Gå til innhold
Hundesonen.no

hund nummer to til redning/ lavine, ikke gjeterhund


Shilamon
 Share

Recommended Posts

Jeg driver for tiden og funderer på hund nummer to, men begynner å lure på omjeg har for mange krav til at hunden eksisterer...?

Fra før har jeg en snill og mild gordonsetter hanne som fungerer som turkamerat, sofagris og jakthund. Da han enda (forhåpentligvis) har en del år igjen og jeg har en kjæreste som tenker å kjøpe seg gordonsettervalp i nære fremtid ønsker jeg ikke å kjøpe en ny setter som neste hund.

Derimot har jeg i mange år drømt om å drive med redningshund og tenker da at den neste hunden kan være mitt første forsøk her.

Så, hva har jeg for krav:

- at hunden tåler kulde godt vinterstid, men ikke dør av varme sommerstid

- At den kan egne seg til bruk som redningshund/ lavinehund

- at den er lettdressert uten å bli "hjernetrimkrevende" som gjerne en del gjeterhunder blir

- den må være mellom 55 og 65 cm høy, veie 20-35 kg (alle hunder som er lavere er uaktuelt)

- den også kan brukes til trekk og kløv, samt være med på tur hvor som helst og når som helst året rundt

- ha stabil psyke og tåle nye utfordringer godt, men ikke være hard i hodet eller spesielt tøff i dressuren

- IKKE glatthåret eller annen rase som etterlater hår man aldri blir kvitt (setterhår f.eks kan man støvsuge vekk :P)

- lettlært og bedre hukommelse enn en setter

- ikke være schæfer, aussie, border, belgisk eller golden

hmm, tror dette var alt. Mulig det dukker opp mer som jeg glemte nå etterhvert som forslagene kommer inn :P

Så, hva slags raser kan egne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med portugisist vannhund? Jeg er ihvertfall veldig forelsket i denne rasen. Tatt fra Wiki

Hanhundene er 50-57 cm. i mankehøyde med en idealhøyde på 54 cm. Vekten skal ligge på mellom 19 og 25 kg. Tispene har en idealhøyde på 46 cm, og ligger mellom 43 og 52 cm i mankehøyde. Tispene veier mellom 16 og 22 kg.

Så den vil jo tilsvare kravene om størrelse sånn noenlunde, spesielt hannhund.

Jeg synes de portisene jeg har møtt har imponert i henhold til arbeidslyst, intelligent og driv. Denne rasen røyter ikke.... Men jeg vet det er flere her inne som kan fortelle mer om akkurat denne rasen om du lurer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med portugisist vannhund? Jeg er ihvertfall veldig forelsket i denne rasen. Tatt fra Wiki

Så den vil jo tilsvare kravene om størrelse sånn noenlunde, spesielt hannhund.

Jeg synes de portisene jeg har møtt har imponert i henhold til arbeidslyst, intelligent og driv. Denne rasen røyter ikke.... Men jeg vet det er flere her inne som kan fortelle mer om akkurat denne rasen om du lurer.

Var ikke nok å like. Godt forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir kanskje litt stor?

Pyrre, eller du kan ta en titt på østeriksk pinscher. Ikke helt sikker på om ØP har NOK i seg til å bli redningshund, men det kan Majabissene svare deg på.

Ikke hvis hundene er innenfor standarden iallefall, da vil en tispe akkurat gå :D Det slår meg, uten at jeg har særlig stor kjennskap til rasen, at howavart vil egne seg bedre til det hun ønsker seg en pyrre, ØP og airdale, mtp. trekking og kløving og sånn, og trenbarhet. Airdale terrier er vel ikke så vanlig å bruke til slikt, eller terriere generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airdale Terrier? Eller skotsk Terrier? De er tøffe hunder da.. Ev Riesenschnauzer?

Ikke hvis hundene er innenfor standarden iallefall, da vil en tispe akkurat gå :D Det slår meg, uten at jeg har særlig stor kjennskap til rasen, at howavart vil egne seg bedre til det hun ønsker seg en pyrre, ØP og airdale, mtp. trekking og kløving og sånn, og trenbarhet. Airdale terrier er vel ikke så vanlig å bruke til slikt, eller terriere generelt?

