Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste råd?


Enits

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal få meg hund. Har hatt hund før, men kunne kun ha hun til hun var 11 mnd gammel, da måtte hun omplasseres pga bosituasjon.

Nå har jeg endelig funnet en plass jeg kan ha hund, og her har jeg langtidskontrakt, så dette skal gå strålende,

Men som dere skjønner så er jeg ikke så fryktelig hundevant.

Så hva er deres beste råd og tips til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Enig med Kine. Tenk på hva slags hund som passer deg, ikke omvendt. Hvis man ikke pleier å like å gå lange turer hver dag i all slags vær, er det lite trolig at man vil elske det så fort man får en hund i huset. Hvis man ikke synes pelsstell høres noe særlig spennende ut, er det en dårlig idè å tenke at man vil lære seg å like det.Vil du først og fremst ha en turkamerat og kompis, så bør du ikke kjøpe en av de rasene som er kjent for å trenge å ha arbeidsoppgaver for å trives. Du bør være helt ærlig og realistisk overfor deg selv, for da er det lettere å finne et godt utgangspunkt for noe som forhåpentligvis skal bli et langt og trivelig liv sammen med en firbeint. Jeg tror det er her mange bommer, de tenker at "bare hunden kommer i hus, så skal jeg begynne å jogge lange turer", og klart det er sånn at det er lettere å komme seg ut når man har hund (for eksempel), og mye morsommere å gå tur da, men en hund vil allikevel ikke forandre din personlighet. Finn en som passer deg, ikke tenk at det går fint å gjøre det omvendt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede funnet hunden jeg skal ha, en blandingsvalp. :ahappy:

Jeg er fullstendig klar over hva det krever å ha en hund, og at man må velge utfra hva den skal brukes til og hva man trives med av aktivitetsnivå og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent oppdragermessig: ikke lær hunden å hilse på alt og alle, hverken mennesker eller hunder. Det gjør livet så mye lettere om man ikke har en hysterisk hund som bare MÅÅ hilse for å være fornøyd. Prøv å finne faste lekekamerater, gjerne av motsatt kjønn og gjerne endel eldre enn din egen. De må selvsagt lære seg at man går tur i bånd sammen også, ikke bare vill lek og hurramegrundt :ahappy:

La den treffe (omså bare sitte stille og se på) hunder av ALLE størrelser og former, både korthår og langhår, skjegg i ansiktet eller pannelugg, den miste chi eller den største mastiffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tulip, der har jeg "brent" meg litt. Eller, kan hende det har noe med rasen min å gjøre og, at den er så glad i folk, men er først nå, som han er 2,5 år gammel at han ikke gidder løpe bort til alt av folk lenger. Hunder derimot... (men altså, handler litt om slett oppdragelse på dette feltet fra min side og, men jeg kunne gjort jobben enklere for meg ja). Gå på kurs, og lær hunden at andre hunder ikke bare betyr lek, så den kan lære seg å holde fokus på deg blant andre hunder, og ikke behøve hilse på alt og alle.

Lurt å finne faste lekekamerater og ja. Men det jeg gjorde da min hund var valp var å oppsøke andre hannhunder (som jeg visste var greie såklart), og lot ham få gode opplevelser med samme kjønn, for meg var det iallefall veldig viktig.

... og ta den med på alt du kan, tog, buss, båt, gittertrapper, heis etc etc etc.

Hvilken blandings skal du ha forresten? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap:

Les noen gode bøker om oppdragelse og hundespråk. Vil anbefale Fra valp til voksen hund, Klikkertrening for din hund og hmm... Ikke skyt hunden.

Gå på kurs! Valpekurs, unghundskurs og kanskje et lydighetskurs/grunnferdighetskurs.

Les blogger til dyktige hundefolk. Sjekk ut canis.no, de har et stort bibliotek, flere artikler osv. De har hundeskole i Bergen.

Miljøtrening

Ha med valpen i alle mulige miljøer, ta den med over alt der den skal ferdes senere. La den treffe alle mulige slags mennesker, la den få hilse på hyggelige hunder. Delta på hundetreff. Valpen må lære seg et godt hundespråk. Lær den å slappe av i disse miljøene. Etter hvert, hvis du skal konkurrere, lær den å leke i ulike miljøer.

