Gå til innhold
Hundesonen.no

Jodlevalper født!


Yodel

Recommended Posts

  • Svar 361
  • Created
  • Siste svar

:wub: Herlige Kamar og flinkeste kaskomamma. :wub:

Kasko har ikke hatt kontakt med barn siden han flytta til meg, men han eeeelsker barn! (og alle andre)

Ja flertallet basenjier er slik nå. Søteste Kasko :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamar kommer til å storkose seg med alle barna i nabolaget, han. Han har blitt så velhåndtert av Sindre (og jeg digger fortsatt måten han gjør det på - herlig og så flink!), så nabobarna skal få lov til å pirke og klappe på som Kamar selv vil. :) Tror han kommer til å bli litt kongen på haugen i nabolaget, jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det med tricolor på basenji? forekommer det ofte?

Er helt frelst av kamar jeg! Gleeeder meg til pøbel, ane og kamar kommer til Bergen til høsten!

Forresten, nysgjerrige meg: hva vil det si å deleie? hvordan fordeles ansvar og kostnader osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det med tricolor på basenji? forekommer det ofte?

Er helt frelst av kamar jeg! Gleeeder meg til pøbel, ane og kamar kommer til Bergen til høsten!

Forresten, nysgjerrige meg: hva vil det si å deleie? hvordan fordeles ansvar og kostnader osv?

Det går veldig opp og ned hvor vanlig det er med tricolor. De siste årene har det vært fargen med lavest registreringstall. INGEN tri basenjier reg. i Norge i 2010 f.eks. Jeg har i løpet av 12 år som oppdretter kun hatt 3 tricolorer tidligere. 2 som er 10 år gamle, og en som er 5 år i dag. Det er meget få tri'er som vises på utst. i Norge pr. nå- Men nå kommer jo både Kamar og Rio (Jeg som aldri har hatt tri før får nå to på en gang :lol: )

Alle har forskjellig deleie avtale, og ingen av mine del-eie avtaler er like. Det avhenger av om det er tispe, hannhund, og den andre partens lyst, interesse og ønsker. Vi gjør alltid vårt ytterste for å sørge for at begge parter er fortrolig med og fornøyd med avtalen i utgangspunktet, og ber alltid del-eier om å se over avtalen, komme med ønsker om endringer o.s.v, og har ALDRI hatt problemer på det området :)

I det store og hele går det ut på at vi eier hunden sammen på papiret, og del-eier betaler halv pris for hunden.

Deleier ser på hunden som sin, og har all daglig omsorg. Oppdretter har lov til å ta med seg hunden på utstilling, og har lov til å bruke hunden i avl. (Har kan det om del-eie ønsker komme restriksjoner m.m. På tisper har vi aldri mer enn maksimalt to kull) Jeg bruker uansett kun en hund i avl om alt er "tipp topp". Om jeg ikke bruker en hund i avl er det "my loss".

Det settes en alder (vanligvis rundt 5-7 år) der hunden overføres helt -også på papiret- til deleier uten ekstra kostnader uansett om den er brukt i avl eller ikke.

Vi lar også del-eier velge om de vil at vi skal ta ALT av utgifter (og da også event. inntekter) i forbindelse med utst/ avl, eller om de vil dele alle utgifter (og da også event. inntekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a025.gif

:getlost: :getlost:

Av en eller annen skrudd grunn er det TonjeM sine beretninger om Amy som har gitt meg sansen...Husker når hun fortalte om henne på Canis. Noe så sjarmerende :wub: Meeeen, det er samme hunden som gjør at jeg tenker at det kanskje ikke er lureste hundevalget når man har en litt over gjennomsnittet aktiv gutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Gratulerer med et flott kull, Yodel. Og for en herlig film med Kamar og Mille. Du må gjerne legge ut flere slike. Og det er noe virkelig spesielt med basenjivalper. :wub:

Og grattis til Ane! Kamar var et virkelig kult navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt frelst av kamar jeg! Gleeeder meg til pøbel, ane og kamar kommer til Bergen til høsten!

Ja, det gjør vi! Og dette var enda en grunn til å besøke Ane og flokken der hun bor (men er dessverre bare min samboer, som er totning, som skal dit i sommer, så det får bli en annen gang). Men plutselig en dag ringer vi på døren, Ane! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:getlost: :getlost:

Av en eller annen skrudd grunn er det TonjeM sine beretninger om Amy som har gitt meg sansen...Husker når hun fortalte om henne på Canis. Noe så sjarmerende :wub: Meeeen, det er samme hunden som gjør at jeg tenker at det kanskje ikke er lureste hundevalget når man har en litt over gjennomsnittet aktiv gutt...

He he, Basenjien kan være sjarmerende på en særdeles skrudd måte, ja.. også hjelper det vel ikke på at TonjeM's skrivekunnskaper er helt fantastisk "to the point" beskrivende.

Mer bilder skal bli:

282152_10150237800867693_543512692_7825957_946785_n.jpg

Lykke & Snute

282158_10150237800922693_543512692_7825958_6182817_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/285373_10150237800962693_543512692_7825959_8187781_n.jpg

Mille & Kamar

283427_10150237801207693_543512692_7825966_1613422_n.jpg

Sniff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*quote fra Loke som ikke ble med pga tekniske problemer*

He he, Basenjien kan være sjarmerende på en særdeles skrudd måte, ja.. også hjelper det vel ikke på at TonjeM's skrivekunnskaper er helt fantastisk "to the point" beskrivende.

