Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fysisk trening får hundene deres?


Petra
 Share

Recommended Posts

Hmm.. Er det slik at de som skriver her inne går en del over middels tur med hundene sine? Hittil har mesteparten av de som har svart lagt på rundt en par timer om dagen gjennomsnittlig.

Jeg går nok over gjennomsnittet tur med mine bikkjer (eller, hu ene er ny, så hu er under oppbygging :P ) Men så er det bare meg og hundene. Lange fine turer i skog og mark er godt for kropp og sjel for oss alle tre. At de nok klarer seg med mindre er så, men så lenge jeg kan, skal de få maksimalt synes jeg, det trenger de for å holde seg sunne og friske og godtgjøre for tiden de ligger stille ellers. Jeg har da ikke familie eller mye venner på besøk, ergo blir det lite stimuli i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stort sett 30 minutter om morgenen før jeg drar på jobb. Deretter varierer resten av dagen veldig. Det blir minst 1 time tur tilsammen hver dag. Prøver å få gått skikkelig skogstur på 1-3 timer 2-3 da

Når det kommer til turer i skog og fjell, så er det jo ikke bare bikkja sin tur, det er jo like mye min tur, jeg liker meg ute - og derfor har skaffet meg en rase som passer til mitt aktivitetsnivå U

Tur hjelper i hvert fall mot energimangel. Nå har jeg ganske konsekvent gått minst en times tur i et par måneder, altså daglig. Og merker godt på hunden at hun får mer energi. Hun drar til og med i bå

Jeg går ca 20 minutter med dem om morran før jeg går på jobb, hvor de får løpe løse store deler av tida. Deretter går vi ut på en kort tur på ca 1 time rett etter jobb, hvor de løper løse så mye de kan (jeg bor midt i Oslo, så dette begrenses til spesifikke steder), og trener styrke og koordinasjon opp og ned ting. Etter middag (for meg) går vi ut igjen og blir ute i noen timer. Alternativt omvendt, at vi er ute lenge rett etter jobb, og deretter bare kort timestur om kvelden. I helgene er vi på minst 1 langtur hvor de løper løse og vi gå i veldig ulendt terreng. Her legger jeg også inn en del trekktrening for å ha kontroll på hvilke muskelgrupper de trener og hvor de velger å gå. Aiko (den eldste) har også ofte kløv på. Imouto er nå 1 år, og kan begynne å belastes i større grad. Mens hun var for liten til å følge Aiko og meg hele veien, satt hun tidvis i sekken.

Ca 1-2 ganger i uka trener vi lydighet, og i sommermånedene mens det er båndtvang, trener vi mye spor og litt svømming.

Jeg bruker ganske mye tid på å bygge muskler, utholdenhet og masse på bikkjene mine, og ikke minst kompensere for at de bor i bygård i Oslo og er aleine hele dagen. :P Som tulip sier, så er det bare meg og bikkjene mine, og de fortjener det beste. I tillegg er det en hunderase (og ikke minst to frøkner) med veldig mye energi, de er ikke selskapshunder i ordets rette forstand, og de blir ganske kreative dersom denne ikke kanaliseres... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har en kamerat som er skikkelig treningsnarkoman når det kommer til å løpe opp fjell - i tillegg til at han liker Casper så godt. Så han tar Casper med på 1-2 intensive fjellturer i uken som er på ca 1,5 - 2 timer hver gang.

Ellers går vi selv minst 1 time tur med han om dagen, med mindre vi er syk... Enten hund eller eiere.

Vi går også selv med han i fjellet minst 1 gang i uken, men da ikke like intensivt som de 1-2 andre fjellturene han får.

Vi driver ikke med hundesport - men vurderer å starte med agillity og WP når han er blitt eldre.

Hvis hunden din ikke er gammel nok til å trene agility og wp så synes jeg 1-2 times intensiv fjelltur i uka er altfor mye!

