Gå til innhold
Hundesonen.no

Frosne rotter (anbefales ikke å lese om du er sensibel)


bikkjene
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingen levende dyr bør selges over disk. Kanskje med unntak av fisk, men jeg er helt ærlig i tvil der også så lite kunnskap det er blant dyrebutikkansatte i forhold til de artspesifikke krav som stille

the. awesome. "Hva er det rosa vannet som kommer ut av kjøttdeigen? Det som ligner litt på blod?"

Siden tråden allerede er en smule off topic, så vil jeg gjerne dele litt synspunkter på temaet. Og litt rundt om temaet også. For å ta selve temaet først... For å ha sagt det, så er jeg

Er det DENNE tråden tro?

Ei venninne handlet inn døde mus for meg den gang jeg hadde reptil. Da xn min hentet dem så lå dem i frysedisken på matbutikken der hun jobbet, under pakker med Lørdagskylling. Det er kanskje hakket verre enn døde rotter ved siden av V&h?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke, sorry, jeg bare husker at vi omtrent døde av latter etter å ha lest den :lol: Den er linket til en plass her på sonen, for maange år siden. Prøv å google den?

the. awesome.

"Hva er det rosa vannet som kommer ut av kjøttdeigen? Det som ligner litt på blod?"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg trodde at blodet var helt ute av kjøttet når vi kjøper det i butikkene. Jeg trodde at kjøttet var rent kjøtt, jeg visste ikke at kjøtt er det samme som muskler!

Da kan man jo like godt si i butikken "en halv kg muskler, takk" .

:lol:

Kjøttet kommer fra frysedisken, melka fra meieriet. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrejesus....*latterkrampe*

Jeg husker at læreren fortalte oss en gang på ungdomskolen at en viss prosent av Amerikanske ungdommer ikke visste hvor kjøtt og melk kom fra, jeg trodde innerst inne han tullet, men nå har det altså kommet hit også :lol: :lol:

Er det virkelig mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden allerede er en smule off topic, så vil jeg gjerne dele litt synspunkter på temaet. Og litt rundt om temaet også. :)

For å ta selve temaet først...

En annen ting er jo at det er ikke lov å ha slanger i Norge. Hvorfor selger de døde rotter i fryseren da? Usj. Tenk hvis dyrebutikken tar inn rotter fra folk som selger rotterunger også dreper de de og putter de i fryseren som fòr? Eller at voksne rotter som ikke blir solgt og som da havner i fryseren? Jeg har lite lyst til å gå i den dyrebutikken igjen. Synes det bare er så lite salgstriks fordi det er jo de som er glade i dyr og dyrekjære mennesker som går inn i en dyrebutikk. Og da er det ekkelt av de å legge døde rotter i fryseren, de lå jo sånn at det var kjempelett å se de. Tenk om små barn så det da? Ble bare trist etter den dyrebutikken jeg ass. Usj.

For å ha sagt det, så er jeg enig i at det å plassere døde rotter på display er litt korttenkt i en dyrebutikk hvor de trolig selger rotter som kjæledyr også. Jeg skjønner ganske godt at det vil komme reaksjoner på akkurat det. Det er ingenting "hysterisk" og "blåøyd" ved å reagere på noe sånt. Vi hadde nok heller ikke satt så særlig pris på om vi plutselig skulle komme over et avsagd hestehue i frysedisken. (og ikke var vandt til det fra før av - for det er jo der problemet ligger.)

Jeg startet igrunn mitt dyrehold med rotter. Mine siste rotter døde i fjor sommer, og jeg savner dem enda. Jeg har et spesielt forhold til rotter nettopp pga at de er utrolig vakre og intelligente dyr.

