Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har klaget på eksamen før?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg sier mye feil i denne tråden, men jeg har inntrykk av at iallefall i ett par av fagene jeg har tatt i år lager faglærer oppgavene og retter dem etterpå.

Jeg er sikker på at vi har hatt faglærere som sensor gjentatte ganger. De lager også eksamensoppgavene. Jeg vet ihvertfall om 3 fag jeg har hatt hvor jeg er HELT sikker på at vi har hatt intern sensor. Jeg har også hatt intern sensor på muntlig eksamen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at vi har hatt faglærere som sensor gjentatte ganger. De lager også eksamensoppgavene. Jeg vet ihvertfall om 3 fag jeg har hatt hvor jeg er HELT sikker på at vi har hatt intern sensor. Jeg har også hatt intern sensor på muntlig eksamen og.

På høyskolen i bø så lagde lærerne oppgavene, og rettet eksamen, kom jeg på når du sa det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At faglærer lager oppgavene er ikke like utenkelig - da blir de jo tilpasset det dere har fokusert på gjennom semesteret. At faglærer lager og retter semesteroppgaver er også normalt. Men intern sensor - snakker dere da om annen faglærer enn deres egen? Da er det jo ikke faglæreren deres som er sensor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At faglærer lager oppgavene er ikke like utenkelig - da blir de jo tilpasset det dere har fokusert på gjennom semesteret. At faglærer lager og retter semesteroppgaver er også normalt. Men intern sensor - snakker dere da om annen faglærer enn deres egen? Da er det jo ikke faglæreren deres som er sensor..

Jo, VÅR faglærer er også sensor for VÅRE oppgaver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: C er er god karakter. Vi har ikke amerikanske tendenser her i landet, hvor man får A bare fordi man rekker opp hånda i timen, så og si. :)

For å få B må besvarelsen være fremragende, mens den må være enestående for å få en A. Og så kommer alle de subjektive oppfatningen fra ulike sensorer inn, men det er for å sikre en jevn bedømmelse at det også tilknyttes en tilsynssensor. Som Line sier, vil det aldri være faglærer som bedømmer oppgavene, så dine bekymringer for at en sensor ikke vil vite hva dere har fokusert på under forelesninger er irrelevante, da dere som du sier har besvart en faktaoppgave. EDIT: Så nå at dere av en eller annen grunn ofte har faglærer som sensor, men du har jo uansett besvart en oppgave hvor dere ikke skal greie ut, men kun besvare

faktabasert.

Vi anbefaler alltid studentene våre å be om en begrunnelse før de evt klager. Framgangsmåten for dette står enten på emnesiden eller fås ved å ta kontakt med studiekonsulenten for emnet. Du må be om begrunnelsen innen en uke etter sensur. Idet du leser den, vil du høyst sannsynlig ville kunne avgjøre hvorvidt du bør klage eller ikke. Du kan selvsagt ikke be om at din oppgave sammenlignes med en medstudents på den måten, for oppgaven din leses i lys av hva som er læringsmål for emnet og ikke minst hva du faktisk skriver. :)

Det er ikke alle skoler/uni som har konte-eksamen. På Blindern har vi feks ikke det. Dersom du ikke er fornøyd med karakteren, må du vente til neste gang emnet går før du får anledning til å forbedre karakteren.

Jeg tror da så absolutt ikke at man får A ved å rekke opp hånda. Jeg har alltid arbeidet hardt på skolen og det har lønnet seg. Det må jeg fortsette med om jeg vil komme inn på masterstudiene. Da er ikke C godt nok, faktisk. Så nei, for meg er ikke C en god karakter, det er en jevngod karakter med snittet og det er ikke godt nok. Jeg vet det må være enestående og jeg jobber også mot akkurat det. Har dog aldri hatt annet enn en eksamen tidligere, da fikk jeg B.

Men det stemmer at faglærer også retter eksamnene våre, derfor er det muligens et minus å få en ukjent sensor til å være sensor.

Jeg forstår at jeg ikke kan sammenligne på den måten, men om jeg har en veldig lik oppgave som en medstudent kan man jo lure på hvorfor jeg har fått en karakter dårligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At faglærer lager oppgavene er ikke like utenkelig - da blir de jo tilpasset det dere har fokusert på gjennom semesteret. At faglærer lager og retter semesteroppgaver er også normalt. Men intern sensor - snakker dere da om annen faglærer enn deres egen? Da er det jo ikke faglæreren deres som er sensor..

Nei, snakker da om egen faglærer. Jeg har levert eksamensbesvarelser med fullt navn og alt jeg. Så anonymitet tror jeg ikke er så viktig. Jeg reagerte veldig på det i begynnelsen, men det virker som det er relativt vanlig. Det var mye strengere på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UMB har vi faglærer + ekstern sensor som gir hver sin karakter uavhengig av hverandre. Hvis de er uenige tror jeg de diskuterer det og kommer til enighet.

