Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns dere er akseptabelt mtp hundebråk/støy?


Natrisha
 Share

Recommended Posts

Jeg har en nabo som irriterer meg veldig på andre siden av veien. Nevnte litt om hun i tråden om nabotrøbbel, men for de av dere som ikke har sett det kan jeg fortelle på nytt:

Jeg bor i et lite hus på landet. Jeg har en nabo på forsiden og ingen hverken bak meg eller på sidene. Det er et stykke ned til denne på forsiden. På andre siden av veien, ca 100 m litt til høyre for meg bor det et ektepar i 60 årene med en egen hund. Denne naboen og jeg hadde god dialog tidligere og drakk kaffe og gikk litt turer med de hundene vi hadde da. Hun hadde en labrador og jeg en schæfer. Jeg vannet blomstene og tok inn posten og så til katten deres når de var på ferie.

Så byttet jeg rase og hun begynte å ta avstand. Jeg fikk meg altså dobber. Jeg ba henne på kaffe flere ganger, men plutselig "hadde hun nok med seg selv" Da jeg fikk tispen min som valp så fikk hun hilse på hennes voksne labbehanne. Jeg hadde da en schæfertispe selv og utenom henne var denne labben første fremmede hund hun hilste på. Hun ble litt redd og da sa naboen at "nå må du ikke være så pysete du da, som skal bli sånn stor farlig hund" Dette var ikke sagt med et smil for å si det sånn.

Vel så etter at jeg fikk en dobber til så har det blitt ENDA værre. Mine hunder har aldri gjort noe galt mot hverken henne eller hunden. Jeg har møtt henne med hund i skogen og mine vil bare leke.

Sist jeg traff henne og mannen i skogen med hunden fikk jeg beskjed om at "hundene dine bråker noe helt forferdelig på natten. Du VET hvor rasende jeg blir når jeg ikke får sove og hvis jeg hadde hatt noe å skyte med så hadde jeg gått og skutt de begge to. De ulte i timesvis og bjeffet som bare det!"

Jeg ble jo helt satt ut av dette, og fikk sagt at som sant er at dette må i såfall bare ha skjedd 2 ganger. Jeg har vært borte fra 21-01.00 en fredag og fra 21-02.00 en fredag to uker etter dette PÅ 1 ÅR! Jeg har hatt de med de andre gangene jeg har vært borte.

Jeg ble så provosert da jeg fikk tenkt litt over det, så jeg ringte nærmeste nabo for å høre om de hadde hørt noe, men det hadde de ikke. De var veldig hyggelige og ble ganske sjokkert over ordlyden til den andre naboen- Jeg mener ...det går an å ordlegge seg litt mer saklig og si det på en ordentlig måte.

Vel så nå har jeg filmet hundene alene hjemme via webcamera med lyd. Både når jeg har vært på tur med 1 og 1 og når de har vært alene sammen.Når de er alene 1 og 1 så er det litt sutring, men ikke bjeffing eller uling.

Idag var jeg borte i 1 1/2 time og etter 10 min. var det uling i 1/2 min. Så stille til det hadde gått 1/2 time, og da bjeffet Natasha 1 min på noe hun hørte ute. 2 runder til med 1 min bjeffing fra Natasha etter 45 min. og 1time og 15 min.

De ligger stort sett stille og veksler mellom sofaen og sengeplassene sine.

Igår kveld kjørte jeg ut fra 23.30-24.00. Da var det helt stille.

Hva mener dere? Er dette uakseptabelt??? Jeg syns ikke dette er noe å henge seg opp i fra en nabo på andre siden av veien. Jeg har selvsagt brent dette på CD så jeg kan gi det som en liten "bevisgave" hvis jeg får flere ubehagelige trusler fra henne...

Jeg syns det er leit at det ikke går an å si fra på en ordentlig måte. Hvorfor ikke si "du det er noe jeg må prate med deg om. Du vet det kanskje ikke, men hundene dine lager støy når de er alene. Kan du gjøre noe med det?" Da blir det så mye enklere...Nå syns jeg det er bare vanskelig...

