Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Hvordan vasker man enklest og best mulig en stekeovn? Helst uten alt for avanserte vaskemidler som kun egner seg til én ting...

Sett ovnen på 50-70 grader med ca 1/2 liter vann i en dyp stekeplate. Da det stå i rundt 30 min. Da løsner ting mye lettere og det rekker med klut og såpevann.

Vet ikke hva tulip sier: men er det brendt fast så må det sterkere saker til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vasker man enklest og best mulig en stekeovn? Helst uten alt for avanserte vaskemidler som kun egner seg til én ting...

Sånn som Jeanette sier. Men et tips for senere: Sett et brett nederst i ovnen som kan stå der hele tiden og ta imot all osten o.l. som stadig renner ned. Det er mye lettere å ta ut plata og vaske den innimellom, enn å vaske hele ovnen hver gang man laget et ostesmørbrød :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som Jeanette sier. Men et tips for senere: Sett et brett nederst i ovnen som kan stå der hele tiden og ta imot all osten o.l. som stadig renner ned. Det er mye lettere å ta ut plata og vaske den innimellom, enn å vaske hele ovnen hver gang man laget et ostesmørbrød :P

Men vil ikke det ødelegge undervarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ovnen på 50-70 grader med ca 1/2 liter vann i en dyp stekeplate. Da det stå i rundt 30 min. Da løsner ting mye lettere og det rekker med klut og såpevann.

Vet ikke hva tulip sier: men er det brendt fast så må det sterkere saker til. :P

*liker* i tillegg har jeg en dæsj edikk i vannet :lol:

Om det er innmari fastbrent, og trikset overfor ikke funker bruker jeg stålskrubb uten såpe (veldig mye søl å få skylt ut all såpa, og det setter smak på maten senere samt at det gjør at ting brenner seg ennå mer fast) og litt vann. Ta gjerne ut sideristene og vask de med stålull innimellom, dess renere ovnen er, dess vanskeligere er det for partikler å brenne seg fast. Ikke glem grillelementet øverst, det må få seg en vask/skrubb innimellom det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*liker* i tillegg har jeg en dæsj edikk i vannet :lol:

Om det er innmari fastbrent, og trikset overfor ikke funker bruker jeg stålskrubb uten såpe (veldig mye søl å få skylt ut all såpa, og det setter smak på maten senere samt at det gjør at ting brenner seg ennå mer fast) og litt vann. Ta gjerne ut sideristene og vask de med stålull innimellom, dess renere ovnen er, dess vanskeligere er det for partikler å brenne seg fast. Ikke glem grillelementet øverst, det må få seg en vask/skrubb innimellom det også :)

Passer veldig bra at dette var ett tema nå. Er hjemme syk på 5 dagen og begynner VIRKELIG å kjenner overskudd (selv om jeg er syk, det varer ikke så lenge da) Men jeg har begynnt på kjøkkenet for det ser helt for ****** ut etter at jeg ikke har gjort annet enn overflate behandling denne uken *flirer* så nå skal ovenen til pers med eddik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å fjerne kattehår og allergener fra et saueskinnspledd? Mye brukt av pusekatter.

Kan det vaskes?

Uansett, legg det med ulla ned i nysnø, lek og hopp på det slik at snøen trenger skikkelig inn, rist av og gjenta så mange ganger du gidder/til du ser snøen som faller av er ren. Børst så ut ulla med egnet (eller som jeg gjorde, uegnet børste :lol:) og la henge ute en natt det er kaldt, men ikke vått. Voila, det er allergenfritt og ganske så kattehårfritt, og garantert rent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vaskes?

Uansett, legg det med ulla ned i nysnø, lek og hopp på det slik at snøen trenger skikkelig inn, rist av og gjenta så mange ganger du gidder/til du ser snøen som faller av er ren. Børst så ut ulla med egnet (eller som jeg gjorde, uegnet børste :lol:) og la henge ute en natt det er kaldt, men ikke vått. Voila, det er allergenfritt og ganske så kattehårfritt, og garantert rent :)

Hvordan vet man om det kan vaskes? Det er sånn saueskinn liksom :P

Skal prøve snø trikset. Jeg fatter ikke hva jeg skal gre det med da? Hva grer man lang ull med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om det kan vaskes? Det er sånn saueskinn liksom :P

Skal prøve snø trikset. Jeg fatter ikke hva jeg skal gre det med da? Hva grer man lang ull med?

Som regel kan saueskinn vaskes, men enkelte ganger er de slik behandlet at de stivner og ulla blir sprø. Vet du hvor det er kjøpt?

Bruk en tettbustet børste ala kardask, gjerne i naturfiber om du har. Ikke bruk plastbørste med tenner som står langt fra hverandre og har knott på enden. Da river du av ulla istedenfor å gre ut fibrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :)

Mente å huske det, takk for svar. Tror jeg må fylle opp eddik-lageret mitt, og kjøre en runde.

Hvor ofte bør dette egentlig gjøres? Regner med at det har med hvor mye man vasker da, så evt. må det vel gjøres etter så så mange runder med vask.

