Gå til innhold
Hundesonen.no

Skaffe omplassereingshund vs valp

Fillerya
 Share

Recommended Posts

Hvilke fordeler og ulemper er det ved å skaffe seg en voksen omplasseringshund? Jeg ser mange fordeler men også en del ulemper. Den største ulempen er at man ikke kan prege hunden selv fra den er valp. En annen ting jeg lurer på er om man blir like knyttet til en voksen omplasseringshund enn om man skaffer seg valp. Har jo hatt valp før og man blir fort knyttet til en liten valp som oppdrar. Bånd mellom hund eier må kanskje jobbes mer med når han skaffer seg en voksen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg omplasseringshund da, men fikk henne som 8 mnd (fôravtale) og derfor ikke heelt voksen.

Fordeler og ulemper for MEG da jeg skulle ha ny hund.

Fordeler voksen

- Husren

- kan være alene

- vet gemytt mer enn med en valp

- ung nok til å kunne preges

ulemper voksen

- Har ikke kjent den siden den var valp

(eneste jeg kom på, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omplassering og føler vel at det har vært mest negativt. Altså hunden i seg selv er ikke så stort problem, men erfaringen har ikke vært så positiv som jeg hadde håpet.

Du får mye bagasje fra tidligere eiere. Alt det de ikke har gjort med hunden, eller alt det de har gjort feil med den. Alt dette tar lang tid å reparere, og noen ting går ikke an å reparere.

Det tar lengere tid å bygge opp et forhold med en voksen fremmed hund hund, kontra å få en fersk valp.

En voksen hund kan påvirkes av å bytte flere hjem, og få seperasjonsproblemer, selv om den ikke hadde det hos andre eiere.

Det er ikke alle de som omplasserer som er like ærlige og man kan få "katta i sekken", dette er ikke like ille med en valp, hvor man kan påvirke mye mer og rette opp på.

Positive ting med omplassering er at du kan få en ferdigtrent hund på mange områder, spesiellt hvis tidligere eiere har gjort en god jobb, og du vet endel hvordan hunden er i væremåten fra før.

Mange opplever det helt uproblematisk med å få omplasseringshund. Alt kommer an på type hund, bakgrunn, eiere osv.

Jeg vil selv ikke ha omplasseringshund igjen. Eneste mulighet hadde vært hvis jeg hadde møtt hunden over en periode og kjente hunden mer før overtagelse.

Jeg foretrekke valper, for det gir meg så mye mer kontroll over pregning og trening, syns jeg. Det kan være mer jobb, men det er verdt det. En omplasseringhund kan også være MYE jobb, og det er ingen garanti for at det er verdt det tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på rase og hva du skal bruke den til tenker jeg. Hvis jeg for eksempel hadde hatt barn og ville hatt en trygg og grei familiehund til å gå tur med hver dag, så hadde jeg muligens valgt en omplasseringshund. Hvis jeg vil ha noe "ekstra", så synes jeg det er tryggere å velge valp. Jeg liker (vanligvis) ikke valper, men det er verdt det for min del! Spesielt siden jeg liker litt mer selvstendige raser, så synes jeg det er viktig at jeg får trent kontakt med de fra de er unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvordan den voksne hunden er. Om det ikke er en problemhund eller den ikke har noen alvorlige diller, kan det gå riktig så bra! Pass på å finne ut hvordan den reagerer på det miljøet den skal leve i sammen med deg, er den vant til det samme (har den f.eks vokst opp på landet, men skal nå bo i by) og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fordeler og ulemper er det ved å skaffe seg en voksen omplasseringshund? Jeg ser mange fordeler men også en del ulemper. Den største ulempen er at man ikke kan prege hunden selv fra den er valp. En annen ting jeg lurer på er om man blir like knyttet til en voksen omplasseringshund enn om man skaffer seg valp. Har jo hatt valp før og man blir fort knyttet til en liten valp som oppdrar. Bånd mellom hund eier må kanskje jobbes mer med når han skaffer seg en voksen hund?

Jeg vil si at det kommer an på "historien" til hunden. Supra nærmet seg tre år da hun kom til oss og jeg kunne ikke fått en bedre hund :wub: Men det er selvfølgelig takket være ElinT, som har vært utrolig flink både når det gjelder lydighet og gemytt. Vi skulle ha Supra på prøve en stund, men det tok ikke mange dagene før hun var en del av familien og vi bestemte ar hun skulle bli.

Det viktigste når man overtar en voksen hund, er og vite hva slags "bagasje" hunden har. Er den trent i noen spesiell hundesport? Er den vokst opp med barn - stor familie? Har den noen "issues"? Hvordan har hverdagen til hunden vært?