Jeg sendte også en mld hvor jeg beklaget hvis jeg har gjort så hun ikke fikk sove, men fikk et meget spydig svar tilbake om at hun håpet jeg fikk ordnet det så ikke hele nabolaget ble holdt våkne. Så mye for å være høflig...selv etter en så krass tiltale...Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne den episoden her da vi flyttet hit.. Naboen i huset nedenfor oss ( og alle andre naboer forsåvidt) har hund. Vi trente alene hjemme med Mana og hun kunne begynne å ule LITT hvis vi ventet litt for lenge med å se til henne igjen.. Og da trente jeg sjeldent pga nytt hjem/plass osv. Kanskje annenhver dag eller sjeldnere.. En dag kom naboen og banket på å sa at Mana må ha det kjempefælt fordi hun uler i timesvis HVER formiddag/ettermiddag. :huh: Jeg ble helt paff! Det er BRA at hun kommer når hun er bekymret men å komme med ren LØGN første gang man banker på døra..? Jeg er jo hjemme hver dag fordi jeg ikke har jobb enda, så jeg vet jo at hun ikke lager lyd.. Jeg ble så sjokkert og fra meg, og svarte henne litt kvast tilbake at "nei hun gjør nok ikke det fordi jeg er hjemme med henne hele tiden jeg..!" Og så forklarte jeg henne at vi trente hjemme alenetrening og da slengte hun ifra seg "Da må dere trene mer!" før hun gikk.. Ja det er jo det vi diver med liksom..! Huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne den episoden her da vi flyttet hit.. Naboen i huset nedenfor oss ( og alle andre naboer forsåvidt) har hund. Vi trente alene hjemme med Mana og hun kunne begynne å ule LITT hvis vi ventet litt for lenge med å se til henne igjen.. Og da trente jeg sjeldent pga nytt hjem/plass osv. Kanskje annenhver dag eller sjeldnere.. En dag kom naboen og banket på å sa at Mana må ha det kjempefælt fordi hun uler i timesvis HVER formiddag/ettermiddag. :huh: Jeg ble helt paff! Det er BRA at hun kommer når hun er bekymret men å komme med ren LØGN første gang man banker på døra..? Jeg er jo hjemme hver dag fordi jeg ikke har jobb enda, så jeg vet jo at hun ikke lager lyd.. Jeg ble så sjokkert og fra meg, og svarte henne litt kvast tilbake at "nei hun gjør nok ikke det fordi jeg er hjemme med henne hele tiden jeg..!" Og så forklarte jeg henne at vi trente hjemme alenetrening og da slengte hun ifra seg "Da må dere trene mer!" før hun gikk.. Ja det er jo det vi diver med liksom..! Huff..

Huff!! Jeg skjønner ikke hva det er med enkelte jeg da. Spesielt de som har hund selv... Bra du fikk sagt det du sa da :) Nei jeg gir meg over rett og slett. Men jeg skal nå bruke kamera så mye som mulig en periode så jeg er helt sikker. Ille vet du å måtte gå så drastisk til verks. Men hun skal virkelig ikke ha noe å ta meg på!

Jeg tenkte også på en ting , og det er at hva hvis det hadde vært innbrudd her. Ettersom de ikke bråker til vanlig og HVIS det virkelig hadde vært bråk her...da burde man kanskje tenkt over hvorfor de evt bråkte da????? Og hvorfor vente i flere uker med å si noe? Hvis det hadde vært så ille så kunne man jo bare tatt en tlf. Om ikke den kvelden så i allefall neste dag... Nei det er sært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På natta bør det i all hovedsak være stille fra hunder som er ute. Eller dersom man bor tett innpå andre. Det er vel noen regler som sier at det skal være allminnelig ro mellom kl 23.00 og 06.00 på natta.. Ellers er det alltid kiipt når man blir uenige med naboen om saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På natta bør det i all hovedsak være stille fra hunder som er ute. Eller dersom man bor tett innpå andre. Det er vel noen regler som sier at det skal være allminnelig ro mellom kl 23.00 og 06.00 på natta.. Ellers er det alltid kiipt når man blir uenige med naboen om saker.

Ja jeg er helt enig i at det er kjedelig hvis hundene står ute,men mine var ikke ute. Det jeg syns er rart er at de som bor tettere på ikke har hørt noe. Det er derfor jeg lurer på om dette er tull. Hva skal man da gjøre hvis en annen nabo har fest? Skyte gjestene? Unnskyld at jeg blir litt sleivete, men jeg blir litt oppgitt. Det kan uansett ikke ha vært mer enn 2 ganger på et år ettersom jeg ikke har hatt de alene andre ganger på natten. Uansett så sjekker jeg nå alt jeg kan og jeg har beklaget selv om jeg ikke tror det er tilfelle. Da syns jeg at vedkommende kan være litt imøtekommende tilbake.

Jeg har aldri fest hjemme, jeg bråker aldri med naboene om at de har ungene ute på trampolinen klokken 9 på en søndagsmorgen med dertil støy... Jeg har ikke klaget på at vedkommende nabo har hatt besøk av sine voksne barn og at de har ventet med å måke sin gårdsplass med snøfreser til jeg var ferdig med å håndmåke utenfor min garasje...så de kunne låne min plass. Jeg har lånt bort min garasje til de så de kan stue inn sofaer og skit til de kom seg på søplen med det. Det skule skje i løpet av 1 mnd, men tok 3 år.... Derfor blir jeg harm av å få klage på 2 evt episoder...

Dagens utblåsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette,så er jeg fornøyd med mine naboer!