Jeg har også foret døde rotter og mus til reptiler i over 4-5 år nå. Uten problemer. Rovdyr spiser andre dyr, det er sannheten. Skulle jeg drive med slanger, så måtte jeg lære meg å være litt "kaldhjertet". Hver tirsdag nå i over ett år har jeg hatt foringsshow i en reptilpark hvor jeg gir slanger døde rotter og mus. hvor publikum i alle aldre har sett pirajaer og varaner rive i hele (døde) musekropper til blod og tarmer bokstavelig talt av og til spruter ut. Jeg har aldri sett reaksjoner fra barna, jeg har kun hørt om et par sarte sjeler som syns det er helt forferdelig. Resten ser ut til å synes det er spennende, det virker som at folk flest aksepterer det at enkelte dyr spiser andre for å overleve. Og jeg er veldig glad for å se at folk flest enda ikke har drevet seg selv så langt ifra naturen at de ikke klarer å akseptere det, uansett hvor blodig det måtte bli. :)

Jeg tilbringer jo hver tirsdag å tørke vekk blod på rotter, mus og kaniner som skal brukes i foringsshowet, og jeg legger ikke skjul på at det vil oppstå galgenhumor under seansen en gang iblant.

Iblant må jeg også klippe opp (døde) musunger for å mate til de mindre varanene som ikke kan svelge de hele. Det er faktisk en av de få tingene jeg hittil har måtte gjøre på jobben som gjør at jeg blir litt småkvalm, men gjelder å

En annen del av den daglige jobben min er jo blant annet å fore med insekter til de mindre dyrene. Og det er faktisk disse folk reagerer mest på, fordi jeg tar nedi en bøtte full av sprell levende sirisser og kaster en neve full inn til reptilene. "Hvordan ORKER du!" fikk jeg senest i dag. Og jeg svarer som jeg alltid har gjort "Det er kun en vanesak." Og det er det det er.

IRONIEN av det hele for min del er at jeg syns det var ekkelt de første gangene vi foret med vom. :P Det å ikke vite hva en klump med kjøttlignende masse faktisk er syns jeg er mye mer ekkelt enn å faktisk SE hva det er.

Jeg er en av de få i miljøet som ikke er for legalisering. Reptiler krever en del mer enn en rotte eller et hamster. At disse skal selges over disk til gutta som trenger penisforlenger eller jentene som skal være tøffe syns jeg INGENTING om..

Etter å ha hatt både rotter og diverse reptiler selv, så vil jeg soleklart si at rotter var langt mer tidskrevende enn hva reptilene noen gang var. Og vi som har hund vet da klart at hund er jo overhode ikke det letteste dyret å ta seg av heller, særlig oss som har hunder med vanskelige unoter å trene bort. Det føles ut som en fulltidsjobb til tider!

(quoter ikke Kaja lengre nå)

Nå går jeg utifra positivlisten, da det der disse artene som det er aktuelt å legaliserere. Det å snakke generelt for reptiler blir litt feil, da det blir å debatere utifra hvor lurt det er å ha en huskatt som kjæledyr mens man samtidig har i bakhodet at Tiger også er i kattefamilien. Catch my drift?

Dyrene på positivlisten er hardføre, forholdsvis enkle dyr å stelle. Reptiler har litt anderledes krav enn hunden, men jeg vil IKKE si de er vanskeligere. Det å drive et godt hundehold ER vanskelig, fordi det krever såpass mye av eier i både kunnskap, tid og kapasitet.

Et reptil krever i teorien ikke mer enn at du tar deg kanskje 30 min tilsammen og leser om det basiske; Terrariekrav, temperaturkrav, fuktighet, mat, oppførsel

Har man dette i boks, så er resten av kunnskapen ting man lærer underveis. Ingen er f.eks født til å vite hvordan mate en slange på "riktig" måte, men ettersom interessen vokser mer og mer av å studere dyret i sitt eget hjem, så er dette ting man enten lærer på egenhånd, eller blir sulten etter å lese mer om.

Ang det å ta dyr utifra sitt naturlige miljø, så er dette noe som kan diskuteres. Vi gjør dette med gnagere (hamster er ingen unntak), fugler, akvariefisk og insekter - hvorfor er reptiler så sett ned på? Er disse liksom et mye "villere" dyr fordi vi nordmenn ikke er vandt til å se det i privat eie?