EDIT: men vi får kandidatnummer, så det er umulig for faglærer å vite hvem som har levert besvarelsen.

Endret av borderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snakker da om egen faglærer. Jeg har levert eksamensbesvarelser med fullt navn og alt jeg. Så anonymitet tror jeg ikke er så viktig. Jeg reagerte veldig på det i begynnelsen, men det virker som det er relativt vanlig. Det var mye strengere på vgs.

Vi leverer aldri eksamensbesvarelser med fullt navn. Får dere beskjed om å gjøre det? Vi leverer med kandidatnummer, og det har vel ikke faglærere tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverer aldri eksamensbesvarelser med fullt navn. Får dere beskjed om å gjøre det? Vi leverer med kandidatnummer, og det har vel ikke faglærere tilgang til.

Det har vel kun vært på en eksamen hvis jeg husker riktig. Da hadde vi ikke kanditatnummer. :P Vanligvis leverer vi med kandidatnummer. I år er det kandidatnummer og kun faglærere som er sensor (etter det jeg har forstått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, VÅR faglærer er også sensor for VÅRE oppgaver :-)

Slik er det hos oss også, men faglærer er sensor for det ene eksemplaret, en annen sensor for det andre. Så altså to sensorer.

Men hvis man skal be om begrunnelse for karakteren må man ta kontakt med faglærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det hos oss også, men faglærer er sensor for det ene eksemplaret, en annen sensor for det andre. Så altså to sensorer.

Men hvis man skal be om begrunnelse for karakteren må man ta kontakt med faglærer.

Ja, jeg er ganske sikker på at vår faglærer samarbeider på et eller annet vis med en annen sensor også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror da så absolutt ikke at man får A ved å rekke opp hånda.

Ta du det helt med ro, jeg har aldri påstått at DU trur det, men brukte det som et eksempel fordi mange studenter trur at en "norsk" C tilsvarer er amerikansk C, dvs en ganske lat og uinteressert student. Det sier for meg en del at de aller fleste studenter som reiser på utveksling til statene med få unntak kommer hjem med bare A'er på karakterutskriften sin, mens de hjemme er C-studenter.

Men hvis man skal be om begrunnelse for karakteren må man ta kontakt med faglærer.

Det er slett ikke sikkert. Normalt er det nemlig studieadministrasjonen som tar seg av det administrative rundt et emne og en eksamen. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klagd to ganger, en gang forventet jeg å få klagen igjennom, noe jeg gjorde, og gikk en karakter opp. Andre gangen ble karakteren stående, men det forventet jeg også :P Men har alltid bedt om begrunnelse først og tatt en nøye vurdering på det (en gang gikk jeg faktisk opp en karakter kun på å be om begrunnelse, men det er visst et unntak, men det er lov. Men ifølge foreleseren da er det lov å sette opp når man ber om begrunnelse, men ikke ned. Det som skjedde da var at når sensor skulle skrive ned begrunnelsen syns han selv at han hadde dømt meg for strengt, så han fikk faktisk tak i telefonnummeret mitt fra instituttet, og ringte meg for å be om unnskyldning!)

Edit: når vi klager eller ber om begrunnelse leverer vi inn skjema til fakultetet, også skal vi få svar innen et par uker. Hvis vi leverer begrunnelsesskjema får vi utvida klagefrist :)

Line: Går på NTNU, og i et fag jeg nylig har hatt har vi hatt én foreleser, hun hadde da alle forelesningene, lagde eksamensoppgavene OG var sensor. Så joda, det går an (men som oftest har vi flere forelesere, og hvis begge er NTNU-ansatte er det stort sett en som lager oppgavene og en som er sensor). Men, vi bruker jo utelukkende kandidatnumre, og det er et fåtall som har grunnlag for å f.eks. kjenne igjen skrifta vår (om vi har innleveringer er det på data uansett, og mange skriver også selve eksamen på data). Så det er ikke så uvanlig her egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uvanlig og uvanlig - jeg har vel tilsammen hatt 11 eksamener på NTNU og endel både utenlands og innenlands, og har aldri opplevd at faglærer har vært sensor, så direkte vanlig er det vel ikke :)