Zara liker ikke være hjemme alene,og vet at hun til tider finner på å bjeffe og ule når vi er borte. Fortsatt har jeg ikke hørt et ord i fra naboene. (Og vi bor TETT på andre,rekkehus).

Jeg har fått bekreftet fra noen av de andre naboene med hund som jeg har spurt, at de kan høre henne når de går forbi ute,men ingenting når de er inne (og det er jo det viktigste) Og får høre at det ikke er noe problem i det heletatt.

Det er nok bare hu som er vanskelig fordi hun ikke liker rasen. Når man har hund selv,så tåler man somregel litt bjeffing fra andre,og har forståelse for det.

Utrolig trist at hun ødelegger et bra og nyttig vennskap mellom både dere og deres hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig i at det er kjedelig hvis hundene står ute,men mine var ikke ute. Det jeg syns er rart er at de som bor tettere på ikke har hørt noe. Det er derfor jeg lurer på om dette er tull. Hva skal man da gjøre hvis en annen nabo har fest? Skyte gjestene? Unnskyld at jeg blir litt sleivete, men jeg blir litt oppgitt. Det kan uansett ikke ha vært mer enn 2 ganger på et år ettersom jeg ikke har hatt de alene andre ganger på natten. Uansett så sjekker jeg nå alt jeg kan og jeg har beklaget selv om jeg ikke tror det er tilfelle. Da syns jeg at vedkommende kan være litt imøtekommende tilbake.

Jeg har aldri fest hjemme, jeg bråker aldri med naboene om at de har ungene ute på trampolinen klokken 9 på en søndagsmorgen med dertil støy... Jeg har ikke klaget på at vedkommende nabo har hatt besøk av sine voksne barn og at de har ventet med å måke sin gårdsplass med snøfreser til jeg var ferdig med å håndmåke utenfor min garasje...så de kunne låne min plass. Jeg har lånt bort min garasje til de så de kan stue inn sofaer og skit til de kom seg på søplen med det. Det skule skje i løpet av 1 mnd, men tok 3 år.... Derfor blir jeg harm av å få klage på 2 evt episoder...

Dagens utblåsning :)

Det er jo ikke tillatt å feste så naboene hører det om natten... Sånt rykker faktisk politiet ut på. kl 09 på søndagene er det vel lov å hoppe på trampoline. (men ikke klokka seks). Hvis hundene bråker om natten slik at noen plages av det, er det jo et problem. Jeg ville satt opp webcam for å evt senere kunne bevise at de IKKE bråker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enige med de andre om at den støyen du har registrert til nå ikke er NOE de burde henge seg opp i. Vi bor i nabolag med ganske så mye hunder, og her glammes det store deler av dagen fra det ene eller andre huset (man blir litt tussete til slutt, litt av noen kor av og til når elghundenen setter igang) MEN det er på dagtid og da aksepterer man ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig nulltoleranse for bråk om natten. Det er noe jeg blir veldig irritert for. Men er det noe som plager meg så tar jeg tak i det straks, evnt. ser det an om det er et engangstilfelle. Hvis folk har tenkt å ha fest i samme hus som man bor i, bør man gi beskjed om at det blir fest den kvelden. Det har jeg gjort selv flere ganger og folk setter pris på det. Hvis folk bor i ulike hus i nærheten, forventer jeg ikke at de skal si ifra, men har de feks hagefest ute ved soveromsvinduet mitt er det bare høflighet å gi beskjed syns jeg, men et par hagefester i året uten beskjed plager meg ikke da.

Jeg har hatt hund som uler når den ble forlatt, og jeg passet på å ikke gå ifra den på kveldstid og kun når jeg absolutt måtte. Kun på dagtid. Jeg hadde også snakket med de som bodde under oss om situasjonen og gitt telefon nummeret mitt slik at hvis det blir ille, kunne de ringe.

Nå bor jeg i enebolig, men hundene kan høres litt på utsiden når de bjeffer. Men jeg syns ikke det er for sjenerende til å klage på, også når dette er på dagtid.

Jeg syns det er dårlig å komme å kjefte flere uker etter en episode. Det blir for teit å bli sur uten å ta tak i det som plager en. Hvordan skal man gjøre noe med noe man ikke vet om?? Teite naboer kan man desverre ikke beskytte seg mot.. Man må bare gjøre det man kan selv og si ifra, så vet man at man har gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal ha hunder som kan komme med lyd ute etter kl 23. Sorry..

Det hjelper ikke at det går en halvtime i mellom hver gang, det gjør det faktisk verre.Man rekker aldri å sovne skikkelig inn før man blir vekt. Jeg hadde blitt dritsur hvis naboene mine hadde hunder som bjeffet ute om natta. Uansett rase.

Edit: så nå at de var inne *kremt* Sånn går det når man er trøtt.

