Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror jeg må slenge meg på tippebølgen her! Tipper åtte valper jeg, hvorav seks hannhunder og to tisper.

Så vidt jeg har fått med meg, så er det 37 soniser som har tippet antall valper og kjønnsfordeling hittil. Tippingen har gitt et gjennomsnitt på 7,4 valper i kullet, med gjennomsnittlig 3,5 hannhunder, og 3,9 tisper.

Her kommer en oversikt over hvem som har tippet hva. Hittil er definitivt 7 valper det heteste tipset, med hele 15 soniser som har tippet dette. På topp ligger tipset om 7 valper, hvorav 4 hanner og 3 tisper, som 6 soniser har tippet hittil.

5 valper:

2 hannhunder, 3 tisper: pippin

3 hannhunder, 2 tisper: JeanetteH

6 valper:

1 hannhund, 5 tisper: Argyros

2 hannhunder, 4 tisper: SaraS, Anette&Amiga

3 hannhunder, 3 tisper: Caroline, *Marie*

4 hannhunder, 2 tisper: Dratini

7 valper:

2 hannhunder, 5 tisper: Mari, Yodel, toya

3 hannhunder, 4 tisper: Siri Eveline, Mika, Pippin&Symra, MiO

4 hannhunder, 3 tisper: Toril, OlavEmil, armagnac, malinck, Anette, kristiin

5 hannhunder, 2 tisper: Vims, 2ne

8 valper:

3 hannhunder, 5 tisper: Gråtass, Sasha&Kiara

4 hannhunder, 4 tisper: Wildah

5 hannhunder, 3 tisper: Synnøve, madam mim

6 hannhunder, 2 tisper: MrsPowers

9 valper:

4 hannhunder, 5 tisper: Enits, Debbie

5 hannhunder, 4 tisper: Siri, SoppenCamilla

6 hannhunder, 3 tisper: LineSK

10 valper:

4 hannhunder, 6 tisper: Trym&Tuva, Raksha

11 valper:

5 hannhunder, 6 tisper: Only Blondie

Håper du ikke har noe imot tippeoppsummeringen min, Emma! :lol:

Ps. Med forbehold om regnefeil, for jeg har ikke dobbeltsjekket. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 valper:

2 hannhunder, 3 tisper: pippin

3 hannhunder, 2 tisper: JeanetteH

6 valper:

1 hannhund, 5 tisper: Argyros

2 hannhunder, 4 tisper: SaraS, Anette&Amiga

3 hannhunder, 3 tisper: Caroline, *Marie*

4 hannhunder, 2 tisper: Dratini

7 valper:

2 hannhunder, 5 tisper: Mari, Yodel, toya

3 hannhunder, 4 tisper: Siri Eveline, Mika, Pippin&Symra, MiO

4 hannhunder, 3 tisper: Toril, OlavEmil, armagnac, malinck, Anette, kristiin

5 hannhunder, 2 tisper: Vims, 2ne

8 valper:

3 hannhunder, 5 tisper: Gråtass, Sasha&Kiara

4 hannhunder, 4 tisper: Wildah

5 hannhunder, 3 tisper: Synnøve, madam mim

6 hannhunder, 2 tisper: MrsPowers

9 valper:

4 hannhunder, 5 tisper: Enits, Debbie

5 hannhunder, 4 tisper: Siri, SoppenCamilla

6 hannhunder, 3 tisper: LineSK

10 valper:

4 hannhunder, 6 tisper: Trym&Tuva, Raksha

11 valper:

5 hannhunder, 6 tisper: Only Blondie

Hehehe, tusen takk, jeg satt akkurat og tenkte på om jeg burde lage noe sånt, for jeg rekker neppe å gjøre det under fødselen :lol:

Gratulerer. Det var dagens glad nyhet for meg (som har vært uten nett noen dager pga ferie)

Tusen takk, så koselig av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 dager :banana::lol:

Shit, ikke si det, jeg har innmari mye som må gjøres før det!

Men, nå har jeg bestemt farge på valperommet, det er viktig det også :innocent: Og jeg har fått hjelp til å male det første strøket til uka.

Så får jeg sette meg ned med handlelista, og sjekke hva jeg har skaffet siden den ble skrevet, og hva jeg må kjøpe inn - og trenger sikkert input fra folk som nettopp har hatt kull og kan påpeke alt jeg har glemt... Jeg tenkte å få handlet litt på NKK Drammen, i hvert fall, det er ofte billigere og mer utvalg på store utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem uker er gått, vi er over halvveis, og på en måte føles det som om tiden har gått fort - på den annen side føles det som evigheter siden jeg var i Sverige på parringsferd. Jeg håper tiden framover ikke går altfor fort, det er jo en del forberedelser som skal på plass først...

