Gå til innhold
Hundesonen.no

Å beholde opprinnelige egenskaper i en rase


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde en diskusjon på chatten i natt om det å beholde en rase sitt opprinnelige bruksområde/egenskaper.

Det var snakk om en person som ville dra hele veien til USA for å teste om hundene hadde anlegg for villsvinjakt og dermed bruke dette som et verktøy for om hundene er egnet til avl eller ikke.

Dette er en rase som kun brukes til villsvinjakt i mer eller mindre grad i USA.

Endres rasen om man ikke opprettholder deres opprinnelige bruksområde?

Skulle jeg hatt meg ny aussie så hadde jeg gitt blaffen i om foreldredyrene hadde anlegg for gjeting eller ei, fordi aussien i stor grad brukes som brukshund i lydighet og spor, og ikke gjeting. Selvfølgelig er det ikke skadelig om hundene kan gjete i tillegg.

Skal vi heller sørge for at raser tilpasser seg det moderne samfunnet og deres bruksområde I DAG, i stedet for å forsøke å beholde egenskaper som var nyttige for 100 år siden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og det jeg mener er at såkalte "show"avlede staffer fint klarer den jobben hundene på den siden gjør.

Jeg hadde en diskusjon på chatten i natt om det å beholde en rase sitt opprinnelige bruksområde/egenskaper. Det var snakk om en person som ville dra hele veien til USA for å teste om hundene hadde

Nei, jeg vil absolutt ikke at staffen skal få drive med det dem egentlig skal drive med

Jeg kan ikke akkurat det påstå at det var utslagsgivende for meg i valg av kommende oppdretter at en av hundene hennes drepte en grevling nei...

Kunne aldri falle meg inn å se etter gjeteregenskaper i en belger heller, hadde jeg trengt det hadde jeg kjøpt en BC...

Raser forandrer seg, og takk og lov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til en viss grad enig, men (og dette kommer vel ikke som noen overraskelse på noen som har lest fuglehundavlstråden :innocent: ) samtidig synes jeg det er trist at man vanner ut raser der de opprinnelige egenskapene i høyeste grad ennå er i bruk. Jeg synes f.eks. det er dumt at mye av skillet mellom de forskjellige fuglehundrasene er i ferd med å forsvinne, både utseende- og bruksmessig. Bretonen blir større, og jakter større slik at den på alle måter ligner mer på en setter enn før. Gordonsetteren har hatt en lignende utvikling. Jeg synes det er enda tristere at det blir en egen avdeling av settere som bare brukes til å lufte seg selv i Holmenkollen, og som på sikt sikkert vil miste jaktegenskapene fullstendig. Skillet mellom show- og jaktlinjer er jeg heller ikke så begeistret for på disse rasene. Samtidig er det på en måte positivt at man i hvert fall vet hvilke linjer man ikke trenger å vurdere i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jag! :baby: . Valfritt. För mig bör en ras kunna arbeta. Inom SBT så används hundar fortfarande till det de gjorde för 100 år sedan.

I SBT finns det "2" olika typer. "Showstaff" och "workingstaff" samma ras olika avel, exempel, http://www.grainstaff.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for raser som fortsatt brukes til det de er avlet for, er det viktig å ta vare på bruksegenskapene. i "min" rase sliter vi med dette, en del avler uten å ta hensyn til trekkegenskaper eller eksteriør som passer en trekkhund. Egen showhund, som gjerne er kortbeint, bredbrystet og med pels som ikke er helt optimal for å takle 50 minusgrader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på dobermann: Nei jeg vil ikke bevare rasens opprinnelse. De var mannevonde og agressive de hundene der og ble avlet opp til å være slik. Skikkelige enmannshunder som ikke var redd for å bite. I vårt samfunn trenger vi ikke (skal ikke ha) slike hunder lengere, så da er det naturlig at rasen endres. Hvis ikke ville kun et knippe mennesker i øst europa hatt rasen og ellers ikke.

Det finns de som syns rasen er blitt ødelagt pga den nå er blitt en fin familiehund, men det er nok de færreste. Noen igjen mener at rasen har mistet endel futt pga de har blitt mer vennlige og skulle ønske de hadde mer temperamang.

På greyhound er de avlet opp for jakt, og jakt med mynder er ikke lov lengere (hetsjakt), så eneste alternativet er kunstig jakt (LC/løp), men her er det jo veldig begrenser på hvor man kan gjøre dette. jeg føler ikke at rasen ødelegges av å ikke bli avlet på kun hvor fort og hvordan de løper, men samtidig er det viktig å ikke avle dem for ekstrem slik at de har problemer med å løpe på noe vis og at de har en sunn anatomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A breeders job is not to change the breed, but to hand it on to the next generation of breeders in as good as, or better shape than it was when it was handed to you.