Oppdragelse

Tenk at du er foreldre til din valp og at dere skal bli gode samarbeidspartnere senere. Tenk på hva du vil at din voksne hund skal kunne, fokuser på hva den gjør bra og sett grenser.

Lær den innkalling! I fra alt! Innkalling er alfa og omega for at du skal kunne ha hunden din løs og å ha et trygt og sikkert hundehold som ikke er til sjenanse for noen.

Lær den å gå pent i bånd. Lær den gjerne å stikke hodet frivillig inn i halsbåndet og selen. Bruk både sele og halsbånd på tur. Sele kan bety at den får gå mer fritt og trekke litt mer i båndet.

Helse

Ta vaksiner og ormekur.

Venn hunden din til å bli undersøkt og håndtert, både av deg og av andre. Sjekk tennene, klipp klørne, se i øyner og ører. Lær den til at å bli tatt og pillet på er koselig.

Forsikre hunden din.

Å ha en konto med litt penger på i tilfelle uventede veterinærutgifter kan være lurt.

Utstyr:

Du trenger børste, kloklipper, ei god hundeseng, halsbånd, sele, bånd, matskål/vannskål, førstehjelpsutstyr, shampo, bæsjeposer...

Ellers

Kos deg med hunden din! La den ligge i sofaen og senga om du vil det. Lek og ha det gøy! Og ja, det koster å ha hund, gå på kurs osv, men det er verdt det! Vil virkelig anbefale å prioritere å bruke penger på flere kurs.

Still spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken blandings skal du ha forresten? :ahappy:

Mor er blanding av elghund og shæfer

Far er blanding av siberian husky og alaskan malamute.

Den valpen jeg har valgt meg ut har mye fra elghunden, og er den minste i kullet faktisk. Skal møte henne for første gang neste helg. HAr hørt masse om henne, og tror hun kan passe meg. Men det får vi et klart svar på neste helg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap:

Les noen gode bøker om oppdragelse og hundespråk. Vil anbefale Fra valp til voksen hund, Klikkertrening for din hund og hmm... Ikke skyt hunden.

Gå på kurs! Valpekurs, unghundskurs og kanskje et lydighetskurs/grunnferdighetskurs.

Les blogger til dyktige hundefolk. Sjekk ut canis.no, de har et stort bibliotek, flere artikler osv. De har hundeskole i Bergen.

Miljøtrening

Ha med valpen i alle mulige miljøer, ta den med over alt der den skal ferdes senere. La den treffe alle mulige slags mennesker, la den få hilse på hyggelige hunder. Delta på hundetreff. Valpen må lære seg et godt hundespråk. Lær den å slappe av i disse miljøene. Etter hvert, hvis du skal konkurrere, lær den å leke i ulike miljøer.

Oppdragelse

Tenk at du er foreldre til din valp og at dere skal bli gode samarbeidspartnere senere. Tenk på hva du vil at din voksne hund skal kunne, fokuser på hva den gjør bra og sett grenser.

Lær den innkalling! I fra alt! Innkalling er alfa og omega for at du skal kunne ha hunden din løs og å ha et trygt og sikkert hundehold som ikke er til sjenanse for noen.

Lær den å gå pent i bånd. Lær den gjerne å stikke hodet frivillig inn i halsbåndet og selen. Bruk både sele og halsbånd på tur. Sele kan bety at den får gå mer fritt og trekke litt mer i båndet.

Helse

Ta vaksiner og ormekur.

Venn hunden din til å bli undersøkt og håndtert, både av deg og av andre. Sjekk tennene, klipp klørne, se i øyner og ører. Lær den til at å bli tatt og pillet på er koselig.

Forsikre hunden din.

Å ha en konto med litt penger på i tilfelle uventede veterinærutgifter kan være lurt.

Utstyr:

Du trenger børste, kloklipper, ei god hundeseng, halsbånd, sele, bånd, matskål/vannskål, førstehjelpsutstyr, shampo, bæsjeposer...

