Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Bøter er ikke en reell fare for 80% av befolkningen i landet her, det er jeg ganske så sikker på. :P

Det eneste jeg er redd for når jeg har hundene løse, er om aussien skal stikke av for å løpe etter nabosauene (og jeg blir veldig flau når jeg må ut på jordet) eller kyrne til kompisen til svigerfar (...)

Det kan så være, men det er greit å vite hva man går til FØR man gjør det, så man ikke står der som et spørsmålstegn i etterkant :)

Hos oss risikerer vi at sauebonden eller reindriftssamen skyter hunden "på mistanke" - som de har rett til. I utmarka i hjemkommunen er det ikke en kvkm av utmarka som er fri for sauebeiterett, og sauebøndene har godt med ammo i skapet...

Men slike tilstander påvirker meg og mitt hundehold - der jeg ferdes - lite.

Skulle jeg arbeidet politisk for endring av noen av lovreglene knyttet til konflikt med hund, så er det for å begrense beiteinnehavernes anledning til å la dyra ferdes fritt overalt, helt uten økonomisk risiko og fritatt for ethvert ansvar for både beitedyra og den skade de måtte forvolde på annen manns eiendom.

(Misforstå meg rett: jeg er ikke imot beitedyr i utmark. Det jeg har problemer med er at noen utvalgte grupper har en ubegrenset rett, som utgjør et vesentlig inngrep i allemannsretten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Takk for linken. Nyttig å ha! :) Sitter og leser nå, men det var neimen ikke lett å forstå hva som gjelder.

En plass står det "Justisdepartementets lovavdeling har antatt at avliving etter § 2 første ledd ikke kan kreves hvis hunden bare har lekt eller vært i nærheten av bufeet, og dette har skremt dyrene uten at hunden kan sies å ha jaget dem (jnr. 3397/83 E). ", men litt lenger nede står det motsatt.

Må lese flere ganger i ro og fred for å få med meg alt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over folks selvoppnevnte rett til å bryte loven når det passer dem, jeg. Hvis alle kan gjøre som de vil, "fordi det er deres egen sak", hvorfor holder det ikke med Kardemomme-loven da? Hva skal vi med alle disse sidene opp og ned med lover man kan bryte når man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så være, men det er greit å vite hva man går til FØR man gjør det, så man ikke står der som et spørsmålstegn i etterkant :)

Hos oss risikerer vi at sauebonden eller reindriftssamen skyter hunden "på mistanke" - som de har rett til. I utmarka i hjemkommunen er det ikke en kvkm av utmarka som er fri for sauebeiterett, og sauebøndene har godt med ammo i skapet...

Men slike tilstander påvirker meg og mitt hundehold - der jeg ferdes - lite.

Skulle jeg arbeidet politisk for endring av noen av lovreglene knyttet til konflikt med hund, så er det for å begrense beiteinnehavernes anledning til å la dyra ferdes fritt overalt, helt uten økonomisk risiko og fritatt for ethvert ansvar for både beitedyra og den skade de måtte forvolde på annen manns eiendom.

(Misforstå meg rett: jeg er ikke imot beitedyr i utmark. Det jeg har problemer med er at noen utvalgte grupper har en ubegrenset rett, som utgjør et vesentlig inngrep i allemannsretten.)

Jeg er ikke redd for at det skal skje noe mer annet enn at det blir flaut å hente tilbake dyret på jordet hvis hun skulle klare å få "kost" seg med en flokk sauer eller kyr, siden jeg vet at hun ikke er verdens tøffeste og vil komme tilbake til meg hvis hun møter et par sure sauer eller kyr og at jeg vet at hun ikke jager/jakter, men heller prøver ut det de få grå hun har av gjeterinnstinkter. Sauene er vant til hunder (de som har dem trener aktivt gjeting) og kuene er veldig mange der de står, så jeg tror My hadde snudd rimelig kjapt. :P

My har prøvd seg på en flokk med omtrent 30 kyr en gang før da hun oppdaget dem før meg på tur for et par år siden, og da snudde hun og pilte tilbake til meg når hun var kommet omtrent 10m foran ku-flokken. :lol: Ikke tøff i trynet da lengre, når alle 30 kuene sto og så på henne :lol:

Nå skal My også å få prøve å gjete sauer etterhvert her også, håper og tror det kanskje vil gjøre at jeg stoler enda mer på henne i forhold til sauer. Jeg har alltid brukt å hatt henne løs her selv om sauene står på nabo-jordet, men da har jeg også vært veldig forsiktig og hatt henne under kontroll hele tiden selv om hun er løs.