Er du imot at raser endres over tid for å bedre tilpasse seg samfunnet i dag?

At en hund avles mer og mer vekk fra sitt opprinnelige bruksområde trenger vel ikke være en negativ ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A breeders job is not to change the breed, but to hand it on to the next generation of breeders in as good as, or better shape than it was when it was handed to you.

Men igjen så vil jo synet på hva som er en god representant for rasen endres etter det reelle bruksområde?

Ta belgere feks, egentlige gjeterhunder, nå bruks, familie og utstillingshunder. Jeg vil påstå at en belger som er en god brukshund, flott familiehund og ser så noenlunde bra ut er en himla mye bedre belger enn en belger som gjeter?

På noen raser er det hensiktsmessig å bevare bruksområde så mye som mulig. Hos BC, trekkhunder og enkelte jakthunder.

Men man trenger ikke en terrier som jakter rotter, man trenger ikke en dobermann som biter, man trenger ikke kamphunder og du eller andre her i landet trenger neppe en villsvinjeger... Raser som ikke blir modifisert etter samfunnets behov dør ut. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase er opprinnelig en gårdshund hvis oppgave var å vokte gården og trekke melk og andre tunge lass til meieriet/ytsteriet/andre destinasjoner (storebroren grosser schweizer sennenhun ble kalt for fattigmannens hest).

Vi har en gårdsdrift i dag som gjør at ingen trenger en hund som trekker en last med 300 liter melk til fabrikken. Men det er likevel viktig at vi beholder en konstruksjon og størrelse på hunden som gjør at den kunne uført et slikt arbeid, mener jeg. I for eksempel USA og Sverige er de også flinkere til å ha både kurs og konkurranser (med offisielle titler) hvor trekk/"drafting" er fokus.

Når dommeren har disse funksjonene i bakhodet, blir det lettere å hive ut spinkle og små bernere (det var dog et større problem før enn nå), og vurdere bevegelsesmønster opp mot sunnhet når en trekker tungt og langt, men ikke nødvendigvis så fort.

De fleste forestiller seg nok ikke en berner med kjerre bak når de ser den, men det er likevel greit å ha i bakhodet for å forstå rasen, tenker jeg.

Hva gjelder vokt, har vi åpenbart andre behov også der i dag - og da tenker jeg ikke en vokthund som type rottweiler og dobermann, de var "mildere" voktere, om en kan si det på den måten.

Vi trenger ikke den type vokt i dag, vi har innbruddsalarmer, boligfelt og mer folk innpå hus og bil (som vel erstatter krøtteret på 1800-tallet). Så det er helt klart viktig at rasen er mer tilpasset. Men i min rase synes jeg vi har et problem med for mange engstelige/redde/usikre hunder, og en hund som vokter skal faktisk ha litt mot. Det er forskjell på å være reservert overfor fremmede fordi en passer eiendommen, og å hive seg unna i redsel i en utstillingsring. Så en må finne en gylden middelvei for å få gode "samfunnsborgere".

Det er i hvert fall mine tanker om min rase, men den er jo ikke så veldig ekstrem i sin brukshistorie heller.

For the record har vi også hatt shih tzu i familien, og det ble sagt om deres opprinnelige nytteverdi at det var å beskytte munkene i Tibet mot onde ånder og spøkelser i templene, og jeg kan ikke påstå at jeg noen gang så noen onde ånder eller spøkelser i huset vårt mens vi hadde shih tzu, så who knows? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du imot at raser endres over tid for å bedre tilpasse seg samfunnet i dag?

At en hund avles mer og mer vekk fra sitt opprinnelige bruksområde trenger vel ikke være en negativ ting?

Till viss del. Vems samhälle? om man bor i stan? Om man ändrar rasen och ändrar hunden så starda en ny rasstandard. För det kommer alltid finnas de som vill bevara ursprunget. Finns så pass många raser, så varför inte bara byta till en som är anpassad till vad du nu anser är fel på nuvarande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen så vil jo synet på hva som er en god representant for rasen endres etter det reelle bruksområde?

Ta belgere feks, egentlige gjeterhunder, nå bruks, familie og utstillingshunder. Jeg vil påstå at en belger som er en god brukshund, flott familiehund og ser så noenlunde bra ut er en himla mye bedre belger enn en belger som gjeter?

På noen raser er det hensiktsmessig å bevare bruksområde så mye som mulig. Hos BC, trekkhunder og enkelte jakthunder.