Her varierer det veldig, fra en halvtimes tur på travle (eller sløve...) dager, til en skogstur på 2-3 timer på fridager eller helger. Et par ganger i uka er det kurs eller trening (1-2t), da dropper vi turen. Vi trener rally, lp og litt wp. Om vinteren er det ca. en tur i uka med trekking på ski, som nok erstatter skogsturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt avslappet forhold til aktivitet føler jeg :P Tar etter hva jeg har tid til. Nå studerer jeg og har deltidsjobb på kveldene og har en samboer som jobber annenhver uke natt, så alle dager er forskjellige. På en vanlig hverdag hvor begge på jobb/skole er det 15 min om morgenen halv syv, fem minutter når samboeren kommer hjem kl halv ni. Så går jeg rundt 30 min når jeg kommer hjem fra skolen og så får hun femten min på kvelden ved fint vær eller en tissetur hvis det regner. Har jeg fri eller slutter tidlig på skolen går vi gjerne en time, eller tar en joggetur. Pleier å jogge med henne hvis jeg har mye planer også. 30-40 min joggetur = hund sover resten av dagen :P Utrolig praktisk! Hun er med oss overalt og vi er mye borte, så hun får nok en del stimuli der. Vi har en-to dager i uken med tre 15 min runder per dag pga. diverse. Vi har ikke hage og hun gjør kun fra seg etter å ha gått en fem-ti minutter, så hun får alltid minimum tre turer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn som synes det er viktigere med en skikkelig tur enn litt trening, spesielt siden den ene tispen min med spondylose og litt skader her og der må ha gjevnlig med tur for å opprettholde formen og ikke bli halt og stiv, og siden vi bor rett ved skogen så løper de løse der hver eneste dag.

Jeg vil at de skal være i god form og ha en solid muskulatur, og jeg ser hvor mye glede de har av å løpe og kose seg i skogen, det gir ro i sjela mi også.

Er jeg skikkelig sliten en dag, så får de kanskje løpe en tjue minutter i skogen etter jobb, men det kaller jeg ikke tur. Tur for meg er på over en time. Luftingser rundt blokka om morgenen og kvelden tells ikke :P

Når jeg først kommer meg ut går vi gjerne 1 1/2-2 timer i ulendt terreng i raskt tempo, og de løper mye på egenhånd, og kanskje legger vi inn et spor eller to eller søk etter ball om humøret er der. Det er en optimal dag for meg iallefall. Jeg har tidvis fryktelig mye å gjøre, men den langturen hver dag er første prioritet uansett.

Lydighet trener vi mye i perioder, lite i andre perioder, men jeg prøver å aldri la lydighetstrening erstatte turene våre, også litt for min egen kondis del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ukedagene får de en til to turer i skogen løs med andre hunder (ihvertfall på denne årstiden) som begge varer en time eller mer. Det er jeg veldig priviligert som har mulighet til å gi dem i arbeidstiden. :)

Da løper de mye i variert terreng.

Når vi kommer hjem er det sovetid, før vi som regel drar ut å trener på kvelden. Da trener vi lydighet eller spor og noen ganger begge deler. Hvis vi har trent får de en supertkort tissetur før vi legger oss. Noen dager trener vi ikke, bare sofer, da får de en kveldstur på en halv til en time. Morgentur får de ikke, det er rett ut i skogen.

I helgene får de enten mindre enn vanlig, kjempelang tur, eller utstilling / kurs / konkurranse.