Ellers

Kos deg med hunden din! La den ligge i sofaen og senga om du vil det. Lek og ha det gøy! Og ja, det koster å ha hund, gå på kurs osv, men det er verdt det! Vil virkelig anbefale å prioritere å bruke penger på flere kurs.

Still spørsmål!

VELDIG nyttig informasjon! Tusen tusen takk :ahappy:

Jeg gleder meg som et lite barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir innkalling et enda viktigere moment, med de rasene innblandet. :ahappy: Og båndtrening, du kan jo risikere at dette blir en veldig stor hund.

Ja, båndtrening har jeg mye fokus på, har tenkt gjennom hvordan jeg gjorde det sist, og hva jeg skal endre på til denne gangen.

Innkalling har jeg faktisk ikke trent på før, så det skal bli spennende! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å helle kaldt vann i blodet ditt, men hvis du føler deg usikker og som en nybegynner, er det du nevner kanskje ikke blandingen som er lurest å starte med... ? To polarhunder i blandingen kommer til å kreve mye av deg! Hunden blir stor, og den kan kreve store mengder mosjon for å oppføre seg inne. Se bare på det store antallet omplasseringshunder som finnes av akkurat sånne polarhund-blandinger. Jeg ville egentlig si at de ikke er "selskapshunder for folk flest".

Som nybegynner mht hundehold er det mange andre raser eller blandinger som kanskje er bedre å satse på. Alaskan Malamute og Husky innvolvert i blandingen er definitivt ikke noe jeg ville startet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mitt beste råd: Ikke kjøp den valpen.

Jeg er sikkert slem og ekkel nå, men du som fersk hundeeier skal ta på deg en hund som er blanding av ganske krevende raser, så tror jeg det blir vanskelig. Jeg antar at når du skaffer deg en blanding så er det også pga økonomi, så tror jeg at du kommer til å måtte belage deg på et hundehold som både koster mye penger i form av hjelp (kurs, treninger etc) og tid. Har du det? Når du har tidligere omplassert en hund under året etter overtagelse pga bosituasjon, så er min forhåndsdømming at da var du ikke innstilt på å jobbe med saken.

Du kommer ikke til å finne ut om den valpen passer til deg neste helg, da er det en skjønn liten pelsball som man syns er aldeles herlig uansett.

Jeg anbefaler deg å finne en rase eller blanding hvor oddsene for at du lykkes og får et hyggelig ukomplisert hundehold er betydelig høyere. Jeg håper forøvrig at om du velger denne valpen at jeg tar veldig feil.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er en selskapshund, og er heller ikke det jeg er ute etter. Planen er å trene agility og lydighet.

Grunnen til at jeg ikke kunne jobbe med det den gang var fordi jeg hadde et lite barn på under 1 år også, og av hensyn til henne hadde jeg ikke råd eller mulighet til å kjøre saken gjennom retten for å vinne over borettslaget jeg flyttet til.

Var i samsvar med oppdrettet at vi ble enige om å omplassere henne den gang, fordi det ville være det beste.

Og nei, jeg kjøper ikke valpen av økonomiske grunner, jeg bare finner rett og slett ikke en renraset hund som passer meg. Og jeg har alltid likt blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er en selskapshund, og er heller ikke det jeg er ute etter. Planen er å trene agility og lydighet.

Grunnen til at jeg ikke kunne jobbe med det den gang var fordi jeg hadde et lite barn på under 1 år også, og av hensyn til henne hadde jeg ikke råd eller mulighet til å kjøre saken gjennom retten for å vinne over borettslaget jeg flyttet til.

Var i samsvar med oppdrettet at vi ble enige om å omplassere henne den gang, fordi det ville være det beste.

Og nei, jeg kjøper ikke valpen av økonomiske grunner, jeg bare finner rett og slett ikke en renraset hund som passer meg. Og jeg har alltid likt blandingshunder.

Sier som de andre, ikke får å være slem.. men nå er vel de rasene i den valpen IKKE raser som passer til enten AG. eller LP! (Dvs. vanskelige å trene) :lol: Og ville som de andre sier, valgt en annen hund! :ahappy:

Edit; Polarrasene i den passer nok ikke til AG. eller LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er en selskapshund, og er heller ikke det jeg er ute etter. Planen er å trene agility og lydighet. Grunnen til at jeg ikke kunne jobbe med det den gang var fordi jeg hadde et lite barn på under 1 år også, og av hensyn til henne hadde jeg ikke råd eller mulighet til å kjøre saken gjennom retten for å vinne over borettslaget jeg flyttet til.

