Gå til innhold
Hundesonen.no

Jodlevalper født!


Yodel

Recommended Posts

Brindle og sort/hvit har delt andreplassen på registreringstallene etter rød/hvit en del år nå. Vi holder oss unna den faregn av ymse grunner.

Brindle/hvit ble forøvrig først godkjent som fagre av FCI for rundt 10 år siden, mens rød/hvit, tri og sort/hvit har vært godkjent siden rasen ble etablert i vesten.

281908_10150238519727693_543512692_7832673_6237935_n.jpg

Lykke, SNiff, Kamar & Snute

Herregud, for et skjønt bilde! :wub:

Hvilke ymse grunner? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 361
  • Created
  • Siste svar

Vel, for det første er jeg bare ikke veldig fan av fargen. En pen brindle kan være vakker, men det er langt imellom de godt brindlede synes jeg.

De har en tendens til å se ut som skitne røde, blasse sorte eller en rød som har gått under en bil og fått noen få sorte streker.

Men selvsagt- det er mange vakkert fargede eksemplarer innimellom også!

I tilllegg må man være veldig selektiv med hvilke farger man blander med brindle. Om den brindle bærer tri gen (kan være vanskelig å si på forhånd) bør man unngå å parre med tri eller rød (bærer av tri)- det kan lett resultere i såkalte "trindle" valper. Dvs. at det brindle genet ligger oppå den tricolore fargen og blir synelig på de røde markeringene. Dette er en feilfarge. Man bør også være varsom me då parre med sort/hvite, da det kan vanskeliggjøre videre avl da det er umulig å si om de sorte da er brindle eller ikke (Det vil jo ikke synes på den sorte pelsen).

Det er også enkelte som mener at brindle ikke er en "original" farge, og at den kom med andre raser, f.eks. Whippeten i senere tid.

Dette var vel en av hovedgrunnene til at det tok så lang tid før fargen ble godkjent, og skrikekoret varte høyt og lenge men har vel gitt seg nå.

Vi holder oss til tri, rød og sort, vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*venter spent på flere bilder* Også vil jeg se sambis med et fang av valper! Krevende? Jeg? Næh! :lol:

Samboerfang fullt av valper skal bli!

229671_10150241189762693_543512692_7864169_4961898_n.jpg

Jeg søker litt trøst i valpene i disse dager, men det har ikke blitt mye fotografering.

Dette tok jeg på fredag, rett etter hendelsene. Midt oppi "helvetet" la Snute seg til å sove oppå kosteskaftet. Det må være deilig å være en liten valp :wub:

185542_10150239656437693_543512692_7843321_7830151_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Fine valpene. :)

Jeg skjønner godt at du finner trøst hos valpene. De vet liksom ikke om noe annet, de. Og da er det så godt å ha noen som bare kommer til deg fordi de er glade, og har ingen baktanker med noe. De bare er der, og gjør en glad, bare ved å være der. Just gotta wub them. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord, dere- de er alle alldeles nydelige :wub:

Det har vært så flott vær i det siste, så valpene har vært mye ute. Kost og lekt seg i sola, jaget hverandre rundt i hagen, snust på sommerfugler og hoppet over steiner o.s.v. De er bare herlige!

7 ukers-bilder ja. Definitivt på tide med det nå, men Yodelmannen er bortreist fram til Mandag, og jeg klarer ikke å stille de opp/ta oppstillte bilder alene, så det får vente til mannen er tilbake. Skal se om jeg får tatt noen ute-bilder som kompensajon etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg klarer nesten ikke vente jeg! Gleder meg sånn til mandag når vi skal besøke dere! Er så spent på Snute, både hvordan hun liker meg og alt! Også hva jeg synes passer av navn da!

Skal bli koselig å treffe dere også!

Hjemmesiden er oppdatert med nye bilder samt navn og eiere :)

223868_10150244404602693_543512692_7896090_4960972_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tispene ser mer og mer like ut nå som ørene har begynt å tippe skikkelig opp, jeg. :lol: De er fine hele gjengen, Yodel! Nå er det ikke lenge til gleden kommer med tørking av tiss og bæsj, og en svart, hårete en som får gjennomgå, og en korthåra en som kommer til å løpe stolt rundt med pels i munnen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så utrolig nydelige de er :wub: Har prøvd å holde meg litt unna denne tråden, vakre skapningene :wub:

Gratulerer så mye med Kamar Anebanana. :ahappy:

Har Ice Crystal (veit ikke hvem som er Lykke, Snute og Sniff :P ) underbitt? Eller ser det bare ut som en liten sutreleppe? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så utrolig nydelige de er :wub: Har prøvd å holde meg litt unna denne tråden, vakre skapningene :wub:

Gratulerer så mye med Kamar Anebanana. :ahappy:

Har Ice Crystal (veit ikke hvem som er Lykke, Snute og Sniff :P ) underbitt? Eller ser det bare ut som en liten sutreleppe? :lol:

Nei, alle har perfekt bitt, Kamar har begge testikler nede- og alle gikk igjennom helsesjekk/vaksine/ID chip hos vet'en i dag med "glans" og rosende ord fra vet'en :)

Ice Crystal er Sniff forøvrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Lykke endte i Litauen? Hvordan gjorde du avtalen der, om man kan spørre om det :) ? Bare morsomt å høre andres tanker i det!

Utrolig fint navn!

Ingen spesiell avtale- jeg synes det er vanskelig med slike avtaler når de bor langt vekk- og jeg har jo linjene via Kamar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle har perfekt bitt, Kamar har begge testikler nede- og alle gikk igjennom helsesjekk/vaksine/ID chip hos vet'en i dag med "glans" og rosende ord fra vet'en :)

Ice Crystal er Sniff forøvrig ;)

Det er jo veldig bra da :ahappy:

Da er det nok bare en liten (muligens innbildt i mitt hode :icon_redface: ) sutreleppe på Sniff på det bildet der, men det var utrolig søtt syns jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så jeg gleder meg til å se dem vokse til! De ser alle så jevne og fine ut! :wub: Men Kamar er nok den som stråler mest av de alle! Nydelig er han! :wub:

Jeg føler forøvrig at mange av de siste kullene dine har vært veldig jevne! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...