Alle dyr som er på positivlisten er drettet i fangenskap i enorme tall verden rundt. Mange av dem avler lett, disse fangenskapsfødte dyra har aldri levd i naturen. De vet ikke hva de "går glipp av". (hvilket forresten er et liv med konstant leting etter mat, sykdom og frykt for å bli noen annens neste måltid - Hvilket tar meg inn på et annet interessant tema vi ikke trenger å diskutere i denne tråden)

Samtidig så er en stor del av reptilhobbyen nettopp det å gjenskape dyrets naturlige habitat.

Hvis dere titter i denne tråden, som visstnok er gammel og mange av de eldste bildene er dessverre borte, så får dere en ide om hvor fantastisk givende og vakker denne hobbyen faktisk kan være. Levende biotop som skapes med levende planter, nedbrytere og noe større levende dyr som "hovedattraksjonen". Pilgiftfrosk-eierne er normalt sett de som har de vakreste terrariene, hvor nesten frosken faktisk bare blir noe "attpåklatt" i forhold til selve terrariet. Nå tenk hvis alle som hadde gnagere og fugler hadde gjort noe sånt for sine dyr? :)

Når det kommer til folk som kjøper seg dyr de aldri burde hatt, så er dette noe man aldri får unngått. Man blir ikke kvitt det i hundemiljø, man blir ikke kvitt det i gnagermiljøet. Hvor mange av oss kjenner vel ikke dem som har kjøpt en kanin til unga så de har noe å drive med, og kaninen ender opp i et altfor lite bur med en lite givende hverdag?

Men er det derfor rettferdig å forby alle dyrearter, hund inkludert, bare fordi noen ikke klarer å skaffe seg dyr på "riktige grunnlag"? Fordi noen ikke tar det ekstra bryet og faktisk lærer litt om dyret de skal dele hus med og passe på?

Jeg har skjønt dyrevernere bruker gjerne argumentet "det å ha kjæledyr er ingen menneskerett". Jeg skulle likt å se dem si det til den personen som kanskje bare har hunden sin som sin eneste venn, til dem som er avhengig av hunden sin pga mangel på syn eller funksjonell kropp.

Det å ha dyr er en av de sunneste interessene vi mennesker kan ha. Vi lærer av dem, vi lærer ting ved oss selv vi ikke hadde visst om uten dem, vi lærer om å ta vare på planeten, vi lærer omsorg og å bry oss om andre arter enn oss selv. Jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at hvis ikke jeg hadde hatt min nærkontakt med slanger så ville jeg trolig gitt **** i dem den dag i dag. Joda, de var flotte å se på før jeg fikk reptilinteressen - men uten nærkontakten ville aldri interessen brent slik den gjør i dag. Jeg ville aldri tatt bryet og lære om dem, og jeg ville antageligvis ikke sett på dem som den viktige brikken i vårt økosystem som de faktisk er.

Et forbud hindrer folk å få oppleve dette på den mest givende måten som eksisterer. Sette opp et terrarium, se dyret sitt trives, kanskje kjøpe et par og se de kommunisere med hverandre, parre, få egg, egg som klekker, unger som vokser, ene generasjonen gi liv til den neste.

Skal snørrvalper og idioter som kjøper seg dyr på feil grunnlag være grunnen til at vi andre ikke får ha et lovlig, godt dyrehold?

Nå kunne jeg skrevet så mye mye mer, men kutter'n der da jeg er redd for at jeg allerede har skrevet så altfor mye at jeg kjeder folk dønn ihjel... :icon_redface:

Ei venninne handlet inn døde mus for meg den gang jeg hadde reptil. Da xn min hentet dem så lå dem i frysedisken på matbutikken der hun jobbet, under pakker med Lørdagskylling. Det er kanskje hakket verre enn døde rotter ved siden av V&h?