Jeg regner med at mine får over gjennomsnittet fordi jeg jobber som hundelufter. Familiehundene jeg levde med før fikk ca en times tur i hverdagen, og en ettermiddag på 'klubben' med hundetrening. Da jeg hadde hesten fikk de være med hele ettermiddagen i stallen hvor de løp løs på tunet og var med på rideturer, som natulig nok har litt høyere tempo enn gåturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen får de ikke tur, men luftes i hagen. Utpå dagen får de tur i 1-2 timer. Dette er enten sykkeltur (ikke nå som jeg ikke har sykkel, men), joggetur eller tur i skogen hvor de får løpe løs. På vinteren blir det litt mer fysisk aktivitet siden vi prøver å stå på ski hver dag. Ofte trenes de i lydighet i tillegg, men ikke alle tre nødvendigvis. Noen dager trener vi bare lydighet/spor. Og noen dager bare sløver vi på sofaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vanskelig å si egentlig! De går egentlig løse på eiendommen store deler av dagen og er med bestemor hele tiden - har en snill bestemor som er glad i hundene! :) Hundene er aldri alene og de er mye ute, ofte på "tur" oppi skauen :) (nå har jo jeg sluttet på skolen for å flytte til sverige 1 nov, så nå går jo jeg hjemme med de) så sant de ikke vil ligge inne å slækken. Når jeg kommer hjem har jeg gått ca 1 - 1,5 time med de. Ellers er dem mye ute og rusler på dagen :) På sommeren pleier jeg å få til å til svømmetrening noen ganger i uka. I helger og andre dager jeg har lyst til å gå lengre turer (gjerne med venninder, mye gøyere enn å gå alene.. :) ) så blir det ofte 3-5 timer i skauen. På vinteren er det bare skiturer som gjelder, jeg digger å gå på ski :D

Edit: Noen ganger er det joggeturer, andre ganger gåturer og noen ganger trekker Grumpy kjetting. Innbiller meg at han har fått bittelitt mere muskler :lol: Noen ganger i skauen, andre ganger på jordet, og andre ganger der igjen både skog og jorde. Kommer ann på hva jeg føler for... Bare sånn for å presisere det, siden alle andre er så nøyakige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det veldig opp og ned egentlig. Men det som er fast er hver ukedag er slipp ut på plenen med en gang jeg har stått opp så man kan gjøre det man må før frokost, så en pitteliten runde før jeg løper til bussen. Så blir det ut etter jobb. Men da varierer det veldig hva jeg gjør. Noen ganger blir det rett ut på joggetur som pleier å være på 1 mil(hiver i meg en banan og tar middagen etterpå) og da blir det kun lufting før leggetid. Ellers kan det være jeg tar en langtur nå og da, men da går hele kvelden, så det får jeg ikke gjort hver ukedag. Andre ganger er det mer snusetur/kortere tur med eks kløv, eller jeg drar ut og hiver ball og bare leker på sletta der man kan slippe hunden løs uten å tenke på noe og noen fordi jeg aldri møter noen der. Sykling når jeg har sykkel (ny sykkel til neste år! :hyper: ), og slenger meg mer enn gjerne på en skitur etter jobb noen ganger i ukedagene etter jobb. Da blir det kun kort lufting før leggetid etterpå.

Ellers kan det være det er sonentrening eller kurs/vanlig trening, og da er det å hive i seg maten når jeg kommer fra jobb, for så å gasse på så jeg kommer fram til vi har avtalt å møtes. Da blir det ingen langtur når vi kommer hjem fordi hele kvelden går med.

I helgene blir det annerledes fordi jeg elsker å være ute! Da blir det alt i fra lange sykkelturer, fotturer med niste og er borte hele dagen, eller jogging og kanskje lek/trening etterpå. På vintern blir det selvsagt lange, gode skiturer med mat og varmt og drikke!

Andre helger er vi på utstilling og får dermed miljøtrent, lekt med venner og truffet nye pals som er tøft å hilse på, eller stevner.

De dagene jeg er skikkelig tung i rumpa, så har jeg ikke dårlig samvittighet for at det blir litt schlafing :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe negativt om de som går mye tur med bikkjene sine. Kudos til dere. Men kanskje det finnes andre enn bare meg som føler meg som en slask når jeg leser hvor mye trim bikkjene til folk her inne får? :P

Når det kommer til turer i skog og fjell, så er det jo ikke bare bikkja sin tur, det er jo like mye min tur, jeg liker meg ute - og derfor har skaffet meg en rase som passer til mitt aktivitetsnivå ;) Uten hund har jeg aldri vært særlig lenge, men jeg er fortsatt en treningsglad person som fyker rundt og holder meg aktiv uten hund også.

