Gå til innhold
Hundesonen.no

Jodlevalper født!

Yodel

Recommended Posts

• Svar 361
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Hvem i midten? De er jo fire stykker, da er det to som er i midten :lol:

Å, jeg var liksom overbevist tricoloren var hanne jeg :icon_redface:

Så da sikter jeg til den i midten av de tre røde :)

Edit; Og nå sjekka jeg, og tricoloren er fortsatt gutt, så jeg mener fortsatt at den røde tispa i midten er min favoritt :D

Skrevet

Å, jeg var liksom overbevist tricoloren var hanne jeg :icon_redface:

Så da sikter jeg til den i midten av de tre røde :)

Edit; Og nå sjekka jeg, og tricoloren er fortsatt gutt, så jeg mener fortsatt at den røde tispa i midten er min favoritt :D

He he, ok- jeg tenkte på midten av alle, jeg. Mu bad- oh helt enig :ahappy:

Enig også ang Tricoloren (og alle tispene :lol: ), Tricoloren har Sindre nå døpt "Tassen". Jentene kalles foreløpig "Lykke" "Sniff" og "Snute", all named by Sindre :ahappy:

Her er en liten video fra i dag morges:

Masse nye bilder på hjemmesiden også!

Skrevet

He he, ok- jeg tenkte på midten av alle, jeg. Mu bad- oh helt enig :ahappy:

*fnis*

Da er vi helt enige da jo! Og det er jo "Lykke" det :wub:

Sindre er kjempeflink med både navn og valper altså!

Skrevet

Hannhunden eeer lekker ja. Også så selvsikker og søt da! Logrer og er frampå. Han og Snute er de modigste- først ute med alt.

Hvem Ane skal ha er ikke 100 % bestemt enda, men vi har vel den samme kandidaten foreløpig :innocent:

Skrevet

Jeg forbanner at jeg bor litt for langt unna så jeg ikke får vært med ane og knipe på småjodlere. Men vi får ta det igjen etterhvert. :aww:

Skrevet

Nytt bilde av valpene, 4,5 uke gamle. Ørene står i alle retninger :wub:

alle4.jpg

Så satte jeg inn en annonse på Finn. Hun fra Danmark vil vente på Mille sitt kull (hun eide tidligere oldemoren til Mille, og vil derfor gjerne ha de linjene- så hun tar sjansen på å vente).

Dermed har jeg iallefall en tispe ledig. Satte også at jeg vurderer en förvert til tispevalp, da både jeg og Ane mener hun bør ha hannhund så hun slipper løpetidproblematikk. Da ble det vel litt klart hvem som er favoritten vår til å dra dit, men det er altså ikke sikkert allikevel :lol:

Det er mange som sikler over hannhunden om ikke jeg/ Ane skal ha han... he he

Her er link til annonse, hvis noen vil se:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29563158

Skrevet

Å det er ikke lett når all verdens bekymringer hviler på pyttesmå basenjiskuldre :wub:

Til å spise opp alle sammen! Jeg har drevet og forklart Jeanette at basenjier og kelpier faktisk er likere enn man skulle tro..! (Karisma er nøkkelord her, sammen med total kroppsbeherskelse og smarthet - selv om sistnevnte trekk arter seg delvis forskjellig!)

Så nydelige de er Liv Irene!

Skrevet

Å så nusselige! Jeg skulle heeelt klart ha hatt en slik som Tassen, helst tispe, men me tassens farger :wub:

Skulle bare ønske de kunne gå litt mer løs enn det jeg har fått inntrykket på :whistle:

Skrevet

Å herregud! Ledig tispe av alle ting! Tror jeg dør :o Send henne hit, bare send henne hit! :hyper:

På disse bildene var de to andre tispene penest :wub: Bortsett fra hannhunden da. Den ene hadde så bedårende blikk og den andre hadde masse rynker!

Er veldig glad for at TonjeM sammenlikner basenjie og kelpie! Det må jo bare bety at jeg kan overbevise kjæresten om at jeg kan fåmen basselusk en dag :wub::D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...