Mja, er det? :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe et interessant innlegg*

Jeg startet også opp med rotter, og det er et kraftig undervurdert dyr. Jeg lærte mine å apportere, komme på innkalling osv. Smarte og kjærlige dyr! Men jeg blir helt ærlig langt mer trist av å se hvordan de lever i dyrebutikken enn å se de døde i dyrebutikken. Men det er du - som rotteelsker - sannsynligvis enig i.

Når det kommer til hold av reptiler, er jeg forsåvidt enig på mange punkter (merk at jeg aldri har hatt reptiler, så jeg aner egentlig ikke hva jeg prater om), men den store forskjellen for meg ligger i at de ikke er domestikerte.

Hunder er domestikerte og slekter på ulver, men det betyr ikke at jeg synes det er greit å holde ulver som kjæledyr. Eller tigre for den saks skyld.

Mitt største argument mot hold av reptiler er uansett måten de blir innført på. Jeg vet ikke om det er vanlig å drive oppdrett, men jeg innbiller meg at dette er arter det er vanskelig å få til å formere seg i fangenskap? Mulig jeg tar helt feil, men jeg ser for meg at de fleste reptiler blir fanget i sitt naturlige miljø og eksportert ut til entusiaster som prøver (for det er tross alt ikke i mulig, sånn i realiteten) å gjenskape det miljøet de ble fanget i? Tar jeg feil? Jeg håper helt ærlig det.

Hvis ikke er det min ærlige mening at dette er organisert dyremishandling, og jeg mener isåfall at det er underlig at de som elsker dyrene mest er de som støtter det. Men som sagt: jeg kan ta feil.. Mulig alle tollbeslagene av reptiler han villedet meg.

Edit: og, jeg er åpenbart hjernedød, for først nå så jeg at du allerede hadde svart på spørsmålet mitt *host* Enda jeg leste posten din 2 ganger..

Men hvis de reptilene som står på positivlisten virkelig fint kan formere seg i fangenskap så er jeg all for it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cams: Bra innlegg!

Mari: Uff du må ikke vise et sånt bilde. Vi har bortimot tre hundre slike gående ute. Tenk om jeg fikk nervespreng av det sauehodet! Nei, altså, jeg måtte le, ganske kreativt å gi hundene som knask. Og ikke verre enn tørket grisehaue.

Våre hunder forsyner seg av døde skrotter som ligger på vent for destruering. I ny og ne hender det at de snapper ei levende rotte også og knerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å ta inn musepinkies(musebabyer) frosne og frosne fullvoksne mus for salg når jeg jobbet i dyrebutikk.

Disse bestilte vi fra Sverige, vi gikk ikke på bakrommet og kverket noe selv og fryste de ned...

Ser ikke hva som er så ekkelt med det..

Nå jobber jeg for tiden med reptiler i Australia, og her er jeg kanskje blitt litt for vant til å se rotter og mus bli foret til reptilene(avliver de først),

da vi har egne rotter og mus for oppdrett til ene og alene å bli reptilmat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å ta inn musepinkies(musebabyer) frosne og frosne fullvoksne mus for salg når jeg jobbet i dyrebutikk.

Disse bestilte vi fra Sverige, vi gikk ikke på bakrommet og kverket noe selv og fryste de ned...

Ser ikke hva som er så ekkelt med det..

Nå jobber jeg for tiden med reptiler i Australia, og her er jeg kanskje blitt litt for vant til å se rotter og mus bli foret til reptilene(avliver de først),

da vi har egne rotter og mus for oppdrett til ene og alene å bli reptilmat...

Oi oi, kan dere ikke bare gi dem sjokolademus da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet også opp med rotter, og det er et kraftig undervurdert dyr. Jeg lærte mine å apportere, komme på innkalling osv. Smarte og kjærlige dyr! Men jeg blir helt ærlig langt mer trist av å se hvordan de lever i dyrebutikken enn å se de døde i dyrebutikken. Men det er du - som rotteelsker - sannsynligvis enig i.