Et annet spørsmål er om noen vet hvor man får kjøpt litt større dunker med eddik, halvliter er liksom så lite, og ser for meg at det er billigere å kjøpe større kvanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ovnen på 50-70 grader med ca 1/2 liter vann i en dyp stekeplate. Da det stå i rundt 30 min. Da løsner ting mye lettere og det rekker med klut og såpevann.

Vet ikke hva tulip sier: men er det brendt fast så må det sterkere saker til. :P

Sånn som Jeanette sier. Men et tips for senere: Sett et brett nederst i ovnen som kan stå der hele tiden og ta imot all osten o.l. som stadig renner ned. Det er mye lettere å ta ut plata og vaske den innimellom, enn å vaske hele ovnen hver gang man laget et ostesmørbrød :P

*liker* i tillegg har jeg en dæsj edikk i vannet :lol:

Om det er innmari fastbrent, og trikset overfor ikke funker bruker jeg stålskrubb uten såpe (veldig mye søl å få skylt ut all såpa, og det setter smak på maten senere samt at det gjør at ting brenner seg ennå mer fast) og litt vann. Ta gjerne ut sideristene og vask de med stålull innimellom, dess renere ovnen er, dess vanskeligere er det for partikler å brenne seg fast. Ikke glem grillelementet øverst, det må få seg en vask/skrubb innimellom det også :)

Takk for tips! Da har jeg noe å gjøre i kveld. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å huske det, takk for svar. Tror jeg må fylle opp eddik-lageret mitt, og kjøre en runde.

Hvor ofte bør dette egentlig gjøres? Regner med at det har med hvor mye man vasker da, så evt. må det vel gjøres etter så så mange runder med vask.

Et annet spørsmål er om noen vet hvor man får kjøpt litt større dunker med eddik, halvliter er liksom så lite, og ser for meg at det er billigere å kjøpe større kvanta.

Næh, ved behov?

Nå bruker jeg ofte eddik, men det skal ikke så store mengdene til. Om du bruker 35% istedenfor 7% så varer den leeeeeeeeeeeeeenge. Sjekk med Maske, det er mye mulig de har stordunker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, ved behov?

Nå bruker jeg ofte eddik, men det skal ikke så store mengdene til. Om du bruker 35% istedenfor 7% så varer den leeeeeeeeeeeeeenge. Sjekk med Maske, det er mye mulig de har stordunker.

Da sier vi ved lukt :P

Hmm kjøpe litt 35% på vei hjem sier vi da, så skal jeg sjekke litt nærmere. Uansett så er jeg jo innom butikken en gang i uken, og sååå fort går ikke eddikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel kan saueskinn vaskes, men enkelte ganger er de slik behandlet at de stivner og ulla blir sprø. Vet du hvor det er kjøpt?

Bruk en tettbustet børste ala kardask, gjerne i naturfiber om du har. Ikke bruk plastbørste med tenner som står langt fra hverandre og har knott på enden. Da river du av ulla istedenfor å gre ut fibrene ;)

Kardask?? wtf?

Jeg aner ikke hvor det er kjøpt, det lå igjen etter forrige beboer...

Har kommet til at jeg dropper det. Det kan få ligger der det ligger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som Jeanette sier. Men et tips for senere: Sett et brett nederst i ovnen som kan stå der hele tiden og ta imot all osten o.l. som stadig renner ned. Det er mye lettere å ta ut plata og vaske den innimellom, enn å vaske hele ovnen hver gang man laget et ostesmørbrød :P

Bruker ikke folk bakepapir?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det hopper jo rundt i komfyren uansett, iallefall feks ribbe :P Eller jeg som lager endel gryter som står å bobler uten lokk (da blir de for våte)

Jo, den ser jeg - men jeg bodde på studenthybel og felleskjøkken hvor folk lagde mye grandiosa og ostesmørbrød, og etter at vi innførte regel om papir ble det mye mindre brent ost i bunnen. Så det hjelper litt på visse ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**** Nå er jeg sur! Blæææ. Min egen feil, Vi er hos svigers var ute med Sophia nå istad og vogna+lammeskinnsposen lå ute mens jeg var inne og kledde av henne og Lars tok inn hundene og fikset de. Brukte sikkert 15 min, og når jeg var kommet ut igjen så har en eller annendrittkatte PISSA i lammeskinnsposen :( Fikk jaga katten avgårde, men nå er den vel ødelagt? Kan vel ikke vaske lammeskinnsposen såpass hardt at kattepisslukten går vekk og den blir ordentlig ren igjen? Vet ikke om selv om vi kan vaske den om vi blir å bruke den... Sophia sitter jo tross alt OPPI posen og bruker mye tid i den. Søren eller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask den i vaskemaskina du :) Å få vekk kattepiss handler ikke om hard vask, men å fjerne ureasyrene og ammoniakken, og dette får du fint til med edikk.

Vreng posen og skyll av så mye urin du kan med lunka vann, hell på litt edikk der katta har pissa og la virke noen minutter, legg den så i vaskemaskina og vask med milo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...