Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

High five! :poke: <-- Frisøren og andre teite folk..

Såå flott meg slike ting ja.. Jeg får alltid høre at jeg må bruke shampoo mot flass, men det funker ikke når det ikke er det jeg har... Og eller at jeg skal bruke Head & Shoulders, men jeg sier gang på gang at det er for stert og det da blir værre ( det var i allefall det sist gang jeg prøvde det)

Men det skader vel ikke å prøve med Eddik å ser hva som skjer.. Men lurer litt på om det har samme effekt som balsam, altså.. Floker og slikt?? :mellow:

Ja, jeg får høre akkurat det samme. Sist jeg var hos en frisør og spurte etter allergivennlige produkter, kom hun med alt de hadde mot flass. Men de er jo laget for noe helt annet enn eksem og psoriasis, og de er ofte veldig sterke, og forverrer iallfall min hodebunn. Det eneste som hjelper mot selve eksemet er flytende kortison. Også bruker jeg allergivennlig shampo for å ikke irritere hodebunnen. Tenker jeg skal prøve eddik, så får jeg heller har kortison klar om det skjærer seg *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Ja, jeg får høre akkurat det samme. Sist jeg var hos en frisør og spurte etter allergivennlige produkter, kom hun med alt de hadde mot flass. Men de er jo laget for noe helt annet enn eksem og psoriasis, og de er ofte veldig sterke, og forverrer iallfall min hodebunn. Det eneste som hjelper mot selve eksemet er flytende kortison. Også bruker jeg allergivennlig shampo for å ikke irritere hodebunnen. Tenker jeg skal prøve eddik, så får jeg heller har kortison klar om det skjærer seg *flire*

:rolleyes2: Enkelte altså.. kanskje jeg sku kjøpt flytende kortison, å se om det hjelper.. Men ikke dumt å ha tilgjengelig om noe skjærer seg... Hehe :P Får ta det en helg der det ikke er noen planer :P Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Enkelte altså.. kanskje jeg sku kjøpt flytende kortison, å se om det hjelper.. Men ikke dumt å ha tilgjengelig om noe skjærer seg... Hehe :P Får ta det en helg der det ikke er noen planer :P Haha

Haha, ja, lurt å eksperimentere når man ikke må ut av huset på noen dager *ler*

Flytende kortison bruker jeg bare når hodebunnen er ekstremt ille, for den stinker så fryktelig og håret blir helt ekkelt. Heller ikke en ting man bruker like før man skal på byen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Enkelte altså.. kanskje jeg sku kjøpt flytende kortison, å se om det hjelper.. Men ikke dumt å ha tilgjengelig om noe skjærer seg... Hehe :P Får ta det en helg der det ikke er noen planer :P Haha

Om du har psoriasis i hodebunnen så bør du vel gå til legen. Jeg bruker Diprosalic (eller noe sånt) - og jeg antar det er såkalt flytende kortison, men det må man ha respet på altså. Det er veldig effektivt. Det jeg bruker kjenner jeg ikke mye lukt av, og om man bruker det like før man legger seg, og så om morgenen etter at håret er vasket men før det er tørket, så er det ikke noe problem med kliss liksom :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har psoriasis i hodebunnen så bør du vel gå til legen. Jeg bruker Diprosalic (eller noe sånt) - og jeg antar det er såkalt flytende kortison, men det må man ha respet på altså. Det er veldig effektivt. Det jeg bruker kjenner jeg ikke mye lukt av, og om man bruker det like før man legger seg, og så om morgenen etter at håret er vasket men før det er tørket, så er det ikke noe problem med kliss liksom :).

Hmm... Kanskje jeg burde høre med legen om jeg kan bruke Diprosalic også. Bruker Betnovat nå (har to forskjellige av dem), og det stinker, gjør håret ekkelt og er lett antennelig. Juhuuu, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter eddik mens det er vått, ja, men ikke når håret har tørket.

Det kommer litt an på, om du har for høy ph i hodebunnen vil den hjelpe å stabilisere den, er den for sur blir det ikke verre iallefall. Eddik vil også myke opp skurver og få løsnet døde hudceller, samt rensket vekk såpe og stylingrester. Det skader iallefall ikke å prøve :)

Jeg aner ikke hva jeg har :P Har atopisk eksem på hele meg så antar det er det samme i hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes ørtogførti remedier for psoriasis, og har selv sett moren min prøve det meste, men jeg tenkte jeg kan tipse om det hun synes fungerer godt. Jason Natural Shampo fra Iherb, den har hjulpet moren min masse. En annen god shampo som ikke fås kjøpt i Norge er Neutrogena T-Gel Therapeutic Shampoo - Extra Strength - den inneholder tjære og kan visstnok være kreftfremkallende - men den funker som rakker'n - hilsen moren min.