Ja, absolutt. Jeg har noen bekjente som også har kjøpt seg alenerotter, og jeg prøver på høffligst og best mulig måte å forklare for dem at rottene trenger en rottevenn. Men det ser dessverre ikke ut til å gå igjennom, og jeg har blitt satt i situasjoner hvor jeg rett og slett må vurdere hva som er viktigst - å bevare vennskapet eller at rotta skal ha en kompis.

Rotter er fantastiske dyr, ingen tvil! Jeg har hatt rundt 10 kjæledyr rotter til sammen og alle hadde hver sin personlighet og egenverdi.

Dyr i dyrebutikker er fort en uting, er kun et fåtall av dyrebutikker jeg syns kan drive dyrehold på en ålreit måte. Men det ser ut til å ta seg litt opp i nærområdet her, men er fortsatt en laaang vei å gå for de fleste.. det gjelder forsåvidt alle dyr som er i dyrebutikken.

Når det kommer til hold av reptiler, er jeg forsåvidt enig på mange punkter (merk at jeg aldri har hatt reptiler, så jeg aner egentlig ikke hva jeg prater om), men den store forskjellen for meg ligger i at de ikke er domestikerte.

Hunder er domestikerte og slekter på ulver, men det betyr ikke at jeg synes det er greit å holde ulver som kjæledyr. Eller tigre for den saks skyld.

Ordet domestisering er igrunn et litt missforstått ord tror jeg?

Milk, rev og hjort er faktisk dyr som også er domestiserte, selv om man egentlig ikke skulle tenke på det sånn.

For å bli domestisert, så er reglene igrunn ganske greie. Dyr og planter som blir domestisert går igjennom en prosess hvor de da tilslutt kan overleve i en menneskeskapt miljø. Det skjer ofte med genetiske små endringer, som f.eks at dyret blir mindre redd for mennesker.

For å nevne noen få reptiler som passer til den beskrivelsen, så ligger både leopardgekko, skjeggagam, kongepyton og kornsnok innenfor kategorien av å være "domestisert". Det finnes UTALLIGE generasjoner av disse artene som er avlet i fangenskap, hvert år avles flere tusen nye frem verden rundt. I Norge er det svært mye oppdrett på de nevnte artene også, absolutt nok til å mette markedet.

Mitt største argument mot hold av reptiler er uansett måten de blir innført på. Jeg vet ikke om det er vanlig å drive oppdrett, men jeg innbiller meg at dette er arter det er vanskelig å få til å formere seg i fangenskap? Mulig jeg tar helt feil, men jeg ser for meg at de fleste reptiler blir fanget i sitt naturlige miljø og eksportert ut til entusiaster som prøver (for det er tross alt ikke i mulig, sånn i realiteten) å gjenskape det miljøet de ble fanget i? Tar jeg feil? Jeg håper helt ærlig det.

Man kan sammenlikne reptiler med akvariefiskhobbyen. Dette er jo også dyr som har spesielle krav til miljøet rundt seg, som også er veldig anderledes fra oss mennesker, som krever en temperatur i vannet for at de selv skal ha en riktig temperatur i kroppen. Reptiler er like. De krever ekstra varme, om det så enten er fra sola eller en lampe, for å ha riktig kroppstemperatur.

Reptiler er veldig fremmedgjort i Norge, nettopp fordi de har vært ulovlige i mange år, og det er da ikke rart at folk er skeptiske mot å lovliggjøre dem. Men nå har denne loven blitt værende som den er fordi det er en fremmedfrykt for reptiler, og en generell skepsis mot særlig da slanger.

Viltfangede individer er sett svært stygt på av seriøse reptilfolk! Dette kan jeg virkelig ikke få sagt nok! Reptilfolk er som hundefolk og kattefolk, de er glad i dyra sine, og ingen av dem vil ødelegge for den naturlige populasjonen eller påføre dyret sitt smerte for egne egoistiske interesse.