... Så det er det jeg mener. Man kjenner jo hundene sine og vet hvordan de reagerer på ting, og da kan man legge sammen 2 + 2 og faktisk kunne ha hunden sin løs selv om det er båndtvang, dvs. bruker man skjønn, eller man bruker hodet rett og slett.

Når jeg går i skogen f.eks, så har jeg My i bånd der jeg har lite oversikt, fordi jeg er redd for elg... (jeg tar forhåndsregler altså) - for min egen del og for elgens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over folks selvoppnevnte rett til å bryte loven når det passer dem, jeg. Hvis alle kan gjøre som de vil, "fordi det er deres egen sak", hvorfor holder det ikke med Kardemomme-loven da? Hva skal vi med alle disse sidene opp og ned med lover man kan bryte når man vil?

Det er ganske mange lover jeg lurer på hva vi skal med ja. Og loven om båndtvang er ikke den eneste loven jeg bryter. Men jeg går ikke rundt å stjeler på butikkene og dreper folk på gata fordiom.

Jeg er bra sikker på at de færreste her inne på hundesonen aldri har brutt en lov. Den norske lovboka (den stooooooooore røde tykke boka vet dere) er tjukk som et langt vondt år, og det står så mye bambus i den, at det er til å gråte av.

Ikke alle lover er fornuftige bare fordi det er en lov. F.eks var det IKKE LOV for likekjønnet ekteskap i Norge før 1 januar 2009. (for alle lesber og homser er vel forferdelige mennesker de, og de burde ikke få lov til å gifte seg vel???)

Ikke det nei, kanske det ikke er alt som stemmer med båndtvangsbestemmelsene heller da... Kanskje ikke alle lover er så fornuftige og har så mye rot i virkeligheten alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over folks selvoppnevnte rett til å bryte loven når det passer dem, jeg. Hvis alle kan gjøre som de vil, "fordi det er deres egen sak", hvorfor holder det ikke med Kardemomme-loven da? Hva skal vi med alle disse sidene opp og ned med lover man kan bryte når man vil?

Tja, de fleste bryter vell loven innimellom på en eller annen måte. Jeg gjør iallefall det, og om det er bra eller ikke får da evt være opp til andre, feks politi og avgjøre. Jeg vet hva konsekvensene kan bli og er beredt på og ta de om jeg skulle bli tatt. Jeg kjører feks for fort noen ganger, ikke så galt i mine øyne da jeg mener jeg holder meg innenfor det som er fornuftig iforhold til sikt og trafikkbildet der, men regner med at onkel politi ikke har ment det samme om de har stått med laser. Okei, så får jeg betale den bota da, om jeg skulle bli tatt. Slik jeg ser det vil jeg i en slik situasjon kun være til belastning for meg selv(om jeg skulle få bot, ingen andre) og derfor synes jeg det er greit så lenge jeg har råd til den bota.

Så hender det også at jeg bryter båndtvangen, men jeg tar alltid forbehold(går ikke i skogen med løse hunder) slik at jeg ikke er til ulempe for viltet eller husdyr(og det er vell derfor vi har båndtvang) Så da ser ikke jeg problemet der. Så det kommer vell litt an på. Og tro at man bare kan hive bikkja ut i skogen så lenge man har samvittighet til det selv er greit blir noe annet, for da er det ikke lengre bare seg selv man er til ulempe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange lover jeg lurer på hva vi skal med ja. Og loven om båndtvang er ikke den eneste loven jeg bryter. Men jeg går ikke rundt å stjeler på butikkene og dreper folk på gata fordiom.

Jeg er bra sikker på at de færreste her inne på hundesonen aldri har brutt en lov. Den norske lovboka (den stooooooooore røde tykke boka vet dere) er tjukk som et langt vondt år, og det står så mye bambus i den, at det er til å gråte av.

Ikke alle lover er fornuftige bare fordi det er en lov. F.eks var det IKKE LOV for likekjønnet ekteskap i Norge før 1 januar 2009. (for alle lesber og homser er vel forferdelige mennesker de, og de burde ikke få lov til å gifte seg vel???)

Ikke det nei, kanske det ikke er alt som stemmer med båndtvangsbestemmelsene heller da... Kanskje ikke alle lover er så fornuftige og har så mye rot i virkeligheten alikevel.