Kanskje det koker ned til at man velger rase som passer aktivitetsnivået til hundeeieren? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får frøkena stort sett;

*20 minuter tur før jobb

*2-3 timer tur rett etter jobb

*1 time tur på kvelden

*20 minutter kvelds lufting

Noen ganger er vi mere ute varierer alt ettersom hvor går;)Driver ikke med nå hundesport men,sykkler endel med hun.Ellers er hun for de løs for det meste av turene og går veldig ofte sammen andre hunder.Ellers er hun alltid med meg overalt om jeg skal noe untatt på jobb da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer, men en gjennomsnittlig dag ser vel sånn ut (noe annet nå som jeg har valpen, da går vi kortere, men er ute like lenge, om ikke lengre):

Morgenen: 15-20 min der de som oftest får springe løs

Dagen: 2 - 3 timer som oftest, men på travle dager blir det kortere selvfølgelig.

Kvelden: Kommer veldig ann på bikkjene og dagen. Om de har flydd timesvis i skogen blir det en lufting på 10 minutters tid, om det er liv i dem kan vi gjerne gå i skogen en times tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det koker ned til at man velger rase som passer aktivitetsnivået til hundeeieren? :)

Det hadde ihvertfall jeg i bakhodet da jeg skulle ha hund :) Jeg var ute på tur og trening uansett, og da var det viktig å ha hund som kunne bli med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer fra å bare være i hagen til lange turer. Vi bor praktisk talt i skogen, og i de siste mnd har jeg vært syk og ikke orket de lengste turene så da har hundene farta rundt i skogen mens jeg har sitti på en stein eller tusla rolig. Den ene trenes hver dag (mentalt) den andre trenes når jeg gidder (mentalt). Har ingen faste rutiner på hvor langt jeg går på morgenen osv da jeg ikke jobber hver dag og går i turnus hvor hundene er med på jobb.

Hundene mine er rolige inne og aktive ute også er de ganske unge begge to så vi trener ikke noe fysisk enda, men det blir vel det også med tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen får de ikke tur, men luftes i hagen. Utpå dagen får de tur i 1-2 timer. Dette er enten sykkeltur (ikke nå som jeg ikke har sykkel, men), joggetur eller tur i skogen hvor de får løpe løs. På vinteren blir det litt mer fysisk aktivitet siden vi prøver å stå på ski hver dag. Ofte trenes de i lydighet i tillegg, men ikke alle tre nødvendigvis. Noen dager trener vi bare lydighet/spor. Og noen dager bare sløver vi på sofaen ;)

Veldig det samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva legger dere i begrepet over middels tur? Hvor langt er en middels tur?

Jeg føler ikke jeg er spesielt aktiv eller har superaktive raser som krever mye, men alikevel veit jeg jo at mine sikkert får mer enn gjennomsnittshunden i en travel familie.

For meg er middels passe tur ca en halvannen time i litt rask gange, ca 5-6 km

Langtur og mye aktivitet er fra 2 timer og oppover + jogging over 10 km

Mens lite tur/fysisk trening er båndturer på 30 min i nabolaget liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her får frøkena stort sett;

*20 minuter tur før jobb

*2-3 timer tur rett etter jobb

*1 time tur på kvelden

*20 minutter kvelds lufting

Noen ganger er vi mere ute varierer alt ettersom hvor går;)Driver ikke med nå hundesport men,sykkler endel med hun.Ellers er hun for de løs for det meste av turene og går veldig ofte sammen andre hunder.Ellers er hun alltid med meg overalt om jeg skal noe untatt på jobb da;)

