne grunnen. Jeg kjenner stort sett ingen fra Canis privat. Og jeg har ikke for vane å dele info på nettet som gjør at jeg er lett gjenkjennbar for andre enn et lite fåtall. Men jeg hadde vanket der lenge nok til at jeg hadde et greit bilde av en god del forumbrukere, og andre hadde også et greit bilde av meg som forumbruker.

Edit: endret litt på avsnittsinndelingen

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan krangle så busta fyker i en tråd og gi hverandre klemmer og gratulasjoner i en annen.

Innen denne tror jeg det er mange missforståelser.. (desverre) Om man er ny (gamle medlemmer og da, men generelt nye) og noen er uenig med deg i en tråd, er det mange som tror det er "personlig". Men det er det ikke. Jeg kan inndrømme at jeg har fått flere meldinger om det er personlig Nei, det er det ikke.

Om jeg har en heftig diskusjon med X om hvilken hund som kan gjøre blabla. i en tråd, har jeg ingen problemer med og gå inn i en annen tråd X har laget om et resultat og gratulere og ønske det beste videre.... Det er skjeldent det er noe personlig her inne. (tror jeg)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen denne tror jeg det er mange missforståelser.. (desverre) Om man er ny (gamle medlemmer og da, men generelt nye) og noen er uenig med deg i en tråd, er det mange som tror det er "personlig". Men det er det ikke. Jeg kan inndrømme at jeg har fått flere meldinger om det er personlig Nei, det er det ikke.

Om jeg har en heftig diskusjon med X om hvilken hund som kan gjøre blabla. i en tråd, har jeg ingen problemer med og gå inn i en annen tråd X har laget om et resultat og gratulere og ønske det beste videre.... Det er skjeldent det er noe personlig her inne. (tror jeg)

Denne er viktig ja :) Er det noe jeg har lært av å være på forum flere år er å ha på sek skylappene... ikke ta alt personlig! :) Det er sjeldent personlig. Folk kjenner ikke hverandre personlig henner, de uttaler seg om sin mening utifra de opplysningene man får utdelt. Og som du sier :) Om jeg er uenig med en person i en tråd så kan jeg være kjempeenig i en annen tråd!

Forum er nok ikke for hårsåre folk som tar alt personlig? :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen har det meste, kan man oppføre seg og formulere seg såpass saklig at man ikke tråkker hele forumet på tærne, så passer man inn her. :ahappy:

Og ønsker man det, så kan man få et fantastisk nettverk, man får kontakter innen hundemiljøet man ikke får ellers, man får venner for livet, og kanskje også uvenner? :lol: Men de aller aller aller fleste finner sin plass på sonen, og trives, enten man poster en gang halvåret, eller 10 ganger pr dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første, så prøver jeg jo å si noe om det i startinnlegget mitt. Jeg er på forum for å utveksle meninger, teste holdninger, og lære gjennom debatt med andre. Ellers er det jo fint å ha et forum for mer praktiske ting, som tips om andres erfaringer med det og hint, og alt annet som man plukker opp ved å "vanke i et miljø". Men først og fremst det første, ja. Debattere. Men ikke for krangelens skyld, jeg er ikke av typen som gidder engasjere meg voldsomt iver stormer i vannglass, liksom...

Nå er det et eget underforum som heter "Debattkjelleren" der det debatteres. Er forum er ikke nødvendigvis et diskusjonsforum (ihvertfall ikke bare det).

Jeg er (dessverre) av den typen som koker inni meg av å diskutere... Derfor holder jeg meg stort sett unna diskusjoner som provoserer meg og vil heller komme inn med dokumentert fakta. Jeg er på forumet fordi det er koselig å bli mer kjent med hundefolk, følge blogger/min hund-sidene, komme med/få trenings- og utstyrstips eller dele erfaringer ift helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sted må man begynne, og begynner man å bli aktiv på et forum, vil man kjenne igjen fler og flere andre aktive. Jeg har sett mange nye medlemmer som har kommet inn her og blitt nesten mer kjent enn det jeg er :P Så det kommer litt an på hvor mye man deler, gir av seg selv og hvor mye man vil engasjere seg. Jo mer man engasjerer seg , jo mer vil man gli inn her på sonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er trist hvis nye medlemmer ikke foeler seg velkommen, men samtidig vet jeg ikke helt hva man kan gjoere for aa endre det. Maa sonen bli et mindre personlig forum for at folk ikke skal foele seg utenfor?

Jeg tenker ikke paa meg selv som en del av en hard kjerne. Jeg kjenner ikke andre soniser privat og deltar ikke aktivt paa konkurranser eller utstillinger. Men jeg har jo vaert her en stund og har faatt med meg en del informasjon om andre medlemmer paa veien.