Har hatt rundt 25 eksamener på NTNU og det har vært relativt likt mellom tre ordninger. Enten at foreleser ordner alt selv, at de er to forelesere som deler på oppgaven (en lager oppgaver og en er sensor), eller at det kommer inn ekstern sensor. Dog, den eksterne sensoren er stort sett alltid tilknyttet instituttet på et eller annet vis, så helt ekstern blir litt feil, hehe. Har syntes jeg har sett en økende tendens til at faglærer er sensor etter at kandidatnummer ble innført, men mulig det er tilfeldig med tanke på hvilke fag jeg begynte å ta etter det (pluss at instituttet har fått dårligere og dårligere råd, forsåvidt). Så verken uvanlig eller vanlig blir vel riktig å si, tror nok det varierer stort fra faggruppe til faggruppe, og kan se for meg at andre institutter/studieretninger har andre rutiner igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min verste muntligeksamen for et år siden. Vanligvis synes jeg muntlig er easy-peasy, men der fikk jeg en eksaminator og en sensor som var kollegaer på skolen, og underveis begynte de å diskutere det jeg sa seg i mellom, mens jeg fortsatt holdt på med eksamen, og begynte å diskutere med meg videre ... faktisk, en ganske så kjip opplevelse, selv om det aldri hadde vært et problem før, OG at jeg egentlig takler sånne situasjoner ganske bra, men der? Unødvendig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sensurering av faglærer er veldig normalt her på UMB i alle fall. Jeg har vel avlagt godt og vel 15 eksamener nå, og det er ikke sjelden faglærer står som sensor av oppgavene. Ofte er det en ekstra sensor som liksom er "ekstern", men vedkommende tilhører som Bananen sier også instituttet/universitetet stort sett.

Jeg ser ikke egentlig problematikken i den løsningen i og med at alle besvarelser anonymiseres. Hvis det er en person som vet hvilke intensjoner som ligger bak hvert spørsmål og hvilke krav som bør stilles for oppfyllelse av besvarelser innenfor ulike tema, så må det jo være faglærer. På muntlige fremlegg har vi alltid faglærer tilstede, men en ekstern sensor som tar seg av tilbakemeldinger osv. Det synes jeg fungerer veldig fint, da vi ikke er anonyme på muntlig.

Det skal sies at jeg vurderte sterkt å søke om ny vurdering/klage på en eksamen jeg strøk på for halvannet år siden. Jeg skrev side opp og side ned og følte jeg virkelig hadde grep om faget, og faglærer hadde fått for seg at man trengte 50% riktig for å bestå. Tilfellet hos alle andre er 40%. Men jeg orket ikke klage fordi jeg visste at samme lærer ville se på klagen. Og han... Han er en gammal surpomp og nekter å gi seg. Men jeg kontet et halvt år senere, fikk en annen sensor og fikk en soleklar B! Så der kan man jo si at faglærer ikke akkurat burde vært sensor. Hva er greia med at man VIL at flest mulig skal gjøre det dårlig på eksamen i faget man er ansvarlig for!?

Det kommer faktisk litt an på om klagen skal behandles av en annen sensor enn den du i utgangspunktet hadde om du burde klage eller ikke. Hvis man stryker har man forsåvidt lite å tape på å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uvanlig og uvanlig - jeg har vel tilsammen hatt 11 eksamener på NTNU og endel både utenlands og innenlands, og har aldri opplevd at faglærer har vært sensor, så direkte vanlig er det vel ikke :)

Det er i alle fall normalt på min høyskole :)

Om du selv mener eksamen din er minst en B, synes jeg du bør klage :)

JEG synes det. Men skal be om begrunnelse og se om jeg fremdeles synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begrunnelse; på UMB (altså på den tiden jeg gikk der for 2 år siden) så MÅTTE man be om begrunnelse fra faglærer/sensor, før man fikk lov til å klage. Det kunne gjøres for eksempel på mail. Og når man fylte ut skjema for klage måtte man føre på at man hadde fått begrunnelse og dato for dette.

På mine fem år på universitet og tre år på vgs så tror jeg jeg bare har hatt (helt) intern sensor en eneste gang (dvs en som var 100% ansatt som lærer på samme skole), og det var når jeg måtte ta opp en eksamen på høsten på vgs fordi jeg fikk blindtarmbetennelse da eksamen var på våren. Da fikk jeg forklart at når det bare var en student som skulle opp, så hadde de lov å bruke intern sensor. På UMB har vi av og til hatt litt sånn "halveksterne" sensorer, fordi en del professorer jobber som landskapsarkitekter osv, men har en liten prosent stilling på umb i tillegg hvor de kanskje er ansvarlige for et fag eller holder visse forelesninger gjennom året, men allikevel blir brukt som sensorer. Det er som regel på de fagene som har muntlig eksamen/presentasjon av eksamen. På de skriftlige er det ettersom jeg kan huske alltid eksterne. Men det kan være ting har forandret seg... Siden Maria har et litt annet bilde på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...