Men man trenger ikke en terrier som jakter rotter, man trenger ikke en dobermann som biter, man trenger ikke kamphunder og du eller andre her i landet trenger neppe en villsvinjeger... Raser som ikke blir modifisert etter samfunnets behov dør ut. Enkelt og greit.

Beror ju på vad för ägare man är. Jag vill min ras skall kunna utföra vad rasen använts till. Jakt och vakthund. Sen om man väljer en vakthund av högre kaliber så behöver man inte bo i stan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till viss del. Vems samhälle? om man bor i stan? Om man ändrar rasen och ändrar hunden så starda en ny rasstandard. För det kommer alltid finnas de som vill bevara ursprunget. Finns så pass många raser, så varför inte bara byta till en som är anpassad till vad du nu anser är fel på nuvarande.

La si det finnes noen få mennesker som ønsker å bevare feks Doberman el Laekenois som skarpe hunder som har lett for å bite, eller som ønsker å gjete med langhårsbelger. Og rasen skulle vært forbeholdt de. Hva tror du da ville skjedd med genpoolen?

Det er svært få av dagens raser som har beholdt sitt naturlige bruksområde rett og slett fordi bruksområdet så og si er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jag! :baby: . Valfritt. För mig bör en ras kunna arbeta. Inom SBT så används hundar fortfarande till det de gjorde för 100 år sedan.

I SBT finns det "2" olika typer. "Showstaff" och "workingstaff" samma ras olika avel, exempel, http://www.grainstaff.se/

Skjønner ikke helt hva du mener jeg. Hva brukes hundene i linken egentlig til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig at labradoren finnes i jaktvarianten slik at jeg kunne få meg en hund jeg visste har det i seg til å arbeide dagen lang. Ikke fordi jeg nødvendigvis går på jakt og har behov for en apportør, men for i større grad å være sikret en god brukshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till viss del. Vems samhälle? om man bor i stan? Om man ändrar rasen och ändrar hunden så starda en ny rasstandard. För det kommer alltid finnas de som vill bevara ursprunget. Finns så pass många raser, så varför inte bara byta till en som är anpassad till vad du nu anser är fel på nuvarande.

Men er det så ille at en rase deles? Det er nesten uunngåelig. Hvorfor skal man beholde gjeteregenskapene på feks belger om det kun er et par ildsjeler som ønsker det? Flertallet vil jo ha en brukshund/familiehund når de kjøper belger. Og lykke til med å finne en rase som passer meg OG som har et opprinnelig bruksområde som jeg vil drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så ille at en rase deles? Det er nesten uunngåelig. Hvorfor skal man beholde gjeteregenskapene på feks belger om det kun er et par ildsjeler som ønsker det? Flertallet vil jo ha en brukshund/familiehund når de kjøper belger. Og lykke til med å finne en rase som passer meg og som har et opprinnelig bruksområde som passer meg.

Tycker det är jättebra om raserna delas! Rasentusiasterna på sitt håll o resten på annat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inte till hundkamp iaf. Det jag menade var att aveln är olika. samma ras men man ser hur de ändrats. Står på sidan vad de tävlar i.

Og det jeg mener er at såkalte "show"avlede staffer fint klarer den jobben hundene på den siden gjør.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La si det finnes noen få mennesker som ønsker å bevare feks Doberman el Laekenois som skarpe hunder som har lett for å bite, eller som ønsker å gjete med langhårsbelger. Og rasen skulle vært forbeholdt de. Hva tror du da ville skjedd med genpoolen?

Det er svært få av dagens raser som har beholdt sitt naturlige bruksområde rett og slett fordi bruksområdet så og si er borte.

Tvekar på att Dobberman går att rädda, nervösa vrak har ja bara mött. Har någon en stabil hund så träffar ja den gärna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig at labradoren finnes i jaktvarianten slik at jeg kunne få meg en hund jeg visste har det i seg til å arbeide dagen lang. Ikke fordi jeg nødvendigvis går på jakt og har behov for en apportør, men for i større grad å være sikret en god brukshund.

Så du mener at feks førerhunder og servicehunder av samme rase er dårligere brukshunder fordi de ikke er av jaktlinjer?

Jeg mener at det er kremen av brukshunder uansett rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å mene så skrekkelig mye her. Men hvorfor dra til USA for å teste på villsvinjakt? Det kan man da gjøre i Sverige (noen med rr som har gjort det, vi fundelerer på det) . :)

Det är olagligt att jaga så att hundarna fångar vildsvinet. I Sverige ställer man vildsvinet sen skjuter. Och ja tänker inte göra dålig reklam för min ras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...