Synes bare at det er trivelig med nye medlemmer jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det et eget underforum som heter "Debattkjelleren" der det debatteres. Er forum er ikke nødvendigvis et diskusjonsforum (ihvertfall ikke bare det).

Jeg er (dessverre) av den typen som koker inni meg av å diskutere... Derfor holder jeg meg stort sett unna diskusjoner som provoserer meg og vil heller komme inn med dokumentert fakta. Jeg er på forumet fordi det er koselig å bli mer kjent med hundefolk, følge blogger/min hund-sidene, komme med/få trenings- og utstyrstips eller dele erfaringer ift helse.

streket under den delen av innlegget ditt som jeg svarer på :) Godt poeng! Og det er derfor jeg startet denne tråden her, for å sjekket status på dette forumet. Er det et kose-moseforum, eller er det er diskusjonsforum, eller er det begge deler, og hvordan fungerer i så fall det? Og jeg synes strengt tatt at jeg har fått mye nyttig info så langt i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er trist hvis nye medlemmer ikke foeler seg velkommen, men samtidig vet jeg ikke helt hva man kan gjoere for aa endre det. Maa sonen bli et mindre personlig forum for at folk ikke skal foele seg utenfor?

Jeg tenker ikke paa meg selv som en del av en hard kjerne. Jeg kjenner ikke andre soniser privat og deltar ikke aktivt paa konkurranser eller utstillinger. Men jeg har jo vaert her en stund og har faatt med meg en del informasjon om andre medlemmer paa veien.

Synes bare at det er trivelig med nye medlemmer jeg. :)

også måååå jeg bare poengtere at jeg på ingen måte føler meg lite velkommen her! på ingen måte! Jeg er bare ute og sjekker trykket og gjør meg kjent, jeg :innocent:

edit: kritisk ordfeil.

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det flere ganger gjennom årene jeg har fulgt med her at Sonen er et interessant fenomen :) Det er ikke "bare" et forum, men et samfunn. Og som alle andre samfunn så har det jo sine skrevne og uskrevne normer og regler som medlemmer/brukere sosialiseres inn i(der kom samfunnsviteren i meg fram ja :icon_redface: ). "Alle" som har vært her en liten stund vet hvilkne tema som er brannfakler (f.eks burbruk i hjemmet og blandingsavl), mens dette kanskje kan komme litt uforberedt på en ny bruker som lager en tråd om dette, hehe.

Jeg kjenner igjen dette med en "indre kjerne" men jeg ser over hodet ikke på dette som negativt. Mer som en gjeng med fastboende som ønsker innflyttere velkommen :) De fastboende kjenner terrenget og snakker språket flytende for å si det sånn. Ikke noe galt med det. Det tar bare litt tid for nykommere å bli like kjent.Og jo mer nykommerne omgås de fastboende jo fortere går denne prosessen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det flere ganger gjennom årene jeg har fulgt med her at Sonen er et interessant fenomen :) Det er ikke "bare" et forum, men et samfunn. Og som alle andre samfunn så har det jo sine skrevne og uskrevne normer og regler som medlemmer/brukere sosialiseres inn i(der kom samfunnsviteren i meg fram ja :icon_redface: ). "Alle" som har vært her en liten stund vet hvilkne tema som er brannfakler (f.eks burbruk i hjemmet og blandingsavl), mens dette kanskje kan komme litt uforberedt på en ny bruker som lager en tråd om dette, hehe.

Jeg kjenner igjen dette med en "indre kjerne" men jeg ser over hodet ikke på dette som negativt. Mer som en gjeng med fastboende som ønsker innflyttere velkommen :) De fastboende kjenner terrenget og snakker språket flytende for å si det sånn. Ikke noe galt med det. Det tar bare litt tid for nykommere å bli like kjent.Og jo mer nykommerne omgås de fastboende jo fortere går denne prosessen.

Nettopp. Og som den gode nybyggeren jeg er, leser jeg meg litt opp når jeg kommer til nye steder, og orienterer meg om samfunnsstrukturer m.v. Jeg synes det er en høflig måte å entre sitt "nye" land på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Canis følte jeg med som en del av forumet, nettopp av denne grunnen. Jeg kjenner stort sett ingen fra Canis privat. Og jeg har ikke for vane å dele info på nettet som gjør at jeg er lett gjenkjennbar for andre enn et lite fåtall. Men jeg hadde vanket der lenge nok til at jeg hadde et greit bilde av en god del forumbrukere, og andre hadde også et greit bilde av meg som forumbruker.