Når det gjelder og knytte bånd, har det heller ikke vært noen sak. Supra er vår hund og vi er hennes familie. Man kan trygt si at hengivenheten er gjensidig. Vi var og besøkte Belgerpia (som hun bodde hos et halvt år før hun kom hit) her om dagen. Supra var glad og lykkelig for å se BP, men hun ga klart uttrykk for at "jeg var menneske hennes" Jeg kan med hånden på hjertet si at, selv om vi ikke hadde Supra som valp, så er vi ikke noe mindre knyttet til henne, enn det vi har vært til hunder vi har hatt fra valpestadiet. Men nå ER Supra spesiell da :whistle::D

Kanskje dette blir noe spesielt, siden jeg "kjente" Supra gjennom bloggen til ElinT og aktivitet her på sonen, men jeg hadde kun truffet Supra en gang tidligere og da var hun ca åtte måneder.

Nå er jeg kanskje litt bastant, men jeg har vært så ****** uheldig med de valpene jeg har kjøpt. Så om jeg skal ha en ny hund - om ca femten år, når Supra ikke er mer :whistle: - vil jeg deffinitivt gå for en voksen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en omplasseringshund er det viktig å skaffe seg sannferdig info om hvorfor hunden ble omplassert. Dersom det er fordi den klikker fullstendig hver gang den blir etterlatt alene hjemme, så er det ikke noe vits å ta den til seg, i et fremtidig hjem der begge parter er i full jobb. Og kjipt å oppdage et slikt problem i etterkant...

Biting (av mennesker) i gitte situasjoner kan være en annen omplasseringsgrunn,f.eks. at den "ikke liker barn", eller at den reagerer voldsomt med sinne hver gang den ser en annen hund. Noen hunder blir aldri helt renslige heller, og da hender det folk får nok av det og legger ut annonse på dyret, men uten å fortelle fakta fullstendig.

Det er generelt mange grunner til at en hund omplasseres. Man er avhengig av å stole på at tidligere eiere sier sannheten og ikke stikker fakta under en stol for å bli kvitt den..

En tendens jeg ser på Finn.no er unge hannhunder som er i bajas-alderen, det er nesten typisk... de legges ofte ut til omplassering nettopp i den "vanskeligste" alderen. Det er jo ikke nødvendigvis hunder som vil være "vanskelige" for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overtatt to hunder på 14 mnd. Og har ikke hatt større problemer med å knytte meg til dem enn jeg har gjort med valper. Jeg vokser sammen med hunden, enten det er valp eller "voksen". Den ene kom fra oppdretter på foravtale, og den andre var "problembarn". Ble like glad i begge to, selv om sisteman trengte mer trening for å fungere som hund enn den første.

Tar gjerne inn omplasseringshund igjen, ting å jobbe med er det på alle hunder, enten de er valper eller voksne. Men vær klar på hvile "greier" du kan godta og ikke, og bruk god tid. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler. En valp nå og en omplasseringshund på 4 år. Jeg fikk Felix da han var året og han hadde noen uvaner som jeg måtte jobbe en del med og dessverre hadde han vokst opp med og antakeligvis blitt litt preget av en nervøs hund. Ikke var det kjempeheldig at jeg hadde min forrige (fryktaggressive) whippet på det tidspunktet heller og han ble nok preget av han også. Men det til tross er han blitt en flott hund som fungerer stort sett supert og jeg er veldig glad for at jeg har fått han.

Nå valgte jeg jo valp denne gang (Det er forresten veldig lite sheltier til omplassering), men om den rette omplasseringshunden hadde dukket opp hadde nok ikke det stoppet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derom det blir en voksen hund, så blir det nok en omplasseringshund fra FOD eller lignende. Har ikke noen spesielle raser i bakhodet om jeg velger en voksen hund. Jeg har ikke tenkt til å ta til med en "problemhund". Ser at det er mange hunder, fler enn jeg trodde, der ute som har hatt eiere som har blitt syke eller falt fra. Tanken min er vel at jeg skal finne en hund som sjarmerer meg i senk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, det kommer ann på bagasjen, hunden og hva du skal med den.

Jeg overtok mitt problembarn som 3'åring, og vi jobba knallhardt i to år med å få han til å fungere. Dette tredje året jeg har hatt han, har vært en fryd, og nesten litt kjedelig (jeg trenger en belger til :aww: ) - og jeg tror nettopp det at jeg har måtte jobbe så utrolig mye med han - gjør at vi har blitt veldig knyttet til hverandre.