Jeg sier ikke at jeg mener at alle lover er like rettferdige og rimelige - men vi har nå en gang et demokratisk system i dette landet som er basert på dette lovverket. Sammen med mange andre ting jeg synes spiller inn i denne debatten om man skal holde hunden i bånd eller ikke - og hvorfor - så synes jeg faktisk det er et poeng at vi har en lov, og at det ikke er valgfritt å følge den. I motsetning til hva enkelte mener er det heller ikke deres egen sak om de bryter den eller ikke, og i den store sammenhengen er det slett ikke bare dem selv det går ut over heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er det vel de færreste som "risikerer" bot om de har hundene løse i båndtvangstiden. Rett og slett fordi politiet ferdes de færreste plasser.Jeg bor i en liten kommune 1,5 time unna Bodø By. Her har de 2 politibiler, og med mindre det er helg, så parkeres bilene på "stasjonen" (kontoret) og de drar hjem klokken 16.00 for å spise middag og er da ferdig for dagen.

Når de er ute og "opererer" så holder de fartskontroller og drar på besøk til "tjuvene" rundt om i bygda.

Er ganske sikker på at om de har hunder selv, så får de nok være løse.

Bøter er ikke en reell fare for 80% av befolkningen i landet her, det er jeg ganske så sikker på. :P

Det eneste jeg er redd for når jeg har hundene løse, er om aussien skal stikke av for å løpe etter nabosauene (og jeg blir veldig flau når jeg må ut på jordet) eller kyrne til kompisen til svigerfar (...)

Større sjanse for at du blir bøtelagt av en annen fra en eller annen etat som har myndighet til å bøtelegge brudd på båndtvangsbestemmelsen. Friluftsetaten f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg sier ikke at jeg mener at alle lover er like rettferdige og rimelige - men vi har nå en gang et demokratisk system i dette landet som er basert på dette lovverket. Sammen med mange andre ting jeg synes spiller inn i denne debatten om man skal holde hunden i bånd eller ikke - og hvorfor - så synes jeg faktisk det er et poeng at vi har en lov, og at det ikke er valgfritt å følge den. I motsetning til hva enkelte mener er det heller ikke deres egen sak om de bryter den eller ikke, og i den store sammenhengen er det slett ikke bare dem selv det går ut over heller.

Jeg antar at det er meg du sikter til, da jeg sa at jeg ikke syns det er andres sak om jeg bryter båndtvangen eller ikke. Men da antar jeg at du aldri kjører over fartsgrensa, tilpasser kjørestilen til kjøreforholdene, aldri har kjøpt tobakk eller alkohol som ikke er distribuert gjennom vinmonopolet, aldri har unnlatt å gjøre kassadamen oppmerksom på at du fikk igjen for mye penger, aldri har parkert på handicapplass, eller noe annet som faktisk er et lovbrudd. For alt dette går utover en tredjepart i en eller annen form.. Men at mine hunder er løse, kan jeg faktisk ikke forstå at skal gå utover andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da antar jeg at du aldri kjører over fartsgrensa, tilpasser kjørestilen til kjøreforholdene, aldri har kjøpt tobakk eller alkohol som ikke er distribuert gjennom vinmonopolet, aldri har unnlatt å gjøre kassadamen oppmerksom på at du fikk igjen for mye penger, aldri har parkert på handicapplass, eller noe annet som faktisk er et lovbrudd. For alt dette går utover en tredjepart i en eller annen form.. Men at mine hunder er løse, kan jeg faktisk ikke forstå at skal gå utover andre?

Jeg siktet ikke spesielt til deg. De som vil føle seg truffet får stå for det. ;)

Men ja, av de du nevner så har jeg nok brutt fartsgrensa et par ganger (men bare når politiet ikke så på, altså). Utover det, så kan jeg ikke kjenne meg igjen i noe av det du nevner, nei. Og jeg er fullstendig klar over at jeg er en naiv idealist som tror at det meste kollektivt sett tross alt ville vært bedre om alle fulgte spillereglene. Det har å gjøre med et kollektivt ansvar med å vise respekt for de lovene vi har, som tross alt er laget for at samfunnet skal fungere best mulig for flest mulig. Og nei, min naivitet er begrenset nok til at jeg ikke tror at det noen gang kommer til å skje, men det hindrer meg ikke i å tro på at jo flere som faktisk gidder å følge de reglene vi har, jo mindre vil vi trenge dem og bedre kunne argumentere for endring eller tilretteleggelse i forhold til slik det er i dag. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg siktet ikke spesielt til deg. De som vil føle seg truffet får stå for det. ;)