Grunnen til at viltfangede sees ned på, er først og fremst at viltfangede har vanskeligere for å tilpasse seg et liv i fangenskap enn de som allerede er født i fangenskap. De har en "innebygd" redsel for mennesker, de vil stresse, de vil trolig være vanskelige for å få til å spise, det vil være vanskelig å få dem til å avle. De er også ofte bærere av parasitter og sykdommer man ikke vil hanskes med, eller overføre til de andre dyra man skulle ha.

Reptiler er lette å lese sånn sett. Trives de ikke, slutter de å spise. Har de ikke riktige krav til temperatur og fuktighet, spiser de ikke. Og når de ikke spiser, så blir de syke, og dør. Hvis de blir plassert i et miljø som de ikke trives i, blir de stresset, blir syke og dør. Det å ha reptiler er en kunst som har blitt finpusset på og tilpasset i mange, mange år, og som enda er under utvikling for at dyrene skal ha det så bra som mulig.

Nå skal det sies at mange av dyrene på positivlisten avler uten at man egentlig behøver å gjøre så mye hokus pokus for det. I reptilparken har vi nå nettopp fått godt over 100 rumpetroll hos melkefroskene (som står på positivlisten), vi har ikke gjort NOE for at de skal avle, og allikevel så popper det frem unger i hopetall. Når jeg sier at vi ikke har gjort noe for at de avler, så mener jeg det at enkelte reptiler krever veldig spesielle forhold for å komme i "avle-modus". Det kan være endringer i temperatur for å skape sesonger, det kan være å tilpasse terrarier slik at det blir mer gunstig å avle, det kan være å skape tunge regnsesonger hvor det skal regne tilsynelatende like mye som det gjør i tropiske paradis under regntiden, hvor mye mat de skal ha i periodene eller dvaling.

Dette er den slags type ting som blir finpusset på av reptilfolk til punkt og prikke.

Og så finnes det allikevel arter, som f.eks kongepyton og melkefrosk og kornsnok, som ofte kan finne på å avle i et miljø hvor det egentlig ikke er såå finpusset. (men selvfølgelig er et miljø de vil trives i)

Som med alle andre dyr, så er det å legge egg en tung prosess for reptiler. Det krever mye av kroppen av både energi, og særlig dette med kalsium. Egg tar mye kalsium fra kroppen til reptiler, som reptiler trenger for å ha et funksjonelt skjellett, og hunnene etter en eggleggingsprosess pleier å være tynne og slitne i kroppen. Så når da reptilene faktisk avler i fangenskap, så skjer dette KUN når dyra føler de lever så bra at de kan gjøre det. Det finnes ingen "rottemodus" her, altså at de avler bare så fort det er en hann og hunn i samme bur, her må ting være perfekt for at de vil parre og vil legge egg.

Hvis du søker på "Ball python" (kongepyton), og Leopard gecko, så vil du se at det finnes tusenvis av oppdrettere på disse verden rundt. Det finnes mange andre reptiler som det også avles på i massevis i fangenskap. Det finnes egne forums for omtrent hver enkelt art med folk som er så spesialister at det nesten er på randen av å være litt skremmende. Tyskland og Nederland er svært flinke med reptiler, det er også de som er mest kjent for å ta best vare på dyra sine pga verdiene de ser i å gjenskape naturlige miljøer for at dyra skal leve så likt som i naturen som overhode mulig.

Hvis ikke er det min ærlige mening at dette er organisert dyremishandling, og jeg mener isåfall at det er underlig at de som elsker dyrene mest er de som støtter det. Men som sagt: jeg kan ta feil.. Mulig alle tollbeslagene av reptiler han villedet meg.

Jeg vet ikke om du tror at tollbeslag gjøres av dyr som er fanget i naturen, men isåfall så er det feil. Tollbeslagene er vanligvis dyr som er på positivlisten, altså de mest populære dyrene, som f.eks kongepyton, skjeggagam og leopardgekko.