Var i samsvar med oppdrettet at vi ble enige om å omplassere henne den gang, fordi det ville være det beste.

Og nei, jeg kjøper ikke valpen av økonomiske grunner, jeg bare finner rett og slett ikke en renraset hund som passer meg. Og jeg har alltid likt blandingshunder.

Hvis det er planen din bør du hvertfall styre unna denne blandingen. Hvorfor sjanse på at egenskapene til en av disse fire rasene vil bli gjeldende og passe seg til denne bruken?(schæferen jeg tenker på i forhold til LP). Ingen av de andre er raser man kikker på dersom LP og AG er hovedinteressen.

Dessuten synes jeg det er uhyre interessant hvordan noen kan tro at ingen av de ca 400 rasene vi har i dette landet vil passe seg,men at en blanding av fire forskjellige må jo passe helt ypperlig? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er noe spesiell :P

Skal ikke konkurrere eller noe slikt, blir for gøy og trening. Ifølge alt jeg har lest kan alle hunder passe til ag og lydighet, om enn kanskje ikke på proft nivå, men som lek og trening. Om dette ikke passer seg så finnes det en del andre hundesportgrener man kan prøve seg på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har lyst å holde på med agility og lydighet for gøy, vil jeg værtfall anbefale deg å se på en annen rase eller blanding enn den du ser på nå. Det kan være mye morsommere med andre raser, for de VIL faktisk samarbeide med deg. Huskyene er laget for å jobbe fremover, fra fører og har det ikke i seg å være like samarbeidsvillig som f.eks gjeterhunder eller retrievere er.

På valpekurset jeg gikk på nå nylig, var det en malamute. Verdens nydeligste tispe, men utrolig egen og sta. Under innkallingstreningen kunne hun komme daffende mot eier, for så å løpe motsatt vei -for der var det noe mer interessant. Selv om eier hadde verdens deiligste godbiter og favorittleken. Dette er ikke unikt for denne hunden, rasetypen er sånn. De er selvstendige og egne. De fleste polarhunder har så pass med jaktinstinkt at de ikke kan gå løse, vil du ha en hund du må ha i bånd resten av livet? Ei venninne av meg har en husky hun har trent kjempegodt med. Den hunden kan mye -når hun selv vil. Vil hun noe annet, vel da gjør hun det. Et slikt hundehold er for spesielt interesserte. Virkelig. Jeg har ikke noe i mot huskyer eller polarhunder, jeg har hatt en husky selv og synes de er flotte hunder, men det handler om hva som passer til det en vil ha og ens livssituasjon.

Det er ikke så kult å jobbe ræva av seg for å få hunden til å følge med og gjøre det du vil, når den aller helst har lyst å være alle andre steder enn med deg. Helst løpe etter en katt eller jage måkene eller noe :P

I tillegg krever de mye fysisk mosjon. Veldig mye. De blir ikke tilfredse med vanlige turer og noe hjernetrim, de må få brukt seg skikkelig. Trekk og kløv.

Håper du tenker deg om en gang til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen kanskje kommer med noe en ikke har tenkt på selv, eller noen har funnet et lurt triks eller en lur måte å gjøre ting på. ;)

Litt peiling har jeg jo, har hatt interesse for hund så lenge jeg kan huske.

Men når det kommer til utstilling, konkurranser, sertifikater og sånt så har jeg ikke peiling. Og jeg har heller ikke sånne lure triks som å bruke halsbånd når den skal gå fint, og sele når den kan trekke litt osv. Er sånt man lærer av å lese seg til det på forhånd, så man har noen ideer når hunden kommer. :P

Jeg vil ikke ha en enkel hund, jeg har lyst å jobbe med den, og tror ikke de er så utrolig umulige som dere kanskje vil ha det til.

Og uansett vil jeg jo forhøre meg og sjekke hvordan foreldrene er, både mor og far. og se på dem, for å ha en viss peiling på hva en kan forvente av valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...