Da hadde jeg gratulert naboen med en vannvittig god hørsel og glemt hele greia...

Ungen min skriker ukontrollert i søvne om natta noen ganger (han har nattskrekk), og jeg skulle likt å se det bikkjedyret som kom med høyere lyd enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere når det gjelder hunder som står UTE og bjeffer!! Bare sånn at dere ikke misforstår meg... Men den rasen jeg har fryser vel halvt ihjel hvis de skulle stå ute på natten. Nei her sover de i sofaen og sånn er det :)

Forøvrig så hadde jeg en dobber før jeg fikk disse som var et sant ******* når det kom til å være hjemme alene. Han var en meget!!nervøs hund og han kunne ikke være alene uten å bråke. Derfor var han aldri alene på natten utenom 1 gang. Da var jeg bedt i 40 årslag til en venninde og da valgte jeg å legge lapp i postkassen til de naboene som bor rundt her.

Jeg forklarte på en pen måte at han var ny i huset og at jeg jobbet med problemet og at jeg var bedt i 40 årslag. Jeg opplyste om at jeg kom til å være hjemme senest klokken 02.00 og hvis det var noen som ble plaget så kunne de ringe meg på mobil (oppga da nr mitt)

Denne samme naboen sa senere til meg at hun syns dette var meget idiotisk ettersom folk da ville ligge og lytte etter bjeffing. Så da vet jeg liksom ikke jeg..hva man skal gjøre. Denne hunden var forøvrig aldri alene på natten utenom denne ene gangen da jeg var i bursdag.Jeg trente hjemme alene med han som man gjør med valper. Satt på trappen i 30 sekunder, inn og ut igjen. Det rettet seg jo etterhvert, men han var syk og bet meg så det gikk jo som det gikk...Uansett så gikk jeg sykemeldt den gangen så jeg tror ikke vi plaget så mange :) Var jo hjemme med han så det ikke ble bråk...

Men men jeg får bare fortsette denne kameravirksomheten min. Har vært på kjøreturer sent på kvelden også og det har vært stille så langt da. Jeg kan ikke gjøre mer enn det jeg altså. Jeg bor her jeg gjør fordi det er fint for hundene og meg og søren om jeg skal la denne damen ødelegge idyllen. Jeg har 2.6 mål inngjerdet tomt og jeg koser meg veldig her, selv om jeg nå har en litt sur bismak da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig nulltoleranse for bråk om natten. Det er noe jeg blir veldig irritert for. Men er det noe som plager meg så tar jeg tak i det straks, evnt. ser det an om det er et engangstilfelle. Hvis folk har tenkt å ha fest i samme hus som man bor i, bør man gi beskjed om at det blir fest den kvelden. Det har jeg gjort selv flere ganger og folk setter pris på det. Hvis folk bor i ulike hus i nærheten, forventer jeg ikke at de skal si ifra, men har de feks hagefest ute ved soveromsvinduet mitt er det bare høflighet å gi beskjed syns jeg, men et par hagefester i året uten beskjed plager meg ikke da.

Jeg har hatt hund som uler når den ble forlatt, og jeg passet på å ikke gå ifra den på kveldstid og kun når jeg absolutt måtte. Kun på dagtid. Jeg hadde også snakket med de som bodde under oss om situasjonen og gitt telefon nummeret mitt slik at hvis det blir ille, kunne de ringe.

Nå bor jeg i enebolig, men hundene kan høres litt på utsiden når de bjeffer. Men jeg syns ikke det er for sjenerende til å klage på, også når dette er på dagtid.

Jeg syns det er dårlig å komme å kjefte flere uker etter en episode. Det blir for teit å bli sur uten å ta tak i det som plager en. Hvordan skal man gjøre noe med noe man ikke vet om?? Teite naboer kan man desverre ikke beskytte seg mot.. Man må bare gjøre det man kan selv og si ifra, så vet man at man har gjort sitt.

Det er nettopp det, at jeg kan jo ikke vite om noe før noen sier fra. Og hvis jeg hadde blitt så utrolig forbanna så hadde jeg jammen sagt fra dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg

Jeg har satt opp webcam ved flere anledninger jeg nå. Har brent filmer av en og en hjemme alene, begge to alene på dagtid og på kveldstid. Så hvis det blir mer bråk så tror jeg det blir en liten filmgave i postkassen til nevnte nabo.

Må filme mer på nattetid, men fasiken altså, det er jo ikke bare bare å kjøre tur på natten da...Og jeg har virkelig ikke lyst å dra på byen nå. Har sovet i campingvognen jeg har i hagen i 3 netter også for å høre etter, og da var det helt stille. Mulig de merket at jeg var der men. Gud jeg høres jo litt "mental" ut , men dette syns jeg er kjipt og jeg gjør det jeg kan for å finne ut av det. Jeg er da en ansvarlig hundeeier sant :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...