Men ja, av de du nevner så har jeg nok brutt fartsgrensa et par ganger (men bare når politiet ikke så på, altså). Utover det, så kan jeg ikke kjenne meg igjen i noe av det du nevner, nei. Og jeg er fullstendig klar over at jeg er en naiv idealist som tror at det meste kollektivt sett tross alt ville vært bedre om alle fulgte spillereglene. Det har å gjøre med et kollektivt ansvar med å vise respekt for de lovene vi har, som tross alt er laget for at samfunnet skal fungere best mulig for flest mulig. Og nei, min naivitet er begrenset nok til at jeg ikke tror at det noen gang kommer til å skje, men det hindrer meg ikke i å tro på at jo flere som faktisk gidder å følge de reglene vi har, jo mindre vil vi trenge dem og bedre kunne argumentere for endring eller tilretteleggelse i forhold til slik det er i dag. :innocent:

Jeg bryter også bare båndtvangen når ingen ser på..

Joda jeg kjøper argumentasjonen din om at det er et gode for samfunnet at de fleste følger lover, regler, normer og spilleregler. Men jeg syns det er forunderlig at vi må ha så mange lover og regler for det meste jeg, men det er kanskje en helt annen diskusjon. Forøvrig så er det vel slik at de aller aller fleste i samfunnet følger reglene i det store og hele. Detaljene er kanskje ikke så vesentlig når man ser på det store bildet?

Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

DET lurer jeg også på. :P Hva gjør et lovbrudd værre enn det andre... Og da mener jeg ikke stjele en sjokolade på butikken vs. drepe et barn, men:

forskjellen på:

a) å bryte båndtvangen (når ingen ser på - eller MENS noen ser på - sistnevnte burde jo nesten være mindre "ulovlig" enn det første siden man iallefall "er åpen om det" :P)

b) kjøre for fort (når ingen ser på)

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

Det er ikke det, har jeg innsett, derfor har jeg sluttet å bryte fartsgrensen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen faktisk. Vida går løs når jeg trener henne, og ellers går hun i bånd nå.

Mine er også under trening når de er løse; kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er også under trening når de er løse; kondisjonstrening.

Det klarer jeg utmerket med hunden i bånd jeg da. :) Men jeg må innrømme at jeg sliter med å kjøre felt og lydighet med langline...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen faktisk. Vida går løs når jeg trener henne, og ellers går hun i bånd nå.

Da bryter du vel båndtvangen når det passer deg du også da, man er vel ikke fritatt fra båndtvangen bare fordi man trener fvf eller fremadsending, så vidt jeg veit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe statistikk på hvor mye villt som går med av hund pr år? Eller sau/tamrein for den del.

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rein, så skal det MYE til før de blir drept/sprengt av hund, da de er vant til å bli gjetet og har en sinnsyk rekkevidde før de blir slitne om de har ok vinterkondisjon. MEN mai-juni er spes sårbart for kalvene sin del, for det første kan rein kaste/abortere fosteret inntil tre dager før termin (de forgifter fosteret i livmora slik at det blir dødfødt, dette er egentlig en overlevelsesmekanisme i forhold til sult, men om simla blir utslitt kaster hun kalven for å redde livet) og om de ikke er innen hørselsvidde pga jaging vil kalven sulte ihjel. Simla bryr seg ikke om fremmed lukt ol, men hun er avhengig av å høre kalven for identifisering. De ammer ikke andres kalver, og er elendige adoptivmødre.. Når kalven kaster den røde fødselspelsen rundt 4-6 uker gammel kan den overleve uten morsmelk om den går på meget godt beite. Den vil da lære av de andre kalvene hva den skal spise. Den vil ellers lære av flokken de sosiale reglene, og hvordan overleve rovdyr/vinter.

Ellers er det faktisk større fare for at hunden blir skadet av reinen enn omvendt, de lar seg gjete, men blir virkelig sure og grinete om de blir plaget/angrepet av enkelthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Det er vel en grunn til at loven er der - den kommer jo ikke uten grunn.

Bøndene bryr seg vel lite om viltet, så lenge dems egne dyr får være i fred.