Dyresmugling kan nesten deles litt i to kategorier når det kommer til reptiler i Norge og "resten av verden".

Organisert dyresmugling er for å tjene penger, og skjer ofte under stygge transporter hvor de fleste av dyra dør før de kommer frem.

De som smugles til Norge av reptiler, er av vanlige familiefolk som kanskje har vært i dyrebutikken i Strømstad og sett en svært nydelig liten gekko, skilpadde eller kornsnok til under 1000 kr. Og tar den da med hjem til Norge. Ingenting organisert kriminalitet ved det.

Markedet for reptiler i Norge er så UTROLIG lite, at det vil ALDRI være gunstig å drive noe organisert dyresmugling inn hit! Som oppdretter vil man ALDRI tjene store summer på å avle på reptiler, man taper gjerne mer penger enn man tjener.

I USA er markedet helt enormt, og derfor er det mulig å drive millionbusiness på å kun avle slanger. En kompis av meg tjener litt ekstra lommepenger på å avle på kongepyton, han har nettopp fått et slangekull hvor han vil få ca 10 000 kr for når alle er solgt.

I Skandinavia og trolig hele Europa er dette nesten helt umulig.

For å ta et eksempel:

For en tid tilbake avlet en bekjent av meg på panterkameleoner. (disse står på positivlisten)

Panterkameleoner kan være litt småvrien å avle på, særlig når det kommer til at eggene ikke skal dø under prosessen. Så når han da plutselig fikk noen få kull med unger, så ble disse faktisk solgt helt til Russland fordi på den tiden var det sjeldent. Han tjente nok litt penger på akkurat det oppdrettet (rundt 2500 kr for en unge), fordi han var den første i Norge som faktisk fikk til å avle på panterkameleoner, og markedet var ikke mettet fra før av.

Årene som fulgte, var markedet fullstendig mettet. Hadde han avlet igjen neste år ville han ha sittet med en haug av unger han ikke ville blitt kvitt. Dette visste han av tidligere erfaringer med andre reptiler, så han la opp oppdrettet for mange år.

Nå i senere tid har jeg sett en annen fyr prøver å avle på kameleoner. Han har fått egg, så nå kommer den vanskelige prosessen med at eggene skal overleve den uhyrlig lange inkuberingsprosessen. Hvis han får det til, vil han nok få solgt en liten håndfull ganske fort, fordi nå er det så lenge siden det har vært oppdrett på dem på sikkert 5-6 år.

Rik vil han dog ikke bli, Tyskland har tatt over for kameleonoppdrett og har mettet markedet greit i Europa, hvilket også vil si at prisen har gått mye ned.

Det å lovliggjøre reptiler i Norge vil hjelpe til bedre forståelse for dyrene. Det vil øke interessen for dem, som samtidig vil øke interessen og kunnskapen om blant annet dyrene i naturen også. Vi vil kanskje også minske den forferdelige stygge vanen mange folk har med å drepe hoggorm så fort de ser den, bare fordi den var så uheldig å være akkurat der det kunnskapsløse mennesket måtte passere eller bo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Tusen takk for mye nyttig info!

Nå lærte jeg mye nytt og ble omvendt *ler*

Jeg tror ikke kunnskap hjelper mot hoggormdrepere, de fleste folk bør vel ha fått med seg nå at hoggorm er langt mindre farlig enn feks veps, men jeg tror det vekker en fobi hos mange. Slik som rotter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cams: Ang døde mus/rotter under Lørdagskyllingen så synes reagerer ikke jeg. Dyra er døde og nedfrosset, lørdagskyllingen er frossen og pakket ned. Men, når noen reagerer på at det ligger døde rotter ved siden av innpakket v&h, tror jeg de vil reagere mer om de finner døde dyr under Lørdagskyllingen ;-)

Gode innlegg om reptiler og hold av disse. Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...