Nå er kanskje ikke dissa belgærne så vanskelig å "kjøpe" heller? :lol: "Du gir meg tur, trening, mat og kos - da er du kulest i verden :D "

Men skal man overta en hund med diller, er det viktig at man vet hva man går til, og at den du får/kjøper hunden av er oppriktig.

Men ikke alle omplasseringshunder er tullinger heller - og jeg tror man kan finne drømmehunden på det planet på lik linje med å finne drømmevalpen - bare man velger riktig individ/kull osv.

Men min neste blir valp. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en omplasseringshund nå i våres og angrer ikke :wub:

Det har vært mye jobb og mye frustrasjon med hvorfor hun reagerer slik og slik, og man merker jo etterslep fra forrige eier ol. Men så fin som hun har blitt etter 4 mnd nå så er det alt verdt det :wub:

Jeg viste lite om bakgrunnen og jeg får stadig høre ditt og datt her og der, men de som betyr noe nå er hvor fantastisk hun har blitt, og at hun har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omplasseringshund med rævva historie, null trening, null sosialisering, null miljøtrening, neglisjert og nedprioritert, the works. Jeg kunne ikke bedt om en bedre hund. Fyda er bare dritkul. Hun hadde vært død om det ikke var for meg, om ikke det er tette bånd så vet ikke jeg. Jeg har ikke samme tilknytningen til henne som jeg hadde til min første hund, men jeg er realistisk i tanken om at det får jeg uansett aldri igjen. Jeg er ikke mindre glad i henne enn noen av de andre hundene jeg har hatt. Hun er (for meg) enkel, grei og ukomplisert.

Hennes største aber er at hun er åtte år og begynner å bli gammel dame.

Jeg er blitt stor fan av omplassering og velger nok det igjen. En hund jeg kan ha på prøve en tid slik at jeg vet hva jeg går til. Jeg har barn nå, så prioriteringene rundt hundekjøp er blitt noe annerledes. Sånn sett gir omplasseringshund en annen og ønskelig forutsigbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en omplasseringshund! Eller, kjøpte han av opdretter når han var 1 år og kun vært brukt som gjeterhund/gårdshund untatt i 2 uker (?) når han var liten da en klikkertrener eide han :) Jeg angrer absolutt ikke på det valget jeg tok :D Han kunne jo ingenting annet enn å gjete, men arbeidslysten, entusiasmen og kreativiteten hans og allt det lå bare i han :D Han er en personlighet som elsker å tilby ting og første gangen jeg trente med han tilbudte han masse forskjellig med stor entusiasme, selvom han kun trente det litt når han var en liten valp. Synes ikke det har vært noen ulemper med å kjøpe en unghund fremfor en valp, vet mere om personligheten da bla annet :) Eneste "ulempen" var jo kanskje at han aldri hadde gått i bånd hos opdretter, og det merkes :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler og jeg har stort sett bare positive erfaringer :) Jeg har en forkjærlighet for omplasseringer så vi har tatt til oss endel. :wub:

Ja,noen av omplasseringene har bydd på problemer,men her har familien og jeg sett på det som en utfording og en erfaring rikere :)

Stort sett alt blir hva du gjør det til.

Men man bør tenke seg nøye om og være helt sikker i sin sak før man tar inn en omplassering i hus, slik at hunden ikke ender opp som en kasteball mellom nye eiere fordi den var mer enn man hadde regnet med. Som flere har nevnt før meg så kommer ganske mange omplasseringer med bagasje.gjerne da bagasje som er lite hyggelig og som krever en god posjon tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fire hundene vi har/har hatt i hus, har kommet som mer eller mindre voksne og med svært ulik bagasje. Det er selvfølgelig en stor fordel med en hund som tilpasser seg rutiner og husregler (eller mangel på slike :) ) på et par dager, framfor å bale med en valp i et års tid. Dessuten vokser man med hunden som Rak skrev og blir like glad i en voksen hund, som i en valp (minst).

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både eg og pluttemannen har vokst opp med omplasseringshundar, og det var heilt naturleg å få ein via omplassering då me skulle skaffe oss hund i lag, og det er det me ser etter no og når me ser etter hund nr to. Dei aller aller fleste omplasseringshundar eg har kjent og møtt har vore heilt fantastiske hundar, men det har vore ulike hensyn å ta etter kva hunden har opplevd i livet.