Rådyr, hare og fugl er vel noen av de som er mest utsatt.

Hvert år leser vi om både sau og rådyr som er drept av hund. Og det er bare det lille som blir skrevet om, det er nok mye større mørketall. Her hvor jeg bor drepte en golden retreiver et rådyr i vinter - han jaget dyret et lite stykke og det sprengte seg i den tunge snøen.

Ikke noe avis oppslag om det, så mørketallene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange lover jeg lurer på hva vi skal med ja. Og loven om båndtvang er ikke den eneste loven jeg bryter. Men jeg går ikke rundt å stjeler på butikkene og dreper folk på gata fordiom.Jeg er bra sikker på at de færreste her inne på hundesonen aldri har brutt en lov. Den norske lovboka (den stooooooooore røde tykke boka vet dere) er tjukk som et langt vondt år, og det står så mye bambus i den, at det er til å gråte av.Ikke alle lover er fornuftige bare fordi det er en lov. F.eks var det IKKE LOV for likekjønnet ekteskap i Norge før 1 januar 2009. (for alle lesber og homser er vel forferdelige mennesker de, og de burde ikke få lov til å gifte seg vel???)Ikke det nei, kanske det ikke er alt som stemmer med båndtvangsbestemmelsene heller da... Kanskje ikke alle lover er så fornuftige og har så mye rot i virkeligheten alikevel.

:icon_clapping:

Jeg bryter også bare båndtvangen når ingen ser på..Joda jeg kjøper argumentasjonen din om at det er et gode for samfunnet at de fleste følger lover, regler, normer og spilleregler. Men jeg syns det er forunderlig at vi må ha så mange lover og regler for det meste jeg, men det er kanskje en helt annen diskusjon. Forøvrig så er det vel slik at de aller aller fleste i samfunnet følger reglene i det store og hele. Detaljene er kanskje ikke så vesentlig når man ser på det store bildet?Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

Ja det er noe med det! Og jeg lurer også på hva som er værre at folk bryter den kontra kjører for fort, sender sms mens man kjører osv.

Får man 7000kr i bot for å skrive sms når man kjører forresten? Er det å bryte båndtvangen virkelig en så mye værre ulovlighet enn en del andre ting som har lavere straffer?

Det står ikke i forhold til hverandre, og det er det jeg reagerer veldig på!

Da bryter du vel båndtvangen når det passer deg du også da, man er vel ikke fritatt fra båndtvangen bare fordi man trener fvf eller fremadsending, så vidt jeg veit :)

Nemlig! Men det er vel greit da, å bryte den når man trener. For da stikker ikke bikkja om den ser et rådyr,fugl osv men om man går på sti, da jager den med en gang. Og bare i båndtvangen, vel og merke...

For meg er det latterlig at båndtvangen skal ha så store konsekvenser, når man har andre ting i samfunnet som kanskje er pittelitt viktigere. For eks. andre mennesker?

Og det ER faktisk ikke sånn, at i båndtvangsperioden, så jager/dreper/forstyrrer hunden din GARANTERT vilt HVER gang du slipper den. Det KAN hende det skjer en gang her eller der, men folk argumenterer som om viltbestanden sliter big time pga hunder som ikke går i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bryter du vel båndtvangen når det passer deg du også da, man er vel ikke fritatt fra båndtvangen bare fordi man trener fvf eller fremadsending, så vidt jeg veit :)

Nei, det er man nok ikke. Men det er noe en hver aktiv hundeeier innenfor LP, AG eller bruks i det minste gjør for å trene hunden sin.

Men så er det forskjell på konsekvensene for det man skal verne når man bryter båndtvang. Noe som tydelig kommer fram fra flere innlegg at det ikke bestandig er viltet som blir tatt hensyn til. Det er egen lommebok og risikoen for å få kjeft som er "drivkraften" for mange til å kople på lina, siden de gjemmer seg bort i skogen når de slipper (der viltet er).

Det er stor forskjell på å kjøre i 120 km/t i 100 sonen på E6 midt på natta, enn å kjøre i samme farta i 40 sona forbi en barneskole når det ringer ut fra siste time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at loven er der - den kommer jo ikke uten grunn.

Dette er typisk norsk.

Det er veldig typisk norsk å tro at det er en grunn til alt..

Men det er faktisk ganske ofte det ikke er det.

Se eksempelvis raseforbudene.. Tror du det er noen grunn til at vi har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...