Gå til innhold
Hundesonen.no

Å beholde opprinnelige egenskaper i en rase


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Tvekar på att Dobberman går att rädda, nervösa vrak har ja bara mött. Har någon en stabil hund så träffar ja den gärna.

Det der er vel ikke noe svar på spørsmålet? Hvordan skulle dobermannen eller laekenoisen overlevd hvis den ikke ble noget modifisert? (Laekenoisen er vel fortsatt i ferd med å dø ut).

Er det bedre at en rase dør ut eller blir alvorlig syk pga manglende genpool enn om den avles vekk fra sitt opprinnelige bruksområde?

Og hvis alle raser skulle blitt avlet etter sitt opprinnelige formål så hadde det vært dårlig med tjeneste hunder her til lands (belgisk fårehund/schæfer , gjetere begge to) for ikke å snakke om førerhunder etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og det jeg mener er at såkalte "show"avlede staffer fint klarer den jobben hundene på den siden gjør.

Jeg hadde en diskusjon på chatten i natt om det å beholde en rase sitt opprinnelige bruksområde/egenskaper. Det var snakk om en person som ville dra hele veien til USA for å teste om hundene hadde

Nei, jeg vil absolutt ikke at staffen skal få drive med det dem egentlig skal drive med

Det är olagligt att jaga så att hundarna fångar vildsvinet. I Sverige ställer man vildsvinet sen skjuter. Och ja tänker inte göra dålig reklam för min ras.

Så det er snakk om å sjekke hundens anlegg for å fange og drepe villsvin? Om det er lovlig er det vel uansett høyst uetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er snakk om å sjekke hundens anlegg for å fange og drepe villsvin? Om det er lovlig er det vel uansett høyst uetisk...

Dom fångar bara vildsvinet, människan dödar. Med tanke på att hela jordbruk går under så nen, man måste överleva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är olagligt att jaga så att hundarna fångar vildsvinet. I Sverige ställer man vildsvinet sen skjuter. Och ja tänker inte göra dålig reklam för min ras.

Og DER mistet du nok mange potensielle valpekjøpere og bekreftet endel fordommer.... Et villsvin har også krav på en human død vet du, selv om det muligens ikke er "tøft" nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel ikke noe svar på spørsmålet? Hvordan skulle dobermannen eller laekenoisen overlevd hvis den ikke ble noget modifisert? (Laekenoisen er vel fortsatt i ferd med å dø ut).

Er det bedre at en rase dør ut eller blir alvorlig syk pga manglende genpool enn om den avles vekk fra sitt opprinnelige bruksområde?

Og hvis alle raser skulle blitt avlet etter sitt opprinnelige formål så hadde det vært dårlig med tjeneste hunder her til lands (belgisk fårehund/schæfer , gjetere begge to) for ikke å snakke om førerhunder etc...

Är ingen intresserad av rasen så dör den ut. är genpolen för liten får man överväga incross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eget bruk. Säljer inte hundar, då arbetar ja hellre.

Og DER mistet du nok mange potensielle valpekjøpere og bekreftet endel fordommer.... Et villsvin har også krav på en human død vet du, selv om det muligens ikke er "tøft" nok.

Läs på lite om vilka skador de gör. de har t o m börjat ge sig på människor i vissa delstater. Och om ja någonsin parar så är det för

eget bruk, och andra rasentusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är ingen intresserad av rasen så dör den ut. är genpolen för liten får man överväga incross.

Men folk er intressert i rasene, bare ikke det opprinnelige bruksområdet.

En rase har mange egenskaper utenom bruksområdet, jeg regner med at du ikke kjøpte Am.bull for å jakte villsvin i hagen sant? Så hva kjøpte du akkurat den rasen for? Hvorfor kjøpte du ikke like gjerne en puddel, den kunne sannsynligvis tilfredstilt ditt bruksområde like bra. I Norge er det langt flere Am.bulldoger enn det er villsvin for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de rasene som fortsatt brukes til det de BLE brukt til før i tiden skal bevares på best mulig måte. Som f.eks BC og trekkhunder. Nå er det jo ikke mange som har bruk for hunder som f.eks. jager villsvin osv. En gjeterhund skal fortsatt gjete. Selv om belgeren/schæfern osv ikke lenger brukes til gjeting, så kan man finne linjer som har mer gjeting i seg enn andre linjer. Så da må man velge etter linjer for å få det man ønsker seg, hvis man vil ha en bruksegenskap. Men vil man ha en skikkelig gjeter så er det logiskt å velge en BC framfor en belger osv. Nå er det jo nesten ingen raser som brukes til det de egentlig ble avlet for, så disse ser jeg ikke at man trenger å bevare så veldig mye. Men heller ikke gjøre de om til ubrukelige showhunder, for å sette det på spissen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk er intressert i rasene, bare ikke det opprinnelige bruksområdet.