*klippet bort bilder av skrukketroll helt til å spise opp - og allerede med basenjiens glødende blikk*

Men lille basenji var jo helt spesiell da, selv for å være en basenji (hun liknet en masse på mammaen sin Shira, ikke sant Liv Irene?). Hun hadde jo en enorm personlighet (men Loke, vedr lille basenji - man skal huske på at hun hadde ubehandlet hypotyrose i nesten 5 år - sånt gjør en masse med basenji-adferd..) Himmel som jeg savner lille utyske.. nå går vi masse lange turer i sommerskogen - og sist vi gikk disse turene var jo lille basenji med, så jeg synes nesten jeg ser henne innimellom skygger og kratt hele tiden. Idag gikk vi over en elv, hvor hun alltid pleide å sette seg på en flat stein ved elvebredden og vente på at gubben skulle bære henne over (hun skulle jo ikke bli våt på tottelittene, sånt fikk andre ta seg av tenk). Idag var steinen tom.. :hmm:

Da er deilig å kose seg med bilder av små basselusker som er i starten av livene sine - må de få mange og rike år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lille basenji var jo helt spesiell da, selv for å være en basenji (hun liknet en masse på mammaen sin Shira, ikke sant Liv Irene?). Hun hadde jo en enorm personlighet (men Loke, vedr lille basenji - man skal huske på at hun hadde ubehandlet hypotyrose i nesten 5 år - sånt gjør en masse med basenji-adferd..) Himmel som jeg savner lille utyske.. nå går vi masse lange turer i sommerskogen - og sist vi gikk disse turene var jo lille basenji med, så jeg synes nesten jeg ser henne innimellom skygger og kratt hele tiden. Idag gikk vi over en elv, hvor hun alltid pleide å sette seg på en flat stein ved elvebredden og vente på at gubben skulle bære henne over (hun skulle jo ikke bli våt på tottelittene, sånt fikk andre ta seg av tenk). Idag var steinen tom.. :hmm:

Da er deilig å kose seg med bilder av små basselusker som er i starten av livene sine - må de få mange og rike år!

Takk for gode ønsker, og ja.. Amy og Shira var two of a kind. Slike du bare opplever en gang. På godt og vondt <3

Å, som jeg savner henne. Fortsatt.

*Her er en liten film fra morgenluftingen til valpene. Innkallingen fungerer sånn delvis :whistle:

Og neeei, Mille løper alldeles ikke vekk fra meg når jeg roper. Hun løper for å hente uskikkelige valper :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*quote fra Loke som ikke ble med pga tekniske problemer*

Men lille basenji var jo helt spesiell da, selv for å være en basenji (hun liknet en masse på mammaen sin Shira, ikke sant Liv Irene?). Hun hadde jo en enorm personlighet (men Loke, vedr lille basenji - man skal huske på at hun hadde ubehandlet hypotyrose i nesten 5 år - sånt gjør en masse med basenji-adferd..) Himmel som jeg savner lille utyske.. nå går vi masse lange turer i sommerskogen - og sist vi gikk disse turene var jo lille basenji med, så jeg synes nesten jeg ser henne innimellom skygger og kratt hele tiden. Idag gikk vi over en elv, hvor hun alltid pleide å sette seg på en flat stein ved elvebredden og vente på at gubben skulle bære henne over (hun skulle jo ikke bli våt på tottelittene, sånt fikk andre ta seg av tenk). Idag var steinen tom.. :hmm:

Da er deilig å kose seg med bilder av små basselusker som er i starten av livene sine - må de få mange og rike år!

Hun hørtes jo bare helt herlig ut, på en litt sånn*kremt* skrudd måte :wub: Sykdom gjør mye med atferden til alle dyr. Pan hadde jo spondylose, det var årsaken til at han var som han var, og jeg tror nok han var hakket verre enn Amy. Hun prøvde vel sjelden å drepe folk som bare gikk forbi?

Takk for gode ønsker, og ja.. Amy og Shira var two of a kind. Slike du bare opplever en gang. På godt og vondt <3

Å, som jeg savner henne. Fortsatt.

*Her er en liten film fra morgenluftingen til valpene. Innkallingen fungerer sånn delvis :whistle:

Og neeei, Mille løper alldeles ikke vekk fra meg når jeg roper. Hun løper for å hente uskikkelige valper :innocent:

Søøøte :wub: De er så lubne! Og Mille er vakker :wub:

Men hvor utbredt er brindle egentlig? Syntes nesten det er penest jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brindle og sort/hvit har delt andreplassen på registreringstallene etter rød/hvit en del år nå. Vi holder oss unna den faregn av ymse grunner.

Brindle/hvit ble forøvrig først godkjent som fagre av FCI for rundt 10 år siden, mens rød/hvit, tri og sort/hvit har vært godkjent siden rasen ble etablert i vesten.

Jeg har vært effektiv med bildetakingen i dag! Hjemmesiden er oppdatert, men legger ut noen her også da jeg vet at mange er late (meg inklusiv :whistle: )

282074_10150238520052693_543512692_7832686_4412208_n.jpg

Kamar

283875_10150238520032693_543512692_7832684_1423807_n.jpg

Snute

284021_10150238519942693_543512692_7832680_1436614_n.jpg

Sniff

283555_10150238519877693_543512692_7832678_6069561_n.jpg

Lykke

284026_10150238519767693_543512692_7832675_7565608_n.jpg

Kamar, Snute, Lykke & sniff

281908_10150238519727693_543512692_7832673_6237935_n.jpg

Lykke, SNiff, Kamar & Snute

Kamar skiller seg veldig ut, og var definitivt enklest å stille opp. Han bare stod der, han :wub:

Ferdig på 1 min. Jentene brukte vi adskillig lenger tid på. De syntes bord, lys og slikt var litt skummelt og ville helst bare smiske, logre og ligge på bordet. Å stå på beina var oppskrytt.

Men de er nå herlig søte, da. Jeg liker de alle på hver sin måte :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...