Valpedagboken på hjemmesiden er oppdatert, så jeg behøver jo ikke å gjenta meg selv her. Men vi har målt magen, og den viser økning siden forrige uke. Ikke at jeg har noe å sammenligne med, men det er moro å se at magen vokser. Jeg synes selv jeg kan se det, målebåndet sa det bare var tre centimeter, men hey - drektigmage er drektigmage :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lengst begynt å skrive i valpepermen som skal følge hver enkelt valpekjøper, hvor jeg gir litt tips og råd, skriver om ulike tema, skriver om kullet og foreldrene, etc etc. Men en blir jo litt blind etter hvert, og husker ikke hva som er kjekt å vite med en gang en har fått valpen i hus - så derfor spør jeg dere: Hva vil dere at det skal stå om i valpepermen? Hva vil dere ha informasjon om, hva vil dere lese om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva alle nybakte valpeeiere uroer seg for; "hvor lang tid tar det før valpen blir renslig" (som om det finnes noen eksakt tabell på det....), og "hvorfor biter den i hender og buksebein?" og "Hva skal jeg gjøre da og vil den fortsette med det til den blir voksen?"

De som har hatt hund før vet ofte at slike ting går over, men ofte kan dette ha gått i glemmeboka etter mange år også. Hvis det er 10-15 år siden sist man hadde valp, er det mye som glemmes.

Også selvfølgelig en omtrentlig fôringsoversikt; hvor mye og hvor ofte, og hvor lenge :) Siden du har en stor rase ville jeg også nevnt at to halve måltider er bedre enn et stort pr dag for en voksen Berner, pga faren for magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!

Når det gjelder valpeperm så er det vanskelig å gi tips, for jeg syns de jeg har fått med mine hunder har vært "ubrukelige", misforstå meg rett, ikke negativt ment - men at jeg ikke har hatt noe behov for dem. Men jeg er ikke førstegangseier lenger. Det begynner det å bli lenge siden jeg var.

Drømmevalpepermen min er en hvor det står om foreldrene, spesielle ting om slekt, store prestasjoner eller artige anektoter. Pelsstell, ting man bør være obs på med rasen, og bilder. Masse bilder! Og jeg ser nytteverdien i å legge inn enkle treningstips til hvordan få valpen stueren og alenetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var glade for å få ein heilt banal kvalpeperm, der det sto dei mest openbare tinga som korleis ein skal fore, at ein skal gå ut etter mat, drikke, leik og søvn, bruk av avis osvosv. Eg er ikkje heime nett no, men om du ønskjer, kan eg sikkert finne fram kvalpepermen vår (om eg finn han no, då :icon_redface: ) og ta bilete / kopiere inn.

Vi var forresten førstegangseigarar, så den kvalpepermen vår var sikkert ein slik som blir rekna som ubrukeleg av slike som Raksha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var forresten førstegangseigarar, så den kvalpepermen vår var sikkert ein slik som blir rekna som ubrukeleg av slike som Raksha.

Huff,nå føler jeg meg slem som skrev ubrukelig. :icon_redface: Var ikke ment slik da, bare at jeg ikke har bruk for forklaring av helt banale ting, må gjerne ta dem med - men ikke bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, folkens!

Planen er å inkludere ei god valpebok i valpepakka, så jeg skriver ikke langt om generell valpeoppdragelse, men oppsummerer kjapt det en bør huske på, og henviser til kapitlene i boka for å lese mer - for eksempel biting, tissetrening, gå pent i bånd, innkallingstrening, etc.

Det er vanskelig å legge seg på et nivå som passer både nybegynnere og de som har sin femte berner, så jeg får legge meg lavt og håpe at øvrige bærer over med meg - samt at jeg tenkte å skrive en del/kopiere fra valpedagboka med anekdoter og funfacts fra kullet - når åpnet de øynene, hvem var først til å se, hvem var den første som klatret ut av valpekassa, hva syntes de om første bilturen, synes de Jeanettes kelpier var rare, hvem er elektrikeren og hvem er vedhoggeren i kullet, osv osv. Litt minnebok også, ikke bare "slik oppdrar du valpen din". Dermed blir det kanskje lesverdig for flere.

***

I dag har det vordende kullets far på andre forsøk i åpen klasse oppnådd svensk utstillingschampionat! Ikke bare det, han ble beste hannhund med CACIB, BIR og BIG4! Veldig morsomt at ikke bare jeg og eierne synes han er vakker :ahappy:

Jeg stjeler bilde:

246623_10150187633250283_671575282_7381674_4563154_n.jpg

S.Uch. Berntiers Opus One!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lengst begynt å skrive i valpepermen som skal følge hver enkelt valpekjøper, hvor jeg gir litt tips og råd, skriver om ulike tema, skriver om kullet og foreldrene, etc etc. Men en blir jo litt blind etter hvert, og husker ikke hva som er kjekt å vite med en gang en har fått valpen i hus - så derfor spør jeg dere: Hva vil dere at det skal stå om i valpepermen? Hva vil dere ha informasjon om, hva vil dere lese om?

Jeg legger ved et hefte med div. tips om båndtrening, soveplass, matliste, informasjon om vetrinærbesøk, markekurer, litt info om den første tiden her m.m.

Førstegangseiere har stor glede av det, mens "erfarne"eiere (som Raksha :lol: ) ikke har stort behov for det.

Om du vil kan jeg sikkert sende deg mitt informasjonshefte, så du får se?

I tillegg pleier jeg å sende med påminnelse om vetrinærbesøk og vaskine samt ny markekur sammen med stamtavlen ved ca 3 mnd. alder (Innen da pleier jeg å ha fått stamtavlene fra NKK).

Flott pappa, og er det ikke herlig å se magen vokse og gro???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...