En rase har mange egenskaper utenom bruksområdet, jeg regner med at du ikke kjøpte Am.bull for å jakte villsvin i hagen sant? Så hva kjøpte du akkurat den rasen for? Hvorfor kjøpte du ikke like gjerne en puddel, den kunne sannsynligvis tilfredstilt ditt bruksområde like bra. I Norge er det langt flere Am.bulldoger enn det er villsvin for å si det sånn..

Jag köpte min ras för den har bra med vakr, reserverad, arbetslust och förarvek. vet det är många ambull i norge. Alla delar inte åsikt, vissa vill tävla, andra tjäna pengar, andra sällskap. Jag säger bara vad ja tycker om ambull. vad andra gör bryr ja mig inte om, ja köper inte samma hundar :D Nu tar ja skriv paus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom fångar bara vildsvinet, människan dödar. Med tanke på att hela jordbruk går under så nen, man måste överleva.

Og DER mistet du nok mange potensielle valpekjøpere og bekreftet endel fordommer.... Et villsvin har også krav på en human død vet du, selv om det muligens ikke er "tøft" nok.

Nei, nettopp. Selv om villsvin gjør mye skade er det ikke noen grunn til å ikke jakte lovlig og humant på dem. Med hunder som holder dyret for jegeren, og ikke dreper dyret selv. Villsvin er på vei inn i Skandinavia også, og man greier da helt fint å jakte på dem her uten å bryte norsk lov.

Så det er ingen grunn til å dra til USA for å teste egenskaper hos en hund som vil være ulovlig å benytte i Norge, mener nå jeg. Det ville vel være litt som å dra til Thailand for å trene hunden i hundekamp?

Jeg er i prinsippet for å bevare rasens opprinnelige egenskaper, problemet er at folk går etter utseende og ikke egenskaper, pluss at vi har fått en hel del nye bruksområder for hundene, og mistet mange av de gamle. Likevel, EGENSKAPER er ikke det samme som BRUKSOMRÅDE, det vil si at en lettlært, førerorientert rase, som kanskje tidligere har vært brukt til gjeting og andre oppgaver som krever trenbarhet og godt samarbeid med fører, kan godt i dag bruke de egenskapene til å bli champion i lydighet. Men for meg blir det feil å avle fram egenskaper som er typisk for en bc hos f.eks. doberman. Da må man faktisk velge en rase med de egenskapene man vi ha, ikke forme rasen som har det utseende man vil ha, til en rase med de "riktige" egenskapene.

Dette ble riktig dårlig forklart, og jeg skulle ikke en gang mene noe. Vi har alle våre svakheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nettopp. Selv om villsvin gjør mye skade er det ikke noen grunn til å ikke jakte lovlig og humant på dem. Med hunder som holder dyret for jegeren, og ikke dreper dyret selv. Villsvin er på vei inn i Skandinavia også, og man greier da helt fint å jakte på dem her uten å bryte norsk lov.

Så det er ingen grunn til å dra til USA for å teste egenskaper hos en hund som vil være ulovlig å benytte i Norge, mener nå jeg. Det ville vel være litt som å dra til Thailand for å trene hunden i hundekamp?

Jeg er i prinsippet for å bevare rasens opprinnelige egenskaper, problemet er at folk går etter utseende og ikke egenskaper, pluss at vi har fått en hel del nye bruksområder for hundene, og mistet mange av de gamle. Likevel, EGENSKAPER er ikke det samme som BRUKSOMRÅDE, det vil si at en lettlært, førerorientert rase, som kanskje tidligere har vært brukt til gjeting og andre oppgaver som krever trenbarhet og godt samarbeid med fører, kan godt i dag bruke de egenskapene til å bli champion i lydighet. Men for meg blir det feil å avle fram egenskaper som er typisk for en bc hos f.eks. doberman. Da må man faktisk velge en rase med de egenskapene man vi ha, ikke forme rasen som har det utseende man vil ha, til en rase med de "riktige" egenskapene.

Dette ble riktig dårlig forklart, og jeg skulle ikke en gang mene noe. Vi har alle våre svakheter.