Interessant egentlig, for jeg tror at minst halvparten av de jeg kjenner her på sonen, er folk jeg ble kjent med den gangen vi var aktive på canis. For meg så er det et pluss til hundesonen og et minus til canis at det ikke er sånn der at man kan møtes IRL og trene hund eller whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler sonen mest av alt om det sosiale nå. Vi fikk vanvittig mye støtte og hjelp da vi trengte det. Nå er det vonde over for lengst, og det er for det meste kos å være her. Jeg har møtt mange venner gjennom sonen, og fått mange gode minner. Størst av alt er hunden jeg fikk gjennom forumet i sommer. :wub:

Jeg har vært her siden jeg var elleve. Sonen er... Sonen :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler egentlig litt for å si at jeg tror det er mange klikker her, men det er som regel fordi de har truffet hverandre på privaten, og at det ikke nødvendigvis er noen indre kjerne, men da flere klumper som henger sammen hverandre, noen er i flere klumper, andre i en, og andre igjen er i mange klumper.. guri det hørtes bare klumpete ut når jeg skrev det, men håper noen skjønner.

Men dette gjelder altså da mest Akkurat nå, og også kanskje Min hund.

Om man ønsker å bli en del av det samfunnet, så er det bare som flere har nevnt, å henge litt i Akkurat nå tråden. Dersom man heller vil diskutere/snakke om hund, så er resten av forumet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant egentlig, for jeg tror at minst halvparten av de jeg kjenner her på sonen, er folk jeg ble kjent med den gangen vi var aktive på canis. For meg så er det et pluss til hundesonen og et minus til canis at det ikke er sånn der at man kan møtes IRL og trene hund eller whatever.

tja, det har vel både plusser og minuser, det? Hvis det man ønsker primært er å få seg nye venner og treningskompiser, så virker det som Sonen er best egnet. Hvis man er mest opptatt av å prokrastrinere og debattere, så er det kanskje ikke så dumt å skille mellom privaten og nettlivet? Jeg er i hvert fall mye mildere IRL enn jeg er på nett, og det tror det ville virket hemmende på min frimodighet i diskusjonen om jeg hadde kjent alle personene bak nick jeg debatterer med på nettfora. Ved å bare kjenne brøkdelen av en person bak et nick synes jeg også det er enkelt å holde seg til sak, og føre saklig diskusjon. Argumentasjonen er da ike farget av utenforliggende faktorer. Dog, når det kommer til å rådgi i enkeltsaker, som "hva bør jeg gjøre når hunden min..." er det seff en fordel at man kjenner mer enn øyeblikksbildet. Så både og, og hvert til sitt bruk, vil jeg si :)

Det jeg konkluderer med er i hvert fall at skal jeg henge ut her på Sonen må jeg trå litt varsomt, basert på de kotymene som fremkommer i denne tråden. Så på forhånd unnskyld, hvis jeg oppfører meg klønete i den første tiden, jeg er i nytt farvann :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, det har vel både plusser og minuser, det? Hvis det man ønsker primært er å få seg nye venner og treningskompiser, så virker det som Sonen er best egnet. Hvis man er mest opptatt av å prokrastrinere og debattere, så er det kanskje ikke så dumt å skille mellom privaten og nettlivet? Jeg er i hvert fall mye mildere IRL enn jeg er på nett, og det tror det ville virket hemmende på min frimodighet i diskusjonen om jeg hadde kjent alle personene bak nick jeg debatterer med på nettfora. Ved å bare kjenne brøkdelen av en person bak et nick synes jeg også det er enkelt å holde seg til sak, og føre saklig diskusjon. Argumentasjonen er da ike farget av utenforliggende faktorer. Dog, når det kommer til å rådgi i enkeltsaker, som "hva bør jeg gjøre når hunden min..." er det seff en fordel at man kjenner mer enn øyeblikksbildet. Så både og, og hvert til sitt bruk, vil jeg si :)

Dette blir en litt høna eller egget-problemstilling for meg. Nei, jeg er i utgangspunktet på et diskusjonsforum for å diskutere, men det å få venner fra disse forumene, er en direkte konsekvens av mitt engasjement på sånne forum (samme hva de heter). Vi blir venner fordi vi har mye av de samme meningene og holdningene, og vi fortsetter å ha mye av de samme meningene og holdningene fordi vi diskuterer og lærer oss i mellom - både på forum og IRL.

For meg så er det heller ikke noe stort skille mellom "privaten og nettlivet", det jeg sier her på sonen, er det samme som jeg ville gjort om vi diskuterte det på en klubbtrening.. Eller, kanskje ikke helt, for på en klubbtrening ville jeg antageligvis ikke hatt muligheten til å hoste opp en link for å bevise at jeg nok en gang har rett :P Men, poenget er at jeg diskuterer like mye hund UTENFOR nett som på. Minst. På omtrent samme måte.