Som forøvrig kurer hodebunn med Psoriasis og eksem olje fra Telemark Urtebrænderi og når det ekstra ille drikker hestemelk som også hjelper. :)

Siden jeg ikke tåler sterke syntetiske lukter bruker jeg produkter fra Cutrin Sensitive - de er helt luktfrie og veldig milde. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes ørtogførti remedier for psoriasis, og har selv sett moren min prøve det meste, men jeg tenkte jeg kan tipse om det hun synes fungerer godt. Jason Natural Shampo fra Iherb, den har hjulpet moren min masse. En annen god shampo som ikke fås kjøpt i Norge er Neutrogena T-Gel Therapeutic Shampoo - Extra Strength - den inneholder tjære og kan visstnok være kreftfremkallende - men den funker som rakker'n - hilsen moren min.

Som forøvrig kurer hodebunn med Psoriasis og eksem olje fra Telemark Urtebrænderi og når det ekstra ille drikker hestemelk som også hjelper. :)

Siden jeg ikke tåler sterke syntetiske lukter bruker jeg produkter fra Cutrin Sensitive - de er helt luktfrie og veldig milde. :)

Tusen takk for mange gode tips! Cutrin Sensitive skal jeg absolutt sjekke ut. Har alltid sverget til Kerastases dermo calm serie, men den består nå bare av shampo.

Vet at min kusine med stort hell har brukt middel med tjære i mot psoriasis i hodebunnen, men har ikke tenkt at det også kunne hjelpe mot eksem. Det skal jeg prøve :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Cutrin Sensitive skal jeg absolutt sjekke ut. Har alltid sverget til Kerastases dermo calm serie, men den består nå bare av shampo.

Vet at min kusine med stort hell har brukt middel med tjære i mot psoriasis i hodebunnen, men har ikke tenkt at det også kunne hjelpe mot eksem. Det skal jeg prøve :D

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. :)

Jeg er oppvokst med en mor som har sterk psoriasis så jeg har på nært hold sett hvor plaget hun er, spesielt under utbrudd. Tjæreshampoen er absolutt den mest effektive, med Jason shampoen er på en god nr 2 plass. Tjæreshampo var lov å selge i Norge tidligere, men er ikke lenger på markedet pga mulig kreftrisiko, men mamma tar heller sjangsen - det er noe med å velge pest over kolera i grunn.

Cutrin Sensitive serien er kjempebra synes jeg, det er den eneste hårsprayen og skummet jeg tåler og leave in hårkuren deres er genial. :) Det er ikke en veldig kjent serie, men om du finner en frisør som bruker Bio+ eller Renati kan de helt sikkert bestille inn for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod er aldri enkelt, spes ikke gammelt blod...

Bløtlegg i kaldt vann, og bruk domestos rett på flekkene, skrubb gjerne med en gammel tannbørste el. Skyll i kaldt vann. Har du ikke domestos, kan du bruke biotex håndvask, men det vil ta litt lengre tid/"krefter"

Men Domestos bleker vel også fargene i tøyet? Igjen - jeg sverger til blå Biotex "flekkfjerner" på flaske - og jeg bare nevner det igjen - den fjerner til og med blåbærflekker på hvite t-skjorter... :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Domestos bleker vel også fargene i tøyet? Igjen - jeg sverger til blå Biotex "flekkfjerner" på flaske - og jeg bare nevner det igjen - den fjerner til og med blåbærflekker på hvite t-skjorter... :thumbs:

Nix, Domestos bleker ikke :) Står tom på flaska at om det er bleking som gjelder, må man bruke klorin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best å tørke/vaske støv med? Jeg bruker Jif Støvmopp til daglig, men de stedene "daglig" er halvårlig, blir det et slags lag under som den ikke tar. Hva er best å bruke da? Eddik :P?

Edit: Jeg får det vekk, da. Poenget var mer hva som er best for at det skal bli minst mulig støv igjen etterpå.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har psoriasis i hodebunnen så bør du vel gå til legen. Jeg bruker Diprosalic (eller noe sånt) - og jeg antar det er såkalt flytende kortison, men det må man ha respet på altså. Det er veldig effektivt. Det jeg bruker kjenner jeg ikke mye lukt av, og om man bruker det like før man legger seg, og så om morgenen etter at håret er vasket men før det er tørket, så er det ikke noe problem med kliss liksom :).