Finns över 150 000 vildsvin i sverige. och nej ja tror inte folk testar det hemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det är jättebra om raserna delas! Rasentusiasterna på sitt håll o resten på annat :D

Skjønner ikke helt hva du mener her jeg? F.eks. selv har jeg curly coated retriever, enn noe sjelden rase som stort sett tiltrekker rase-entusiaster, da det kreves litt research ofte før man velger en såpass sjelden rase (ca. 170 registrerte i Norge, og ingen som driver avl). Jeg har mye tanker om hvordan curlyen skal utvikle seg, og hva JEG ser etter i en curly. Jeg er fast bestemt på å ha curlyer fremover i tiden, og jeg kan si med en gang at hvorvidt hunden egner seg til andejakt (som den opprinelig er ment til) er likegyldig for meg. En liten kikk på hjemmesidene til de svenske oppdretterene understreker at det ikke er så kjempe mange curlyer i bruk til andejakt. En god del driver med jaktprøver, og det er jo forsåvidt greit. Men de aller, aller fleste curly eiere ser etter en turkompis og en familiehund (som de fleste andre hundeiere i dag). Kvaliteter som god mentalitet er da MYE mer viktig enn andejakta. Men med tanke på hvor lite curly miljøet er, så blir det jo helt feil å si at oppdrettere som avler på andre egenskaper enn andejakt ikke er rase-entusiaster. Alle som driver med curlyer er på en måte litt rase-entusiast, fordi vi har valgt en rase litt uten om det vanlige. Og de som har valgt å ha kull på curlyer er jo definitivt rase -entusiaster, da det ikke er de letteste valpene å selge, og da ofte blir avlet på fordi man har ett oppriktig ønske om å føre gode linjer på curlyen videre-ikke bare for å ha ett valpekull liksom. Da rakker jeg ikke ned på de som avler på andejakt-egenskaper heller, da jeg respekterer at dette er viktig for noen. I stedet sier jeg at det er viktig å ha litt takhøyde for at rase-entusiast kan bety så mangt. Kan ikke helt skjønne hvorfor du har det for deg at det er annerledes-og at man på noen måte ødelegger en rase fordi man utvikler den til det de fleste ønsker at hunden skal brukes til? Skal raser da heller dø ut, fordi det de opprinnelig ble brukt til er i ferd med å forsvinne som bruksområde? Om jeg ikke ønsker å bruke curlyen i andejakt, er jeg da ikke skikket til å ha curly (satt litt på spissen)?

EDIT: Sier så klart ikke at det er bare de som avler på sjeldne raser som er raseentusiaster. Alle som har valpekull og driver avl på en forsvarlig og gjennomtenkt måte er rase-entusiaster, og derfor blir jeg provosert over at du kan kritisere avl på den måten. Det som til syvende og sist er viktigst er jo at eventuelle valpekjøpere er fornøyd med valpen, og at den kan brukes til det eier hadde forespeilet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvekar på att Dobberman går att rädda, nervösa vrak har ja bara mött. Har någon en stabil hund så träffar ja den gärna.

Og den der kan jeg IKKE skjønne. Samtlige dobermanner jeg har møtt har virket stødige. Hadde senest en SVÆR hanne innom butikken i går, midt blant unger, og masse bråk, og den sto stødig, og lot alle-både barn og voksne klappe og kose. Synes du viser skremmende mye fordommer mot andre raser og andres hundehold.

EDIT: La til ett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit og vertfall til en viss grad bevare rasen som den skal være. Vil man ikke ha de egenskapene ja så kan man vell finne seg en annen hund? Alle hunder vi har i dag klarer og fungere i dagens miljø, bare man oppdrar de på rett måte. Egenskapene dems er jo litt det som gjør dem til en rase, og i min verden er det nok. Vil jeg ha en hund til lydighet så kjøper jeg en rase som egner seg der, vil jeg ha en til noe annet så kjøper jeg en som egner seg til det, istede for og begynne og endre på en rase som er laget for noe helt annet.. At man toner ned noen raser LITT er jo en ting, men jeg synes det er forferdelig trist hvor mange raser som begynner og helle bort fra det de egentlig er, både utseende messig og mentalt fordi folk vil ha utstillingsindivider feks...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns diskusjonen er interessant, særlig med tanke på min egen gruppe, myndene. Bruksegenskapene til myndene kan vel sies å være foreldet. I Europa og USA har hetsjakt vært forbudt lenge, og det er kun små grupper i Nord-Afrika, Midtøsten og andre deler av verden som fortsatt driver tradisjonell jakt med mynder.