Jeg liker å diskutere, men nå i det siste så har diskusjonene vært svekket av usaklig bråk og/eller uinteressante temaer. Jeg ser ikke på dokumentasjon og kildehenvisninger som en uting, mest fordi jeg er mer interessert i å diskutere ting som faktisk kan lære meg noe, enn å diskutere bare for å diskutere. Interessant nok, i og med at jeg har blitt kalt kverulant mer enn en gang, jeg burde jo hilst muligheten til å være skikkelig usmakelig kverulant velkommen, men jeg syns faktisk det er greit å ha litt hold i det man sier, jeg. Og, jeg er nesten 100 % sikker på at jeg har diskutert ganske heftig med samtlige av de jeg kaller vennene mine også, både her og RL. At vi treffes RL gir neppe noen noen fredningsstatus, sier de noe jeg er uenig med dem i, så pleier jeg å protestere :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en litt høna eller egget-problemstilling for meg. Nei, jeg er i utgangspunktet på et diskusjonsforum for å diskutere, men det å få venner fra disse forumene, er en direkte konsekvens av mitt engasjement på sånne forum (samme hva de heter). Vi blir venner fordi vi har mye av de samme meningene og holdningene, og vi fortsetter å ha mye av de samme meningene og holdningene fordi vi diskuterer og lærer oss i mellom - både på forum og IRL.

For meg så er det heller ikke noe stort skille mellom "privaten og nettlivet", det jeg sier her på sonen, er det samme som jeg ville gjort om vi diskuterte det på en klubbtrening.. Eller, kanskje ikke helt, for på en klubbtrening ville jeg antageligvis ikke hatt muligheten til å hoste opp en link for å bevise at jeg nok en gang har rett :P Men, poenget er at jeg diskuterer like mye hund UTENFOR nett som på. Minst. På omtrent samme måte.

Jeg liker å diskutere, men nå i det siste så har diskusjonene vært svekket av usaklig bråk og/eller uinteressante temaer. Jeg ser ikke på dokumentasjon og kildehenvisninger som en uting, mest fordi jeg er mer interessert i å diskutere ting som faktisk kan lære meg noe, enn å diskutere bare for å diskutere. Interessant nok, i og med at jeg har blitt kalt kverulant mer enn en gang, jeg burde jo hilst muligheten til å være skikkelig usmakelig kverulant velkommen, men jeg syns faktisk det er greit å ha litt hold i det man sier, jeg. Og, jeg er nesten 100 % sikker på at jeg har diskutert ganske heftig med samtlige av de jeg kaller vennene mine også, både her og RL. At vi treffes RL gir neppe noen noen fredningsstatus, sier de noe jeg er uenig med dem i, så pleier jeg å protestere :P

Det er det som er det fine med nettet, all støttende empiri og teori er bare noen få tastetrykk unna :D

Når det er sagt tenker jeg at det er greit å holde den gylne middelveien. Det må kunne gå an å diskutere teori og forskning uten at man kan motgå det med mer "anerkjent" teori. Det er sånn man blir gode retorikere og utvikler sin egne kritiske evne. Men derfra til å synes at all dokumentasjon er en uting... vel...

Personlig er jeg nok mer påståelig og kritisk på nett enn jeg fremstår IRL. Det har noe med at jeg IRL oftere treffer hundefolk i læringssammenheng (har ingen hundenerder i vennekretsen. Ennå?) og da er det liksom lyttehatten som kommer på som default. Så går jeg på nett når jeg har tenkt meg om og tester sannhetsgehalten i det jeg har hørt eller tenkt om det jeg har hørt, gjennom diskusjon. Jeg er litt treg på avtrekkeren sånn, er ikke særlig øvet på hundefaglig spontandebatt :D

(Og bare så dere vet det, har jeg nå delt mer personlig info med dere enn jeg har gjort på Canis på de tre årene jeg har vært fast inventar der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med sonifisering Rødhette :w00t: .

Synes selv det er ett helt annet miljø her enn det jeg er vant til, og virker som det er mye internt.

Ta ett eksempel, når noen svarer i en tråd så kan de plutselig skrive feks: ikke sant Heidi.

Scrolle oppover, ingen heter Heidi til brukernavn, og da er man like langt, skjønner ingenting.

Ellers så synes jeg forumet i seg selv er koselig, man får fort hjelp hvis man spør, men det virker som det er mange uskrevne regler

( kanskje en ide å skrive de ned så nye medlemmer kan finne ut av de).

Også synes jeg alle er så opptatt av at sonen er så snilt, kan være det har vært spesielt her i det siste, men SÅ snilt syns jeg ikke det er, koselig ja, men oversnilt...nja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...