Jeg vet det finnes ørtogførti remedier for psoriasis, og har selv sett moren min prøve det meste, men jeg tenkte jeg kan tipse om det hun synes fungerer godt. Jason Natural Shampo fra Iherb, den har hjulpet moren min masse. En annen god shampo som ikke fås kjøpt i Norge er Neutrogena T-Gel Therapeutic Shampoo - Extra Strength - den inneholder tjære og kan visstnok være kreftfremkallende - men den funker som rakker'n - hilsen moren min.

Som forøvrig kurer hodebunn med Psoriasis og eksem olje fra Telemark Urtebrænderi og når det ekstra ille drikker hestemelk som også hjelper. :)

Siden jeg ikke tåler sterke syntetiske lukter bruker jeg produkter fra Cutrin Sensitive - de er helt luktfrie og veldig milde. :)

Tusen takk for gode tips :ahappy: Skal virkelig teste ut litt diverse her, vil jo ha muligheten til å gå med løst hår over mørke klær.. Noe jeg ikke klarer nå, pga jeg er helt maaanisk på hvite "flekker"..

Men ser fram til å teste ut noen av disse produktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få vekk urin/lukt fra bilsete?? :thumbsdown:

Har hatt en tenåring i bilen vår idag som ikke er helt i sine fulle fem.. han har hatt lekasje og nå lukter det ikke særlig godt i sete :rolleyes2: hvordan få ordnet dette? Eddik?

Eddik funker mot det ja! :) Vi sølte masse diesel i baksetet, eddik funket på det også, gikk ikke helt vekk, men ble betydelig bedre!

----------

Hvordan vasker man komfyren inni? Har også noen ovnbrett som aldri blir reine! Skrubber de med sånn sålull med såpe? Blir ikke helt reine for det!

Og kjøkkenvifta. Nå må jeg gjøre noe med den snart, veit ikke hvor jeg skal starte engang :P Trenger tips til den også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å lese hele tråden for å se om noen hadde spurt om det jeg skal spørre om, men så kom jeg til side elleve, hvor Mari sier hun ikke kan se gjennom elleve sider for å se om noen hadde svart på det hun lurte på. Jeg som hadde planer om å se gjennom hele tråden :lol:

Ihvertfall, jeg fikk to rødvinsflekker på min nye, lysrosa bomullskjole for noen helger. I mitt beruste øyeblikk tenker jeg at med dagens vasketeknologi så går nok denne bort ved første vask, så jeg gjorde ingenting med den, før den ble vasket for noen dager siden. Da jeg tok den ut av vasken var flekkene nesten borte. Det er bare noen små grå diffuse flekker igjen. Vil de forsvinne ved neste vask eller bør jeg putte noe på de?

Jeg sølte også majones på en lys beige bukse jeg har. Nå er det en slags mørkere fettflekk igjen etter vask. Vil denne gå bort i neste vask eller bør jeg gjøre noe med den også?

Jeg har også en lys bukse til, hvor jeg klarte å sette ned en teipholder som har stått oppe på kjøleskapet i flere år. Den var da blitt fettete på de klumpene under som gjør at den ikke skal skli på bordet, og jeg fikk en svart flekk på buksen min. Denne har jeg ikke fått bort, men jeg er så glad i den buksen! Hva gjør jeg med den flekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøkkenvifta. Nå må jeg gjøre noe med den snart, veit ikke hvor jeg skal starte engang :P Trenger tips til den også! :)

Vi har sånn standard kjøkkenvifte, sikkert ganske gammel. Det har vært en slik i de 3 siste leilighetene vi har leid, og nå også denne. Iallefall, den har en sånn plate man kan skyve frem eller legge opp. Den er i glass, og kan taes av når man skal vaske den. Filteret inni vifta kan også taes ut ved å åpne vifta under. Jeg bruker å la de ligge i bløtt i eddik/zalo/whatever som funker en time eller to, også kjører jeg de i oppvaskmaskinen. Da er som regel filteret rent og pent igjen, og fritt for dritt som tetter igjen.