Noen av rasene, kanskje særlig afghaneren, har blitt sentrale showhunder, nærmest selve symbolet på utstilling som fenomen i hundeverden. Jeg personlig syns det er trist om myndene reduseres til showhunder (er selv ikke veldig opptatt av utstilling). Enn så lenge (og det har jo gått hundre år siden jaktformen ble forbudt i mange land) har derimot ikke de opprinnelige egenskapene forsvunnet i rasene, selv om veldig mange afghanere, whippeter og andre mynder har tilbrakt sine liv på en pute i sofaen, så jeg tror nok ikke det er krise at de ikke får løpe etter haren lengre.

Jeg vil nok innta den litt kjedelige mellomposisjonen: Det er viktig å holde på opprinnelige egenskaper, men de behøver ikke å være like "skarpe". I vår verden vil gemytt og sosial adferd være viktigere enn i en verden der myndene primært er jakthunder. Jeg tror på den andre siden at myndenes opprinnelige egenskaper er sentralt i forhold til deres fysiologi og helse, og dette er også et svært viktig element i moderne hundeavl. Derfor tror jeg vi skal være veldig heldige for at vi har lure coursing og andre muligheter for å simulere rasenes opprinnelige egenskaper, for å kunne teste dette. Indirekte opprettholder man da opprinnelige egenskaper ved å være bevisst på helse.

Det skal også sies at myndenes jaktegenskaper er svært noble. Det er utrolig flott å se hvordan borzoi eller saluki samarbeider om jakten, hvordan de helt naturlig lager formasjoner, hvordan noen driver frem byttet, mens en går inn for "the kill". Jo mer man blir kjent med disse egenskapene og ser de i aksjon, jo mer fascinert blir man. Det er mye historie her! Det er snakk om tusen års historie, kanskje har vi mennesker jaktet med hunder på denne måten siden hunden ble domestisert. Skal vi bare la det bli historie? Jeg syns ikke det, selv om vi må finne andre måter å gjøre det på enn å la dem løpe etter og drepe dyr.

Det må jo også sies å være en viss sammenheng mellom myndenes distinkte væremåter og deres egenskaper. De oppfører seg ikke som en BC eller som en labrador, som har helt andre egenskaper. Personlig er det akkurat dette som gjør meg sikker på at jeg har valgt riktig hund for meg, en hund som ikke krever mye, men er sosial (svært sosial, helst med kroppskontant inne), holder seg helst - eller først og fremst - til mennesker han kjenner, er en ypperlig turkompis som blir med på alt, men gjerne vil ha en lat dag på sofaen når det blåser som verst ute, kun for å lade batteriene til neste oppholdsdag, neste mulighet til å løpe villmann på nærmeste myr og gressplen. Vi slapper av sammen, både når vi ligger på sofaen og når vi løper over fjellet. Vi krever ingenting av hverandre, vi bare er sammen. En BC eller en annen hund som hadde krevd mye mental stimuli hadde aldri passet meg, slik en whippet eller en saluki kanskje aldri hadde passet en annen. Dette er også viktig i forhold til å opprettholde opprinnelige egenskaper. Hundenes måte å være på, det mangfoldet som finnes her, syns jeg er til det gode og bør opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de gör dom. Mina egna erfarenheter är de dock stora skillnader på energi och arbetslust. Smaksak.

Forskjellen på energi og arbeidslyst på SBT er nok større mellom individer og linjer enn mellom de såkalte typene.

De der workingstaffgreiene er bare en annen måte å si at man ikke vil forholde seg til rasestandarden som er godt etablert.

Det er bare å komme en tur om du vil se utstillingsavlede staffer med heftig av både energi og arbeidslyst :)

Godt innenfor rasestandardens størrelsesbegrensninger er de også, begge to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes, i USA er da hetsjakt tillatt? Det er flere borzoi som jager hare/kanin vet jeg, og mange forskjellige raser som tar villsvin. I enkelte stater er det forbud, men ikke i hele unaiten. I Tyskland er organisert hetsjakt tillatt hver høst. I Russland hetsjaktes det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes, i USA er da hetsjakt tillatt?

Ja, tror det er tillatt i noen stater, det skrives i hvert fall åpent om dette i flere myndebøker jeg har lest. Blir ikke overrasket om det er tillatt i Russland (men de jakter vel kanskje ikke mye ulv lengre?).