Airdalen er jo blant annet brukt til politihund, så den burde jo egne seg, og være i riktig størrelse. Fra riktige linjer er de gode arbeidshunder.

ØP er i følge Majabissene letttrent og førerorientert (mer enn pinscheren), men jeg vet ikke hva referansepunktet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var engelsk springer spaniel, kanskje også jaktvarianten. Sett noe på dem?

Portisen slo meg i grunnen ikke, uten at jeg kan si nøyaktig hvorfor, men om du lurer på noe med rasen er det bare å spørre :). Man må i alle fall være beredt på at pelsen kan bli et "problem" med en portis dersom man skal drive aktivt med dem. Pelsen krever mye stell, spesielt om vinteren når det er slaps og snø, og vil man ikke holde på med pelsstell må man enten klippe ned eller droppe rasen. Og en nedklippet portis burde ha dekken på de kaldeste dagene, da de ikke har underull. Men de øvrige egenskapene du ser etter tror jeg såvisst at en portis kan tilby deg! Igjen - bare å spørre om rasen interesserer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenker retriever eller springer spaniel, eventuelt storpuddel datt ned i hodet mitt.

Det er jo mange raser hvor det finnes et eller annet individ som har vært redningshund - min egen rase inkludert, men jeg ville aldri anbefalt berner om en ønsker letteste veien fram til en godkjent redningshund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke vil ha golden, som jeg tror ville ha vært perfekt fra rette linjer ( :aww: jeg syns du ikke skal fjerne den helt altså), bør du ta en titt på flat :) Labrador kunne vel ha passa, men det var det med den korte pelsen. Ellers ville jeg nok tatt en kikk på howavart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis hundene er innenfor standarden iallefall, da vil en tispe akkurat gå :D Det slår meg, uten at jeg har særlig stor kjennskap til rasen, at howavart vil egne seg bedre til det hun ønsker seg en pyrre, ØP og airdale, mtp. trekking og kløving og sånn, og trenbarhet. Airdale terrier er vel ikke så vanlig å bruke til slikt, eller terriere generelt?

Nå har jo ikke jeg så innmari lang erfaring med rasen, men jeg tror ikke det er den som egner seg best. Spor og rundering er fine aktiviterer for rasen, selvom noen er litt lite opptatt av folk da, så rundering ikke nødvendigvis blir det letteste :P

Og med mindre han min er veldig lite rasetypisk så vil jeg tørre å påstå at de er ganske harde i hodet. Og min sliter også en del med varmen på sommeren. Og så blir de jo litt store, ihvertfall hannene! Ellers er det jo mye som passer fint, men ikke den rasen jeg ville anbefalt først ihvertfall. Bare tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med rasen :)

Første som slo meg var jaktgolden, men ser at golden er uaktuelt. Tror jeg ville sett på noen av de andre retrieverne, flaten kanskje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer var det første som slo meg også. Mye muligens farget av at jeg gjennom årene har vært borti flere av rasen som er redningshunder på vinter. Så de fungerer i alle fall til den typen arbeid. Jeg aner derimot ikke hvilke kenler disse hundene kommer fra og om det kan være store linjeforskjeller (noe regner jeg med det er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen var tanken som slo meg også, selv om den jo er større enn det du har satt opp. Er flere riesen som brukes til redningshund. Jeg kjenner ei som driver med riesen og redningshund i Alta, så at de fungerer i vinterføre er nok uten tvil. Hun bruker dem også til hundekjøring og kløv osv. Si fra om du vil ha kontakt med damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airdale Terrier? Eller skotsk Terrier? De er tøffe hunder da.. Ev Riesenschnauzer?

Skotsk terrier?

Sikkert en annen rase du mener? :P

Her er hvertfall hva rasen stryker på:

- At den kan egne seg til bruk som redningshund/ lavinehund (Kiwi kommer seg ikke oppi sofaen engang)

- den må være mellom 55 og 65 cm høy, veie 20-35 kg (alle hunder som er lavere er uaktuelt)

- den også kan brukes til trekk og kløv, samt være med på tur hvor som helst og når som helst året rundt

Ett av de andre kravene også som er heller tvilsomt med en skotte. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...