Et døgn er 24 timer. Trekk bort ca 8 til soving og 8 til jobbing og du sitter igjen med 8 timer. Så skal man komme seg til og fra jobb, si en halv time hver vei (noen har 5 min andre halvannen time). 7 timer. Så har du brukt ihvertfall en time før du går på jobb. 20 min av dem for å lufte hund. 6 timer. Så går du 3 timers tur etter jobb. 3 timer igjen. Så en time på kvelden. 2 timer igjen. så 20 min kveldsluftig. Da har du halvannen time igjen av døgnet og jeg har ikke tatt med tiden du bruker til å kle av og på deg før og etter tur :P Blir ikke mange minuttene mellom hver tur da? Ok, jeg var kanskje urettferdig som gikk ut i fra at du jobber 8 timer hver dag, ikke alle som gjør det og jeg vet ikke noe om din hverdag, men jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig å få noen tid mellom disse turene. Man går ikke tre timer og så er inne 15 min for så å gå ut en time til? Jeg har brukt omtrent så mye tid på hundetrening og tur i det siste, og da har jeg ikke engang tid til å lage meg skikkelig middag hver dag. Derfor ikke noe som er hverdagen hver dag over lengre tid for meg, selv om det har vært det nå i det siste. Jeg mener ikke å være frekk altså, jeg får bare ikke regnestykket til å stemme :P

Hva min normalt sett får av fysisk trening er ekstremt varierende. Jeg har som et minimum 1 time sammenhengende tur uavhengig av om vi trener andre hundesporter eller ikke den dagen (lydighetstrening osv erstatter ikke tur i mitt hode). Like mye for min del som for hundens egentlig. Jeg er ikke sikker på om jeg vil se på bånturer som fysisk trening, men ok. 10 min luftig før jobb, 30 min etter jobb og så minst en time på kvelden. Eller jeg snur på det og det blir en lengre skogstur etter jobb og en halvtimes lufting på kvelden istede. Noen dager blir timesturen flere timer og noen dager blir det lydighet eller runderingstrening. Eller spor, men det burde det definitivt bli mer av. På vintern er det ofte mindre hundetrening (bare lydighet), men til gjengjeld blir gåturene ofte bytta ut med skiturer og han får gå mere løs, så da blir det mer fysisk trening. Men jeg burde helt klart bli flinkere til å ta fram syklen og få litt skikkelig kondistrening i sommerhalvåret også. Spesielt til runderinga kreves det en god grunnkondisjon. Altså veldig varierende, men minst halvannen times tur pluss luftig. Finner jeg på noe med venner som ikke driver med hundetrening blir det bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene! Veldig interessant å lese alle innleggene, synes jeg.

Det er kanskje ikke så lett å trekke noen konklusjoner ut fra dette i og med det ser ut til å være nokså stor spredning, men det virker som om jeg ligger omtrent på snittet når det gjelder hvor mye tid som går med til tur og trening. Men intensiteten på det vi gjør kunne nok med fordel ha økt litt - det blir mye tur i bånd, dessverre. Vet ikke helt hvordan det skal løses i praksis, men får prøve å finne på noe.

En ting til: ser flere av dere reagerer på at jeg brukte uttrykket "fysisk aktivitet" selv om jeg egentlig mente alt fra tisseturer til harde skiturer. Jeg burde sikkert ha brukt et annet utrykk, men kom ikke på noe bedre i farta. Men hvor mener dere grensa går mellom rusletur og "ordentlig" trening? Må hunden opp i puls for at det skal bli skikkelig trening av det, eller kan en tur i bånd telle om den bare er lang nok? Og hvor langt er det, i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus får 3 lufteturer om dagen på ca 5-20 min (avhengig av om vi bare stikker rett utenfor døra, eller om vi går rundt Holmliasenteret). Hovedturen hans er på 1-1,5 time og da er han løs på et fast sted i ca 30-45 min hvor vi trener godbitsøk, kaster ball og trener lydighet. Trener også lydighet hjemme sporadisk.

Når vi flytter har vi planer om å øke lengden på turene hans, men det er ganske vanskelig å gjøre nå da jeg er pissredd for området vi bor i :P Det er seriøst dritekkelt å gå rundt her på kvelden om man går alene. Nå er det jo også en gærning som skyter rundt omkring her så jeg tør ikke akkurat gå alene. Sambis trener også noen ganger i uka og kan ikke være med på alle hovedturene våre. Så når vi flytter til Ski eller Ås så kommer turene hans til å øke kraftig da jeg merker han får kun akkurat det han trenger og ikke noe mer utover det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Therese-:Haha jeg regnet med noen kom til stusse litt!Om det du har satt opp har stemt er det ikke rart du tror jeg og hunden min er gal nei;)

Jeg jobber tidlig og kun 80%.sover ikke 8 timer eller.Hehe.Bor 5 minutter sykkeltur fra jobb så det går strålende at!Jobber fra 06.00 til 12.30 jeg.