Er ambivalent om hva jeg tenker om hetsjakt. På den ene siden så tar jo en stor mynde nakken på en hare på null komma niks. Tror ikke det er mye lidelse inne i bildet. Men vi har jo våre ideer om jakt og hva som er "humant", så det vil nok ikke bli tillatt med det samme.

Etter siste verdenskrig er en rekke gasellearter utryddet i Nord-Afrika og Midtøsten. En årsak: salukiene er byttet ut til fordel for jeep og gevær. Tradisjonell jakt virker å være mer bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den der kan jeg IKKE skjønne. Samtlige dobermanner jeg har møtt har virket stødige. Hadde senest en SVÆR hanne innom butikken i går, midt blant unger, og masse bråk, og den sto stødig, og lot alle-både barn og voksne klappe og kose. Synes du viser skremmende mye fordommer mot andre raser og andres hundehold.

EDIT: La til ett ikke.

Det är är så jag upplevt, möter gärna hundar som visar motsatsen. Har endå mött 10+ hundar, så ingen engångsföreteelse.

Forskjellen på energi og arbeidslyst på SBT er nok større mellom individer og linjer enn mellom de såkalte typene.

De der workingstaffgreiene er bare en annen måte å si at man ikke vil forholde seg til rasestandarden som er godt etablert.

Det er bare å komme en tur om du vil se utstillingsavlede staffer med heftig av både energi og arbeidslyst :)

Godt innenfor rasestandardens størrelsesbegrensninger er de også, begge to.

De har du rätt i, sålänge rasstanden följs. Ser fram emot att se några staffar i wp toppen. Eller på annat sett visa sig arbetsdugliga.

Hermes, i USA er da hetsjakt tillatt? Det er flere borzoi som jager hare/kanin vet jeg, og mange forskjellige raser som tar villsvin. I enkelte stater er det forbud, men ikke i hele unaiten. I Tyskland er organisert hetsjakt tillatt hver høst. I Russland hetsjaktes det også.

Mellanöstern kan du jaga också.

Endret av AnetteH
Flettet innleggene, bruk multisitat i fremtiden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen ble avlet frem for å skremme vekk onde ånder med sitt stygge ytre. Spørs vel på smaken til ånden før jeg kan si om det funker. Ellers ble de brukt som sengevarmere hos kongelige. Det var også vanlig å ha en mops i hvert erme på de store røde kappene med pelskant som de kongelige hadde på seg når de satt på pynt. Så, mopsen funker ennå til det de er avlet frem til. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen så vil jo synet på hva som er en god representant for rasen endres etter det reelle bruksområde?

Ta belgere feks, egentlige gjeterhunder, nå bruks, familie og utstillingshunder. Jeg vil påstå at en belger som er en god brukshund, flott familiehund og ser så noenlunde bra ut er en himla mye bedre belger enn en belger som gjeter?

På noen raser er det hensiktsmessig å bevare bruksområde så mye som mulig. Hos BC, trekkhunder og enkelte jakthunder.

Belgere var jo helt i fra starten av allsidige brukshunder, ikke bare rene gjetere, finnes jo feks en del bilder fra gammelt av hvor groenendaelen ble brukt som politihunder ol. Sånn sett beholder man iallefall noe av det hvis man tar litt hensyn til bruksegenskaper og mentalitet i avl, ikke bare eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere var jo helt i fra starten av allsidige brukshunder, ikke bare rene gjetere, finnes jo feks en del bilder fra gammelt av hvor groenendaelen ble brukt som politihunder ol. Sånn sett beholder man iallefall noe av det hvis man tar litt hensyn til bruksegenskaper og mentalitet i avl, ikke bare eksteriør.

Jo, men du sender ikke en belger på gjeterprøve før du avler liksom? Am. bulldog hadde også variable arbeidsoppgaver (det hadde vel de fleste raser) så å teste de på villsvinjakt før man avler er ikke bare poengløst, men også uetisk siden det skal gjøres på en inhuman måte bare for å "teste bikkja" i et bruksområde som ikke er lovlig.

Som sagt: hunders bruksområde forandrer seg og en belger som er brukanes, har god mentalitet og ser så noenlunde bra ut er en bedre belger i dag enn en belger som gjeter og thats it. Det er ikke lengre interresant å bevare gjeteregenskapene i belgeren, men det er selvfølgelig interessant å bevare bruksegenskapene. Det er det jeg prøver å få frem her..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...