Den me har no fekk me då han var åtte, og eg kunne absolutt ikkje vore meir glad i dyret, det einaste negative er at me ikkje har fått bli kjent med han før. :)

Ein gong i framtida vil me nok skaffe oss ein kvalp frå oppdrettar og, eg kunne godt tenkt meg den erfaringen frå hundeliver, samt støtte dei som driv seriøst med hund, men her og no kjennest det som meir arbeid med ein kvalp enn med omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere omplasseringshunder enn valper. Jeg ser ingen grunn til å ikke velge omplasseringshund igjen. Faktisk vil jeg helst ikke ha valp. Ja, noen omplasseringshunder har bagasje (langt i fra så mange som folk tror), men så man jo huske på at det er ikke sikkert dyret hadde blitt perfekt om man sto for all oppdragelsen selv heller. Og all bagasje er ikke dårlig. Greit å ha noe å sette skylda på *ler*

Skulle jeg hatt en hund jeg ville nå opp i Elite i en eller annen hundesport ville jeg valgt valp, men det er faktisk den eneste grunnen jeg kan komme på.

Og man blir ikke mer glad i de man har hatt som valper. Valpen er en valp, den skikkelige hunden kommer senere. Hunden i mitt liv fikk jeg 17 mnd gammel. Ikke er en voksen hund "fiks ferdig" heller, det går helt fint å prege en voksen hund. Alle mine hunder - de jeg har fått som valper og voksne - har klart å ta til seg de tingene som er viktig i mitt dagligdagse liv. De stormet ikke ut åpne dører, vekket meg ikke om morgenen, bjeffet ikke inne, pep ikke, stresset ikke inne og tagg ikke med labben. Dette er sånne småting jeg ikke fikser, og de voksne har tatt tegningen før valpene faktisk... Den eldste omplasseringshunden min var 6 år når jeg fikk han og tilmed han tilpasset seg superfort.

Summasumarum: lurer du, så velg voksen *ler* Jeg ser som sagt ingen grunn overhodet til å velge valp for folk som ikke har høye ambisjoner. Med en voksen hund slipper du dotrening, valpebiting, hjemme alene - trening og det er en mye større sjanse for å få en frisk hund, mentalt og fysisk. Du har INGEN garantier med en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 omplasseringshunder og har bare vært problemer. Men jeg tror ikke det gjelder alle. De har vært veldig snille hunder, men som nevnt tidligere i tråden, så kommer de med mye bagasje. En av dem var innalv og slet veldig. Man vet ikke hva man får. Jeg satser på valp. Hardt arbeid med valp, ja! men verdt det. De er ikke valper for alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver. En tispe jeg fikk som valp og en hanne jeg fikk som 13 mnd. Jeg har hatt flere omplasseringer og det har vært på både godt og vondt.

Husk at en unghund/voksen ikke viser sitt "sanne jeg" før det har gått litt tid. Hvis det er noen unoter er det ikke sikkert det sees før det har gått en stund og hunden er trygg i itt nye hjem. At den kan være hjemme alene der den kom fra betyr ikke at den nødvendigvis er det hos deg.

Det er dessverre mange som ikke er ærlige med hvorfor de omplasserer hunden og jeg har personlig gått på en real smell en gang. Det var en hund på 10 mnd som jeg faktisk kjøpte fordi han virket såååå fin. Så gikk det litt tid og han begynte å bli skikkelig ustabil. Når han hadde slått seg til ro. Han bet både kollegaen min, venninden min og meg. Det var et helv...i 1/2 år og det var mye fra/til tanker før jeg tok avgjørelsen om å la han slippe. Så for å si det sånn..de solgte et problem videre til meg.

Så min konklusjon er å sjekke ALT du kan sjekke før du bestemmer deg. Han jeg har nå gikk en venninde av meg god for så det var greit.

Jeg har knyttet meg like mye til mine omplasseringer og jeg har erfaring med å få veldig hengivne hunder.

Valper er jo bare deilige da! Masse jobb selvsagt, men da VET du hva de har vært med på hele veien. Du får formet de som du vil og lagt opp treningen utifra hva du vil trene med. Men hun jeg fikk som valp er hengiven på en annen måte enn omplas. hannen min.

Så det er fordeler og bakdeler med alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hunder fra de var valp og har nå en omplassseringshund.

Enig med Natrisha, det er fordeler og ulemper ved alt, og som mange har skrevet før meg, det er viktig at den som omplasserer er ærlig og informerer om hundens positive og negative egenskaper. Har hunden uvaner/uønsket adferd er det viktig at man er realistisk på hva man selv kan håndtere av slikt og hva man kan leve med av uønsket adferd.

Jeg er like glad i denne hunden som jeg har vært i de forrige hundene. Jeg er ikke noe mindre knyttet til denne hunden enn de forrige hundene selv om jeg ikke har hatt den fra den var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...