Går jo ikke 3 timer tur hver dag etter jobb spørs hvor sliten jeg er men,blir ialefall 2 timer etter jobb.Og da er jo klokka 3 eller 4 etter turen etter jobb da!Ike så ille det!Derfor litt greit gå en times tid rundt 20 tiden(se vi er inne i hele 5 timer uten tur!);) og liten ruslerunde før natta.

Nå så vel ikke dagen min altfor ille ut eller?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: ser flere av dere reagerer på at jeg brukte uttrykket "fysisk aktivitet" selv om jeg egentlig mente alt fra tisseturer til harde skiturer. Jeg burde sikkert ha brukt et annet utrykk, men kom ikke på noe bedre i farta. Men hvor mener dere grensa går mellom rusletur og "ordentlig" trening? Må hunden opp i puls for at det skal bli skikkelig trening av det, eller kan en tur i bånd telle om den bare er lang nok? Og hvor langt er det, i så fall?

For mine hunder er lange turer i bånd ganske poengløst, det blir de ikke slitne av (bortsett fra hvis vi er i løyper eller de trekker). Jeg vil ha dem opp i puls, og se at de faktisk må jobbe litt. Iogm at vi bor midt i Oslo er vi derfor nødt til å legge inn løping og tull i vanlige båndturer, sånn at det ikke bare blir veming langsmed veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får langt over gjennomsnitte noen dager, og langt under gjennomsnitte andre dager :twitch:

Det viktigste for meg er variasjon, jeg kan ikke ha hunder som forventer 1-2 timersturer hverdag pga min livsstil og jobb.

Jeg har heller ett veldig bredt spekter jeg spiller på som svømming/sykling/tur/tur med kløv/rundering/jogging/intervaller på sykkel.

Jeg må også velge om jeg skal trene bikkjene (lydighet/bruks) eller trimme bikkjene.

Så lenge det ikke er snø/is så sykkler jeg med de ca 3-4 ganger i uken 1 mil løse i terreng.

Når jeg har fri fra jobb så er det både trim og trening.

Noen dager får de rett og slett ikke noe annet enn lufting i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen så går vi ikke tur, de luftes rundt huset i hagen og sånn er det på kvelden før jeg legger meg også og hvis jeg skal ut å røyke så er de selvsagt med.

Mandager slutter jeg på jobb 17.00 har jeg annsvar for agilityen i hundeklubben 18.00. Da tar jeg med min og trener litt lydighet før deltagerne kommer. Bare momenter og det jeg føler vi sliter mest med. Når deltagerne på treningen er ferdig så tar jeg ut min og trener

Tirsdager går vi på kurs i lydighet. Tar ofte en liten tur på stranden etterpå for å la han strekke på labbene.

Onsdager så trener vi med norsk redningshund og da går det i rundering siden spordelen har han inne og vi vedlikeholder den hjemme når det passer meg.

Torsdager er det lydighet eller spor før jeg går på jobb 13.00.

Fredager er alt etter hva som passer meg og hvordan jeg jobber men somregel bare turer og enkle lydighetsmoment 10-15min etter/før tur.

Lørdager. Annen hver lørdag er det trening med NRH igjen. Rundering her også og kanskje litt spor. Jobber annen hver lørdag og da er det lite trening på bikkjedyrene og det har de ikke vondt av for det går somregel i et med trening ellers.

søndager er søndager og da kan vi ligge som et slakt hjemme alle sammen, eller så går vi turer, trener jaaaa det som passer meg.

Vi er ofte på utstillinger, konkurraser eller kurs i helgene også.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...