Utpå vifta, under, så bruker jeg å skrubbe med stålull og zalo for å få vekk fett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehmm jeg må innrømme at jeg ikke gidder å lese igjennom alle sidene her for å se om jeg kan finne svar på dette, så jeg blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg uansett :huh:

Har fått noen mugglignende svarte flekker på silikonen som ligger mellom vegg og gulvfliser på badet. Noen effektiv måte å få vekk dette på?

Også tetter avløpet i dusjen seg veldig ofte. Heller i enten plumbo eller en som heter jif avløpsåpner (flytende). Dette holder desverre ikke så lenge også er de såpass dyre, så lurer da på om det er noe annet som kan være effektift? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehmm jeg må innrømme at jeg ikke gidder å lese igjennom alle sidene her for å se om jeg kan finne svar på dette, så jeg blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg uansett :huh:

Har fått noen mugglignende svarte flekker på silikonen som ligger mellom vegg og gulvfliser på badet. Noen effektiv måte å få vekk dette på?

Også tetter avløpet i dusjen seg veldig ofte. Heller i enten plumbo eller en som heter jif avløpsåpner (flytende). Dette holder desverre ikke så lenge også er de såpass dyre, så lurer da på om det er noe annet som kan være effektift? :D

Når det gjelder avløpet så tar du kontakt med en rørleggersjappe som selger avløpsmidler. De midlene er effektive til tusen, det er ihvertfall min erfaring. :)

Kan jo hende at de kan svare deg ang de svarte flekkene også, men ihvertfall kan Tulip garantert hjelpe deg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjerne diesel lukt fra klær? Gubben har vært klomsete og sølt diesel på seg.. 2 ullgensere og diverse bukser- og det STINKER :thumbsdown:

Vi har vasket klærne 2 ganger og siste gangen med eddik som skyllemiddel, men de lukter fremdeles :x

HJELP! :hmm:

Sorry, ikke sett dette før nå! Diesel-, bensin- og parafinsøl må vaskes i oljeløsende middel først. En håndvask med Zalo eller en maskinvask med fettrens, motorvask ol. Deretter vaskes det i vaskemaskina, bruk dobbel dose vaskemiddel.

Har fått noen mugglignende svarte flekker på silikonen som ligger mellom vegg og gulvfliser på badet. Noen effektiv måte å få vekk dette på?

Også tetter avløpet i dusjen seg veldig ofte. Heller i enten plumbo eller en som heter jif avløpsåpner (flytende). Dette holder desverre ikke så lenge også er de såpass dyre, så lurer da på om det er noe annet som kan være effektift? :D

Gå¨r de sorte prikkene av om du skraper med neglen? Hvis ja vil du få de av med litt skrubbing og edikk. Hvis nei har soppen satt seg i silikonet, de kan blekes noe ned med klor, men de vil aldri bli helt borte. Ergo, du har det for fuktig på badet! Ha bestandig dusjkabinettdørene åpne, luft ut etter dusjing når den verste dampen har lagt seg, og bruk nal på vegger og gulv for å få mest mulig vann ned i sluket.

Plumbo er noe dritt, og det er mulig at den har klumpet seg i avløpet ditt. Har du langt hår? Åpne sluket så mye du kan, bruk en ståltrådbit du lager en liten krok på og rot godt nede i sluket. Opp kommer :x . Gjør dette til det ikke kommer opp mere, skru av dusjhodet og trykk slangen godt ned i sluket og spyl med max trykk og varmest mulig vann. Hell så natron oppi sluket, og la det stå. Ta deretter kontakt med rørlegger el og få deg en bilogisk slukrens, den løser opp såpe og hår og er miljøvennlig, samt snill med alle typer rør. rens sluk for hår en gang i uka eller så, så slipper du at det bygger seg opp en ny propp.

Har også tregulv i leiligheten som føles veldig tørre og flekker og møkk "suges" inn i treverket. Får liksom ikke bort flekkene. Noen gode tips? :-)

Hvordan tregulv? Ubehandlet, vokset, lakkert, furu, eik, parkett, laminat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tregulv? Ubehandlet, vokset, lakkert, furu, eik, parkett, laminat??

Vel... for meg ser det ut til at det er furu gulv, mulig det er vokset, men jeg har desverre ikke mye greie på det. :o Da er vi kanskje like langt!

Når jeg vasker gulvet må jeg vri opp kluten en haug med ganger, for gulvet trekker liksom til seg vannet. Flekker er også umulig å få vekk med bare klut og vann. Det setter seg på en måte inn i treverket :-S Mulig jeg er dårlig på å forklare, men vet ikke hva annet jeg kan si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...